تاریخ انتشار: شنبه 1400/01/28 - 12:15
کد خبر: 392463

رئیسی برای آمدن به انتخابات چه ملاحظاتی دارد؟

به هر حال آقای رئیسی در جایگاه مهمی حضور دارند و باید برای آمدن به انتخابات ریاست جمهوری، آن جایگاه را ترک کنند که این نیازمند یک سری زمینه‌سازی‌هایی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از جهان نیوز، منوچهر متکی، وزیر سابق امور خارجه و سخنگوی شورای وحدت درباره آخرین وضعیت احتمال ورود آیت الله رئیسی و پیروزی ایشان نکاتی را مطرح کرده است که در ادامه خواهید خواند:

گزینه نخست شورای وحدت رئیسی است

*شورای وحدت رایزنی‌ با کاندیداها را آغاز کرده‌ است؟ چه کسانی مدنظر هستند؟

اقدام جدیدی که اخیرا اعلام شده و ما در نوزدهمین نشست هیئت عالی به آن پرداختیم مباحث مربوط به چگونگی ورود به بحث کاندیدای موردنظرمان بود. ما قبلا یک بار در این باره بحث و مروری درباره فضای موجود انجام دادیم و در آنجا به اتفاق، گزینه نخست خود را آقای رئیسی اعلام کردیم بنابراین حجت‌الاسلام‌ والمسلمین رئیسی گزینه نخست شورای وحدت است البته به شرطی که بیایند. تصمیم جلسه اخیر این شد که ما گفت و گو با سایر نامزدها را نیز آغاز کنیم. در واقع هدف از این گفت و گو این است که در شرایط ویژه، اگر آقای رئیسی نیایند ما بتوانیم به نامزد اصلح برسیم این اتفاق رخ نمی‌دهد مگر از طریق گفتگو و مذاکراتی که صورت می‌گیرد بدین گونه که ما پرسش‌هایی را مطرح می‌کنیم، برنامه‌هایی از سوی کاندیداها ارائه می‌شود  و غیره، تا اینها نتیجه بررسی‌های ما برای رسیدن به اولویت‌های بعدی باشد.

*گزینه‌های بعد از آقای رئیسی چه کسانی هستند؟

جلسه فوق العاده ای در هیئت عالی برای پاسخ به این سوال گذاشتیم که چه کسانی دعوت شوند. چارچوب و روال ورود به مباحث، سوالات موردنظر و خواسته‌های ما مدون شود. احتمالا طی این هفته جزییات بیشتری را ممکن است در اختیار رسانه‌ها قرار بدهیم.

*آقای محسن رضایی، لاریجانی و قالیباف در میان گزینه‌های بعد از آقای رئیسی هستند؟

در جلسه فوق العاده هیئت عالی، نفرات اولی که بنا داریم با آنها گفت وگو داشته باشیم را مشخص خواهیم کرد. بنابراین هنوز نمی‌توان از فرد خاصی سخن گفت.

شواهدی وجود دارد که کاندیداتوری رئیسی را قوت می بخشد

*آیا آغاز این گفت و گو با کاندیداهای دیگر، بدین معناست که آمدن رئیسی ضعیف شده است؟

خیر، چنین مفهومی ندارد و مقابل این گفته است در عین حال شواهدی وجود دارد که احتمال آمدن آقای رئیسی را قوت می‌بخشد. منتهی ما نمی‌توانیم به طور قاطع بگوییم که ایشان برای انتخابات می‌آیند یا نمی‌آیند. بنابراین در این باره بحث‌هایی مطرح می‌شود برخی بر این باورند که بهتر است آقای رئیسی برای انتخابات نیایند به بیان دیگر برخی کسانی که می‌گویند بهتر است آقای رئیسی نیاید بدین علت است که خودشان نامزد معینی را مدنظر دارند. برخی معتقدند آقای رئیسی در قوه قضاییه عملکرد بسیار خوب و موثری داشته است بنابراین حیف است که قوه قضاییه را رها کند در نتیجه بهتر است در قوه قضاییه بماند.

در حالی که ما معتقدیم پرونده‌های عمده قوه قضاییه، غیر از شکایت مردم از خودشان یا برخی دعاوی خانوادگی یا تجاری و چک بلامحل، پرونده‌های قوه قضاییه به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به دولت وصل می‌شوند. سازمان خصوصی‌سازی تولیدکننده برخی از این پرونده‌ها است، بانک‌ها تولیدکننده برخی از پرونده‌های کلان اختلاس هستند. معتقدیم اگر دولت، دولت پاکدستی باشد درصد بالایی از پرونده‌هایی که در قوه قضاییه وجود دارد و به دولت متصل است، قطع می‌شود. این همان نکته‌ای است که آمدن آقای رئیسی مهم و ضروری است. فردی هم که جایگزین آقای رئیسی خواهد شد همین روشی را که  آقای رئیسی در قوه قضاییه شروع کرده‌اند و مورد تایید مقام معظم رهبری است ادامه دهد.

