تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/11/20 - 11:39
کد خبر: 385194

گزارش‌هایی از اجرای سند 2030 در برخی مهدکودک‌ها

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش گفت: متاسفانه برخی از گزارش­‌هایی که می رسد این است که در مهدکودک­ هایی دارد سند 2030 اجرا می شود که مدیریت آن با آموزش و پرورش نیست، هیچ بخش آموزش و پرورش درصدد اجرای سند 2030 نیست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس؛ مهدی نوید‌ادهم مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش و دبیر کل سابق شورای عالی آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین در نشست « فرهنگرا» که از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، درباره این سوال که شورای عالی آموزش و پرورش توانسته نقش اصلی خودش را ایفا کند گفت:  من سعی کردم یک تغییر راهبردی مبتنی بر قانون شورا به این شورا بدهم. این شورا بیشتر قانون­گذاری می ­کرد یعنی به نیازهای قانونی وزارت آموزش و پرورش و معاونت­های اجرایی آموزش و پرورش پاسخ می­ داد، مثلا اگر قرار است به دانش ­آموزان ابتدایی درس بدهیم چه درسی چه موضوعی و چند ساعت؟ من به استناد خود قانون شورای عالی یک جهتی را اضافه کردم و مدعی بودم خوشبختانه در سیستم جا افتاده، این جهت این بود که علاوه بر قانون­گذاری، شورای عالی رسالت سیاست­گذاری دارد. سیاست­گذاری یعنی تعیین چهارچوب­های کلی.

وی افزود: کار تعلیم و تربیت، کار درازمدت است و با رفت و آمد دولت­ها که مستعجل هستند همخوانی ندارد. هر وزیر و هر دولتی که می­ آید دنبال این است کاری انجام دهد که در کوتاه ­مدت به بار بنشیند و پرونده ­ای داشته باشد و گزارشی به مجلس و رئیس­ جمهور و مردم بدهد و آموزش­های او از این سنخ کارها نیست و یک صبوری می­ خواهد  10 سال 20 سال بعد نتیجه ­اش را ببینیم. لذا با این نگاه ما به این نتیجه رسیدیم که شورای عالی برنامه راهبردی استراتژیک نیاز دارد که شد سند تحول بنیادین.

نویدادهم درباره این سوال که آیا این ارتقای جایگاهی که گفتید به نظر شما عملاً اتفاق افتاده است؟ افزود: از این منظر متأسفانه با کاستی ­هایی روبرو هستیم. در مورد اهمیت آموزش و پرورش و نقش معلم خیلی سخنان قشنگی بیان شده است اما در میدان عمل و اجرا و تخصیص منابع این توجه نیست. اگر به دنبال توسعه می­ گردند از آموزش و پرورش باید شروع کنند.

وی افزود: پول به سازمان ها و مراکز دیگر رفته و به آموزش و پرورش نیامده و نیامدیم برای بچه ­هایمان خرج کنیم. همان تصمیمی که برای زندگی شخصی می­ گیریم را نیامدیم برای زندگی اجتماعی بگیریم و تا زمانی که این کوچک ­انگاری ادامه پیدا کند این بحث ادامه دارد.

دبیر کل سابق شورای عالی آموزش و پرورش درباره این سوال که آیا در دولت فعلی، رئیس ­جمهور در جلسه آموزش و پرورش شرکت کرده است؟ اظهار داشت: نه متأسفانه. فقط در آن زمانی که قانون جدید شورای عالی تصویب شد، رئیس­ جمهور وقت هر سه ماه یک بار می­ آمد اما بعدش دیگر نه! آقایان شورای اقتصاد را تشریف می­ برند، شورای امنیت را تشریف می ­برند اما شورای عالی آموزش و پرورش را خیر. فکر نمی ­کنند امنیت کشور با تربیت نسل است. این را قبول ندارند.

نویدادهم درباره این سوال که ماجرای سند آموزشی 2030 از کجا شروع شد؟ و چرا تا زمانی که مقام معظم رهبری به این ماجرا ورود نداشتند، و اعلام نکردند که جلوی این کار باید گرفته شود صدای هیچ کدام از مسئولین و شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی درنیامد؟ اضافه کرد: از سال 2000 تا سال 2015 یک سند دیگری بود تحت آموزش برای همه education for all) ، (EFA)) که این سند در ایران تنظیم شد و در مجلس مورد تأیید قرار گرفت. و در دولت وقت، آموزش و پرورش آن را اجرا و عملیاتی کرد.

