تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/11/14 - 01:18
کد خبر: 384577

مذاکره با ترکیه در زمینه قره‌باغ ضروری است

معاون رئیس شورای امنیت در ادامه گفت: «اوضاع در قره باغ تا حد زیادی به حالت عادی بازگشته و مهمترین مسئله این است که مردم کشته نمی‌شوند و فرصت‌هایی برای توسعه وجود دارد.»

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس،  «دیمیتری مدودف» معاون رئیس شورای امنیت روسیه دوشنبه گفت مذاکره با ترکیه در مورد قره‌باغ کوهستانی یک واقعیت در منطقه است.

به نوشته روزنامه «دیلی صباح» مدودف در گفت‌وگو با گروهی از روزنامه‌نگاران ضمن اشاره به روابط خوب آنکارا با باکو، بر اهمیت ترکیه به عنوان همسایه و یک شریک راهبردی روسیه تاکید کرد.

مدودف افزود که بین آنکارا و مسکو گفت‌وگو‌های مفید در جریان است و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه دائم باهم در ارتباط  هستند.

وی در مورد آغاز کار مرکز مشترک نظارت بر آتش بس ترکیه و روسیه که اخیرا فعال شده، اظهار داشت که این مرکز بخشی از شکل گیری ثبات عمومی در منطقه است.

مدودوف گفت: «من این مرکز را به عنوان یک تعهد سیاسی طولانی مدت در نظر نخواهم گرفت و از طرح نظریه‌هایی در زمینه شکل گیری هرگونه توطئه در این زمینه پرهیز می‌کنم. ما باید واقعیت‌های منطقه خود را درک کنیم. واقعیت این است که امروز باید برای حل مسئله بحران قره باغ با شرکایمان در ترکیه مذاکره کنیم.»

معاون رئیس شورای امنیت در ادامه گفت: «اوضاع در قره باغ تا حد زیادی به حالت عادی بازگشته و مهمترین مسئله این است که مردم کشته نمی‌شوند و فرصت‌هایی برای توسعه وجود دارد.»

جمهوری آذربایجان و ارمنستان بعد از ۴۴ روز درگیری در قره‌باغ کوهستانی با وساطت روسیه ۲۴ آبان (نهم نوامبر) ، بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیدند. براساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان را در آغ‌دام، کلبجر و لاچین را تخلیه کرده و کریدوری زمینی از نخجوان به آذربایجان ایجاد کند.

جمهوری آذربایجان نیز در مقابل متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی در قره باغ، کریدور «لاچین» را برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده «شوشا» به همراه همه مناطق آزادشده طی ۴۴ روز گذشته هم به جمهوری آذربایجان واگذار شد. روسیه نیز طی این مدت، به عنوان حافظ آتش بس نیروهای پاسدار صلح خود را در منطقه قره‌باغ کوهستانی و در امتداد خطوط تماس مستقر کرده است.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان شنبه اعلام کرد که مرکز نظارت بر آتش بس در قره باغ آغاز به کار کرده است. این مرکز مشترک که از سوی روسیه و ترکیه اداره می‌شود در منطقه «آق‌دام» در جمهوری آذربایجان قرار دارد. ۶۰  پرسنل نظامی از روسیه و ترکیه در این مرکز مشغول هستند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top