تاریخ انتشار: دوشنبه 1399/11/20 - 21:26
کد خبر: 385295

آزادی خبرنگار الجزیره بعد از ۴ سال زندان بدون اتهام رسمی

محمود حسین روزنامه نگار عربی الجزیره پس از گذراندن بیش از چهار سال بازداشت، آزاد شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مصر سرانجام محمود حسین روزنامه نگار الجزیره را پس از گذراندن بیش از چهار سال بازداشت بدون اتهام رسمی و محاکمه آزاد کرد.

حسین، یک شهروند مصری که از دسامبر سال ۲۰۱۶ در بازداشت به سر می برد، روز شنبه از زندان آزاد شد. در بیانیه ای، مصطفی سوآگ، سرپرست مدیر کل شبکه رسانه ای الجزیره گفت که آزادی حسین "لحظه ای از حقیقت و یک نقطه عطف الهام بخش برای آزادی مطبوعات" است.

"شبکه رسانه ای الجزیره از خبر آزادی محمود استقبال می کند و معتقد است که هیچ روزنامه نگاری نباید هرگز دچار این رنج که محمود در چهار سال گذشته صرفاً برای انجام حرفه خود متحمل شد، بشود."

محمود حسین هنگام آزادی در قاهره مورد استقبال خانواده اش قرار گرفت. "امروز، ما خوشحالیم که او سرانجام پس از چهار سال محروم شدن از حقوق اساسی خود، به خانواده اش پیوست. ما برای محمود آرزوی بهبودی سریع داریم و امیدواریم که بتواند بر مصیبت گذشته غلبه کند و فصل جدیدی را در حرفه خود آغاز کند."

در ساعات آغازین روز شنبه، دختر حسین در پیامی که در فیس بوک منتشر کرد، گفت: "خدا را شکر تصمیم آزادسازی بابا عملی شد...امروز خوشبختانه بابا در خانه خود است."

حسین که پدر ۹ فرزند است، سالها تجربه گزارشگری در کانال های خبری عربی زبان را در کارنامه خود دارد. حسین پس از سالها کار آزاد با الجزیره عربی، در سال ۲۰۱۰، ابتدا در قاهره، سپس در دوحه به طور تمام وقت همکاری اش با این شبکه را آغاز کرد.

این مرد ۵۴ ساله در ۲۳ دسامبر ۲۰۱۶ در حالی که برای تعطیلات به دیدار خانواده اش رفته بود، در قاهره دستگیر شد. وی بیش از ۱۵ ساعت بدون حضور وکیل تحت بازجویی قرار گرفت، سپس آزاد شد اما پس از چند روز دوباره دستگیر شد.

وزارت کشور مصر علناً او را به "انتشار اخبار نادرست و دریافت وجوه پولی از مقامات خارجی برای بدنام کردن آبروی کشور" متهم کرد، اما هیچ وقت هیچگونه اتهامی علیه وی مطرح نشد. حسین و الجزیره مرتباً این ادعاها را رد می کردند.

اندکی پس از دستگیری، الجزیره یک کمپین رسانه ای در سراسر جهان را آغاز کرد و خواستار آزادی حسین شد.

با این وجود مقامات مصری بیش از ده بار بازداشت حسین را تمدید کردند که این امر با نقض قوانین مصر و قوانین بین المللی، بیش از حداکثر مدت بازداشت موقت این کشور بود. حسین در مدت حضور در زندان از نظر جسمی و روحی متحمل رنج زیادی شد. وی برای مدت طولانی در سلول انفرادی به سر برد و هنگامی که دست خود را در سال ۲۰۱۷ شکست، درمان پزشکی مناسبی برای او انجام نشد.

در ژانویه ۲۰۱۸، گروه کاری بازداشت های خودسرانه سازمان ملل به این نتیجه رسید که شرایط حبس حسین "برخورد بیرحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز" است.

الجزیره یک کمپین بین المللی را برای آزادی محمود حسین آغاز کرد. در ماه مه ۲۰۱۹، حسین از زندان تورا قاهره به یک سلول در جیزه منتقل شد تا در حال آماده سازی برای آزادی تحت "اقدامات پیشگیرانه" باشد. طبق این اقدامات، قرار شد وی فقط با اعمال محدودیت های بسیار خاص از زندان آزاد شود.

حسین در حالی که منتظر ترخیص نهایی بود، ناگهان به دادستانی منتقل شد و سپس به زندان بازگردانده شد. خانواده اش بیهوده در بیرون منتظر استقبال او بودند. بدون عنوان هیچ دلیلی، مقامات در آخرین لحظه تصمیم آزادی وی را لغو و اعلام کردند که تحقیقات جدیدی علیه حسین آغاز شده است.

مقامات مصری در مورد آزادی حسین در روز شنبه اظهار نظر رسمی نکردند. سواگ در بیانیه خود گفت: "محمود در حالی که زندانی بود، به نمادی از آزادی مطبوعات در سراسر جهان تبدیل شده بود. "الجزیره در روز آزادی وی خواستار آزادی همه روزنامه نگارانی است که به ناحق در سراسر جهان زندانی شده اند.

"ما از همه سازمان های بین المللی حقوق بشر، نهادهای رسانه ای، روزنامه نگارانی که از بازداشت خودسرانه محمود حسین حمایت کردند، تقدیر و تشکر می کنیم." سوآگ در پایان گفت: "روزنامه نگاری جرم نیست."

اسکات گریفن، معاون انستیتوی مطبوعات بین المللی (یکی از چندین سازمان هایی که برای آزادی حسین فعالیت می کرد) با ابراز "خوشحالی" از اخبار، آن را "گامی به سوی احترام به آزادی بیان و آزادی مطبوعات در مصر" خواند.

وی به الجزیره گفت: "روز خوبی برای محمود و خانواده اش است."

منبع: الجزیره

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
از ییل تا هاروارد یک‌صدا برعلیه اسرائیل
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top