وی افزود: ثقل آن سند مبارزه با بی­سوادی بود و عدالت آموزشی و دختران و آموزش دختران و بازماندگان از تحصیل. عملکرد آموزش و پرورش بر اساس آن سند به گونه ­ای بود که در مجامع بین ­المللی مورد تأیید و تشویق قرار گرفت و کشورهای دیگر ارجاع می ­شدند از پیشگامی آموزش و پرورش استفاده کنند.

نویدادهم گفت: متناسب با آن تجربه سازمان­های یونسکو و بین ­المللی به این نتیجه رسیدند که یک سند دیگر تنظیم کنند و 15 سال دیگر را با همین هماهنگی بین ­المللی جلو بروند. در این سند دوم که شد 2030، غیر از این نوع سیاست­گذاری که برای توسعه پایدار پیش­ بینی شده بود یکسری مباحث فرهنگی هم مطرح شد. این مباحث فرهنگی چالش­ برانگیز و مسئله­ آفرین شد.

دبیر کل سابق شورای عالی آموزش و پرورش گفت: از همان زمان وزیر وقت آموزش و پرورش که در جلسات کارشناسی آنجا حضور پیدا می­ کرد به صراحت اعلام کرد و در متن سند هم آمده است که ایران گفت من حق تحفظ دارم و این قسمت را قبول ندارم و اجرا نمی­ کنم و من فرهنگ دیگری دارم. وقتی این سند به داخل کشور آمد در همان اولین جلسات هم بعضی از دوستان که درگیر سند تحول بنیادین بودند به صراحت اعلام کردند که ما در کشور سند تحول بنیادین داریم و نیازی به این سند نداریم.

وی تاکید کرد: سالی که قرار است در سند تحول بازنگری اتفاق بیفتد از سند 2030 رونمایی شد. بعد هم که مقام معظم رهبری فرمودند همه مسئولین آموزش و پرورش در سطح خرد و کلان به صراحت اعلام کردند این را ما کنار گذاشتیم و اجرا نمی­ کنیم و اجرا نکردند. به اصطلاح مبتنی بر سند تحول اجرا کردند.

نویدادهم افزود: متاسفانه برخی از گزارش­هایی که می رسد این است که در مهدکودک­ هایی دارد این سند اجرا می شود که مدیریت آن با آموزش و پرورش نیست. هیچ بخش آموزش و پرورش درصدد اجرای سند 2030 نیست. معلمین ما نسبت به خیلی از مربیان و معلمان دستگاه­های دیگر وفادارتر به ارزش­های انقلاب هستند اما ما گزارش داریم که در فلان مهدکودک اقدام شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پاسخ به شایعه/ تکذیب آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران
نظر خواننده مشهور آمریکایی درباره پاسخ ایران به اسرائیل + فیلم
ورود کمیته انضباطی به خوشحالی کادرفنی استقلال
مداحی ضد اسرائیلی شنیدنی مهدی رسولی +فیلم
تیراندازی به پلیس برای ربودن دختر ۱۵ ساله
موشک‌ها و پهپادهای ایران از جایی عبور کردند که می‌گفتند پرنده از آن رد نمی‌شود
حمله پهپادی مقاومت عراق به بندر ایلات اشغالی
زمان تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس
خداحافظی رقیب آمریکایی کامران قاسمپور از دنیای کشتی
جدایی یک بازیکن از جمع آبی پوشان
دامنه نوسان بازار سرمایه به روال عادی بازگشت
ثبت‌نام وام شهریه دانشگاه تهران آغاز شد
انتخاب رشته آزمون دوره دکتری سال ۱۴۰۳ از امروز آغاز می‌شود
این علائم یعنی ممکن است دچار حمله قلبی شویم
حمله به پایگاه حشدالشعبی موشکی بود
احداث آرامستان جدید در ۲ نقطه تهران
تکلیف لیست خروجی استقلال مشخص شد
حمایت کامل مرکز مدیریت حوزه از فراجا / کلان پروژه دشمن برای حیازدایی و عادی سازی بی‌حجابی
بیانیه جامعه مدرسین درحمایت از اقدامات قانونی و حقوقی فراجا
پیام تسلیت دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پی درگذشت مرحوم پرویز داوودی
محکومیت باشگاه پرسپولیس به دلیل نشر اکاذیب
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top