تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/11/20 - 01:36
کد خبر: 385167

حاشیه‌نگاری «خبرنامه دانشجویان ایران» از هشتمین روز جشنواره فیلم فجر سی‌ونهم؛

غافل‌گیری مخاطبان در روز آخر با نمایش دو فیلم مهم جشنواره

غافل‌گیری مخاطبان در روز آخر با نمایش دو فیلم مهم جشنواره

قطار سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر بالاخره روز گذشته به ایستگاه پایانی رسید تا بالاخره ماراتن نمایش ۱۶ فیلم سودای سیمرغ این دوره از جشنواره هم تمام شود. روزی که دیگر خبری از رعایت پروتکل های بهداشتی در پردیس ملت هم نبود و در سالن ها هم برخی از مخاطبان بدون رعایت فاصله ایمنی در کنار یکدیگر نشسته و دو فیلم آخر جشنواره را تماشا کردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی و اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ قطار سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر بالاخره روز گذشته به ایستگاه پایانی رسید تا بالاخره ماراتن نمایش 16 فیلم سودای سیمرغ این دوره از جشنواره هم تمام شود. روزی که دیگر خبری از رعایت پروتکل های بهداشتی در پردیس ملت هم نبود و در سالن ها هم برخی از مخاطبان بدون رعایت فاصله ایمنی در کنار یکدیگر نشسته و  دو فیلم آخر جشنواره را تماشا کردند. علاوه بر آن خبری از تب سنج هم نبود، به طوری که گویی با فرا رسیدن آخرین روز از جشنواره، کرونا هم به پایان خط رسیده است! و دیگر خطری سلامتی مخاطبان را تهدید نمی کند.! علاوه بر آن بی اعتنایی مسئولین پردیس ملت به کرونا، به نظر می رسید آخرین روز جشنواره مخاطبان را هم به تکاپو انداخته بود، چرا که به نسبت روزهای قبل جمعیت بیشتری به پردیس ملت آمده بودند.

بیشتر بخوانید

حاشیه‌نگاری «خبرنامه دانشجویان ایران» از هفتمین روز جشنواره فیلم فجر سی‌ونهم؛
روز بی‌فروغ کارگردانان فیلم اولی در جشنواره

با رای داوران «یدو» مهمترین فیلم جشنواره سی و نهم شد

آخرین روز جشنواره برخلاف بسیاری از شب ها، دو فیلم نسبتا پرطرفدار را به نمایش گذاشت. «یدو»  مهدی جعفری به عنوان اولین فیلم پایان بندی جشنواره بود که در پردیس ملت به نمایش درآمد. فیلمی در ژانر کودک و نوجوان که حال و هوای دفاع مقدسی داشت و توانست تا حد زیادی مخاطبان را با خود همراه کند. جعفری که در اولین حضورش در مسند کارگردانی «23 نفر» را ساخته بود، برای دومین بار به سراغ ژانر دفاع مقدس رفت و این بار هم فیلم خوبی را به نمایش گذاشت. «یدو» دومین فیلم جشنواره سی و نهم به شمار می رود که در حال و هوای آبادان می گذرد و علی رغم اینکه مخاطب اصلی آن کودک و نوجوان است، اما در اخرین روز جشنواره این بزرگسالان بودند که پای آخرین ساخته جعفری نشسته و راضی از سالن ها خارج شدند.

غافل‌گیری مخاطبان در روز آخر با نمایش دو فیلم مهم جشنواره

چند ساعت بعد از نمایش فیلم بود که با اعلام فهرست نهایی نامزدهای این دوره از جشنواره مشخص شد آخرین ساخته این کارگردان در 13 بخش جزو کاندیداهای نهایی در نظر گرفته شده و «یدو» در بخش های بهترین جلوه های ویژه میدانی، چهره پردازی، طراحی صحنه، صدابردار، صداگذار، موسیقی متن، تدوین، فیلمبرداری، نقش اول مرد، نقش اول زن، فیلمنامه اقتباسی، کارگردانی، بهترین فیلم برای رسیدن به سیمرغ با دیگر آثار به رقابت می پردازد.

جعفری در نشست خبری فیلمش اینطور گفته بود: «معمولاً در سینما رسم نیست اقتباسی که صورت می‌گیرد با نویسنده تعاملی باشد مگر اینکه دنیای سینما را بشناسد با نویسنده این اثر هم صحبت کردم ولی اقتباس خودم را از آن داستان کردم، پایه قصه را نگه داشتم و فیلم ساخته اگر فیلم مشکلی دارد بر گردن من است. در این چهل سال به قدری در حق مردم آبادان اجحاف شده که حالا حالاها می‌شود درباره آنها فیلم ساخت و اگر صد سال هم فیلم بسازیم حقشان ادا نمی‌شود. مسئولان هر دو مؤسسه یعنی بنیاد سینمایی فارابی و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشتاق بودند که این فیلم ساخته شود امیدوارم شرمنده آنها و مردم نشده باشم.»

