تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/12/20 - 11:51
کد خبر: 388518

اسلامیان: دولت این بلا را سر فوتبال آورد

محمود اسلامیان را بسیاری مرد در سایه فوتبال ایران در یک دهه گذشته می‌دانند. کم نیستند کسانی که معتقدند در زمان ریاست کفاشیان و به‌ویژه مهدی تاج در فدراسیون فوتبال، تصمیمات کلان فوتبال کشور با نظر او گرفته می‌شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ به نقل از همشهری ،ورودش به فوتبال، به سال‌ها قبل بر می‌گردد، به زمانی که از مدیران ارشد فولاد مبارکه اصفهان و به تبع آن باشگاه سپاهان بود. علاقه‌اش به فوتبال از یک طرف و نزدیکی‌اش به کانون‌های قدرت سیاسی کشور از طرف دیگر، باعث شده در همه سال‌های اخیر، فردی تعیین‌کننده در فوتبال ایران باشد.با محمود اسلامیان درباره فدراسیون فوتبال در یک دهه اخیر گفت‌وگو کردیم، درباره تصمیمات پر سروصدای گذشته و تصورش از چشم‌انداز آینده.

بعضی‌ها می‌گویند با انتخاب شهاب عزیزی‌خادم به عنوان ریاست فدراسیون، دوره تازه‌ای در فوتبال ایران آغاز شده. به اعتقاد شما رئیس جدید درآغاز این دوره چه اولویت‌هایی باید برای خودش تعریف کند.

متأسفانه فوتبالی‌های ما به جای اینکه تمرکزشان روی اولویت‌های فوتبال باشد، عمدتا تمرکزشان روی مسائل حاشیه‌ای است. اولویت اول فوتبال ایران مسئله درآمد است. الان می‌بینید استقلال و پرسپولیس هم با مشکلات مالی درگیر هستند، فقط چند باشگاه که به بنگاه‌های بزرگ صنعتی وصل هستند مشکل ندارند. هر گاه بخش خصوصی هم به فوتبال ایران می‌آید، به‌دلیل اینکه مبلغی که هزینه می‌کند، برنمی‌گردد، بعد از چند سال عطای کار را به لقایش می‌بخشد و می‌رود.

از نظر من یکی دیگر از مسائل اصلی فوتبال، داستان حق پخش تلویزیونی است. دوستان صداوسیما نباید روی این مسئله موضع بگیرند، باید با فوتبال ایران همراهی کنند. اقتصاد موضوع اول فوتبال است. فدراسیون و باشگاه‌های ایران مشکل مالی دارند، مثلا اگر حق‌پخش را می‌دادند و فدراسیون پول داشت، دیگر پرونده ویلموتس پیش نمی‌آمد. به صراحت می‌گویم اگر مسئله حق پخش حل نشود، فوتبال ایران با سرعت به سمت آماتور شدن می‌رود. شما ببینید تلویزیون از فوتبال چقدر پول تبلیغات می‌گیرد، کلی از ساعت‌های تلویزیون با فوتبال پر می‌شود، ده‌ها برنامه فوتبالی در تلویزیون داریم اما وقتی تلویزیون به‌خاطر حق پخش پول ندهد، این فوتبال است که ضعیف می‌شود و در نهایت آنقدر ضعیف می‌شود که دیگر به درد خود تلویزیون هم نمی‌خورد.

یک اشکالی که در کشورمان وجود دارد این است که هر مسئله‌ای را می‌گذاریم به بحران که رسید، تازه می‌رویم حلش کنیم. مثل صندوق بازنشستگی، مثل اقتصاد دولتی، همین بحث اقلیم، آب و هوا و موارد دیگر. فوتبال الان از نظر علاقه‌مندی مردم، ورزش اول کشور است. آقای کی‌روش همیشه می‌گفت در ایران علاقه‌ای که مردم به فوتبال دارند، بی‌نظیر است و جزو 5کشور اول دنیاست.

