تاریخ انتشار: پنجشنبه 1399/10/18 - 10:29
کد خبر: 381821

کشورهای پیشرو در صنعت بلبرینگ

بلبرینگ‌ها را باید جزئی از زیرمجموعه بیرینگ‌های غلتشی دانست. بیرینگ‌های غلتشی از دو عدد رینگ و مجموعه‌ای از اجزا غلتنده که در مسیر مشخصی داخل رینگ‌ها درحال حرکت هستند، تشکیل شده‌اند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، در این مقاله قصد داریم تا کشورهای پیشرو در صنعت و تولید بلبرینگ را مورد بررسی قرار دهیم. اما قبل از آن بهتر است با تعریف بلبرینگ و انواع آن آشنا شویم. با ما همراه باشید تا در ادامه دو کشور بزرگ و غول‌ صنعت را در زمینه تولید بلبرینگ به شما معرفی کنیم.

کشورهای پیشرو در صنعت بلبرینگ

بلبرینگ

بلبرینگ‌ها را باید جزئی از زیرمجموعه بیرینگ‌های غلتشی دانست. بیرینگ‌های غلتشی از دو عدد رینگ و مجموعه‌ای از اجزا غلتنده که در مسیر مشخصی داخل رینگ‌ها درحال حرکت هستند، تشکیل شده‌اند.

از اشکال استاندارد این اجزا می‌توان به ساچمه، رولر استوانه‌ای، رولر سوزنی، رولر مخلوطی، رولر بشکه‌ای متقارن و یا رولر بشکه‌ای نا‌متقارن اشاره کرد.

اشکال استاندارد اجزا چرخنده در بیرینگ‌های غلتشی، نوع بیرینگ غلتشی را مشخص می‌کند. به گونه‌ای که اگر شکل اجزا چرخنده به شکل ساچمه باشد، آن را بلبرینگ نامیده و اگر شکل اجزا چرخنده مثل رول استوانه یا مخروط باشد، آن را روبلرینگ می‌نامند.

جالب است بدانید اجزای غلتنده با قفس‌هایی مهار شده‌اند که همواره فاصله آن‌ها از هم ثابت است و این امر باعث می‌شود تا از برخورد و تماس آن‌ها با جداره بلبرینگ و رولبرینگ جلوگیری به عمل آید.

روش ساخت بلبرینگ و رولبرینگ

اکثر رینگ‌ها و اجزای غلتنده بلبرینگ‌ها را از فولادهای کرم‌دار می‌سازند. علت استفاده از فولادهای کرم‌دار بالا بردن توانایی سختی‌پذیری تا مغز و هسته قطعه می‌باشد و در بعضی موارد نیز از فولادهای سخت شونده سطحی استفاده می‌کنند.

AISI 420   و AISI52100 دوآلیاژ معروف در ساخت بلبرینگ می‌باشد. البته لازم به ذکر است شرکت‌های سازنده بلبرینگ، هیچگاه اطلاعات دقیقی از آلیاژ به کار رفته در ساخت بلبرینگ و محصول خود ارائه نمی‌دهند.

در بلبرینگ‌ها، قفس‌های تولید شده بیرینگ یا همان بلبرینگ و رولبرینگ، به روش پرس‌کاری که معمولا از ورق‌های فولادی استفاده شده، ساخته می‌شود. البته ناگفته نماند بعضی از شرکت‌های سازنده از ورق‌های برنجی نیز استفاده می‌کنند.

قفس‌های یکپارچه نیز از برنج، پلاستیک، آلیاژهای سبک با فولاد، در برخی موارد از آهن زینتر‌ یا تف‌جوش شده، و یا از رزین فنولی با لایه‌های الیاف نخی تولید و ساخته می‌شود.

  • نکته: معمولا قفس‌های یکپارچه از مواد ترموپلاست تزریق شده در قالب و علی‌الخصوص از پلی امید تقویت شده با الیاف شیشه تولید می‌شود.

انواع ساچمه و رولر در بلبرینگ و رولبرینگ

  • رولر مخروطی در رولبرینگ.
  • ساچمه در بلبرینگ.
  • رولر بشکه ای، رولر بشکهای متقارن در رولبرینگ.
  • رولر سوزنی در رولبرینگ.
  • رولر بشکه‌ای، رولر بشکه‌ای نامتقارن در رولبرینگ.
  • رولر استوانه ای.

 

انواع بلبرینگ‌ها

با توجه به کاربرد نوع طراحی و انتخاب شما می‌تواند متغیر باشد. مشخصه اصلی که باید در نظر بگیرید تفاوت میان بیرینگ‌های شعاعی و بیرینگ‌های محوری، راستای اعمال بار اصلی به بیرینگ می‌باشد.

بلبرینگ خود تنظیم

Self-aligning ball bearings  یا همان بلبرینگ‌های خود تنظیم یکی از نمونه‌های پرکاربرد در صنعت است.

این بلبرینگ همانطور که از نام آن می‌توان متوجه شد، قابلیت تنظیم در شرایط ناهمراستایی شفت را دارا است و در نتیجه مشکل هم‌راستا نبودن نشیمنگاه بلبرینگ؛ عدم توازی شفت و یا خیز شفت نمی‌تواند اثر مخربی بر بیرینگ بگذارد.

این نوع بلبرینگ به طور معمول در نوار نقاله، ماشین‌آلات کشاورزی و ... استفاده فراوانی دارند.

بلبرینگ تماس زاویه‌ای

Angular contact ball bearings  یا به عبارتی بلبرینگ تماس زاویه‌ای، جزء بلبرینگ‌هایی است که تحمل بار محوری و بار شعاعی را به طور همزمان داشته و در زوایای مختلف 15، 25 و 40 درجه ساخته می‌شود.

