تاریخ انتشار: پنجشنبه 1400/01/19 - 14:31
کد خبر: 391415

از کاظم نوربخش چهره هفته سیما تا بازگشت مسابقه سیم آخر از امشب

در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه‌سازان و مدیران سیما، نیم‌نگاهی به حواشی رسانه‌ای و حتی شایعاتی که به‌رغم غیررسمی بودن می‌توانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل از مهر، «هفت روز سیما» عنوان بسته خبری-تحلیلی ویژه‌ای است که در پایان هر هفته به بازخوانی اهم تحولات خبری مرتبط با متن و حاشیه تولیدات صداوسیما و اتفاقات پیرامونی آن در طول هفته می‌پردازد.

در این بسته خبری هفتگی تلاش کردیم در کنار خبرهای رسمی فعالیت برنامه‌سازان و مدیران سیما، نیم‌نگاهی به حواشی رسانه‌ای و حتی شایعاتی که به‌رغم غیررسمی بودن می‌توانستند در اخبار مرتبط با سیما تأثیرگذار باشند هم داشته باشیم.

امروز پنجشنبه ۱۹ فروردین ماه می‌توانید با شماره ۷۶ بسته خبری «هفت روز سیما» در مرور متن و حاشیه اتفاقات تلویزیون و خارج از تلویزیون در هفته‌ای که گذشت، با ما همراه شوید.

این اولین بسته خبری «هفت روز سیما» در سال ۱۴۰۰ است که مخاطبان را در جریان اتفاقات حاشیه‌ای و اخبار تلویزیون قرار می‌دهد و مخاطبان می‌توانند همراه با سرویس هنر خبرگزاری مهر در جریان اتفاقات قرار بگیرند و امید که سال دو صفر شروعی بهتر و ادامه‌ای پررونق‌تر برای اهالی هنر باشد.

کاظم نوربخش

چهره هفته؛ کاظم نوربخش

شاید کسی هنوز به نام کاظم نوربخش او را نشناسد و همچنان به نام «سلمان» خطابش کنند؛ هنرمند ناشناخته‌ای که با سریال «نون.خ» به کارگردانی سعید آقاخانی گل کرد و در فصل سوم این مجموعه بیشتر هنرنمایی‌ها و استعدادهای خود را نمایش داد.

«سلمان» کاراکتر تپل ِ کت و شلوار سفیدپوش «نون.خ» است که با خنده‌هایش معروف شد و همچنان خواستگار یکی از دختران نوری به نام شیرین است. کاراکتری که خودش هم اهل کردستان است و زبان بومی و شیرین او به علاوه خنده‌ها و نوع بازی‌های روان و باورپذیرش توانست مخاطب را با خود همراه کند.

به گونه‌ای که این استعداد نوظهور در فصل سوم سریال «نون.خ» به ستاره‌ای تبدیل شد که شاید اگر در یکی از قسمت‌ها کمتر دیده می‌شد خلا حضورش به راحتی احساس می‌شد.

سلمان البته تنها بازیگر ناشناخته‌ای نبود که در این سریال توانست محبوب و مشهور شود و سعید آقاخانی توانست با جمعی از بازیگران بومی کردستان با یک تیر دو نشان بزند. هم از آوردن سلبریتی ها بی‌نیاز شود و از پرداخت دستمزدهای کلان به این بازیگران مشهور اجتناب کند و هم بازیگران جدیدی را به عرصه طنز معرفی کند.

دعوت از سلمان در برنامه‌های مختلف نوروزی در شبکه‌های سیما از یک تا پنج و نسیم و «خندوانه» و «شوتبال» و دیگر ویژه برنامه‌های نوروزی امسال هم خود مهر تاییدی بود بر اینکه مخاطب را به خوبی با خود همراه کرده و برنامه سازان در پی حضور او برای رضایت مخاطب بوده‌اند. بازی او در نقش مردی با اعتماد به نفس که دختر نوری را می‌خواهد و کمی هم شیرین عقل است به دور از لوده بازی‌های برخی کمدین‌ها بود و برای همین مخاطب را بیشتر و بهتر با شخصیت خود همراه کرد. او خیلی هنرمندانه از اغراق‌ها و بازی‌های غلوشده کمدین های این سال‌ها که بیشتر تیپ‌هایی تکراری را تداعی می‌کنند، اجتناب کرد و توانست شمایل یک شخصیت را ایفا کند.

