تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/12/20 - 09:42
کد خبر: 388494

واشنگتن: نامه ۱۴۰ قانونگذار کنگره درباره ایران با رویکردمان سازگار است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه در کنفرانس خبری روزانه خود گفت که نامه 140 قانونگذار درباره ایران با رویکرد کاخ سفید بسیار سازگار است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا شامگاه سه‌شنبه گفت که واشنگتن به دنبال تشدید تلاش‌های دیپلماتیک برای تقویت حمایت منطقه‌ای و بین‌المللی برای ایجاد صلح در افغانستان است.

وی که در کنفرانس خبری روزانه وزارت خارجه صحبت می‌کرد، افزود: «در حال همکاری با طرف‌های افغان برای تشویق پیشبرد راه‌حل سیاسی و آتش‌بس فراگیر هستیم.»

پرایس اضافه کرد: «هرگونه توافق دائم در افغانستان را باید از سوی طرف‌های افغانستانی به پیش رود و ما کسی نیستیم که توفق را می‌نویسیم.»

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که «کنت مک‌کنزی» فرمانده مرکز فرماندهی نیروهای تروریستی آمریکا در منطقه به اوضاع در افغانستان نیز اشاره کرد و گفت: «طالبان به تعدادی از شروطی که به ما اجازه می‌دهد به فکر کاهش نیروهایمان در افغانستان بیفتیم عمل نکرده است.»

همچنین «لوید آستین» وزیردفاع آمریکا ماه پیش به متحدان ناتو اطمینان داده بود که آمریکا قصد ندارد به سرعت یا بی‌نظم از افغانستان خارج شود.

یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا نیز دوشنبه گفت: «تمامی گزینه‌ها برای ۲۵۰۰ نظامی آمریکایی که در افغانستان حضور دارند بر روی میز باقی مانده است.»

این مقام پنتاگون اضافه کرد: «آمریکا هنوز هیچ تصمیمی درباره وضعیت نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از تاریخ ۱ مه (۱۱ اردیبهشت) اتخاذ نکرده است.»

توافق‌نامه صلح آمریکا و طالبان تحت نام «توافق‌نامه برای آوردن صلح به افغانستان» یک ساله شد. طالبان پس از یک آتش‌بس سه روزه در عید فطر ۱۳۹۷، از آمریکا خواستند که وارد گفت‌وگوی مستقیم با این گروه شود. این خواست در بیست‌وسوم خرداد همان سال مطرح شد که استقبال آمریکا را به دنبال داشت. دو طرف گفت‌وگوهای مستقیم صلح را در هفدهم تیر ۱۳۹۷ آغاز کردند و در دهم اسفند سال گذشته، توانستند به توافق صلح دست یابند. این گفت‌وگوها در 9 دور ادامه یافت و سرانجام دو طرف روی برخی از موضوعات توافق کردند.

ند پرایس در ادامه کنفرانس خبری خود درباره نامه 140 قانونگذار آمریکایی به «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا درباره ایران گفت که این نامه با رویکردی که دولت آمریکا درقبال ایران اتخاذ کرده بسیار سازگار است.

سخنگوی کاخ سفید افزود: «نخستین گام پایبندی برای پایبندی بوده و سپس به دنبال تقویت و طولانی‌تر کردن مفاد آن هستیم.»

140 قانونگذار از هر دو حزب آمریکا روز سه‌شنبه در نامه‌ای از دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور کشورشان خواسته‌اند به توافقی فراتر از برجام با ایران دست پیدا کند.

شبکه خبری «ای‌بی‌سی» که می‌گوید این نامه را رویت کرده نوشته قانونگذاران آمریکایی از بایدن خواسته‌اند هدفش را رسیدن به اجماع دو حزبی بر سر ایران و تلاش برای دست‌یافتن به توافق جامعی قرار دهد که علاوه بر مسائل هسته‌ای، سایر اختلافات با تهران را هم پوشش می‌دهد.

این نامه به امضای ۷۰ قانونگذار دموکرات و ۷۰ قانونگذار جمهوری‌خواه رسیده و روز سه‌شنبه برای «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا ارسال شده است.

قانونگذاران آمریکایی در توضیح درباره شرایط مدنظر خود برای توافق جدید، خواستار مهار برنامه موشکی ایران، بازگرداندن محدودیت‌ها علیه برنامه هسته‌ای و کنترل فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور شده‌اند.

با آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق هسته‌ای را نقض کرده و از آن خارج شده است دولت آمریکا می‌گویند بازگشت به برجام منوط به این است که جمهوری اسلامی ایران گام‌هایی را که در واکنش به نقض عهد آمریکا برداشته به عقب برگرداند.

جمهوری اسلامی ایران تصریح کرده که با توجه به آنکه واشنگتن طرفی بوده که توافق را نقض کرده و کاهش تعهدات تهران در واکنش به اقدام غیرقانونی آمریکا انجام شده هر گامی از سوی تهران بعد از رفع تحریم‌ها صورت خواهد گرفت.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پیام تسلیت دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی در پی درگذشت مرحوم پرویز داوودی
محکومیت باشگاه پرسپولیس به دلیل نشر اکاذیب
ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟
پاسخ تل‌آویو به ایران به تمام معنا مسخره بود
تعطیلی پنجشنبه ها اشکالی در ارتباط با بازارهای جهانی وارد نمی کند
بازگشت دوباره به استقلال؟
تکلیف حضور گل محمدی و فرهاد مجیدی در تراکتورسازی مشخص شد
سرمربی پرسپولیس پیشنهاد جدید دریافت کرد
درحمله به پایگاه نظامی عراق شرکت نکردیم
کرایه‌های حمل و نقل عمومی افزایش یافت
نخستین واکنش آمریکا به انفجار بزرگ در پایگاه حشدالشعبی عراق
زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت مشخص شد
آمریکا موشک‌های پدافندی اسرائیل را شارژ کرد
شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
سامانه بارشی جدید در راه کشور
ریچارد هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد
روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل
معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد
قتل زن میانسال به دست دختر ۱۱ ساله
یک عادت مهم برای کاهش استرس و سلامت قلب
گفت و شنود/ به تو مربوط نیست!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top