اگر بخواهید دوره مدیریت مهدی تاج و خودتان را تحلیل کنید به‌نظرتان چه دستاوردهایی داشتید؟

دوره آقای تاج با کفاشیان یکی بود. به‌نظر من در این سال‌ها ثبات در فدراسیون حاکم بود. یعنی فدراسیون از آن برخوردهای دولتمداری بیرون آمد و ثبات پیدا کرد. 2 بار هم تیم ملی پی‌درپی به جام جهانی صعود کرد. بانوان ساحلی رتبه کسب کردند. به هرحال در سطوح مختلف رضایت ایجاد شد و بازی‌های لیگ در همه رده‌ها، در بدترین شرایط، حتی با وجود کرونا برگزار شد. البته زحمت آن را آقای بهاروند کشید. در کل من فکر می‌کنم دوره مثبتی بود. اگر آن مشکلات مالی و به‌خصوص مشکلات حق پخش را نداشتیم، اتفاق‌های بهتری هم می‌افتاد. امیدوارم تیم جدید بتواند بهتر کار کند.

چه کاری را می‌خواستید انجام بدهید که نتوانستید؟

فقط گرفتن حق پخش بود. مرکز پک ساخته شد. واقعا کار بزرگی بود. یک آبرو برای تیم‌های ملی شد. فقط کاری که نشد به نتیجه برسیم گرفتن حق پخش بود. با اینکه از فیفا و AFC هم آمدند و قیمت‌گذاری هم کردند، اما نتیجه‌بخش نبود. امارات 100میلیون دلار حق‌پخش می‌گیرد و عربستان 120میلیون دلار، برآوردشان از ارزش حق‌پخش ایران هم 150میلیون دلار بود. البته این آمار برای 2سال پیش است.

اگر به عقب برگردید، چه توصیه‌ای به مهدی تاج می‌کردید یا به‌عنوان عضو هیأت رئیسه تلاش می‌کردید جلوی چه تصمیمی را بگیرید؟

الان حضور ذهن ندارم، اما به‌نظر من، ما نباید بگذاریم دولت در امور فدراسیون دخالت کند. خدا را شکر می‌کنم که در انتخابات اخیر فدراسیون دولت دخالتی نداشت. دخالتی نشد یا شاید هم نتوانستند دخالت کنند. ثبات فدراسیون بسیار مهم است. قبل از کفاشیان در 27سال 13رئیس فدراسیون داشتیم یعنی میانگین هر 2 سال یک رئیس. هیچ صندلی‌ای هم نداشتیم ولی بعد از کفاشیان و تاج که این ثبات بود ایران تقریبا 12 -10 صندلی در AFC و فیفا دارد. من دقیقا نمی‌دانم فدراسیون کشتی یا تکواندو چند صندلی دارند ولی بقیه فدراسیون‌ها ندارند یا خیلی کم دارند، این هم دلیلش ثبات فدراسیون است. نباید گذاشت دولت در کار فدراسیون دخالت کند. دولت اگر وقت و پول دارد برود یک استادیوم مانند آزادی بسازد. الان استقلال و پرسپولیس دست دولت است، چه کاری برایشان کرده؟ سالی 2 مربی و 6مدیر برایشان می‌گذارند. وقتی شما 2 باشگاه را اینطوری اداره می‌کنی چه اصراری داری که همین بلا را سر فدراسیون هم بیاوری؟ 

فکر می‌کردیم در جواب سؤال قبلی به قضیه ویلموتس اشاره می‌کنید و می‌گویید اجازه نمی‌دادید با او چنین قراردادی امضا شود.

قرارداد ویلموتس اشکالی نداشت. آن چیزی که فیفا در نامه خود به ما داد، این را نشان می‌دهد. ما فقط نتوانستیم پول او را به موقع بدهیم. تحلیل‌های زیادی در صداوسیما روی آن شد ولی چیزی که در نامه رسمی فیفا بود، علت این حکم به ظاهر سنگینش این بود که فدراسیون ایران نتوانست پولش را بدهد. هیچ مورد دیگری در آن نبوده است. ضمن اینکه ویلموتس جزو مربیان خوب دنیاست جزو 9 - 8 نفر اول دنیاست. شما با هر مربی قرارداد امضا کنی و نتوانی به موقع حق و حقوقش را بدهی، می‌تواند برود و علیه‌ات شکایت کند. این قانون فیفاست و نمی‌توان کاری کرد.