کاظم نوربخش البته به گفته خودش از سال ۶۸ به حرفه بازیگری مشغول است و در صحنه تئاتر به فعالیت پرداخته است و همین پشینه تئاتری به او کمک کرد تا در این فصل حتی بیشتر از خیلی از چهره‌ها و شناخته شده ترها بدرخشد.

خندوانه

حاشیه هفته؛ تم‌های «خندوانه» و واکنش‌های عجیب

افتتاحیه فصل جدید «خندوانه» در اواخر اسفندماه ۹۹ که با مرور فصل‌های قبل شروع شد برای برخی یک سوال همراه با گلایه ایجاد کرد که چرا رامبد جوان بعد از حدود یک و نیم سال توقف، طراحی جدیدی برای برنامه نداشته است؟ با این حال رامبد بیشترین تمرکز خود را برای عید گذاشته بود و با یک طراحی متنوع و کاملاً سرگرم کننده به شبکه نسیم بازگشت.

طراحی‌هایی که شاید پکیجی از همه سرگرمی‌ها و مسابقه‌ها و اتفاقاتی بوده که پیش از این هم رقم زده است مثل برنامه تحویل سال که با شوخی‌ها و بازی‌ها و مسابقه‌های مختلف و با جمعیتی که یک سوم آن را مهمانان چهره تشکیل می‌دادند همراهش کرد.

رامبد برای ادامه این برنامه هم طراحی‌های مختلفی داشت و هر شب را با یک تم پیش برد؛ از تم ترسناک و نام بردن از جن در یک ویژه‌برنامه تلویزیونی تا تم هندی که حرکاتی فرمی و ریتمیک را شامل می‌شد و بازتاب بسیاری هم در فضای مجازی پیدا کرد.

این برنامه‌های شبانه البته از حواشی هم بی نصیب نماند. مثلاً اولین شب برنامه که با تم سامورایی پیش رفت با واکنش و بیانیه عجیبی از طرف یک کارگردان گمنام به هواخواهی از فرهنگ سامورایی و حتی طرح شکایت از این برنامه پیش رفت! درحالیکه «خندوانه» برنامه‌ای مفرح و سرگرم‌کننده است و آنچه که در آن دستمایه شوخی قرار می‌گیرد نیز از همین زاویه طنازی قابل نقد و بررسی است.

با این حال فارغ از اینکه ایده‌ای رامبد جوان در تم های شبانه چقدر موفق بوده است تلاش کرد در برنامه سازی نوروزی‌اش از فضای همیشگی دعوت از مهمان، بازی و گفتگوهای تکراری با آنها فاصله بگیرد و هر شب یک ژانر یا فضا به برنامه بدهد و بر همین اساس حتی تمی داستانی و نمایشی به برنامه بدهد. او به این ترتیب هر شب برنامه را با حال و هوایی همراه کرد و یک بار مخاطبانش را به دهه ۶۰ برد یا در شبی دیگر آنها را مهمان هندی‌ها کرد و یا زمانی دیگر به تاریخ دیگری در دوره قاجار برد.

این برنامه‌ها البته با اقبال مخاطب هم رو به رو شد و با اینکه «خندوانه» در فصل هفت برنامه‌ای هر شبی در نوروز نبود و سه شب پخش داشت باز هم توانست رکورد پربیننده‌ترین ویژه برنامه نوروزی را به خود اختصاص دهد.

گاندو

اتفاق ویژه؛ محبوبیت یک سریال امنیتی

زمانی که پخش «گاندو ۲» به‌عنوان یک سریال امنیتی در نوروز ۱۴۰۰ قطعی شد برخی به این انتخاب خرده گرفتند و چون برای اولین بار پخش یک کار امنیتی جاسوسی در کنداکتور نوروزی قرار می‌گرفت آن را ریسکی دانستند که ممکن است خروجی مثبتی نداشته باشد. با این حال پخش این سریال در نوروز با اقبال زیادی از طرف مخاطبان مواجه شد. به ویژه که فصل دوم از سریالی بود که پیش از این هم با بازخورد و واکنش‌های مثبت مخاطبانش همراه شده بود و همین پیشینه به دیده شدن فصل دوم هم بیشتر کمک کرد.

