تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/10/30 - 10:19
کد خبر: 383064

گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» از آثار سی‌و‌نهمین جشنواره فیلم فجر؛

فیلم‌های جنجالی‌ سینمای کشور در راه کاخ جشنواره فیلم فجر

فیلم‌های جنجالی‌ سینمای کشور در راه کاخ جشنواره فیلم فجر

مهدویان که امسال ششمین حضور متوالی خود در جشنواره فیلم فجر را تجربه می کند، قرار است اثری متفاوت نسبت به کارنامه کاری خود را در معرض داوری قرار دهد. «شیشلیک» این کارگردان که از همان ابتدا به خاطر مضمون فیلم با حاشیه هایی همراه بود را می توان یکی از فیلم های جنجال برانگیز این دوره دانست.

به گزارش خبرنگار فرهنگی و اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تولدش از همان روزهای پایانی سال گذشته همه برنامه ریزی ها را بهم ریخت؛ تولدی نحس که نه تنها فعالیت های اقتصادی این کره خاکی را تحت تاثیر قرار داد، بلکه  بسیاری از جشنواره ها  و فستیوال های فرهنگی و هنری هم از گزند این ویروس چینی در امان نماندند. جشنواره فیلم فجر که مهمترین رویداد سینمایی ایران به شمار می رود هم از جمله رویدادهایی به شمار می رود که قرار است امسال عجیب ترین شکل آن برگزار شود؛ چرا که امسال نه تنها هیات انتخابی برای تعیین فیلم ها وجود نداشت و آثار فیلمسازان کشور تنها توسط هیات داوران 7 نفره مورد بررسی قرار گرفت، بلکه هنوز خبر قطعی از چگونگی نمایش آنها هم منتشر نشده و مشخص نیست اهالی رسانه می توانند طبق روال هر سال به تماشای کارنامه کاری یک سال پیش روی سینمای کشور بنشینند یا خیر. حتی مکان برگزاری جشنواره هم علی رغم تاکید بر برج میلاد هنوز قطعی نشده است.  از سوی دیگر علی رغم زرد شدن شرایط تهران، هنوز مسئولین برگزاری سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر وضعیت اکران های مردمی را مشخص نکرده اند، از این رو می توان گفت شاید جشنواره فیلم فجر امسال یکی از غریب ترین دوره های خوب را سپری کند.

فیلم‌های جنجالی‌ سینمای کشور در راه کاخ جشنواره فیلم فجر

هر چند که تا اینجای کار به نظر نمی رسد خبری از جنب‌وجوش‌های گذشته در زمان برگزاری جشنواره فیلم فجر وجود داشته باشد، اما این بدان معنی نیست که اثار این دوره از جشنواره هم بی حاشیه باشد. به عبارت دیگر بعد از اینکه اعلام شد از میان 110 فیلم متقاضی حضور در سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر، در نهایت 62 فیلم به این دوره از جشنواره رسید، حالا گمانه زنی ها برای آثار جنجالی جشنواره امسال بالا گرفته است؛ فیلم هایی که عموما نیز بر اساس کارگردان آنها سنجیده می شوند و بعد از آن خبرهای منتشر شده پیرامون موضوع و بازیگران حاضر در آثار می تواند مولفه ای باید ارزیابی آثار قرار گیرد. طبیعی است که جشنواره سی و نهم نیز همانند رسم هر ساله، فیلم هایی را در مرحله سودای سیمرغ خواهد داشت که شاید در برخی موارد حواشی شان پررنگ تر از اصل اثر شود. در این گزارش به معرفی برخی از آثار مهم این دوره از جشنواره پرداخته ایم.

«شیشلیک» مهدویان؛ کمدی مهم جشنواره امسال

مهدویان که امسال ششمین حضور متوالی خود در جشنواره فیلم فجر را تجربه می کند، قرار است اثری متفاوت نسبت به کارنامه کاری خود را در معرض داوری قرار دهد. «شیشلیک» این کارگردان که از همان ابتدا به خاطر مضمون فیلم با حاشیه هایی همراه بود را می توان یکی از فیلم های جنجال برانگیز این دوره دانست. مهدویان، کارگردان دهه 60 ای که تمام آثارش با نقدهای تیز منتقدان همراه بوده این بار به دلیل فاصله گرفتن از ژانر سیاسی و دفاع مقدس مورد توجه منتقدان و اهالی رسانه قرار گرفته است؛ چرا که او برای جشنواره امسال فیلمی با مضمون کمدی ساخته و همین مهم باعث شده تا از «شیشلیک» به نمایش درنیامده، به عنوان ضعیف ترین اثر این کارگردان جوان نام برده شود؛ نقدی که باید تا زمان به نمایش در آمدن اثر منتظر تایید و یا رد آن ماند.

