تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/01/16 - 23:51
کد خبر: 391033

بیانیه بسیج دانشجویی اردبیل پیرامون امضای سند همکاری ایران و چین

در قسمتی از این بیانیه آمده است: سند همکاری میان ایران و چین توافقنامه نیست و مفاد آن الزام آور نمی‌باشد، در واقع این سند یک نقشه راه راهبردی برای همکاری‌های میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هسته بین الملل بسیج دانشجویی دانشگاه های استان اردبیل پیرامون امضای سند همکاری بین ایران و چین بیانیه ای صادر کرد.

متن بیانیه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«در سیاست خارجی، ترجیح شرق بر غرب، ترجیح همسایه بر دور، ترجیح ملّت‌ها و کشورهایی که با ما وجه مشترکی دارند بر دیگران، یکی از اولویّت‌های امروز ما است.» مقام معظم رهبری (مد ظله العالی)

همزمان با انتشار خبر انعقاد قرارداد همکاری ۲۵ ساله ایران و چین، این قرار داد محل بروز شبهات و پرسش‌هایی گردیده که عمدتا از سوی افراد معلوم الحال مطرح می شود و در عین حال نهاد های مربوطه هم تلاشی در جهت رفع شبهات و پاسخ به سوالات یاد شده تاکنون از خود نشان نداده اند، لذا لازم است نکاتی چند در رابطه با این توافق دو جانبه را به شرح ذیل معروض داریم:

بسیج دانشجویی همواره و در مقاطع زمانی سرنوشت‌ساز و حساس از دیپلماسی‌ موفق که به نفع ملت ایران بوده، حمایت کرده و در مقابل قرارداد های مغایر با منافع ملی به جد ایستاده است؛ و در این مهم هیچ تفاوت نگاهی به شرق و غرب وجود ندارد. هر چند که وقتی به سیاست اخیر کشورهای مختلف در دوران تحریم ظالمانه نگاه می کنیم سیاست کشورهای شرقی را متعهدتر و پایبندتر نسبت به ارزش‌ها و تعهدات بین‌المللی می یابیم.

تجربه نشان داده که هر وقت دشمنان نظام اسلامی علیه یک حرکت و یا برنامه ملت بزرگ ایران هجمه ایجاد کردند نشان دهنده‌ی آن است که ملت و نظام در رابطه با آن به‌درستی عمل کرده است. همانطور که امام خمینی(ره) فرمودند وای از آن روزی که دشمن از ما تعریف کند! درست بعد از خبر رسانه ای شدن این قرارداد، افرادی که این توافق را مخالف با منافع غرب گرایانه خود می دیدند شروع به ریختن اشک تمساح کرده و یک دفعه نگران شعار نه شرقی و نه غربی و سرکوب مسلمانان افراطی وهابی اویغور توسط دولت چین شدند و این سند همکاری را با قرارداد ترکمنچای مقایسه می کنند. حال سوال ما از این افراد این است  که در زمان مذاکرات برجام چرا نگران نه شرقی و نه غربی نبودید؟ چرا در مقابل قانون منع حجاب در فرانسه روزه سکوت گرفته بودید؟ چرا درباره کشتار مسلمانان افغانستان و عراق توسط دولت خبیث و تروریست ایالت متحده موضع گیری نمی کردید؟  چرا درباره نقض آشکار حقوق مسلمانان توسط انگلیس اعتراضی نکردید؟ و چرا برجام را نخوانده قبله آمال خود و در راستای منافع ملی می دانستید؟ پاسخ روشن است چون درد شما درد دین، مردم و انقلاب نیست بلکه شما حقارت ذاتی در برابر غرب دارید و منافع برخی نیز در تداوم این حقارت با غرب بویژه آمریکا است. مردم خود بهتر می دانند ترکمنچای کدام قرار داد است و آیندگان درباره آن قضاوت خواهند کرد.

لازم به یادآوری است که سند همکاری میان ‎ایران و ‎چین توافقنامه نیست و مفاد آن الزام آور  نمی‌باشد، در واقع این سند یک نقشه راه راهبردی برای همکاری‌های میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین است. در این سند هیچگونه حق انحصاری به چینی ها داده نشده است، این سند همکاری در 9 بند و 3 ضمیمه تشکیل شده است که در ادامه به قسمتی از آن اشاره می‌نمائیم:

1. ایجاد مکانیزمی برای واردات پایدار نفت خام ایران با تلاش طرفین و به منظور امنیت بلند مدت تامین انرژی که در واقع با توجه به این بند تحریم های نفتی کشور در صورت اجرای این سند عملا بی اثر می شوند.

2. توسعه سرمایه گذاری چین در بخش کشاورزی ، سلامت ، پتروشیمی ، ساخت پالایشگاه ، توسعه میادین نفتی و احداث نیروگاه ها در کشور 

3. توسعه همکاری ها در انتقال فناوری های نوین و دانش بنیان از جمله انرژی پاک و تجدیدپذیر و انرژی هسته ای غیر نظامی

4. ارتقای تبادلات نظامی، انجام رزمایش مشترک، تقویت زیر ساخت های دفاعی و مقابله با تروریسم

5. انتقال دانش فنی و تجربیات شرکت های چینی و تدوین برنامه ریزی های راهبردی صنعت برق و آب و فاضلاب ایران

6. مشارکت در توسعه بندر جاسک، تاسیس شهر های صنعتی، صنایع پتروشیمی فولاد و آلومینیوم و شهر های گردشگری

7. تشویق شرکت‌های چینی به سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ایران از جمله قشم، اروند و ماکو

8. تکمیل راه‌آهن شرق غرب ایران، و ایجاد راه‌آهن زیارتی پاکستان، ایران، عراق و سوریه و همین‌طور راه‌آهن شمال به جنوب

9. طراحی شهرک صنعتی تولید خودرو؛همکاری بین شرکت‌های خودروساز ایران و چین به منظور انتقال فناوری و تولید مشترک برای عرضه در بازار دو کشور و کشورهای ثالث از طریق ایجاد چرخه‌های تولید

10. سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش و تبادل دانشجو

گفتنی است که با قرارداد 25 ساله ایران و چین، تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران کاملا بی اثر شده و هژمونی آمریکا در خاورمیانه فرو خواهد ریخت و این قرارداد قدمی در رابطه با شروع دوران پسا آمریکا خواهد بود.

هسته بین الملل بسیج دانشجویی دانشگاه های استان اردبیل

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top