اکثر کاندیداها منتظر اعلام نظر رئیسی هستند

*این روزها شنیده می شود که برخی می‌گویند ابراهیم رئیسی حاضر نیست کاندیدا شود آیا این بیان آرزوهای عده‌ای است یا برایند رایزنی‌های اصولگرایان هم همین است؟

چنین برایندی مشاهده نمی‌شود بالعکس، اکثر کاندیداها در جبهه نیروهای ارزشی و انقلابی گفته‌اند که اگر آقای رئیسی بیاید نمی‌آییم بنابراین این مسئله نشان می دهد که همه یک نگاهی به آقای رئیسی دارند.

تا قبل از ۹۶ شخصیت اجماع‌سازی چون رئیسی در جریان اصولگرایی نداشتیم

*منظورتان این است که آقای رئیسی همچنان به عنوان نقطه اصلی اجماع اصولگرایان است؟

در این باره باید گفت که بخشی به شخصیت آقای رئیسی باز می‌گردد و بخشی نیز به ظرفیت‌هایی باز می‌گردد که به باور بنده از کمی قبل تر از سال ۹۶ از خودشان بروز و نشان دادند. آقای رئیسی، فرد کمتر شناخته‌شده‌ای بود در قوه قضاییه معاون اول بود اما چندان نمود بیرونی و اجتماعی به ویژه در صحنه افکار عمومی نداشت؛ از سال ۹۵ به این سو، با آقای رئیسی متفاوتی آشنا شدیم. شخصیتی که مبانی فکری خود اعم از اقتصادی و باورهایش در مبارزه با فساد را تبیین  و معرفی می‌کند بنابراین جامعه با شخصیت جامع الاطرافی به نام آقای رئیسی آشنا شده است.

ضمنا از ویژگی‌های آقای رئیسی این است که پس از سال‌ها، برای اولین بار، مجموعه نیروهای ارزشی و انقلابی در سال ۹۶، برای انتخابات ریاست جمهوری به نامزد واحد رسیدند که قبل از آن نداشتیم. در ۹۲، ۸۴ و حتی ۸۸ هم نداشتیم به بیان دیگر کاندیدهای اصولگرایان، متعدد بودند اما در سال ۹۶، آقای رئیسی نشان داد ظرفیتی است که می‌توان به او تکیه و  روی آن برای انتخاب نهایی، اجماع کرد. بنابراین یک بعُد شخصیتی آقای رئیسی، برخورداری از توانمندی اجماع سازی است.

*درباره محسن رضایی، قالیباف و گزینه‌های دیگر، نمی‌توان چنین تفکری را در جریان اصولگرایی متصور بود...

چون وضعیت آقای رئیسی را بررسی کردیم نظر واحد و مشخصی داریم وضعیت سایر کاندیداها را هنوز مورد بررسی قرار نداده‌ایم.

رئیسی برای آمدن به انتخابات ملاحظاتی دارد

*آخرین رایزنی با آقای رئیسی  به کجا رسیده؟

فکر می‌کنیم آقای رئیسی هم ملاحظاتی را مدنظر دارند، دیگر اینکه باید برخی از زمینه‌ها فراهم شود تا پس از آن بتوانند تصمیم گیری کنند.

*چه زمینه‌هایی؟

به هر حال آقای رئیسی در جایگاه مهمی حضور دارند و باید برای آمدن به انتخابات ریاست جمهوری، آن جایگاه را ترک کنند که این نیازمند یک سری زمینه‌سازی‌هایی است.

به رأی آوری رئیسی ایمان داریم

*در همین فضای امیدواری که اصولگرایان به رأی آوری رئیسی دارند برخی نیز معتقدند که این ریسک وجود دارد که آقای رئیسی رأی نیاورد.

خیر، ما یقین داریم که اگر آقای رئیسی وارد عرصه انتخابات شود با توجه به یکپارچگی ِ قوی و جامعی که آقای رئیسی، هم در بین سیاسیون ارزشی و انقلابی و هم در بدنه جامعه دارد رأی می‌آورد. پس از اقداماتی که آقای رئیسی در قوه قضاییه انجام داد در در بدنه جامعه، بارقه‌هایی از امید مشاهده می‌شود. بنده فکر می‌کنم پس از انتخاب آقای رئیسی به عنوان ریاست قوه قضاییه و پس از آن، روی کارآمدن مجلس یازدهم، در حال حاضر مردم منتظر یک گام سومی هستند که امر کشورداری را سامان بخشد که به باور بنده بسامان نیست.

بر این باوریم که کشورداری ما هم در سیاستگذاری‌های اقتصادی و هم در سیاستگذاری‌های سیاسی داخلی و هم در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجی ، دارای ایرادات و اشکالات فراوانی است. بنابراین تصورمان بر این است که دولت کنونی طی ۷ سال و نیم گذشته، پرونده جدی قابل دفاعی را ندارد و در بحث‌های تخصصی، نقدهایی به آن وارد است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top