در این بلبرینگ، رینگ خارجی و رینگ داخلی به طور نسبی با هم جابه‌جا می‌شوند که این قابلیت باعث می‌شود تا بارهای وارده به طور شعاعی و محوری به بلبرینگ را بتواند تحمل کند. در این بلبرینگ هرچه میزان زاویه تماس بیشتر باشد، قابلیت تحمل بار بیشتری را دارد.

بلبرینگ‌های تماس زاویه‌ای به سه نوع یک ردیفه، دو ردیفه یا دوبل و چهار نقطه تماس تقسیم‌بندی می‌شود.

بلبرینگ کف گرد

Thrust ball bearings  که با نام بلبرینگ‌های کف گرد مشهور هستند قادر به تحمل نیروهای محوری زیاد می‌باشند. نکته قابل توجه در این نوع بلبرینگ‌ها، نوع زاویه و فشار وارده بر آن است. این بلبرینگ‌ها به هیچ وجه نمی‌توانند نیروهای شعاعی را تحمل کرده و فقط قادر هستند تا نیروهای وارده به محور را تحمل کنند.

بلبرینگ‌های کف گرد یک طرفه فقط قادر می‌باشند تا میزان فشار بار را فقط از یک طرف تحمل کرده اما در بلبرینگ‌های کف گرد دو طرفه، این قابلیت وجود دارد تا میزان فشار به طور هم‌زمان هم از جهت پایین و از بالا را تحمل کنند.

بلبرینگ شیار عمیق

Deep groove ball bearings  یا بلبرینگ‌های شیار عمیق یکی دیگر از پرکاربردترین بلبرینگ‌ها می‌باشد که در صنعت مورد استفاده است. در این نوع بلبرینگ، در هر رینگ شیار عمیق دایره‌هایی با شعاعی برابر با شعاع ساچمه وجود داشته که به خاطر وجود همین شیار و ایجاد سطح تماس بالا بین ساچمه و رینگ‌ها می‌باشد که تحمل بار شعاعی زیاد به همراه مقدار بسیار کم نیروهای محوری را دارد.

دربلبرینگ‌های شیار عمیق، از قفسه‌های دو تکه استفاده می‌شود که این قفسه‌ها معمولا از پرس‌کاری ورق برنجی یا فولادی ساخته می‌شود. نیمه‌های قفسه از دوطرف در بلبرینگ قرار گرفته و توسط خم‌کردن لبه‌های اضافی خار و یا پرچ‌کردن به هم متصل می‌شود.

حال که با انواع بلبرینگ و تعریف آن آشنا شدیم، در ادامه به کشورهای تولید کننده و پیشرو در این زمینه اشاره خواهیم کرد.

کشورهای تولید‌کننده بلبرینگ

دوکشور ژاپن و آلمان هم اکنون دو کشور بزرگ و پیشرو در زمینه تولید و صنعت بلبرینگ و رولبرینگ می‌باشند.

ژاپن از جمله کشورهای پیشرفته در این حوزه است که با توجه به قیمت مناسب و در عین حال ارائه ساختار و کیفیت مناسب توانسته است نه تنها در کشورهای آسیایی بلکه در کشورهای اروپایی بسیار مورد استقبال قرار بگیرد.

از جمله شرکت‌های مطرح در زمینه تولید انواع بلبرینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شرکت رولبرینگ و بلبرینگ‌سازی IKO.
  • شرکت رولبرینگ و بلبرینگ‌سازی KOYO.
  • شرکت رولبرینگ و بلبرینگ‌سازی NACHI.
  • شرکت رولبرینگ و بلبرینگ‌سازی NTN.
  • شرکت رولبرینگ و بلبرینگ‌سازی NSK.

آلمان کشوری صنعتی و یکی از برترین کشورها در زمینه تولید و صنعت در سطح اروپا و جهان است. بی‌شک آلمان را می‌توان در زمینه تولیدات صنعتی پیشرو دانست و با ارائه تولیدات بی‌نقص و باکیفیت توانسته طرفداران و مشتریان زیادی از سرتاسر جهان را جذب محصولات خود کند.

یکی از محصولات پرطرفدار و باکیفیت که آلمان آن را تولید می‌کند، بلبرینگ است که اتفاقا بلبرینگ‌های آلمانی در کشور ما ایران بسیار پرطرفدار می‌باشد. بلبرینگ آلمانی برای اولین در سال 1883 میلادی توسط شرکت FAG تولید شده است.

تاریخجه تولید و ساخت بلبرینگ‌های آلمانی و استفاده آن در ایران بیشتر از 50 سال قدمت دارد که البته لازم به ذکر است این بلبرینگ‌ها در مقایسه با نسخه ژاپنی آن از قیمت بالاتری برخوردار است.

تفاوت قیمت بلبرینگ‌های آلمانی با ژاپنی به خاطر کیفیت برتر بلبرینگ‌های آلمانی نسبت به بلبرینگ‌ ژاپنی می‌باشد.

از جمله معروف‌ترین شرکت‌های تولید‌کننده بلبرینگ در آلمان می‌توان به شرکت‌هایی که در زیر نام برده شده اشاره کرد:

  • شرکت INA.
  • شرکت STIEBER.
  • شرکت SKF.
  • شرکتFAG

برای خرید بلبرینگ و سایر محصولات و دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید از طریق وب سایت ما با ما در ارتباط باشید.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
محمد
1399/10/22 - 15:35

عالی
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top