تاریخ انتشار: شنبه 1399/10/20 - 13:40
کد خبر: 381978

لایحه «اهداف و اختیارات وزارت میراث فرهنگی» در دولت بررسی می‌شود

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به منظور تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مربوطه، لایحه قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت فوق را به هیئت دولت ارائه نموده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در اجرای ماده واحده قانون تشکیل میراث مزبور و به منظور تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، پیش نویس لایحه قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را تدوین و مشتمل بر ۱۶ ماده جهت سیر مراحل بررسی و تصویب به هیئت دولت ارائه نموده است.

در این لایحه پیشنهادی، موضوعاتی چون تحکیم هویت فرهنگی، ایجاد وفاق ملی، عبرت آموزی، توسعه پایدار و جامعه محور گردشگری مبتنی بر ارزش‌های ایرانی-اسلامی، دسترسی عادلانه همگانی به سفر و ارتقا کیفیت تجربه گردشگری و نشاط اجتماعی، تقویت سرمایه گذاری و مشارکت عمومی-خصوصی، حفظ و احیا میاث فرهنگی (ملموس و ناملموس) و هنرهاس سنتی، گسترش تعاملات فرهنگی و گردشگری با ملل و اقوام مختلف، از جمله اهداف این لایحه نام برده شده است.

همچنین تدوین اهداف، راهبردها، سیاست‌ها و برنامه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سطوح بین المللی، ملی، منطقه‌ای و استانی، تدوین ضوابط و استانداردهای آموزش حرفه‌ای شاغلان، اجرای برنامه‌های تبلیغی بین المللی و ملی برای معرفی جاذبه‌های کشور، صدور مجوز برگزاری رویدادها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های مرتبط، جلب حمایت و هدایت سرمایه گذاران داخلی و خارجی، ثبت میراث فرهنگی ناملموس، میراث طبیعی و آثار ملموس (منقول و غیرمنقول)، آموزش و شناساندن ارزش‌های میراث فرهنگی، طبیعی، صنایع دستی و هنرهای سنتی در سطح ملی و بین المللی، فراهم آوردن بستر مناسب برای آشنایی مردم با حفاظت میراث فرهنگی و طبیعی، و … از مهمترین وظایف وزارت مورد اشاره به عنوان متولی اجرای سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شمار می‌رود.

مطابق این پیش نویس قانونی، وزارت مزبور مکلف است جهت توسعه زیرساخت‌ها و روساخت‌های گردشگری با رویکرد مشارکت عمومی-خصوصی از ظرفیت شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی استفاده نماید.

علاوه بر این، مرکز ملی فرش ایران، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران و بنیاد ایران شناسی به این وزارت ملحق می‌شود. وزیر نیز به عنوان رئیس هیئت امنای کتابخانه ملی، بنیاد ایران شناسی و رئیس شورای اسناد ملی تعیین می‌شود.

همچنین تدوین سند جامع توسعه منابع انسانی وزارت با رویکرد متناسب سازی سطح کمی و کیفی نیروهای انسانی و نیز تهیه ساختار سازمان و تشکیلاتی با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور و این وزارت، از دیگر مواد این لایحه به شمار می‌رود. ضمناً اصلاح، جابجایی، تغییر و ایجاد ردیف، افزایش اعتبار ردیف‌های لایحه بودجه سنواتی به منظور فراهم آوردن حداکثر تسهیلات لازم جهت اجرای این قانون به پیشنهاد وزارت مذکور و مسئولیت سازمان برنامه و بودجه کشور، از دیگر ابعاد این لایحه به شمار می‌رود.

گفتنی است، لایحه مزبور مراحل بررسی خود را در کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک هیئت دولت طی می‌کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اخبار تکمیلی از وقوع سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی
لحظه دستگیری دو گروگان‌گیر در زاهدان +فیلم
ملک سلمان دچار «حرارت بالا» شده است
یک کودتا در نیروهای مسلح خنثی شد
دستگیری فرد مرتبط با شبکه‌های معاند از سوی نهادهای اطلاعاتی
فروش سریع تمام بلیت‌های استقلال و نساجی!
انتقاد تند مقام عالی قضائی از تعطیلی شنبه‌ها
روز سیاه بورس در پایان معاملات؛ شاخص کل چقدر ریخت؟
اعلام رسمی جدایی سامان قدوس از برنتفورد
حضور ناو بالستیک‌زن سپاه در نزدیکی محل استقرار نیروهای آمریکایی + جزئیات
واکنش تند به اظهارات اخیر بنی گانتز
بانک مرکزی فهرست کالاهای دریافت کننده ارز را منتشر کرد
صدور احکام سنگین برای تتلو + جزئیات
حماس اسرائیل را شکست داد
واکنش تاج به ادعای دست داشتن مدیران فدراسیون در فساد فوتبال +فیلم
رشوه اینبار در بسکتبال +جزئیات
عملیات زمینی تمام عیار در رفح ؛ آلمان هشدار داد
آقای گل رسما به استقلال برگشت
رئیسی: ارتباط ما با «جمهوری آذربایجان» فراتر از رابطۀ همسایگی است +فیلم
علی‌اف: امروز دنیا شاهد دوستیِ ایران و جمهوری آذربایجان است! +فیلم
حکم تتلو صادر شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top