فکر می‌کنید ارزیابی افکار عمومی از مدیریت فوتبال ایران در یک دهه گذشته چیست؟

من تحلیلی ندارم، مردم باید نظر بدهند. به‌نظر من صدا وسیما یک بدهکار است که نقش طلبکار را دارد بازی می‌کند. براساس کارشناسی فیفا، صدا و سیما باید سالانه 3 - 2 هزار میلیارد تومان به فوتبال بدهد، اما یک ریال هم نمی‌دهد بعد هم صبح تا شب دارد علیه فدراسیون کار می‌کند. متأسفانه اثر‌گذار هم هستند. فدراسیون فوتبال بی‌دفاع است.

یعنی اعتقاد دارید ذهنیتی که در جامعه علیه مدیران قبلی فدراسیون فوتبال به‌وجود آمد، به‌خاطر تبلیغات منفی صدا وسیما علیه آنها بود؟

بله. ما کی 2 بار پی‌درپی به جام جهانی صعود کرده‌ایم‌؟ این کار انجام شد. آیا کم اتفاقی است؟ بانوان‌مان در آسیا با حداقل امکانات قهرمان شدند ولی هنوز هم پاداش خود را دریافت نکرده‌اند. ساحلی هم رتبه خوبی گرفت. لیگ هم خوب برگزار شد. بعد هم فیفا و AFC ما را در رنکینگ اول آسیا اعلام می‌کنند، اما عده‌ای گفتند AFC بی‌خود می‌گوید. یعنی ما به جای اینکه موارد مثبت را بیان کنیم فقط به مسائل حاشیه‌ای می‌پردازیم. مقام معظم رهبری در جریان جام جهانی 2018روسیه 2بار برای تیم ملی پیام دادند. یک‌بار وقتی مراکش را بردیم، یک‌بار هم وقتی به اسپانیا باختیم فرمودند شما اگر به مسئولیت‌هایتان خوب عمل کنید، حتی اگر شکست بخورید، مردم از شما حمایت می‌کنند. این کار تاکنون برای کدام فدراسیون ورزشی اتفاق افتاده است؟ البته ما می‌توانستیم خیلی بهتر عمل کنیم ولی متأسفانه در کشورمان چیزهای مثبت را هم منفی جلوه می‌دهیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تاکید عربستان بر آتش‌بس فوری در غزه
تمجید میرجلال‌الدین کزازی از «مست عشق»
حمله موشکی مجدد حزب‌الله لبنان به پایگاه صهیونیستی
نقش محوری دانشگاه در مردمی‌سازی اقتصاد
جزئیات جدید از تشکیل استان‌های غربی و شرقی تهران
ظرفیت پذیرش در آزمون دستیاری افزایش یافت
شناورسپاه از خط استوا عبورکرد/ اولین ماموریت در نیمکره جنوبی
اتفاقات ورزشگاه‌ها به کرامت بانوان خدشه وارد کرده است؛ ظرف یک هفته بررسی کنید و گزارش دهید
فیلم/ در ون‌های پلیس چه می گذرد؟
انقلاب فرهنگی امام صادق (ع) برای جهاد بود
فیلم/ برگزاری راهپیمایی میلیونی در یمن
سازمان جهانی بهداشت: در صورت حمله اسرائیل به رفح «حمام خون» به راه می‌افتد
قاتل فراری دو میهمان عروسی در مخفیگاهش دستگیر شد
قوه قضاییه در مبارزه با فساد هیچ تبعیضی قائل نمی شود
امدادرسانی به ۲۴۰ شهروند گرفتار در سیل/مردم به هشدارها توجه کنند
تداوم بارش‌های رگباری؛ هشدار سیل به ۱۳ استان کشور
ساحلی‌بازان والیبالیست ایران راهی مرحله یک چهارم نهایی شدند
درخواست آمریکا از قطر برای اخراج سران حماس
ظرفیت سد دز تکمیل شد/ احتمال افزایش خروجی سد دز
محدودیت‌های تردد در معابر تهران به مناسبت شهادت امام صادق (ع)
افزایش تولید با ورود بخش خصوصی به توسعه میادین نفت و گاز
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top