غافل‌گیری مخاطبان در روز آخر با نمایش دو فیلم مهم جشنواره

او درباره انتخاب ستاره پسیانی به عنوان تنها بازیگر «یدو» اینطور توضیح داده بود: «این نقش را با سه چهار بازیگر مطرح کردم. در قصه اصلی سن مادر کمی بالاتر بود اما با جهانی که در فیلمنامه خلق کردیم، سن مادر را کمی پایین آوردیم. با چند نفر از دوستانم تماس گرفتم که یا سرکار بودند یا به دلایلی پرهیز کردند به پروژه بیایند. ستاره پسیانی جزو اولین‌ها در لیست ما بود. این نگرانی را داشتیم که آیا او دوست دارد نقش کسی بالاتر از سن خود را بازی کند یا نه. او ریسک و جسارت کرد البته برخی در رودربایستی گیر می‌کردند اما من دوست داشتم با قلبشان بیایند. ستاره پسیانی فیلم را دوست داشت، شرایط کار برای همه سخت بود ما فقط او را در ترکیب بازیگران فیلم داشتیم که کار را بلد بود و بقیه نابازیگر بودند. بارها باید با هم بالانس می‌شدند ولی همسان سازی شد. ستاره همکاری و کمک کرد بازی‌ها یکدست شود.»

«تی تی» سوت پایان جشنواره فیلم فجر را به صدا در آورد

نمایش «تی تی» آیدا پناهنده در پردیس ملت نشان دهنده نواخته شدن سوت پایان این دوره از جشنواره بود. فیلمی که در آن زوج هنری الناز شاکردوست و هوتن شکیبا در کنار پارسا پیروزفر حضور داشتند. شاکردوست در این فیلم نقش «تی تی»، دختری فقیر و بی کس را ایفا می کند که همه او را دیوانه می خوانند و نامزدش با بازی هوتن شکیبا از او برای به دست آوردن پول سوءاستفاده می کند، اما با پیدا شدن استاد فیزیکی به نام ابراهیم  با بازی پیروزفر سرنوشت «تی تی» هم دستخوش تغییراتی می شود. بازی های خوب و فیلمبرداری کار در شمال کشور باعث شد تا مخاطب تا پایان، پای تماشای «تی تی» پناهنده بنشیند. از طرف دیگر کاندیداتوری این فیلم در 3 بخش بهترین موسیقی متن، فیلمبرداری و بهترین فیلمنامه نشان می دهد که روز، روز فیلم های مهم این دوره از جشنواره بود.

این کارگردان درباره فیلمبرداری این کار در نشست خبری گفته بود: «امیدوارم تا وقتی در این کشور و در این سینما هستم شرافتم را حفظ کنم این احتمالاً آخرین فیلم من در شمال ایران است و دوست دارم از مردم آنجا تشکر کنم.»

غافل‌گیری مخاطبان در روز آخر با نمایش دو فیلم مهم جشنواره

او عنوان کرده بود: «من فیلم نمی‌سازم خودم را نمایش بدهم یاد گرفته‌ام اینگونه نباشم از مادر معنوی خودم یعنی رخشان بنی‌اعتماد تشکر می‌کنم یاد گرفته‌ام آن سوی فیلمسازی چیز دیگری هم هست، بنی‌اعتماد چراغ راه من است امیدوارم شاگرد خوبی برای او باشم.»

شگفت آفرینی هیات داوران جشنواره

در کنار نمایش این دو فیلم، اعلام فهرست نهایی کاندیداهای بخش های مختلف جشنواره فیلم فجر در برج میلاد نیز بدون حاشیه نبود. عدم وجود اسامی برخی بازیگران در کنار نادیده گرفتن برخی فیلم ها در حوزه های مختلف باعث شد تا حواشی زیادی پیرامون انتخاب هیات داوران شکل بگیرد؛ مسئله ای که البته هر سال شاهد آن هستیم اما نکته قابل تامل این دوره از جشنواره آن است که نه تنها هیات 7 نفره داوران در انتخاب 16 فیلم سودای سیمرغ باعث تعجب اهالی رسانه و منتقدان شد، بلکه در پایان بندی جشنواره هم بار دیگر شگفتی آفرید و مخاطبان جشنواره را از این انتخاب شگفت زده کرد.

گزارش از زهرا رمضانی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top