تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/10/02 - 18:39
کد خبر: 380136

آیت‌الله علم‌الهدی:

سردار دل‌ها تا لحظه شهادت دست از مبارزه برنداشت

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: به تعبیر مقام معظم رهبری، حاج قاسم سلیمانی از تمامی ابعاد شخصیتی جریان‌ساز است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی؛ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی در نخستین کنگره بین‌المللی مکتب شهید سلیمانی که در مشهد برگزار شد، با بیان این‌که در طول تاریخ شخصیت‌های بزرگ و نخبه در موقعیت‌های مختلف جهانی و بشری به وجود آمدند، اظهار داشت: با گذشت قرن‌ها از دوران این شخصیت‌ها، امروز شخصیتشان در برابر بینش‌ها و در کانون احساست انسان‌ها مورد تکریم است.

آیت‌الله علم‌الهدی، این شخصیت‌ها را در دو دسته تقسیم کرده و افزود: دسته اول، قهرمانان، دانشمندان، مبتکران، انسان‌های هدایت‌گر و هدایت‌ساز و سازنده بشری که خودشان از سلسله فضائلی برخوردار بودند، شخصیت این عزیزان، یک شخصیت دو بعدی است که بعد اول، آن شخصیت فردی و بعد دومشان، شخصیت جریان‌ساز است.

وی ضمن تاکید بر فرمان‌برداری خاضعانه از خداوند، به آیه 120 سوره نحل اشاره و تصریح کرد: مجاهدات حضرت ابراهیم در بت‌شکنی‌ها و قهرمانی‌هایی که این پیامبر الهی در مسیر رسالتش انجام داد، به‌عنوان حرکت‌های عظیم، سازنده بشر بود اما غیر از این‌ها، حضرت ابراهیم یک شخص نبود بلکه تابلوی بندگی در برابر بینش انسان‌ها بود، تابلویی که قنوت‌لله در آن جلوه‌گر بود.

امام جمعه مشهد ادامه داد: گاهی اوقات انسان در مقابل یک فرمان به‌عنوان اینکه که صاحب فرمان دارای قدرت است و برای ترس از عقوبت او مطیع است و فرمان‌پذیری می‌کند اما قنوت اینگونه نیست بلکه حکایت از عشق، دلدادگی و خضوع فرمان‌پذیر دارد، قنوت تنها مطیع عملی نیست بلکه آنچه را می‌خواهد که محبوب می‌خواهد.

آیت‌الله علم‌الهدی با تاکید بر نقش جریانی انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: امام بزرگوار در ارتباط با حوادث سال‌های اول انقلاب، در مورد یک شخصیت، تعبیری داشتند و فرمودند «شهید بهشتی یک امت بود»، معنای یک امت بودن شهید بهشتی اشاره به شخصیت جریان‌ساز او دارد یعنی تابلویی در برابر بینش انسان‌ها نصب شد که جریان انقلاب و اطاعات از خداوند و بندگی از نمایندگی خدا در حاکمیت بشری که امام و ولی امر بود را جلوه‌گر می‌کرد همانند فرمایش مقام معظم رهبری که فرمودند «مکتب حاج قاسم بر همین مبناست».

وی اضافه کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی دارای یک شخصیت نابغه با نبوغ فردی در ابتکارها، فعالیت‌های جهادی و مقاومت بود اما مقام معظم رهبری خواستند به بعد دوم شخصیت حاج قاسم اشاره بکنند که بعد شخصیت «جریان‌ساز» او بود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر این‌که شهید حاج قاسم سلیمانی تنها یک نابغه در عرصه مقاومت و جهاد نبود، متذکر شد: ایشان، تابلوی رنگینی در برابر بینش انسان‌ها بود که بشر و جامعه انقلابی در طول قرن‌های متمادی باید به این تابلو نگاه کنند و تمام اصول بصیرت و جهاد را در آن ببینند.

آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: حرکتی که خوشبختانه در فضای آکادمیک شهر ما شروع شده و ان‌شاءالله در بستر جهانی توسعه پیدا خواهد کرد، بزرگترین احترام به فرمان مقام معظم رهبری است که فرمودند در مکتب حاج قاسم باشید.

وی افزود: زمانی هست که مکتب حاج قاسم در یک بحران احساسی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در برهه دیگری از لحاظ شعائری مورد احترام قرار می‌گیرد اما در فضای علم و دانشگاه، به‌عنوان شناخت ابعاد جریانی در تمام بینش‌ها و احساسات سیاسی و اجتماعی و موقعیت‌های مختلف بصیرتی، مورد تحقیق قرار می‌گیرد، نتیجه تحلیل و تحقیق این مکتب را در اختیار همه نسل‌ها قرار می‌دهد تا با یک دید علمی و بینش عظیم فرهنگی، ابعاد این شخصیت را ببینند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که در تابلوی شخصیت حاج قاسم سلیمانی، دو اصل بصیرت انقلابی و بصیرت توحیدی و جهاد نمایش داده می‌شود، تصریح کرد: بصیرت انقلابی او یعنی اینکه انقلاب را شناخته بود، عده‌ای فکر می‌کردند که انقلاب شکل گرفت و بعد از آن تمام شد در صورتی که نظام، اهرمی بود به دست انقلاب، نظام تشکیل شد به‌عنوان اینکه در تداوم انقلاب با یک اقتدار حکومتی توسعه پیدا کند و در تمام بدنه امت اسلام تا روز جهانی شدن آن در تلاش باشد.

آیت الله علم الهدی یادآور شد: انقلاب از همان ابتدا در فضای مبارزه شکل گرفت و ادامه پیدا کردن آن نیز مستلزم مبارزه است، عده‌ای تصور می‌کردند که انقلاب برای ایران است در صورتی که ماهیت انقلاب اسلامی برای کل دنیاست تا در مقابل استکبار، ظلم و جور ایستادگی کند، امتیاز حاج قاسم سلیمانی این بود که ایشان دارای بصیرت انقلابی بود و بعد از اتمام 8 سال دفاع مقدس، دست از مبارزه برنداشت.

وی ادامه داد: بالاتر از بصیرت انقلابی حاج قاسم سلیمانی، بصیرت توحیدی بود که تسلیم فرمان خدا بود و برای رضای او تلاش می‌کرد بنابراین در همه زمان‌ها از ولی فقیه پیروی می‌کرد.

امام جمعه مشهد به دومین اصل شخصیت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی اشاره کرد و گفت: حاج قاسم سلیمانی در حرکت‌های جهادی‌اش یک هدف داشت و آن زمانی که حس می‌کرد هدفش به تاخیر افتاده، اظهار دغدغه داشت، در کنار سربازان شهیدش می‌ایستاد و اشک می‌ریخت و بیان می‌کرد «تو شهید شدی اما من هنوز شهید نشدم».

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: هر وقت از مرگ صحبت می‌کرد، مرگ خودش را به‌عنوان یک مرگ خونین مطرح می‌کرد نه رحلت در بستر، امیدواریم که همه شما عزیزان در این کنگره تلاش کنید تا اصول شخصیتی و اعتقادی حاج قاسم را ترسیم کرده، به‌عنوان آموزنده‌ای در جامعه ما و همه جوامع اسلامی باقی بماند و نسل‌های آینده در این شئون اسلامی، توفیق تربیت پیدا کنند.

وی ابراز امیدواری کرد تحلیل جبهه مقاومت که در دانشگاه‌ها آغاز شده است، با همیاری دست‌اندرکاران این کنگره پیشرفت کند تا گستره آن، همه جهان را فراگیرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
۳دستور ضربتی رئیسی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان
آمریکا و تجاوز به حق وتو !
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
سرکرده فروش کوکائین در فضای مجازی دستگیر شد
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top