تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/11/13 - 01:23
کد خبر: 384466

حاشیه‌نگاری «خبرنامه دانشجویان ایران» از اولین روز جشنواره فیلم فجر سی‌ونهم؛

از صحبت‌های عجیب پرستویی تا حواشی کرونایی در برج میلاد

از صحبت‌های عجیب پرستویی تا حواشی کرونایی در برج میلاد

اولین روز از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در حالی روز گذشته سپری شد که نه تنها فیلم اول آن که به نوعی افتتاحیه این دوره از جشنواره هم به شمار می رفت، با غیبت علی انصاریان به دلیل بیماری کرونا همراه بود، بلکه حواشی مربوط به عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در سالن برگزاری نشست های خبری به فضای مجازی هم کشیده شد و تذکر گرفتن یکی از سینماهای متخلف و انتشار فیلم گرفتن عکس یادگاری عوامل فیلم «بی همه چیز» با عادل فردوسی پور آن هم بدون ماسک، دردسرهایی را به وجود آورد تا جایی که مسئولین جشنواره مجبور به واکنش شدند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی و اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اولین روز از سی و نهمین جشنواره فیلم فجر در حالی روز گذشته سپری شد که حاشیه های آن پررنگ تر از متن اصلی جشنواره بود. از عدم رعایت پروتکل های بهداشتی در آغاز راه جشنواره تا غایبانی که تیتر رسانه ها شدند.

جشنواره این دوره عملا کار خود را با نمایش «رمانتیسم عماد و طوبی» آغاز کرد؛ فیلمی که همزمان در برج میلاد و پردیس ملت به نمایش در آمد تا اهالی رسانه و منتقدان به تماشای دومین اثر کاوه صباغ زاده بنشینند. این فیلم نیز برای مخاطبانش یادآور اثر قبلی صباغ زاده، یعنی «ایتالیا ایتالیا» بود. صباغ زاده در اثر جدیدش، به سراغ موضوع عشق و خانواده رفته است.

از صحبت‌های عجیب پرستویی تا حواشی کرونایی در برج میلاد

بیشتر بخوانید

گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» از اکران‌های مردمی سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر؛
فروش بیش از ۵۰ هزار بلیط در کمتر از ۲ روز/ پردیس های پرمخاطب مشخص شدند

«رمانتیسم عماد و طوبی» در مورد دختر و پسری به اسم عماد و طوبی است که هر دو عاشق سینما و بازیگری هستند و بعد از آشنایی و ازدواج، تازه با مشکلاتی مواجه می شوند که قبل از این به آن فکر نکرده بودند. شاید ویژگی مثبت فیلم این کارگردان جوان را باید در مسئله ستایش خانواده دانست. مولفه ای که سال ها است در سینمای ما کمرنگ شده و دیگر به آن توجه نمی شود. اما صباغ زاده با یک شکل جدید به این موضوع می پردازد و می تواند آن را خیلی خوب از کار دربیاورد .

علی انصاریان؛ غایب اصلی فیلم افتتاحیه جشنواره فیلم فجر

کارگردان این اثر در مورد ساخت این فیلم می گوید: «دلیلش این است که می‌خواهم فیلمی که می‌سازم متضاد با آثاری باشد که این روزها ساخته می‌شود، فیلم‌هایی که به نوعی چرک هستند، من از فیلم‌های چرک خوشم نمی‌آید و دلم نمی‌خواهد فیلم چرک بسازم و یا دلم نمی‌خواهد فیلم چرک ببینم. فکر می‌کنم مردم پول می‌دهند می‌روند سینما تا چیزی را ببینند که در دنیای واقعی نمی‌توانند آن را تجربه کنند، به همین دلیل باید در فیلم‌های خود فضایی را ایجاد کنم تا مخاطب از رنگ‌ها لذت ببرد. شاید رنگ‌هایی که استفاده می‌کنم، در بسیاری از خانه‌ها دیده نمی‌شود، اما باعث می‌شود تا مردم به این نتیجه برسند که می‌شود این گونه هم زندگی کرد، می‌توان رنگ دیوار خانه را به جای سپید قرمز یا زرد بزنند، یعنی بیشتر دلم می‌خواهد از آن فضای روزمره و روتینی که در فیلم‌های سینمایی بسیار می‌بینیم که شامل مسائل واقع‌گرایانه و رئالیستی اجتماعی است فرار کنم که استفاده از این رنگ‌ها به این فرار کمک می‌کند.»