علاوه‌بر اینها سریال «گاندو» از همان ابتدای پخش با واکنش‌های مختلف مردم، چهره‌ها و صاحب نظران فرهنگی و سیاسی مواجه شد. بارها محل بحث در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت و حتی جواد ظریف وزیر امور خارجه کشور در کلاب هاوس جدیدترین شبکه اجتماعی این روزها به آن واکنش نشان داد. واکنش‌های او و دولتی‌ها از طرف عوامل سریال و به ویژه تهیه کننده بی جواب هم نماند.

نمونه آخر این واکنش‌ها هم به مقام بلندپایه اجرایی کشور رسید و حسن روحانی رییس جمهور روز گذشته به شکلی کنایی در سخنانی تند و خشمگین بیان کرده بود که «اگر بناست از پول ملت فیلم درست کنید و نمایش بدید واقعیت‌ها را فیلم کنید حقیقت‌ها را به مردم بگید، پیروزی را به مردم بگید» همین سخنان روحانی هم با واکنش دیگری از تهیه‌کننده «گاندو» مواجه شد که لیستی از اتفاقات منفی دولت روحانی را با عنوان پیروزی‌های او منتشر کرد و درباره اولویت ساخت فیلم درباره آن‌ها سوال کرد.

همه این کنش و واکنش‌ها در عین حال توانست فصل دوم «گاندو» را هم به یکی از پربحث‌ترین سریال‌های تلویزیون تبدیل کند. آمار مخاطبان این سریال در نوروز امسال با بیش از ۵۵ درصد بیننده به گفته تلویزیون رکورد قبلی سریال‌های امنیتی را نیز شکسته است.

اقبال مردمی به این سریال هم باعث شد توقف یک باره آن در پخش بعد از ۱۳ قسمت با سوال‌هایی مواجه شود و حتی از طرف شورای نظارت بر صداوسیما مورد بازخواست قرار بگیرد. بر همین اساس سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی عضو شورای نظارت بر صداوسیما اعلام کرده بود که این شورا در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان خواستار توضیح درباره دلایل توقف پخش سریال «گاندو ۲» شده است.

همین رویه در ادامه منجر به بازخوردهایی از طرف نمایندگان مجلس شد و ۱۶۰ تن از نمایندگان طی بیانیه‌ای حمایت خود را از این سریال و دغدغه‌های آن نشان دادند. بیانیه‌ای که در بخشی از آن به پیام‌های سریال هم اشاره شده بود و در آن آمده بود: «ملت در مجموعه تلویزیونی گاندو به صراحت دیدند که پروژه نفوذ بسیار فراتر از موضوع جاسوسی به نفع دشمن و در واقع هدف نهایی‌اش دلسرد کردن مردم از انقلاب و آرمان‌هایش با به‌کارگیری آخرین روش‌ها و تکنولوژی‌های ساخته شده در کارگاه‌های فوق سری سازمان‌های جاسوسی آمریکا، رژیم صهیونیستی و سایر مراکز جاسوسی غرب است.»

ادامه فصل دوم «گاندو» این روزها در حال تولید است و به گفته تهیه کننده ادامه این فصل که یک باره متوقف شد قرار است بعد از انتخابات ریاست جمهوری دوباره به پخش برسد.

یدو

سینما در سیما؛ نمایش فیلم‌های سینمایی قبل از اکران

نوروز ۱۴۰۰ اولین تجربه تلویزیون در نمایش چند فیلم سینمایی بود که هنوز به اکران نرسیده‌اند؛ فیلم‌هایی که اولین رونمایی آن‌ها در جشنواره فیلم فجر ۳۹ بود و قبل از اکران عمومی به پخش تلویزیونی راه یافتند.

فیلم‌های سینمایی «یدو» به کارگردانی مهدی جعفری و «تک‌تیرانداز» به کارگردانی علی غفاری برگزیده‌های سی و نهمین جشنواره فیلم فجر بودند که نوروز امسال در باکس شبکه‌های سیما قرار گرفتند و مورد ویژه این فیلم‌ها هم این بود که هر یک دستاوردها و امتیازاتی در جشنواره فجر داشتند.