فیلم‌های جنجالی‌ سینمای کشور در راه کاخ جشنواره فیلم فجر

جالب اینکه مهدویان برای ساخت این فیلم به سراغ امیرمهدی ژوله رفته تا فیلمنامه اثرش را بنویسد، نویسنده ای که پیش تر در نگارش فیلمنامه هایی چون «پاورچین»، «قهوه تلخ»، «باغ مظفر» و ... با مهران مدیری همکاری داشته و این مولفه می تواند دلیل خوبی باشد که مخاطبان منتظر تماشای فیلم کمدی خوبی از مهدویان باشند. البته مهدویان پازل خود برای آخرین ساخته خود را نیز با بازی بازیگرانی چون رضا عطاران، ژاله صامتی و پژمان جمشیدی تکمیل کرده  است؛ بازیگرانی که دیگر هر کدام به وزنه هایی در آثار کمدی تبدیل شده اند؛ البته در کنار این آنها مه لقا باقری، وحید رهبانی، عباس جمشیدی و جمشید هاشم پور  هم در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.

روایت نرگس آبیار از زنان در «ابلق»

نرگس آبیار که در دوره های گذشته جشنواره فیلم فجر توانسته بود در بخش سودای سیمرغ جوایز مختلفی را به دست آورد که اخرین آن مربوط به «شبی که ماه کامل شد» در جشنواره سی و هفتم است؛ البته نام این کارگردان از سال 92 و به خاطر «شیار 143» که دومین اثرش محسوب می شود بر سر زبان ها افتاد و بعد از آن آثار ساخته شده توسط آبیار مورد توجه رسانه ها و منتقدان قرار گرفته است. آبیار این بار با «ابلق» در جشنواره حاضر خواهد شد. فیلمی که فیلمبرداری آن امسال و در شرایط کرونایی انجام شد و علی رغم اینکه خبر زیادی پیرامون این فیلم منتشر نشده، اما به نظر می رسد این کارگردان در آخرین ساخته خود به سراغ سوژه اجتماعی با محوریت زنان رفته است؛ فیلمی که اکثر سکانس های آن در لوکشینی در شمال تهران فیلمبرداری شده و مانند همیشه محمدحسین قاسمی، تهیه کنندگی آن را برعهده دارد.

فیلم‌های جنجالی‌ سینمای کشور در راه کاخ جشنواره فیلم فجر

جالب اینکه آبیار این بار هم ترجیح داده از ترکیب الناز شاکردوست و هوتن شکیبا که در جشنواره سی و هفتم سیمرغ بهترین بازیگر زن و مرد را برای اثرش به ارمغان آوردند، بهره بگیرد. مهران احمدی، گلاره عباسی، بهرام رادان، گیتی معینی هم از دیگر بازیگران «ابلق» هستند.

ژانر وحشت جشنواره با «قاتل و وحشی» حمید نعمت الله پر شد

«قاتل و وحشی» حمید نعمت الله را می توان یکی از جنجالی ترین آثار این دوره از جشنواره دانست؛ فیلمی که تصویربرداری آن سال گذشته به اتمام رسید و حتی همان سال هم متقاضی حضور در جشنواره سی و هشتم بود؛با این حال هیات انتخاب آن سال به دلیل مشکلات مالکیتی اثر را کنار گذاشتند، اما به نظر می رسد دعوای حقوقی بر سر فیلم همچنان ادامه دارد. درست است که در فهرست 62 فیلم راه یافته به جشنواره امسال نام حمیدنعمت الله و محمدصادق رنجکشان به عنوان تهیه کنندگان اثر به چشم می خورد، اما عباس نادران هنوز بعد از گذشت یک سال مدعی تهیه کنندگی آخرین ساخته حمید نعمت الله است.

