تاریخ انتشار: شنبه 1399/11/25 - 18:15
کد خبر: 385704

آمریکا به دنبال پادشاهی محمد بن نایف بر سعودی‌ها

اندیشکده «بروکینگز» به لزوم فشار دولت آمریکا به ولی‌عهد سعودی برای آزادی «محمد بن نایف» پرداخت و او را مهره‌ای همسوتر با واشنگتن دانست.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مشرق؛  اندیشکده آمریکایی بروکینگز، در نوشتاری «محمد بن نایف» ولی‌عهد سابق سعودی و زندانی را گزینه بهتری برای آمریکا به جای «محمد بن سلمان» معرفی کرد.

آمریکا به دنبال پادشاهی محمد بن نایف بر سعودی‌ها

به نوشته این اندیشکده، «محمد بن نایف» جرم مرتکب نشده و تنها دلیل زندانی شدن وی این است که مشکلی برای محمد بن سلمان ایجاد نکند و همزمان احتمال هرگونه اقدام دولت بایدن در خصوص «محمد بن نایف» پایین است.

    بروکینگز با بیان اینکه محمد بن سلمان فردی خطرناک است، افزود: «لازم است تا دولت بایدن به سرعت در این باره وارد عمل شود، چرا که او سهم بالایی در امنیت ملی آمریکا دارد و اکنون زندگی‌اش در خطر است.»

 در ادامه این مقاله آمده است که محمد بن نایف زمانی که در سال ۱۹۹۸ وزارت کشور سعودی را بر عهده داشت، نقشه تروریست‌های القاعده برای حمله به کنسولگری آمریکا در شهر جده و کشتن معاون رئیس‌جمهور آمریکا را ناکام گذاشت.

همچنین بن نایف روابط نزدیکی با «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا داشت. «جرج تنت» مدیر اسبق سی آی.ای در این باره به بروکینگز گفت که «محمد بن نایف» از مهم‌ترین شرکای آمریکا در مبارزه با القاعده به شمار می‌رفت و در دوره مسئولیت وی در وزارت کشور سعودی، موفقیت‌های زیادی در این باره به دست آورد.

بروکینگز سپس از دولت آمریکا خواست تا بر ریاض جهت آزادی محمد بن نایف فشار آورد و نوشت که او می‌تواند یک جایگزین بالقوه برای محمد بن سلمان باشد.

چندی پیش منابع آگاه در عربستان سعودی گفتند که «محمد بن سلمان» بشدت نگران افزایش فشارها از جانب دولت آمریکا در خصوص آزادی شاهزادگان زندانی است.

به گفته این منابه به ویکیلیکس سعودی، محمد بن سلمان تلاش دارد با آزادی زندانیان دارای تابعیت آمریکایی یا فعالان حقوق بشر، رضایت دولت بایدن را جلب کند تا کاری به آزادی شاهزادگان زندانی نداشته باشد.

«محمد بن نایف» از ژانویه ۲۰۱۵ تا ژانویه ۲۰۱۷ ولی‌عهد عربستان سعودی بود که با حکم ملک سلمان کنار گذاشته شد و محمد بن سلمان جای او را گرفت. بن نایف در پنجم مارس ۲۰۲۰ به همراه عمویش «احمد بن عبدالعزیز» به اتهام خیانت دستگیر و روانه زندان شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top