این فیلم‌ها قرار شد با تمهیدات ویژه‌ای در پخش نوروزی تلویزیون قرار بگیرد تا بعداً دوباره به اکران آنلاین هم برسد. به ویژه فیلم «یدو» که با دریافت پنج سیمرغ جشنواره فیلم فجر عنوان بهترین فیلم جشنواره را به خود اختصاص داد و برای بسیاری عجیب بود که این فیلم به پخش تلویزیونی برسد. محمدرضا مصباح تهیه‌کننده این فیلم سینمایی اما در گفتگویی صریح با خبرگزاری مهر درباره این تصمیم‌گیری توضیحاتی ارائه کرد و از دریافت ۲ میلیارد تومانی برای دو نوبت پخش این فیلم سینمایی از تلویزیون، خبر داد.

با این حال در این اقدام که اولین تجربه تلویزیون بود تلاش شد نوعی صیانت از حق پخش این فیلم نیز صورت بگیرد تا این آثار در اکران آنلاین هم مخاطب داشته باشد. «یدو» به این ترتیب دو بار در نوبت پخش قرار گرفت و طی این دو بار پخش ماهواره‌ای و تلوبیون آن قطع شد.

فیلم دیگر «تک تیرانداز» بود که با بازی کامبیز دیرباز به شهید زرین از چهره‌های شاخص اما فراموش‌شده دوران دفاع مقدس می‌پرداخت. این فیلم دفاع مقدسی برنده سیمرغ بهترین فیلم از نگاه ملی در جشنواره فیلم فجر شد اما در پخش تلویزیونی نتوانست محفوظ بماند و قاچاق شد. با اینکه پخش اینترنتی و ماهواره‌ای شبکه‌های پخش‌کننده قطع شد، اما «تک‌تیرانداز» قاچاق شد و به فضای اینترنت راه پیدا کرد. «یدو» هم با کمی تأخیر نسبت به «تک‌تیرانداز» مورد دست‌اندازی سارقان مجازی قرار گرفت و نسخه کپی‌برداری‌شده از تلویزیون آن نیز به کانال‌های مجازی راه پیدا کرد.

البته پیش از این هم چند فیلم سینمایی در عین تدابیر و تمهیدات ویژه در زمان اکران آنلاین، قاچاق شدند و این اتفاقات برای پخش تلویزیونی هم تا حدی قابل پیش‌بینی بود. با این حال تلویزیون تلاش کرد مسیر ویژه‌ای را برای پخش فیلم‌های ویژه سینمای ایران باز کند.

سیم آخر

پیشنهاد هفته؛ شروع دوباره «سیم آخر» از امشب

مسابقه «سیم آخر» از آبان ماه روی آنتن تلویزیون قرار گرفته است مسابقه‌ای که رضا رشیدپور مجری آن است و در پشت صحنه تیمی، تولید مسابقه را بر عهده گرفته‌اند که تجربه‌های موفقی هم داشته‌اند. محمدرضا رضائیان کارگردانی و تهیه‌کنندگی «سیم آخر» را بر عهده دارد که همزمان «کتاب باز» را در هم در شبکه نسیم به تولید رساند و چند فصل از این برنامه در شبکه نسیم با موفقیت مواجه شد.

«سیم آخر» طی این چند ماه توانست مخاطبانش را پیدا کند و تمهیدات ویژه‌ای را هم برای برنامه نوروزی در نظر گرفت که از جمله آن می‌توان به رقابتی شدن مسابقه و همچنین آیتم ویژه سعید فتحی روشن در برنامه اشاره کرد.

علاوه بر اینها امکان ویژه‌ای برای مخاطبان در منزل طراحی شد که آنها هم بتوانند همزمان با شرکت‌کنندگان مسابقه، رقابت کنند و همه اینها باعث شد «سیم آخر» در ایام نوروز به مسابقه پربیننده تلویزیون تبدیل شود.

مسابقه «سیم آخر» توانست با رقمی حدود ۴۶ درصدی به اثری پربیننده تبدیل شود و بعد از «خندوانه» دومین ویژه‌برنامه نوروزی شد که با اقبال مخاطبان مواجه شد و حالا این مسابقه از امشب ۱۹ فروردین به پخش عادی خود با همین ساختار رقابتی بازگشته است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top