فیلم‌های جنجالی‌ سینمای کشور در راه کاخ جشنواره فیلم فجر

جالب تر اینکه مراحل صداگذاری و ساخت موسیقی آن در ماه های پایانی امسال تکمیل شد تا بالاخره بعد از کش و قوس های فراوان «قاتل و وحشی» این کارگردان با صدای همایون شجریان به کاخ جشنواره امسال برسد. این کارگردان در آخرین ساخته خود همانطور که از اسم اثر هم مشخص است، به سراغ ژانر وحشت و معمایی رفته اما این مسئله باعث نشده تا لیلا حاتمی در این اثر بازی نکند. گویی لیلا حاتمی که یکی از بازیگران اصلی آثار این کارگردان در سال های گذشته بوده، قرارا ست در آینده هم همین مسیر را ادامه دهد. در کنار حاتمی، امین حیایی، شهرام حقیقت دوست، ستاره اسکندری، علی علایی و ... هم به ایفای نقش پرداخته اند.

اقتباسی دیگر از صباغ زاده در «رمانتیسم عماد و طوبی»

یکی دیگر از فیلم های جنجالی امسال را می توان «رمانتیسم عماد و طوبی» کاوه صباغ زاده دانست؛ کارگردانی که توانست در اولین تجربه حضورش در جشنواره فیلم فجر با «ایتالیا ایتالیا» خوش بدرخشد و حالا منتقدان منتظر تماشای دومین اثر فرزند مهدی صباغ زاده هستند. به نظر می رسد صباغ زاده می خواهد مسیر مشخصی را در فیلمسازی خود طی کند، چرا که این بار هم به سراغ فضای کمدی و فانتزی رفته و با اقتباس آزاد از کتاب «آلن دوباتن» زندگی دو شخصیت فیلم خود یعنی عماد و طوبی را به تصویر کشیده است. صباغ زاده که نیمه آبان ماه امسال تصویربرداری جدیدترین ساخته خود را در تهران آغاز کرد، توانست در شرایط کرونایی فیلم را برای حضور در جشنواره آماده کند. شاید این کارگردان را جزو معدود کارگردانانی دانست که در هر دو فیلم خود از آثار نویسندگان اقتباس کرده و تا اینجا توانسته تجربه موفقی هم داشته باشد.

فیلم‌های جنجالی‌ سینمای کشور در راه کاخ جشنواره فیلم فجر

سام محمودی، الناز حبیبی، علی انصاریان، مرتضی علی عباس میرزایی، ستایش تارانی،سانیا رمضانی، سام ولی پور و ... بازیگرانی هستند که در آخرین ساخته این کارگردان تازه نفس به ایفای نقش پرداخته اند.

احمد مرادپور  بعد از 20 سال با «کارو» در راه جشنواره فیلم فجر

احمد مرادپور بعد از بیش از 20 سال با «کارو» در جشنواره فیلم فجر حاضر می شود؛ کارگردانی که در آخرین ساخته خود هم همانند کل مسیر کاری اش به سراغ ژانر دفاع مقدس رفته است. «کارو» که تصویربرداری آن در مهر ماه سال گذشته و به همت سازمان اوج شروع شد، به دلیل شرایط سخت  تصویربرداری نتوانست به جشنواره فیلم فجر سال گذشته برسد، اما امسال قرار است جدیدترین ساخته این کارگردان در معرض داوری قرار گیرد.

فیلم‌های جنجالی‌ سینمای کشور در راه کاخ جشنواره فیلم فجر

مرادپور در این اثر زندگی نوجوان کشتی گیری کرمانشاهی را به تصویر کشیده که به تیم ملی کشتی دعوت شده اما همین سرآغازی برای حضور او در جبهه های جنگ می شود. یکی از مسائل مهم پیرامون این اثر حضور مریلا زارعی به عنوان بازیگر اصلی فیلم است، زارعی که در این سال ها بارها بخت خود را ژانر دفاع مقدسی آزموده و توانسته سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن را برای بازی در «شیار 143» هم به دست بیاورد، این بار هم با فیلم دفاع مقدسی به جشنواره می آید.

«تک تیرانداز» برای شکار سیمرغ های جشنواره!

