تاریخ انتشار: شنبه 1399/10/27 - 23:52
کد خبر: 382823

نبوی: در دور قبل، دولت برای پیگیری مذاکرات تلاش کرد که مجمع FATF را مسکوت بگذارد

FATF یک ابزاری است برای اینکه امثال آمریکا بتوانند از این اطلاعات سوءاستفاده کنند و علیه خود ما استفاده کنند. ما هم به شفافیت اعتقاد داریم اما نه اینکه از شفافیت اطلاعات ما، دیگران سوءاستفاده کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در چرایی مسکوت ماندن لوایح باقی‌مانده FATF در دور قبلی گفت: بعضی از اعضای دولت می‌گفتند حداقل مجمع FATF را مسکوت بگذارد که این رأی منعکس نشود و شاید ما بتوانیم در مذاکرات پیگیری‌هایی داشته باشیم.

در چهارمین جلسه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی (ره) از سلسه جلسات استدلالِ مصلحت، با حضور سید مرتضی نبوی، سوالاتی درباره‌ی برخی ابهامات FATF مطرح شد و ایشان به این سوالات پاسخ دادند.

FATFنوعی قاعده‌ی بین بانکی در سطح بین‌المللی محسوب می‌شود. ما دو لایحه‌ی آن را تصویب کردیم و دو لایحه‌ی دیگر که مربوط به پیوستن به دو سازوکار جهانی می‌باشد باقی مانده است. این لوایح مقدمه است و بعد از آن FATF  بررسی می‌کند که ما بپیویندیم یا نه.

در دور قبل اگر قرار بود FATF تصویب بشود رأی دو سوم مجمع را می‌خواست و این تقریباً غیرممکن بود؛ یعنی اگر بعد از بررسی‌ها می‌رفت به سمت رأی‌گیری، حتماً رأی نمی‌آورد. همان موقع بنده مصاحبه کردم و گفتم: «اگر من تردید داشتم در اینکه رأی بدهم یا ندهم، بعد از اظهارنظرهای مداخله‌جویانه‌ی غربی‌ها که تحکم می‌کردند که شما حتماً باید عضو بشوید، یقین کردم که نباید به تصویب FATF رأی مثبت داد». بعضی از اعضای دولت می‌گفتند حداقل مجمع FATF را مسکوت بگذارد که این رأی منعکس نشود و شاید ما بتوانیم در مذاکرات پیگیری‌هایی داشته باشیم.

وزارت نفت با  درک شرایط جدید، در فروش نفت فعال‌تر شده است

شما اظهارات خود دولت را ببینید؛ می‌گویند امسال وضع اقتصاد بهتر شده و فروش نفت بهبود پیدا کرده است. یعنی با اینکه در لیست سیاه FATF هستیم، همین‌که وزارت نفت بالاخره تصمیم گرفت تحریم را دور بزند و نفت بفروشد، می‌گویند شرایط فروش نفت‌مان نسبت به سال قبل خیلی هم خوب شده است. خب این را چه کنیم؟ قبلاً می‌گفتند دود عدم پیوستن به FATF به چشم مردم می‌رود ولی الان بنابر اظهار خود مقامات دولتی و وزارت نفت، فروش نفت ما بیشتر شده است. علت اصلی‌اش این است که وزارت نفت فعال‌تر شده است.

FATF یک ابزاری است برای اینکه امثال آمریکا بتوانند از این اطلاعات سوءاستفاده کنند و علیه خود ما استفاده کنند. ما هم به شفافیت اعتقاد داریم اما نه اینکه از شفافیت اطلاعات ما، دیگران سوءاستفاده کنند.

چین و روسیه، راجع به پیوستن ایران به FATF موضع رسمی ندارند

دولتی‌ها استدلال روشنی ندارند؛ می‌گویند چین و روسیه هم می‌گویند اگر این لوایح را نپذیرید ما نمی‌توانیم با شما همکاری کنیم، اما هنوز معلوم نیست که این چقدر واقعیت دارد و آیا موضع رسمی آن‌هاست یا خیر. یا مثلاً می‌گویند اگر عضو FATF بشویم کار بدتر نمی‌شود اما تا زمانی که تحریم‌ها هست تضمینی نیست که شرایط بهبود پیدا کند. یعنی بالاخره تحریم‌های ثانویه آمریکا سایه‌اش را روی کشورهای مختلف انداخته است و با وجود تحریم‌های ثانویه، کشوری تمایل ندارد با ما رابطه داشته باشد.

ما در شرایط تحریم می‌خواهیم تحریم‌ها را دور بزنیم، اما وقتی این اطلاعات را این‌طور شفاف کنیم، یعنی در مواردی به نفع دشمن از راه‌های دور زدن تحریم پرده‌برداری می‌کنیم! امروز پاسخ روشنی وجود ندارد که در شرایط تحریم، با پیوستن به FATF از اطلاعات ما سوءاستفاده نشود. همچنین این سوال مطرح است که با تصویب FATF اصلاحی در معیشت مردم رخ می‌دهد؟ اما کسی جواب روشنی به این سوالات ندارد. تصویب FATF می‌تواند معایبی داشته باشد و به احتمال قوی‌تر مزایایی هم نخواهد داشت. دور زدن تحریم هزینه دارد اما کسی جواب روشنی ندارد که با پیوستن به FATF این هزینه بیشتر نشود.

دولت نیز کارگشا نبودن تصویب لوایح CFT و پالرمو را منکر نمی‌شود

در شرایط تحریم، تصویب این لوایح برای ما کارگشا نخواهد بود و این را دولتمردان نیز منکر نمی‌شوند. تحریم‌های ثانویه آمریکا مانع از این است که دیگر کشور‌ها با ما در ارتباط باشند چرا که آمریکا آنها را جریمه می‌کند نه نظام بین‌المللی. یعنی این بحث قلدری آمریکاست! کشورهایی مانند عربستان و اسرائیل عضو FATF هستند که هم تروریست تربیت می‌کنند، هم به آنان اسلحه می‌فروشند اما کسی نیست که با آن‌ها برخورد کند، چرا که همه در دامان آمریکا هستند و گاو شیرده او هستند!

این مقررات و ساختار موجود بین‌المللی ظالمانه است؛ کسانی این مقررات را نوشتند که در جنگ جهانی اول و دوم پیروز شدند و مقررات را یک طرفه به نفع خودشان نوشته‌اند.

در مجمع ما تلاش می‌کنیم موضع کارشناسی داشته باشیم و منافع ملی را در نظر بگیریم و از این جایگاه به تصمیم و رأی برسیم. تا به الان بنده به این نتیجه نرسیده‌ام که تأیید این لوایح در این مقطع به نفع کشور است

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top