حاشیه اصلی این فیلم اما غیبت علی انصاریان به دلیل شرایط جسمانی اش در زمان نمایش اثر بود؛ انصاریان که چند سالی می شود از ورزش به عرصه سینما آمده، امسال جدی ترین تجربه بازیگری خود را با آخرین ساخته صباغ زاده تجربه بود که متاسفانه به دلیل بیماری کرونا و بستری شدن در بیمارستان امکان حضور در سالن نمایش دهنده این اثر را نداشت؛ فیلمی که به عنوان افتتاح این دوره از جشنواره به شمار می رود و همین مسئله غیبت این هنرمند را بیش از پیش مهم کرده است. امید است که انصاریان در مدت باقی مانده از جشنواره بتواند پای تماشای این فیلم بنشیند.

از صحبت‌های عجیب پرستویی تا حواشی کرونایی در برج میلاد

نمایش «بی همه چیز» در سالن نسبتا خالی پردیس ملت

سانس آخر جشنواره فیلم فجر روز گذشته هم به «بی همه چیز» محسن قرایی اختصاص پیدا کرد؛ فیلمی که هر چند یکی از آثار کنجکاوبرانگیز این دوره از جشنواره به شمار می رفت، اما به نظر می رسید نمایش آن در اولین روز از جشنواره باعث شد تا نتواند مخاطبان چندانی را در پردیس ملت گردهم آورد. فیلمی که از نمایشنامه معروف «ملاقات با بانوی سالخورده» اقتباس شده و به بررسی حالات مردم در شرایط مختلف می پردازد. داستان فیلم در روستایی می گذرد که مردم اش به خاطر پول حاضر می شوند قهرمان خود را که پرویز پرستویی ایفاگر نقش آن است، بدون محاکمه به چوبه دار بسپارند. حضور پرویز پرستویی، هادی حجازی فر، هدیه تهرانی، باران کوثری و ... در آخرین ساخته قرایی با استقبال همان تعداد اندک مخاطبان حاضر در پردیس ملت همراه شد.

بیشتر بخوانید

نگاه «خبرنامه دانشجویان ایران» به برخی آثار سی‌ونهمین دوره جشنواره فیلم فجر؛
از رقابت «مصلحت نظام» و «یقه سفیدها» تا «تک تیرانداز» دفاع مقدس

حواشی کرونایی اولین روز جشنواره در برج میلاد

اما شاید بتوان اصلی ترین حاشیه مربوط به این فیلم را مربوط به نمایشش در برج میلاد دانست؛ چرا که انتشار فیلم گرفتن عکس یادگاری عوامل فیلم با عادل فردوسی پور آن هم بدون داشتن ماسک توسط او و برخی دیگر از عوامل باعث شد تا نگرانی ها بابت روزها آینده جشنواره فیلم فجر شدت بگیرد. از طرف دیگر برخی از خبرنگاران حاضر در کاخ اصلی جشنواره در فضای مجازی از وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی در زمان نشست های خبری ابزار نگرانی کردند؛ مسئله ای که می طلبد مسئولین از حالا فکر اساسی برای آن داشته باشند. البته این مهم تنها مختص برج میلاد نبوده، چرا که بنا بر اعلام ستاد جشنواره فیلم فجر در روز گذشته یکی از سینماهای متخلف که پروتکل های بهداشتی را رعایت نکرده بود، اخطار گرفته است؛ این مهم نشان می دهد نمی توان انتظار داشت که پروتکل ها آنطور که انتظار می رود در طول برگزاری جشنواره در تمام سالن ها رعایت شود.

از صحبت‌های عجیب پرستویی تا حواشی کرونایی در برج میلاد

با این حال سایت جشنواره با انتشار نظرات برخی از خبرنگاران مستقر در برج میلاد نسبت به این مسئله واکنش نشان داده و آن را دروغ‌پراکنی منفعت‌طلبان در فضای مجازی دانست. در متن این خبر به نقل از علیرضا مرادی، دبیر خبرگزاری جمهوری اسلامی اینطور آمده است: «روز نخست جشنواره در برج میلاد در ایده‌آل‌ترین شکل ممکن برگزار شد. تعداد مهمانان جشنواره که به دلیل کرونا بسیار کمتر از سال‌های قبل بود یکی از اتفاق‌های مثبتی بود که امسال رخ داد.همه از ماسک استفاده می‌کردند و برای ورود و خروج از سالن‌ها فاصله اجتماعی به درستی رعایت می‌شد. همانطور که فاصله‌گذاری اجتماعی در سالن هم به شکل درستی اتفاق افتاده بود؛ جشنواره از لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی در روز اول نمره قبولی گرفت و اگر به همین روال پیش برود به نظر جشنواره خوب و سلامتی را تجربه خواهیم کرد.»