«تک تیرانداز» علی غفاری را هم می توان در زمره آثار بحث برانگیز سی و نهمین دوره جشنواره دانست. فیلمی در ژانر دفاع مقدس که برشی کوتاه از حضور شهید عبدالرسول زرین از بهترین تک تیراندازهای هشت سال جنگ است. غفاری که در کمتر از 3 ماه کار فیلمبرداری آخرین ساخته خود را در محدودیت هایی کرونایی و شرایط سخت آب و هوایی در لوکیشن شهرک دفاع مقدس انجام داد و توانست این فیلم را برای نمایش در جشنواره امسال آماده کند. این فیلم که از همان روزهای اولیه انتشار خبر آغاز فیلمبرداری مورد توجه رسانه ها قرار گرفت، در کنار بازی بازیگران مطرحی چون کامیبز دیرباز، عبدالرضا نصاری، حسین پوریده، حسین شریفی، عبدالحلیم تقلبی، اسمعیل خلج، علی غفاری به معرفی  امیررضا دلاوری، علیرضا کمالی و انوش معظمی به سینمای کشور نیز پرداخته است.

فیلم‌های جنجالی‌ سینمای کشور در راه کاخ جشنواره فیلم فجر

«تی تی» مصداق نقض قوانین جشنواره فیلم فجر

کرونا باعث شده تا جشنواره فیلم فجر امسال برخی قوانین خود را نیز نقض کند. «تی تی» آیدا پناهنده یکی از مصادیق این مسئله است؛ چرا که در طول سال های گذشته یکی از اصلی قانون های حضور آثار در جشنواره فیلم فجر آن بود که اثر سینمایی حتما باید اولین نمایش خود را در این رویداد سینمایی تجربه کند، اما حالا با پذیرفته شدن چهارمین ساخته پناهنده که پیش تر در جشنواره توکیو به نمایش در آمده بود، به نظر می رسد هیات داوران چندان توجهی به قوانین جشنواره فیلم فجر ندارند.

فیلم‌های جنجالی‌ سینمای کشور در راه کاخ جشنواره فیلم فجر

این فیلم روایتگر زندگی مستخدم یکی از بیمارستان ها است که برای نجات جان همسرش که در کما به سر می برد، تلاش می کند. پناهنده که «تی تی» را سال گذشته آماده کرده بود، توانست در کنار بازی الناز شاکردوست و هوتن شکیبا که دومین تجربه خود در جشنواره را خواهند داشت، از پارسا پیروزفر هم در اثرش بازی گرفته، بازیگری که هفت سالی می شد که از سینما و جشنواره اش فاصله گرفت و آخرین حضورش در «بی حسی موضعی» بود؛ حالا با این فیلم به جشنواره فیلم فجر آمده است.

محسن قرایی «بدون همه چیز» به کاخ جشنواره می رود!

محسن قرایی، کارگردان تازه نفس سینمای کشور بعد از 4 سال دوری از جشنواره فیلم فجر، این بار «بدون همه چیز» به مهمترین رویداد سینمایی ایران آمده است. فیلمی که ساخت آن همزمان با رسیدن ویروس منحوس به ایران، آغاز شد و همین مسئله باعث شد تا در ابتدای کار کارگروه مدیریت بحران خواستار توقف تولیدش شود، اما سازندگان نه تنها دست از کار نکشیدند، بلکه با حضور تیم پزشکی بر سر صحنه فیلمبرداری، سلامت جسمی عوامل و بازیگران را مورد رصد قرار می دادند. در کنار حاشیه های کرونایی فیلم، انصراف علی مصفا و شهاب حسینی از ادامه همکاری با «بدون همه چیز» باعث شد تا این اثر از همان ابتدا با حواشی زیادی همراه شود. قرایی در آخرین ساخته خود به سراغ بازیگران زیادی رفته تا فیلم پربازیگر جشنواره امسال باشد. پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، هادی حجازی فر، باران کوثری، مهتاب نصیرپور، پدرام شریفی، بابک کریمی، فرید سجادی حسینی، لاله مرزبان، زهیر یاری، عیسی یوسفی پور، خسرو پسیانی، مهدی صباغی، عرفان ناصری، محسن نوری، مهران وثوقی، رویا بختیاری، اسدالله منجزی، آسیه سلطانی، نسیم فروغ، سارا افشار، امیر شاه علی، محمدمهدی بخشی بازیگران آخرین ساخته قرایی هستند.

