تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/01/10 - 21:38
کد خبر: 390380

رئیسی با عفو زندانیان خبرساز شد

اما در طول 2 سال گذشته و در دوران تحول قضائی، علاوه بر تغییرات مثبت در کمیت این عفوها که به مناسبت های مختلف ملی و مذهبی اجرا شده، در کیفیت این رخداد مهم نیز تغییرات قابل توجهی رقم خورده که حاوی پیام های مهمی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، عفو زندانیان و محکومان بر اساس رافت اسلامی و البته شرایط قانونی، یکی از اقدامات شیرینی است که همواره طی سالیان گذشته در نظام قضائی جمهوری اسلامی انجام شده و به یکی از روال های خوب و حسنه تبدیل شده است.

اما در طول 2 سال گذشته و در دوران تحول قضائی، علاوه بر تغییرات مثبت در کمیت این عفوها که به مناسبت های مختلف ملی و مذهبی اجرا شده، در کیفیت این رخداد مهم نیز تغییرات قابل توجهی رقم خورده که حاوی پیام های مهمی است.

آیت الله رئیسی که طی 2 سال گذشته عزم خود برای ایجاد تحول در دستگاه قضائی را تقریبا به مرز یک باور عمومی نزدیک کرده است، برای اولین بار در عفوهای اخیر انجام شده اسامی تعدادی از محکومین امنیتی را نیز در لیست پیشنهادی خود به مقام معظم رهبری قرار داد تا با موافقت ایشان که نشان از همراهی و رضایت حاکمیت با این روند تحولی دارد، این افراد اکنون آزاد شده باشند.

این اقدام رو به جلو در کنار اقدامات مهم دیگری از جمله اصرار بر تفکیک مجرمین سیاسی و امنیتی از هم و اجرایی کردن قانون جرم سیاسی و برگزاری چندین دادگاه متهمین سیاسی بر اساس این قانون و با حضور هیات منصفه نشان می دهد قوه قضائیه در دوران تحول به درک جدیدی از نحوه تعامل با ساختارهای اجتماعی و جریان های فعال در کشور رسیده  و بدین ترتیب موفق شده تا میزان احساسِ عدالت قضائی در جامعه را ارتقا بخشد.

طی چند روز گذشته و به مناسبت ایام ولادت حضرت ولی عصر (عج) و روز جمهوری اسلامی نیز با موافقت رهبر انقلاب، هزار و هشتصد و چهل و نه نفر از محکومین محاکم عمومی و انقلاب، سازمان قضائی نیروهای مسلح و تعزیرات حکومتی مورد رافت اسلامی قرار گرفتند که اولین عفو انجام شده در سال 1400 محسوب می شود.

 عفو انجام شده در ایام ولادت حضرت حجت (عج) به عنوان نماد عدالت گستری در عالم هستی و روز جهانی مستضعفین و همچنین روز جمهوری اسلامی که تجلی جمهوریت و مشارکت مردم در ساخت نظام اسلامی بوده، نوید اتفاقات خوب و بدیعی در حوزه قضائی را به همگان می دهد و این امید را زنده می کند که احساس عدالت قضائی در جامعه، در سال 1400 چند گام رو به جلوی دیگر نیز حرکت نموده و به یک باور و احساس عمومی تبدیل شود.

در عفو اخیر نیز مانند چند عفو گذشته تعدادی از محکومین امنیتی که در خبرها تعداد آنها 100 نفر قید شده جزو آزاد شدگان می باشند و نکته جالب توجه وجود تعدادی از محکومین حوادث تلخ آبان 98 در این لیست 100 نفره است.

با توجه به پایگاه اجتماعی بازداشت شدگان آبان 98 که البته بخش عمده ای از آنها در همان روزهای اول توسط دستگاه قضائی آزاد شدند اقدام به آزادی بخش قابل توجه دیگری از آنها که قاعدتا دچار جرایم و رفتارهای احساسی و هیجانی مخرب تری شده بودند، اقدامی بسیار معنادار و نمادین در جهت حرکت دستگاه قضائی در حمایت از برخورد با دانه درشت ها و یقه سفیدهای پرمدعا محسوب می شود که نباید از دید رسانه ها و فعالین اجتماعی پنهان بماند.

همچنین بر اساس اخبار، اسامی تعدادی از دانشجویان زندانی، فعالین رسانه ای و محکومین امنیتی کرد که بنا به جرایم مختلف در طی سالهای گذشته محکوم شده بودند نیز در لیست عفو اخیر قرار دارد که حاوی پیام مدارای دستگاه قضائی با فعالین دانشجویی، رسانه ای و قومیتی است.

