تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/10/24 - 12:02
کد خبر: 382493

اعتراف بزرگ آقای رئیس جمهور؛

نوسان قیمت دلار حاصل «تصمیم» است، نه «تحریم»

آقای حسن روحانی رئیس جمهور امروز در بیان کم سابقه ای گفت، "تصمیم ما این است که سال آینده قیمت دلار را پایین بیاوریم"، تصریح این جمله اشاره به این گزاره قدیمی در اذهام مردم دارد که "بالا و پایین شدن قیمت دلار دست خودشان است و ربطی به تحریم ندارد."

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از تسنیم، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه امروز هیئت دولت، تصریح کرد: "تصمیم ما این است که سال آینده قیمت دلار را پایین بیاوریم و متوازن کنیم و متعادل کنیم."

نوسان قیمت دلار حاصل «تصمیم» است، نه «تحریم»

وی با بیان اینکه،  قیمت فعلی دلار واقعی نیست، اعلام کرده است، اگر منابع در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، فردا صبح قیمت دلار از 25هزار تومان به 15 هزار تومان می‌رسد. به گفته روحانی، اگر صرفا 7 میلیارد دلار منابع ایران که در بانک‌ یکی از کشورها {کره جنوبی} بلوکه شده، در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، فردا صبح قیمت دلار از 25 هزار تومان به 15 هزار تومان می‌رسد.

همانطور که پیش بینی می‌شد بالاخره رئیس جمهور از نرخ مد نظر دولت برای قیمت دلار در بازار آزاد در سال آینده رونمایی کرد و مهمتر از آن اعلام کرد که دولت تصمیم گرفته نرخ دلار را پایین بیاورد، یعنی کاهش نرخ دلار منوط شده به تصمیم دولت. در زمان تدوین بودجه در هیئت دولت در اوایل آذر ماه بود که موضوع نرخ تسعیر 11500 تومانی در بودجه مطرح شد. همان زمان این سوال مطرح شد که دولت با چه منطقی این نرخ جدید را برای "واردات کالاهای اساسی" در نظر گرفته است. هرچند بعدا دولت از این پیشنهاد صرف نظر کرد و اعلام شد که در سال آینده به میزان 8 میلیارد دلار کالای اساسی با نرخ 4200 تومان وارد کشور خواهد شد. البته دولت تاکید داشت همچنان نرخ محاسباتی ارز در  بودجه که میانگین نرخ ترجیحی و نیمایی است همان 11500 تومان خواهد بود.

اما بر همین اساس خبری به صورت رسمی از سوی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه مطرح شد که رئیس جمهور به رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرده است که نرخ ارز در بازار آزاد باید به نرخ ارز در لایحه بودجه سال 1400 نزدیک شود. بر همین اساس گمانه زنی‌ها برای پیش بینی برنامه دولت برای کنترل نرخ ارز در سال آتی افزایش یافت.

اما این پایان کار نبود و بعد از ارائه لایحه بودجه به مجلس و کمیسیون تلفیق یک تغییر عمده در ارز محاسباتی بودجه لحاظ شد و بر این اساس نرخ ارز بودجه به جای 11500 تومان 17500 تومان لحاظ شد که این البته موضوع با اعتراض دولت مواجه شد.

اما نکته مهمتر و اساسی تر که در مباحث رئیس جمهور که امروز در جلسه هیئت دولت مطرح شد، این تاکید بود که تصمیم داریم نرخ دلار را در سال آینده کاهش دهیم. این گزاره حاوی ابهامات و سوالات جدی است که در سنوات اخیر به تناوب در فضای افکار عمومی مطرح شده است. بسیاری معتقدند که دولت و بانک مرکزی به عنوان متولیان  اصلی ارز و فروش نفت، تعیین کننده قیمت ارز در بازار آزاد هستند. یعنی آنها هستند که می گویند امسال قیمت دلار در بازار چه نرخی باشد و یا سال بعد چه تصمیمی برای مدیریت بازار دارند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top