صحبت های قابل تامل پرویز پرستویی در نشست «بی همه چیز»

در کنار حواشی کرونایی ایجاد شده در اولین روز جشنواره فیلم فجر، نشست خبری «بی همه چیز» هم بدون جنجال نبوده است. پرویز پرستویی که نقش امیر و قهرمان قصه  این فیلم را بازی کرده، در این نشست درباره جذابیت این کاراکتر می گوید: پایان بندی برای امیر را خیلی دوست داشتم یکی از چیزهایی که من را به این وامی‌دارد که هر هفته از شهر بیرون بزنم، به کسانی سر بزنم که شناسنامه ندارند و داد بزنم اینها جزو هشتاد میلیون است همین است. روزی که قصه را خواندم، احساس کردم زندگی من مثل امیر است.

وی ادامه می دهد: اصلاً من هم مثل امیر شده‌ام به چه کسی باید اعتماد کرد؟ چه باید کرد؟ چرا هر روز نابهنجاری و بی عدالتی می‌بینیم؟ چرا به جایی می‌رسیم که سکوت می‌کنیم؟ چقدر من ضربه از دنیای مجازی خورده‌ام؟ من گوشم را بستم فکر کردم اگر تحت تأثیر قرار بگیرم باید بگذارم بروم ولی من اهل رفتن نیستم با گفتن این حرف‌ها برخی فکر می‌کنند ما ریاکاریم ولی عیبی ندارد، من این ریاکاری را دوست دارم. من امیر و اتفاقات این فیلم را در جامعه خودمان می‌بینم

از صحبت‌های عجیب پرستویی تا حواشی کرونایی در برج میلاد.

حمله سایبری به سامانه فروش بلیت جشنواره فیلم فجر

اخلال در سامانه فروش بلیت این دوره از جشنواره فیلم فجر هم از دیگر حواشی مهمترین رویداد سینمایی کشور به شمار می رود، علی رغم اینکه مخاطبان به نسبت سال های گذشته استقبال کمتری از جشنواره فیلم فجر داشتند، اما گویی سامانه ها ظرفیت همین میزان جمعیت را نداشتند ودر همان  اولین ساعات با اخلال روبه رو شدند، عزت الله علیزاده، معاون اجرایی و مدیر پشتیبانی فنی جشنواره فیلم فجر درباره اختلالاتی که در فروش فیلم ها در سامانه های فروش اینطور گفته بود: باید به این مهم توجه کنیم وقتی یک سیستم قرار است به کل کشور خدمات ارائه دهد کار به مراتب سخت تر است البته که ما در روزهای گذشته بارها سیستم سرورها را تست کردیم و زیر بار فشار مضاعف قرار دادیم تا بتوانیم باگ ها و مشکلات را مرتفع کنیم که البته خود سیستم هیچ مشکلی نداشت. اما درگاه های فروش مربوط به بخش خصوصی بودند و Done شدند. جالب تر اینکه ستاد اطلاع رسانی جشنواره در هر ساعت آمار بلیت های فروخته شده را منتشر می کند و بر اساس آخرین خبرها تا ساعت ۲۱:۳۰ دیشب در مجموع ۵۵ هزار و ۷۹۲ بلیت توسط ۳ سامانه ایران تیک، سینماتیکت و گیشه به فروش رسیده است.

گزارش از زهرا رمضانی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تصویر امروز ایران، در سخنان چهل سال پیش حضرت آقا
انزوای اسرائیل در حال تعلیق است
اعتراف در خصوص حمله اسرائیل؛ باید منتظر پاسخ فوری ایران باشیم
شهادت عضو دیگر حزب‌الله در جنوب لبنان
واتساپ با قابلیتی کاربردی برای مدیریت بهتر چت‌ها آپدیت شد
شلیک ۱۵۰ موشک از جنوب لبنان به اراضی اشغالی
معاون رئیس جمهور: دولت بر استفاده از نیروهای مؤمن و انقلابی تاکید دارد
امیرعبداللهیان: «وعده صادق» تعریفی نو از موازنه قدرت غرب آسیا ارائه کرد
پرسپولیس به ۴ بانک و استقلال به هلدینگ خلیج فارس واگذار شد
تیم ملی کشتی فرنگی مقتدرانه قهرمان آسیا شد
سردار حاجی زاده روز ارتش را تبریک گفت
رئیس جمهور قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در آسیا را تبریک گفت
سند ملی «سبک پوشش اسلامی- ایرانی» تصویب شد
۹۵۰۰ فلسطینی در زندان‌های اسرائیل محبوس هستند
حزب‌الله شهرک‌ها و مواضع نظامی اسرائیل را موشک‌ باران کرد
تاکید بر تولید و واردات مناسب در جلسه شورای رقابت با وزیر صمت
صندوق بین‌المللی پول از بهبود نرخ بیکاری در ایران خبر داد
مقایسه ساعت اورینت با سیتیزن
پلیس راهور: از سفرهای غیرضروری در جنوب شرق کشور اجتناب کنید
اردوغان: اسرائیل تنها مقصر تشدید تنش‌ها در خاورمیانه است
بلینکن: تشدید تنش با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top