از طرف دیگر در میان اخبار مربوط به عفو اخیر، یک خبر شاید بیش از سایر موضوعات به چشم فعالین رسانه ای آمد، آن هم خبر آزادی هواپیما ربایانی بود که ابراهیم حاتمی کیا فیلم ارتفاع پست را با اقتباس از اقدام آن ها ساخته است.

این آزادی البته در شرایطی رقم خورد که این افراد که برخی از آنها به حبس ابد محکوم بودند، 20 سال از دوران محکومیت خود را گذرانده اند تا افکار عمومی مطمئن شود نظام اسلامی در برابر جرایمی که امنیت عمومی شهروندانش را به خطر می اندازد مجازات های سنگینی را اعمال خواهد کرد.

نکته مهم اما اینکه ابراهیم حاتمی کیا از یک سال و چند ماه پیش روند آزادی و عفو این افراد را به عنوان یک چهره سرشناس هنری و البته فردی که از جزئیات پرونده هم آگاه بوده از رییس قوه قضائیه پیگیری می کرده و پیشنهاد اولیه این اقدام از سوی او به آیت الله رئیسی ارائه شده است.

نمونه ای شاخص و بسیار موفق از نحوه کمک به تعدادی مجرم و محکوم که اتفاقا دچار جرم سختی همچون هواپیما ربایی و محکومیت سنگینی همچون حبس ابد بوده اند، اما چون هنرمندِ وارد صحنه شده به دور از     جنجال ها و هیاهوهای معمولِ حاکم بر چنین فضاهایی و با روشی متفاوت از روش هایی که برخی از سلبریتی ها در اینگونه موارد به کار می گیرند و معمولا منجر به سوءاستفاده ضد انقلاب و دشمنان قداره بند خارجی می شود، مسیر را طی می کند موفق به آزادی چندین محکوم به حبس ابد می شود.

آنچه در ماجرای ورود و پیگیری حاتمی کیا برای آزادی سوژه های یکی از فیلم هایش رقم خورد، یک الگوی مناسب است که ظرفیت های بالا و کارآمد حضور و فعالیت اجتماعی هنرمندان در جهت خیر و صلاح عمومی و مردمی را نشان می دهد که اگر همراه با برخی ملاحظه ها و مراقبت ها و حفظ منافع ملی و مردمی باشد چگونه می-تواند در مسیری آرام و خوش عاقبت منجر به نتایج مطلوب اجتماعی و انسانی شود و 4 انسان را که در دوره جوانی و بر اساس برخی شرایط و احساسات دست به اقدامی اشتباه و خطرناک زده اند را از حبس ابد نجات داده و در واقع احیا نماید.

مجموع آنچه در این چند سطر مورد اشاره قرار گرفت سطح عفو اخیر انجام شده از سوی دستگاه قضائی را در ارتفاعی بالا و قابل توجه قرار داده و این نوید را به همه مردم و فعالین اجتماعی می دهد که روند تحول عدلیه در جهت برساخت گزاره های مشترک اجتماعی در ایران اسلامیِ دوره گام دوم، روندی رو به جلو، امیدوار کننده و ادامه دار است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا
مهلت دریافت کارت کنکور فردا به پایان می‌رسد
آگهی‌های مسکن در دو پلتفرم «شیپور» و «دیوار» حذف می‌شود؟
سرلشکر باقری: همه سناریوها را بررسی می‌کنیم
فیلم آتش‌سوزی در یکی از کارخانه‌های قم +فیلم
سرانجام دختر فوت شده در مترو تجریش +فیلم
بازنمایی سروده رهبر انقلاب در تابلوی نقاش مطرح کشور +عکس
پایان جنجال و نگرانی بزرگ نکونام در استقلال
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
اینفوگرافیک/آمار داوطلبان نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
با تخلفات کنکوری و مجازات های آن آشنا شوید +فیلم
پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد
جزییات حادثه حریق در انبار دارویی بیمارستان امام حسین (ع) تهران
آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
نبرد بزرگ دو کشتی‌گیر ایرانی با هم در خارج از کشور
خبر خوش آسیایی برای هواداران پرسپولیس
افشاگری خبرنگار بی‌بی‌سی درباره اسرائیل +فیلم
سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top