تاریخ انتشار: پنجشنبه 1399/11/30 - 15:17
کد خبر: 386346

پاسخ‌های رحیم‌پور ازغدی به مناسبت سالگرد کودتای انگلیسی ۱۲۹۹/ بخش سوم

طرح «ایران باستان» و نامگذاری «پهلوی» از سوی سفارت‌های غربی طراحی شد

طرح «ایران باستان» و نامگذاری «پهلوی» از سوی سفارت‌های غربی طراحی شد

جالب است که بعدها آلمان هیتلری برای جذب رضاخان از اردوگاه انگلیس به اردوگاه آلمان، مقوله نژادآریایی را با این رویکرد مطرح کرد که مثلا با آلمان ها از یک نژادید و متحدشوید که البته ریشه علمی و تاریخی ندارد. خود آلمان ها هم درواقع، قبول نداشتند که ایرانیان هم از نژاد آریایی باشند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سالگرد کودتای انگلیسی ۱۲۹۹ و گماشتن دیکتاتور رضا پهلوی بر ایران، سلسله پرسش و پاسخ هایی در این باب از امروز در سایت (رحیم پور دات آی آر) منتشر می شود. همه مفاد این گفتگو عینا مستند به اسناد و کتب منتشره داخلی و خارجی ناظر به عصر تاسیس رژیم پهلوی است:

بخش سوم را در ادامه می‌خوانید؛

سوال) عنوان «پهلوی» و رضاشاه کبیر از کجا آمد؟

جواب) این «پهلوی»، ماجرا دارد. اینها ایلیاتی و از ایل پالانی درمنطقه سوادکوه بودند. درواقع، رضا پالانی بود. خود او تاوقتی انگلیسی ها اورا بالا آوردند، اصلا کلمه پهلوی را نشنیده و معنای آن را نمی دانسته است. کلمه «پهلوی» را از سفیر انگلیس و از آلمانی ها، و هر یک به دلیلی، شنیده و این نام فامیلی، پیشنهاد آنها بوده است.

سفیر آلمان در خاطراتش نوشته هرتسفلد در ایران روزی با رضا شاه ، از «پهلوی» می گوید. او میپرسد: پهلوی چیست و  چه معنایی دارد؟ برایش توضیح می دهند که پهلوی، زبان فارسی قدیم قبل از فارسی دری بوده و بعدها به ساکنان خراسان به همین دلیل ، «پهلوی» هم اطلاق شده، اما اینجا یک شباهت صوری و لفظی بهانه ای شد که از پالانی به پهلوانی و به پهلوی، نقل وانتقال صورت بگیرد.

جالب است که بعدها آلمان هیتلری برای جذب رضاخان از اردوگاه انگلیس به اردوگاه آلمان، مقوله نژادآریایی را با این رویکرد، مطرح کرد که مثلا با آلمان ها از یک نژادید و متحد شوید که البته ریشه علمی و تاریخی ندارد.

خود آلمان ها هم درواقع، قبول نداشتند که ایرانیان هم از نژاد آریایی باشند. هیتلر ازدواج آلمانی های خالص را با اقوام و نژادهای متعدد از جمله ایرانیان هم، ممنوع کرده بود بنابراین طرح نژاد آریایی، در یک دوره، محمل تبلیغاتی جهت نفوذ نازیها در ایران و در رقابت با انگلستان شد اما در پروژه اصلی، کار، کار انگلیسی ها بود که به ویژه درسال های پس از کودتا به بحث «آریایی و پهلوی» و... .

بیشتر بخوانید

پاسخ‌های رحیم‌پور ازغدی به مناسبت سالگرد کودتای انگلیسی ۱۲۹۹/ بخش دوم
هرجا خشونت و خیانت است، رضا شصت‌تیر هست/ رضاخان فرمانده کل قزاق‌ها آماده برای کودتای لندن بود

از منظر دیگری و در جهت ایدئولوژی سازی برای رژیم کودتا و اسلام ستیزی و قطع رابطه مردم ایران با فرهنگ قرآنی و زبان عربی با پوشش گفتمان «ایران باستانی» دامن زدند. مهم این بود که «رضاخان پالانی»، ناگهان «رضاشاه پهلوی» شد.

در هر صورت، طرح «ایران باستان» و نامگذاری «پهلوی»، ازسوی سفارت‌های غربی و مستشرقین مستعمراتی  و کاملا سیاسی، طراحی شد. حتی وقتی هنگام صدور شناسنامه معلوم شد قبلا شخص دیگری این فامیل را انتخاب کرده و بنام محمود پهلوی ،ثبت شده، رضاخان دستور داد نام این شخص باید تغییر کند و محمود پهلوی، تبدیل به محمود محمود شد که ظاهرا کارمند دولت بوده و جایی خواندم بی ربط با آن محمود محمود رمان نویس نیست.  

یعنی نام های پالانی، پهلوانی، پهلونژاد، همه سیاسی و مورد حساسیت و کنترل حکومتی قرار گرفت زیرا تبدیل «پالانی» به «پهلوی»، جزئی از پروژه ی «ایدئولوژی سازی» انگلیس برای تئوریزه کردن «سلطنت جدید»، و  لازم بود یک «نسب نامه»ی دروغین با جعل تاریخی دست و پا شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
از ییل تا هاروارد یک‌صدا برعلیه اسرائیل
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top