تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/10/09 - 02:44
کد خبر: 380804

گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» از عملیات یافتن پیکر کوهنورد جان‌باخته در قلعه دختر؛

بسیج اهالی «آهار» برای انتقال پیکر کوهنورد گرفتار شده در بهمن

بسیج اهالی «آهار» برای انتقال پیکر کوهنورد گرفتار شده در بهمن

عضو گروه کوهنوردی آهار با بیان اینکه عصر همان روز هلال احمر اعلام می‌کند که تا صبح شنبه به منطقه قلعه دختر نخواهد رفت، ادامه می‌دهد: همین مسئله باعث شد تا به گروه بومی اعلام کنیم که از منطقه برگردند و گروه نیز ساعت ۲۱ به روستا می‌رسد، البته همان شب به دلیل خطر ریزش دوباره بهمن در کانال تلگرامی هم اعلام کردیم که بومی‌ها به منطقه نروند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی و اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ زمستان امسال هنوز از راه نرسیده، روی خشن خود را نشان داد و بیش از ۱۰ نفر از کوهنوردان تهرانی را در ارتفاعات پایتخت به کام مرگ کشاند. جمعه ۵ دی ماه بود که زیرنویس شبکه خبر از گرفتار شدن حدود ۱۰۰ کوهنورد در منطقه کلکچال، توچال و قلعه دختر آهار به دلیل ریزش بهمن خبر داد، خبری که به سرعت در فضای مجازی بازنشر شد و هر کانالی هم اخبار متنوعی را از نحوه امدادرسانی گروه‌های هلال احمر در منطقه منتشر می‌کرد تا خانواده‌های کوهنوردان در وهله اول و بعد از آن مسئولین مربوطه طمع گس نگرانی و اضطراب را در روز‌های سرد و کرونایی امسال چشیده و ثانیه‌ها برای آن‌ها حکم حیات و مرگ عزیزان شان را بازی کند. با همه تلاش‌های صورت گرفته برای نجات کوهنوردان، اما در نهایت ۱۲ نفر از کوهنوردان در این ارتفاعات جان خود را از دست دادند تا بار دیگر دعوا‌ها بر سر پیدا کردن مقصر اصلی میان شهرداری، فدارسیون کوهنوردی و حتی هلال احمر بی نتیجه باقی بماند و البته زنگ هشداری باشد برای کوهنوردانی که می‌خواهند در روز‌های آینده به مناطق کوهستانی بروند.

بسیج اهالی «آهار» برای انتقال پیکر کوهنورد گرفتار شده در بهمن

در میان کوهنوردان فوت شده، نام سید مصطفی فاطمی، دندانپزشک و سردبیر سابق ایسنا بیشتر از دیگر جانبخاتگان ریزش بهمن امسال مورد توجه قرار گرفت، کوهنوردی که جمعه در قلعه دختر آهار گرفتار بهمن شد. نکته قابل تامل اینجاست که از همان ساعات اولیه برای آغاز عملیات امداد و نجات در این منطقه خبر‌های ضد و نقیصی پیرامون چگونگی اجرای این عملیات و حتی وجود اختلاف میان نیرو‌های هلال احمر با مردم محلی منتشر شد، اما انگار حواشی نتوانسته بود راه را برای امدادرسانی به کوهنوردان مسدود کند؛ چرا که گروه کوهنوردی متشکل از بومی‌های منطقه آهار در همان ساعت‌های اولیه وقوع بهمن به قلعه دختر رفتند تا شاید بتوانند این کوهنورد را زنده پیدا کنند، اتفاقی که در نهایت محقق نشد و یک روز بعد پیکر بی جان این کوهنورد به روستا منتقل شد. در این گزارش به سراغ حسین نظرآهاری، یکی از اعضای گروه کوهنوردی آهار رفتیم تا برایمان از روز حادثه بگوید.

کوهنوردان بومی آهار خودجوش در عملیات امداد و نجات شرکت کردند

حسین آهاری با رد شایعه اختلاف میان هلال احمر و گروه کوهنوردی اهار می‌گوید: گروهی حدود ۲۰ نفره از کوهنوردان جمعه عازم منطقه قلعه دختر شدند که سقوط بهمن باعث گرفتار شدن تعدادی از آن‌ها شد؛ با این حال خوشبختانه بخش اعظم این گروه توانست خودش را از بهمن نجات دهد، اما در نهایت مرحوم فاطمی در زیر بهمن گرفتار می‌شود، بعد از اینکه اعضای گروه نتوانستند کاری برای این کوهنورد انجام دهند، به سمت روستا حرکت می‌کنند و در منطقه ده‌تنگه اهار، اهالی را از اتفاق رخ داده مطلع کنند، به محض شنیدن خبر گرفتار شدن این کوهنورد ۱۰ نفر از بومی‌ها به قلعه دختر می‌روند و تا قبل از تاریکی هوا نیز به جستجو ادامه می‌دهند که متاسفانه موفق به پیدا کردن این کوهنورد نمی‌شوند.

بسیج اهالی «آهار» برای انتقال پیکر کوهنورد گرفتار شده در بهمن

عضو گروه کوهنوردی آهار با بیان اینکه عصر همان روز هلال احمر اعلام می‌کند که تا صبح شنبه به منطقه قلعه دختر نخواهد رفت، ادامه می‌دهد: همین مسئله باعث شد تا به گروه بومی اعلام کنیم که از منطقه برگردند و گروه نیز ساعت ۲۱ به روستا می‌رسد، البته همان شب به دلیل خطر ریزش دوباره بهمن در کانال تلگرامی هم اعلام کردیم که بومی‌ها به منطقه نروند، با این حال شنبه اول وقت، ۶ تن از کوهنوردان بومی به صورت خودجوش و به خاطر انجام وظیفه انسان دوستانه بعد از نزدیک به ۵ ساعت پیاده روی به قلعه دختر می‌رسند تا بتوانند پیکر این کوهنورد را پیدا کنند.