فیلم‌های جنجالی‌ سینمای کشور در راه کاخ جشنواره فیلم فجر

نکته قابل توجه دیگر درباره «بدون همه چیز» تهیه کننده آن یعنی جواد نوروزبیگی است، تهیه کننده ای که در جشنواره امسال با فیلم های «روشن» ساخته روح الله حجازی، «آهنگ دو نفره» آرزو ارزانش و «آهو» هوشنگ گلمکانی حضور خواهد داشت و در حقیقت جزو پرکارترین تهیه کنندگان جشنواره سی و نهم تلقی می شود.

«یقه سفیدها» خودشان را به جشنواره رساندند

«یقه سفیدها»ی شهرام مسلخی را هم می توان جزو آثار مهم این دوره از جشنواره دانست. فیلمی با نام جنجال برانگیز که به گفته کارگردانش، بر خلاف دیگر فیلم‌هایم ژانری کمدی، اجتماعی دارد و همان‌طور که از نام فیلم پیداست در کنار فضای متفاوت کمدی‌موقعیت، نقدی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در زیر متن فیلم به همراه دارد. مسلخی که پیش تر با «عاشق ها ایستاده میمرند» توانسته بود تندیس زرین بهترین جلوه های ویژه میدانی را در جشنواره فیلم فجر سال 92 به دست آورد، حالا با فیلمی به کاخ جشنواره می رود که تهیه کنندگی اش را نیز خود برعهده دارد. مهدی هاشمی، مهدی کوشکی، رضا داوودنژاد، لیلا اوتادی، صحرا اسداللهی، علیرضا استادی، ایمان صفا، یوسف یزدانی.مرتضی زارع.آزاده نوبهار، علی یازرلو ،مسعود حقی، رضا درودی ، مهدی تهرانی از جمله بازیگران این فیلم هستند که مانند بسیاری از آثار جشنواره این دوره، در ایام کرونا فیلمبرداری شده است.

فیلم‌های جنجالی‌ سینمای کشور در راه کاخ جشنواره فیلم فجر

«ستاره بازی» بالاخره خود را به جشنواره فیلم فجر رساند

«ستاره بازی» هاتف علیمردانی هم در کنار فیلم «تی تی» توانسته قواعد حضور در جشنواره فیلم فجر را بشکند. چرا که سال گذشته نیز نسخه ای از این اثر به جشنواره ارسال اما ظاهرا توسط هیات انتخاب از جشنواره کنار گذاشته شد، اما این بار توانسته خود را به جشنواره برساند. اتفاقی که بر اساس آیین نامه جشنواره نباید رخ می داد؛ چرا که طبق آن فیلمی که یک بار توسط هیات بازبین بررسی و به هر دلیلی رد شود، دیگر نمی تواند در دوره های آتی از حیز انتفاع ساقط شده و نمی تواند در جشنواره بعدی حضور یابد، اما حالا فیلم هاتف علیمردانی این مهم را نقض کرده است. علیمردانی در «ستاره بازی» که نهمین اثر او به شمار می رود، در کنار بازی بازیگران ایرانی، از بازیگران خارجی نیز بهره گرفته است. رهاد اصلانی، مایکل مدسن، شبنم مقدمی، مارشال منش و ملیسا ذاکری در کنار لیندا جویز، هاوارد رسنزتین، دان لیستر، هیدی کدنبرگ، دان فورد، جان ویلر، حسن صنعتی، سامان اصلانی، هستی جوادی از جمله بازیگران آخرین ساخته این کارگردان به شمار می روند. مسئله دیگر درباره این فیلم حضور علی سرتیپی به عنوان تهیه کننده کار است، فردی که نفوذ بالایی در جریان اکران آثار سینمایی دارد و حتی عده ای او را یکی از مهره های اصلی هدایت کننده سینمای کشور می دانند، همین مهم باعث شده تا از الان بتوان آینده خوبی را در گیشه برای «ستاره بازی» در نظر گرفت. 

گزارش از مسلم خلخال

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان +فیلم
قطار ملی ساخت ایران به‌زودی وارد مترو خواهد شد
وضعیت آخرالزمانی خیابان‌های دبی بعد از سیل +فیلم
سفر رئیس جمهور به استان سمنان
بن گویر خواستار اعدام زندانیان فلسطینی شد
ماجرای بامزه رحیم پور از تحقیر آمریکا +فیلم
شلیک پرسپولیس به ۳‌هدف با یک تیر!
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل
هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
مرگ قهرمان پرورش اندام در حین مسابقه
خبر جدید وزیر کار درباره تعداد تعطیلات آخر هفته
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top