تاریخ انتشار: سه شنبه 1399/11/14 - 11:15
کد خبر: 384604

ساخت واکسن در دنیا تداعی گر دوران جنگ سرد شد

وقتی که بحث رسانه ای و جو عمومی به سمت این رفته است که اگر واکسن بزنیم خیلی از مشکلات حل می شود این موضوع خودش خیلی مورد خطر ناکی است چون هیچ قطعیتی در مورد واکسن ها نیست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ وبینار تخصصی انجمن اسلامی دانشجویان۱۳۴۸ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با دکتر حائری سرپرست سابق برنامه دارو و واکسن منطقه مدیترانه شرقی در WHO و مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.

 انجمن اسلامی دانشجویان۱۳۴۸ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

سوال دانشمندان این است که ایا باوجود کثرت جهش هایی که در این ویروس روی می دهد امکان این وجود دارد که اسپایک ها هم جهش داشته باشند؟ در آن زمان چه باید کرد ؟

هنوز معلوم نیست چه عواقب ژنتیکی برای این ویروس وجود دارد باید به مدت پنج سال تا ده سال از ساخت این واکسن بگذرد تا ببینیم چه جهش ها و عوارض در بدن رخ خواهد داد.

کشور های دنیا می گویند امریکا می خواهد از مردم دنیا  به عنوان موش آزمایشگاهی استفاده بکند .حتی بیشتر مردم امریکا که در نظر سنجی شرکت کردند گفته اند  که این واکسن را نمی زنند چون این واکسن با دستور تایید شده است .فرانسوی ها و انگلیسی ها هم گفته اند که واکسن امریکایی را نمی زنند و این منحصر به کشور ما نیست.

ما نمی توانیم بگوییم  این واکسن خوب هست یا بد چون هنوز مراحل کامل تایید واکسن طی نشده است .شرکت فایزر اعلام کرده است برای یک مدتی واکسن ها را تحویل نمی دهد تا کیفیت آن ها را بالا ببرد اگر واقعا مطمئن نیستند که واکسن تولیدی آنها کیفیت دارد چرا آن را تزریق می کنند؟

برای قطع زنجیره می بایست ۷۰٪واکسیناسیون صورت بگیرد یعنی چیزی حدود ۱۰۰میلیون دوز و اگر ۱٪خطا وجود داشته باشد شاید تا ۵سال دیگر هم مجموع مرگ و میر خود ویروس کرونا به آن میزان نرسد.

وقتی که بحث رسانه ای و جو عمومی به سمت این رفته است که اگر واکسن بزنیم خیلی از مشکلات حل می شود این موضوع خودش خیلی مورد  خطر ناکی است چون هیچ قطعیتی در مورد واکسن ها نیست. ساخت واکسن در دنیا به نوعی تداعی گر دوران جنگ سرد شده است.

برای صدور تاییدیه ی تولید انبوه برای یک دارو یا واکسن باید حدود۴سال زمان  بگذرد .ولی حتی واکسن فایزر هم که اولین واکسن بود هنوز به ۱۲ماه هم نرسیده است ولی با این وجود شروع به تولید انبوه شده است پس این ترس و نگرانی وجود دارد که این واکسن تاییدیه ی تولید انبوه نگرفته باشد .

و یک مسئله ی مهم این است که خیلی از شرکت هایی که واکسن را می سازند هیچ مسئولیتی در قبال عوارض حاصل از واکسن قبول نمی کنند .همچنین بحث اقتصادی نباید از گوشه چشم دور بماند چون بسیار مهم است؛  هر دوز این واکسن ۳۰دلار هست که برای هر فرد دو دوز نیاز هست که ۶۰دلار به صورت مستقیم و هزینه ی حمل و نقل هم اگر برفرض ۲۰دلار باشد و در سوی دیگر اگر نیاز فوری یک جامعه ۲میلیارد دوز باشد هزینه ی بسیار  زیادی بر جامعه تقبل می شود و این سوای مسئله عوارض بر روی  نسل های بعد و عوارضی و بلاهایی هست که سر تزریق کنندگان واکسن ممکن است بیاید.

باید آزمایش های زیادی روی واکسن ها انجام بشود و نباید عجولانه برخورد کرد اکنون زمان تعقل هست نه تعجل! زمینه عاقلانه این هست که بحث من در آوردی و نظر شخصی در موضوع واکسن نباشد و نیت موضوع علم است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top