تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/10/24 - 11:16
کد خبر: 382486

پویش مجازی «سهمیه بی سهمیه» در اعتراض به سهمیه‌های کنکور؛

بساط تمامی سهمیه‌های ناعادلانه را جمع کنید!

بساط تمامی سهمیه‌های ناعادلانه را جمع کنید!

چندی پیش بود که لایحه ساماندهی سهمیه های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی و اصلاح قوانین مرتبط ، با عنوان «لایحه توزیع عادلانه فرصت ها و امکانات تحصیلی در آموزش عالی» از سوی وزیران علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تقدیم دولت شد.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اصلاح، کاهش و حذف سهمیه های کنکور ۱۴۰۰ همواره موافقان و مخالفان بسیاری دارد، بر همین اساس در این گزارش قصد داریم دیدگاه‌ها و واکنش‌های مختلفی که از سوی دانشجویان و کاربران فضای مجازی نسبت به سهمیه‌های کنکور سراسری، صورت گرفته است را برسی نماییم.

چندی پیش بود که لایحه ساماندهی سهمیه های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی و اصلاح قوانین مرتبط ، با عنوان “لایحه توزیع عادلانه فرصت ها و امکانات تحصیلی در آموزش عالی” از سوی وزیرانر علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تقدیم دولت شد.

این لایحه در سه صفحه مشتمل بر یک مقدمه و ۱۰ ماده تهیه و تدوین شده و با امضای دکتر منصورغلامی و دکتر سعید نمکی به دبیرخانه هیات دولت ارسال شد.

ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور، در جلسه ۳۴۹ شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در خصوص لایحه کاهش و حذف سهمیه‌های کنکور سراسری، ارشد و دکترا و دستیاری گفت: "به جهت آنکه بخشی از قوانین مربوط به موضوع کنکور درمجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده و بخش دیگری از آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است، گاهی تناقض‌هایی در اجرای مصوبات مربوطه به وجود می‌آید."

وی افزود: "در لایحه پیشنهادی سهمیه‌ها که تدوین شده است، با توجه به سیاست‌های کلی علم و فناوری مقام معظم رهبری و راهبردهای کلان نقشه جامع علمی کشور و دیگر اسناد مرتبط تلاش شده تا مواردی چون تجمیع و بهینه‌سازی سهمیه‌ها، ایجاد توازن و تعادل در توان علمی ورودی آموزش عالی، ملاحظه مصالح علمی و جلب اعتماد عمومی جامعه، برقراری عدالت آموزشی، حمایت از مناطق کم برخوردار، ایجاد رقابت سالم و مواردی از این قبیل مورد توجه باشد.

در لایحه پیشنهادی تلاش شده است تا ابتدا حذف بومی‌گزینی درکنکور روی داده و چنانچه براساس نیازهای اعلامی استان‌ها سهمیه‌ای مصوب شد به شکل خاص آن سهمیه مدنظر قرار گیرد."

وی افزود: "یکی دیگر از پیشنهادات این لایحه این است که سهمیه‌های مصوبی چون سهمیه‌های ایثارگران به عنوان سهمیه‌های مازاد بر ظرفیت دانشگاه‌ها در نظر گرفته شود.

همچنین وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در لایحه پیشنهادی صرفاً حفظ چهارگروه از سهمیه‌ها شامل سهمیه مناطق، سهمیه ایثارگران، سهمیه استعدادهای درخشان و سهمیه منطبق با نیاز مناطق کم برخوردار مدنظر بوده و پیشنهاد ما این است که سایر سهمیه‌ها حذف شوند."

به نظر می‌رسد بخش زیادی ازاین گونه مشکلات جز با تغییر بنیادین در نظام سنجش و پذیرش اتفاق نخواهد افتاد. سهمیه‌های گوناگونی از جمله سهمیه‌های مربوط به اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها همیشه جزو یکی از پر حاشیه‌ترین و پر اعتراض‌ترین سهمیه‌هایی است که هرساله تعداد زیادی از دانشجویان نسبت به این موضوع واکنش‌های گوناگونی نشان می‌دهند. باید دید که نهایتا چه سرنوشتی در انتظار لایحه مذکور خواهد بود و این لایحه چه نقشی را می‌تواند در احیای ارزش عدالت آموزشی در کشور ایفا کند.

در ادامه تعدادی از واکنش‌های کاربران شبکه اجتماعی توییتر نسبت به سهمیه‌های کنکور که موجب بی‌عدالتی آموزشی شده است را در ادامه مشاهده می‌کنید؛

گزارش از محمد رمضانی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top