نظرآهاری با تاکید بر اینکه ۴ تن از آتش نشایان شمشک و تعدادی از کوهنوردان باشگاه تهران هم در آن روز همراه بومی‌ها به منطقه آمده بودند، تصریح می‌کند: شنبه ۷ دی ماه در نهایت بعد از چند ساعت جستجو توانستیم پیکر این کوهنورد را پیدا و به آهار منتقل کنیم؛ البته به دلیل طولانی بودن مسیر مجبور شدیم تا ساعت ۷ شب، پیکر را با پای پیاده به سمت روستا بیاوریم، اما بعد از آن، بخشی از مسیر را هم به وسیله قاطر و توسط افرادی که از روستا به سمت منطقه آمده بودند، ادامه دادیم؛ خوشبختانه تعدادی از بومی‌ها هم با کمک بابکت و نیستان و ماشین بخشداری خود را به منطقه دهتنگه رسانده بودند و از آنجا به بعد هم کار انتقال پیکر به وسیله این ماشین‌ها انجام شد.

ارائه آموزش‌های امدادی توسط فدراسیون کوهنوردی ایران به کوهنوردان بومی منطقه

وی می‌گوید: درست است که کار انتقال اجساد جزئی از وظایف هلال احمر به شمار می‌رود، اما طبیعتا وظیفه انسان دوستانه ما اجازه نمی‌داد که صرفا تماشاگر باشیم به همین دلیل به محض شنیدن خبر گرفتار شدن یکی از کوهنوردان، افراد محلی خودشان را به منطقه قلعه دختر رساندند. از طرفی باید به این مسئله اشاره کنم که همان روز جمعه گروه دیگر از کوهنوردان نیز قصد رفتن به منطقه قلعه دختر را داشتند که تعدادی از بومی‌ها آن‌ها را به دلیل شرایط آب و هوایی آن روز از این کار منصرف کردند، اما به هر حال گروه دیگری به منطقه رفته و گرفتار بهمن شدند.

بسیج اهالی «آهار» برای انتقال پیکر کوهنورد گرفتار شده در بهمن

این عضو گروه کوهنوردی آهار درباره چرایی عدم اعزام بالگرد به منطقه می‌گوید: شرایط منطقه قلعه دختر به گونه‌ای نبود که بالگرد بتواند در منطقه فرود بیاید؛ چرا که احتمال ریزش دوباره بهمن و طبیعتا بروز مشکل برای نفرات حاضر در منطقه وجود داشت، به همین دلیل از همان ابتدا تیم کوهنوردی آهار به همراه باشگاه تهران و آتش نشانان به صورت پیاده در منطقه حضور پیدا کردند.

نظرآهاری صحبت هایش را اینطور به پایان می‌رساند: هر چند که تیم کوهنوردی آهار زیر نظر ارگان خاصی فعالیت نمی‌کند، اما ریزش بهمن امسال و فوت چند تن از کوهنوردان در ارتفاعات کشور باعث شد تا فدراسیون کوهنوردی ایران تصمیم ارائه آموزش‌های امدادی به کوهنوردان منطقه رودبار قصران و لواسان بگیرد و قرار است این اتفاق به یاد مرتضی نادی، سنگ نورد ایرانی با محوریت روستای آهار انجام شود، قطعا این کار باعث می‌شود شرایط در آینده برای امداد و نجات در این منطقه متفاوت شود.

گزارش از مسلم خلخال

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کار سختی که ایران کرد
جریمه ۳۰۰ میلیون تومانی ۳ باشگاه لیگ برتری
قرمزها آبی‌ها را صدرنشین کردند؛ همه برای یکی!
تصاویر هولناک از جاری شدن سیل در نیکشهر
برق کولرهای گازی شما را نگیرد!
تقویت فعالیت سامانه بارشی در جنوب کشور
پیش‌بینی بانک‌های غربی از قیمت نفت پس از حمله ایران به اسرائیل
حجم باورنکردنی ویرانی در شهر غزه را در این تصاویر هوایی ببینید
خداحافظی یک بازیکن از نسل طلایی ایران
وزیر خارجه نتانیاهو به دست و پا افتاد
ایران رکن اصلی و حیاتی امنیت اسرائیل را از بین برد
پیش‌بینی وضعیت بارش کشور تا ۶ هفته آینده
بیمه کارگران ساختمانی به کجا رسید؟
راهیابی هر ۵ فرنگی‌کار کشتی ایران به مرحله نیمه‌نهایی
محکومیت رفتار وحشیانه یک هوادار از سوی فدراسیون فوتبال عربستان
ژیلا صادقی اسلحه به دست شد!
پاتوق زیر زمینی معتادان در دل تهران +عکس
همه عملیات‌های انتقامی ایران ؛ از جنگ شهرها در سال ۱۳۶۳ تا عملیات وعده صادق +عکس
لحظه کشف ۱۰۰۰ کیلو شیشه از یک تریلی +فیلم
درخواست انگلیسی ها از نتانیاهو
مجلس هفته آینده وضعیت بازار ارز را بررسی می‌کند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top