تاریخ انتشار: یکشنبه 1399/11/19 - 03:00
کد خبر: 385048

خشم رژیم اشغالگر قدس به حکم دادگاه لاهه

با تمام فشارها و تحریم های ایالات متحده و رژیم اشغالگر قدس، دادگاه بین المللی لاهه رای به بررسی جنایات جنگی در فلسطین داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ "نادیده گرفتن جنایات واقعی جنگ"، نتانیاهو دادگاه کیفری بین المللی لاهه را به دلیل ادعای صلاحیت در سرزمین فلسطین به باد ناسزا گرفت.

دادگاه کیفری بین المللی لاهه صلاحیت رسیدگی به سرزمین های فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری، از جمله بیت المقدس شرقی را در دستور کار قرار داده است، به این معنی که می تواند جنایات جنگی را در آنجا بررسی کند. این رای، خشم و اعتراض رژیم اشغالگر قدس را به دنبال داشته است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس پس از صدور این حکم در روز جمعه گفت: "امروز، دادگاه کیفری بین المللی بار دیگر ثابت کرد که رویکرد این نهاد، سیاسی است و نه قضایی"

نتانیاهو لاهه را به "نادیده گرفتن جنایات واقعی جنگ متهم کرد و گفت: اسرائیل کشوری است با یک رژیم دموکراتیک قوی که قانون را مقدس می داند. وی همچنین گفت که این تصمیم "حق دفاع از کشورهای دموکراتیک را مختل می کند."

به گزارش راشاتودی، فلسطین از تصمیم ICC (International Criminal court)، دادگاه بین المللی لاهه به عنوان "روزی تاریخی برای پاسخگویی" استقبال کرد و گفت که آماده هرگونه همکاری با دادگاه است، در حالی که محمد اشتایه عضو کمیته مرکزی فتح از این حکم به عنوان "پیروزی عدالت" نام برد.

این حکم روز جمعه پس از آن صادر شد که دادستان ارشد دادگاه کیفری بین المللی، فاتو بنسودا، از دادگاه خواست در مورد جنایات جنگی در سرزمین فلسطین رای صادر کند. بنسودا در سال ۲۰۱۹ گفته بود" دلایل منطقی وجود دارند که باور کنیم جنایات جنگی در کرانه باختری، از جمله قدس شرقی و نوار غزه انجام شده است یا در حال انجام است."

وی افزود همچنین "مبنای معقولی" وجود دارد که معتقد باشد اعضای نیروهای دفاعی رژیم اشغالگر قدس (IDF) و مقامات این رژیم ممکن است در منطقه مرتکب جنایت شده باشند. خانم بنسودا همچنین اظهار داشت که پس از صدور رأی دادگاه در مورد موضوع صلاحیت، قصد دارد تحقیق در مورد جنایات ادعایی را آغاز کند.

راشا تودی در ادامه به دخالت "غیرقابل قبول" و تحریم های ایالات متحده دادگاه کیفری لاهه که ناشی از تحقیقات جنایات جنگی است اعتراض کرد.

لاهه روز جمعه با اشاره به اینکه مجمع عمومی سازمان ملل متحد از این مناطق با عنوان سرزمین اشغالی فلسطین نام می برد اضافه کرد رژیم اشغالگر قدس از سال ۱۹۶۷ این سرزمین را اشغال کرده است.

دادگاه به طور خاص عنوان داشت اگرچه صلاحیت رسیدگی به فلسطین را دارد، اما "طبق قوانین بین المللی نه در مورد اختلافات مرزی قضاوت می کند و نه در مورد مرزهای آینده پیش داوری می کند."

فلسطینیان مدتهاست تلاش می کنند که لاهه در جریان درگیریهای رژیم اشغالگر قدس با شبه نظامیان فلسطینی در غزه و همچنین ساخت شهرک های یهودی نشین در سرزمینهای اشغالی قرار گیرد و آنها را مورد بررسی قرار دهد.

در پاسخ به این خبر، وزارت امور خارجه ایالات متحده "نگرانی های جدی" خود را در مورد تلاش دادگاه برای تصدی صلاحیت خود درباره رای صادرشده در سرزمین های فلسطین ابراز کرد و گفت واشنگتن این حکم را بررسی می کند.

در زمان دونالد ترامپ، ایالات متحده تحریم هایی را علیه مقامات ارشد دادگاه (از جمله بنسودا) به اتهام تلاش غیرقانونی برای مشروط کردن آمریکایی ها در صلاحیت دادگاه هنگام تحقیق در مورد جنایات جنگی آمریکایی ها در افغانستان، اعمال کرد.

منبع: راشاتودی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تاکید اردوغان بر گسترش روابط با ایران
ظریف: نباید منتظر دستور از تهران باشیم ؛ دستور از مردم می‌رسد
پیراهن قرن؛ امضای مسی تاریخی شد
خبری که سنوار به مادرش داد
نخستین زن فرماندار در کردستان منصوب شد
جانور منقرض شده به طبیعت بازگشت!
تهران سرد می شود
زلنسکی: یا دنبال سلاح اتمی می‌رویم یا ...
حرف‌های جالب حامد بهداد درباره دوران دانشجویی اش
واکنش فرهاد مجیدی به سرمربی جدید استقلال
حملات سنگین موشکی حزب الله به عکا
راهکار جدید بریکس برای دلار زدایی تحقق می‌یابد؟
داتیس پرو؛ مرجع اخبار و آموزش‌های تکنولوژی و فناوری اطلاعات
بررسی مزایا و معایب استفاده از فویل آلومینیوم در خانه
نصرتی ، رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها شد
نظارت بر تاکسی‌ها هوشمند می‌شود
ایرج طهماسب به تئاتر برگشت
لیلا حاتمی و محمدرضا فروتن در یک فیلم جدید
قاشق هخامنشی با طراحی پیچیده الهام‌گرفته از اساطیر کهن ایران!
تتلو و رفتارهای عجیب‌اش تا پیش از دستگیری
کاهش ۴۳ تومانی نرخ یورو در مرکز مبادله ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top