به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، ابراهیم صالحی عمران رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشوربا بیان اینکه باید فراگیری کرد آموزش مهارتی فنی و حرفهای و کارآفرینی را در نظام آموزشی کشور جدی بگیریم، گفت: در حال حاضر یکی از مشکلاتی که در نظام آموزشی کشور وجود دارد این است که متأسفانه بدون توجه به انجام آمایش جغرافیایی و حتی تقاضای اجتماعی اقدام به گسترش دانشگاه و جذب تعداد زیادی دانشجو کردهایم که در این رابطه به جای آنکه نیروی کار متخصص در مراکز علمی آموزش داده شود، دانشگاهها به عنوان تولیدکننده افراد متخصص تئوری در مقطع تحصیلات تکمیلی شدهاند که هیچ کدام از آنها بعد از فارغالتحصیلی مهارت لازم را برای ایجاد شغل ندارند.
وی افزود: در سند تحول بر کارکردهای آموزش عالی تاکیدات بسیاری شده است که متأسفانه هیچ کدام از آن بندهای قانونی به معنای واقعی انجام نمیشود؛ چراکه هدفگذاری و ریلیگذاری فعالیتهای مراکز علمی باید در قالب کارکردهای پژوهشی و فناوری بازگردد و متقاضیان تحصیل را در همان دوره آموزشهای اولیه به عنوان تکنسین تربیت کرده و وارد بازار کار شوند؛ چراکه امروز بیش از هر زمان دیگری کشور نیاز به نیروی انسانی متخصص در حد تکنسین در بخشهای مختلف کشاورزی، صنعت و تولیدات اساسی دارد.
* باید تنها ۳۰ درصد ازدانش آموزان در قالب گزینش و مهارتهای پژوهشی وارد دانشگاهها شوند
صالحی عمران تصریح کرد: سیستم آموزشی کشور دچار خلأ و ضعفهای بسیاری است؛ به طور مثال اکنون روند آموزشی نیروی انسانی در آموزش و پرورش به گونهای است که دانشآموزان را تنها برای ورود به دانشگاه آماده میکنند، در صورتی که گردونه سیستم آموزشی از ابتدا اشتباه است؛ چراکه آموزش و پرورش باید دانشآموزان را بر اساس علایق و نیاز جامعه تربیت کرده و با مهارت افزایی و کارآفرینی آنها بتواند نیروی متخصص کشور را در حد تکنسین تربیت کرده و وارد بازار کار کند.
وی ادامه داد: از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که از میان همه دانشآموزان در سراسر کشور باید تنها ۳۰ درصد از آنها در قالب گزینش و مهارتهای تحقیقاتی و پژوهشی وارد دانشگاهها شوند. در واقع فراگیر کردن آموزش مهارتی، فنی حرفهای و کارآفرینی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفهای کشور گفت: در حال حاضر باید مشکلاتی مانند تقلب و تخلف در پایاننامههای دانشجویی یا خرید و فروش مقالات دانشگاهی و همچنین عدم کارآیی فارغالتحصیلان دانشگاهها به صورت ریشهای برطرف شود که برای این کار باید هدایت تحصیلی از ابتدا در آموزش و پرورش اصلاح شود؛ چراکه امروز ما سیاستگذاری فعال در حوزه آموزش و تربیت افراد نداریم.
وی اضافه کرد: این موارد درحالیست که باید به این نکته اشاره کنم امروز شاهد آن هستیم که به مرور زمان جامعه به صورت خودکار در حال تنظیم کردن میزان عرضه و تقاضا در حوزه نیروی انسانی متخصص است؛ چراکه بسیاری از افراد در حد گذراندن آموزشهای ابتدایی تا حد مدرک دیپلم هستند و بر اساس آموزش و مهارتی که دارند وارد بازار کار میشوند.