تاریخ انتشار: پنجشنبه 1399/10/18 - 03:34
کد خبر: 381799

دومینوی ادبیات سیاسی ذلیلانه هفته‌نامه «صدا»؛

ترور حاج قاسم و «میراث تحریف» در رسانه اصلاح‌طلب!

ترور حاج قاسم و «میراث تحریف» در رسانه اصلاح‌طلب!

طی یکسال گذشته و به ویژه در روزهای اخیر جریان اصلاحات تلاش کردند با تحریف شخصیت حاج قاسم سلیمانی، او را حامی برجام، مذاکره و جریان اعتدال نشان دهند. البته تلاش برای تحریف از جانب اصلاح طلبان محدود به شخصیت شهید سلیمانی نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سال قبل همین روزها بود که ملت ایران در غم از دست دادن سردار جبهه مقاومت شهید حاج قاسم سلیمانی بودند و این روزها در سالگرد شهادت و تشییع فرمانده سپاه قدس به سر می‌بریم. سرداری که مورد پذیرش همه جریانات سیاسی بود و مردم هم فارغ از نگاه‌های سیاسی‌شان، ارادت قلبی به فرمانده‌ای داشتند که توانست تروریست‌های داعشی را در منطقه از بین ببرد.

۱۳ دی‌ماه ۹۹ و دقیقا سالروز شهادت سردار سلیمانی که تمام رسانه‌های داخلی درخصوص رشادت‌ها و عملکرد ایشان در حوزه مقاومت قلم می‌زدند، اما یکی از رسانه های اصلاح‌طلب هفته نامه «صدا» که همواره سعی در انتشار مطالبی غیرهمسو و ساختارشکنانه سابقه‌دار است، در شماره جدید خود اقدام به انتشار تصویری از سردار سلیمانی با تیتری توهین آمیز کرده است.

بررسی تیترهای این هفته نامه در کنار پرونده ویژه این نشریه که به شهادت سردار سلیمانی و روی کار آمدن نظامیان در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ می‌پردازد، نشان‌دهنده ذهنیت سیاسی سردبیر «صدا» است.

تیتر «میراث ترور» در کنار تصویر سردار سلیمانی، نشان می دهد که این هفته نامه به دنبال القای این است تا به واسطه شهادت سردار سلیمانی، دولتی نظامی بر سر کار بیاید.

در واقع دست اندرکاران «صدا» گویا با این عکس و تیتر بدشان نمی آمده که تلویحا بگویند اگر سردار سلیمانی توسط آمریکا به شهادت رسید، علتش اقدامات تروریستی او بوده است! این تیتر کنایی و دو پهلو اجازه چنین تفسیری را به مخاطبی که گفته‌های مسئولان آمریکایی را در ذهن دارد، می دهد. همین امر نشان می‌دهد که این جماعت چه تفکری دارند، میزان ارادتشان به غرب چقدر است، در مسیر منافع کدام جریانات حرکت می نمایند و پیاده نظام رسانه ای کدام قدرت های جهانی در داخل کشور هستند.

اگرچه تیتر ساختارشکن هفته نامه «صدا» را به واسطه ابهام آن، می توان به شیوه ای دیگر بازخوانی کرد. طبق آن چه مسئولان آمریکایی و صهیونیست در یک سال گذشته تکرار کرده اند، سردار سلیمانی از نظر ایشان حامی تروریسم در منطقه بوده و به شهادت رساندن او توسط ایشان مانع از ادامه آن روند شده است.

تیترهای هتاکانه «صدا» پیش از این نیز در اردیبهشت سال ۹۸ همزمان با تهدیدات دولت آمریکا مبنی بر حمله نظامی به کشورمان، با انتشار تصاویر ناوگان نظامی دریایی و هوایی آمریکا روی جلد خود و درج تیتر «دوراهی جنگ و صلح» اقدام به پوشش خط فکری مورد نظر رئیس جمهو آمریکا در فضای رسانه ای و عمومی پرداخت. نشریه‌ای که در دوره ترامپ با حرکت روی خط هراس‌آفرینی به دنبال استراتژی عقب‌نشینی به کشورمان بود، حالا با انتخاب نامزد دموکرات‌ها بعنوان رئیس جمهور جدید آمریکا، با ادبیات سیاسی ذلیلانه‌ای اقدام به انتشار مطالب خود می‌کنند.

تلاش مذبوحانه مجله «صدا» برای تئوریزه کردن ادبیات سیاسی ذلیلانه چند ماه پیش در حاشیه انتشار تصویر تحقیر «الکساندر ووچیچ» رئیس‌جمهور صربستان در مقابل دونالد ترامپ نمایان‌تر شد و این مجله در گزارشی با عنوان «ناسیونالیسم وارونه» نوشت: «اما آیا واقعا اقداماتی از جنس نشستن رئیس‌جمهور صربستان را باید مایه شرمساری او و ملتش دانست؟ حتی فرض کنیم ادعای روسیه و راست‌گرایان درست باشد و سیاستمدار صرب همچون متهمی در اتاق بازجویی و حتی یک بره مقابل همتای آمریکایی خود نشسته است. آیا اگر منافع صربستان چنین اقتضا کند باید اقدام رئیس‌جمهور این کشور را تمسخر کرد؟ یا باید آن را شجاعتی اخلاقی و عقلانیتی سیاسی خواند که در جهت بهبود موقعیت بین‌المللی و کسب منافع اقتصادی اتخاذ شده است؟»

درخصوص سابقه‌ی تاریخی این نشریه باید افزود که این هفته نامه در ابتدا توسط حزب کارگزاران سازندگی ایران حمایت می‌شد. تا زمانی که این حزب آن را منتشر می‌کرد، هفته‌نامه صدا، رویه‌ای میانه‌رو داشت و از حجت الاسلام حسن روحانی حمایت می‌کرد. اما در سال ۱۳۹۷ کارگزاران سازندگی از انتشار آن سرباز زد و محمدجواد روح که از اعضای حزب اتحاد ملت ایران اسلامی است، آن را منتشر کرد.

هفته‌نامه صدا در دوره انتشارش چند سردبیر متفاوت داشت. تا اواسط آذر ۱۳۹۳ این مجله خبری تحلیلی به سردبیری محمد قوچانی منتشر می‌شد و از ۲۴ آذر ۱۳۹۳ سردبیری آن به سعید لیلاز واگذار شد. از نیمه فروردین ۱۳۹۴ سردبیری این هفته‌نامه بار دیگر به محمد قوچانی واگذار شد. آخرین سردبیر این هفته‌نامه اکبر منتجبی بود که از تیر ۱۳۹۶ مسئولیت آن را به عهده گرفت. از ابتدای سال ۱۳۹۷ نیز محمدجواد روح سردبیری آن را برعهده گرفته‌است. و مدیر مسئول کنونی آن هم به دست علی راعی است.

طی یکسال گذشته و به ویژه در روزهای اخیر جریان اصلاحات تلاش کردند با تحریف شخصیت حاج قاسم سلیمانی، او را حامی برجام، مذاکره و جریان اعتدال نشان دهند. البته تلاش برای تحریف از جانب اصلاح طلبان محدود به شخصیت شهید سلیمانی نمی‌شود بلکه در پی شهادت شهید دکتر فخری زاده هم شاهد آن بودیم که دولت و حامیانش این شخصیت ارزنده را به برجام و تمایلات شخصی خودشان نسبت می‌دادند.

لازم به ذکر است که این نشریه (صدا) اهانت‌ها و تخطی‌های فراوانی را در کارنامه خود دارد و به همین خاطر انتظار این نوع اقدامات از این نشریه پابرجاست؛ اما از نظر کارشناسان این پروژه جریان تحریف شکست خورده است.

در نهایت این نکته حائز اهمیت است که چنین رفتار‌های مطبوعاتی، نخواهد توانست تاثیرات چندانی را در جهت‌دهی به اذهان عمومی و مخصوصا جوانان، در کمرنگ شدن چنین واقعه مهمی و همچنین  تلاش برای تحریف آن داشته باشد. به طوری که تنها چند روز پس از انتشار این نشریه تعداد زیادی از تشکل‌های دانشجویی نسبت به این موضوع واکنش نشان داده وبا دادن بیانیه خواستار رسیدگی هر چه سریع تر به این موضوع شدند.

مطمئنا چنین موضوعاتی نه تنها جوانان این مرز و بوم را از هدف اصلی یعنی تلاش برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی باز نمی‌دارد بلکه آنان را در ادامه راه خود ثابت قدم‌تر نگه خواهد داشت.

گزارش از محمد رمضانی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top