تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/01/31 - 23:43
کد خبر: 392904

ماجرای یک رانت بزرگ؛

چه کسی ارقام بودجه ۱۴۰۰ را دستکاری کرد؟!

چه کسی ارقام بودجه ۱۴۰۰ را دستکاری کرد؟!

زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: زمان به رای گذاشتن اصلاحیه نهایی بودجه ۱۴۰۰ در مجلس جداول در اختیار نمایندگان قرار نگرفته بود، به ما گفته شد جداول در سامانه قرار گرفته اما این طور نبود. ارقام جداول بودجه ۱۴۰۰ توسط برخی از اعضای کمیسیون تلفیق تغییراتی داده شد!

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بیش از یک ماه از تصویب بودجه ۱۴۰۰‬⁩ و ابلاغ آن می‌گذرد، اما بررسی جداول بودجه ۱۴۰۰‬⁩ نشان از تغییرات گسترده ارقام و اعداد پس از رای‌گیری لایحه بودجه در صحن ⁧‫مجلس‬⁩ با اطلاع و تایید رئیس مجلس می‌دهد که در نوع خود بی‌نظیر است.

محسن زنگنه عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم درپی حواشی بوجود آمده پیرامون دستکاری اعداد و ارقام بودجه ۱۴۰۰‬⁩ گفت: در قانون این گونه است که وقتی می‌خواهند ماده واحده و تبصره را به رای بگذارند باید جداول هم رای گیری شود یعنی کل جداولی که در داخل تبصره‌ها هست مثل جدول تبصره ۱۴ و هم جداول خود ارقام بودجه اعم از هزینه‌های جاری و پیوست هزینه‌های سرمایه‌ای و ... و معمولاً همین گونه است که جداول در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد و در زمان رای گیری اعلام می‌کنند که جداول را نمایندگان مشاهده کرده‌اند و رای گیری انجام می‌شود، چون امکان اینکه تک تک آن ردیف‌ها در مجلس بررسی شود وجود ندارد.

چه کسی ارقام بودجه ۱۴۰۰ را دستکاری کرد؟!

وی در ادامه افزود: در تاریخ ۲۶ اسفند ماه ۹۹ اصلاحیه آخر به رای گذاشته شد و خود بنده تذکر دادم که نمایندگان به جداول دسترسی ندارند و جداول در اختیار ندارد نمایندگان قرار نگرفته است و باید این اتفاق انجام شود، اما دوستان در آنجا مطرح کردند که جداول در سامانه وجود دارد و نمایندگان می‌توانستند مشاهده کنند، اما اینگونه نبود و رای گیری انجام شد و نمایندگان به هیچ کدام از جداول دسترسی نداشتند.

بیشتر بخوانید

ادعای جنجالی تغییر عدد و ارقام بودجه در مجلس!

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه این جداول هم توسط برخی از اعضای کمیسیون تلفیق مانند رویه‌ای که سال‌های قبل وجود داشته در آن تغییراتی ایجاد می‌شود، گفت: منابعی که  در تبصره‌ها ایجاد می‌شود، منابعی است که محل هزینه‌های آن مشخص نیست و این‌ها معمولاً این طوری که روال عادی سال‌های قبل بوده است متاسفانه امسال هم تکرار شد و اعضای کمیسیون تلفیق آن را تغییر دادند

زنگنه پیرامون اعتراض برخی نمایندگان به تغییر ارقام بودجه سال جاری تصریح کرد: برخی اعداد و ارقام نسبت به لایحه‌ای که دولت به مجلس ارسال کرده است و ردیف‌ها تغییر کرده و خب به تبع این ردیف‌ها بر اساس قانون باید به رای مجلس گذاشته شود که اعضای تلفیق می‌گویند این وکالت را از اعضای کمیسیون گرفته‌ایم که این اختیار را به رئیس کمیسیون تلفیق داده‌اند و دوستان هیئت رئیس معتقدند که در هنگام رای گیری از نمایندگان این اجازه را گرفته‌ایم که کمیسیون تلفیق و هیئت رئیسه این حق را دارد که ارقام و اعداد را اصلاح یا جابجا کند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: اما نظر اکثریت نمایندگان این است که باید این موضوع در صحن رای گیری شود و البته باید این را عرض کنم که متاسفانه این روال کلیه مجالس تا به حال بوده است که ارقام و اعداد به اطلاع نمایندگان نمیرسید و معمولاً توسط خود هیئت رئیسه و کمیسیون تلفیق تعیین می‌شد که این موضوع  از ایرادات ساختاری در تصویب بودجه به حساب می‌آید!

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سرنوشت قایدی برای فصل بعد
پرمصرف‌ترین داروها در ایران
برخلاف ادعای نتانیاهو، ما به پیروزی نزدیک نیستیم!
اهتزاز پرچم عزا بر فراز گنبد حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) +فیلم
طرح‌های شیطانی باید دفن شود/ از تمایز رئیس دولت تا صبر انقلابی در رفع مشکلات
نگرانی تل آویو از احتمال صدور حکم بازداشت نتانیاهو
آخرین وضعیت کیفیت هوای تهران
لحظاتی از حضور رهبر انقلاب در حرم سیدالکریم +فیلم
هیل: همه رؤسای ‌جمهور آمریکا در تحریم‌ ایران شکست خورده‌اند
پهپادهای مهاجم به اسرائیل تسلیحاتی ویرانگر و مخوف هستند
فارین پالیسی: ۷۴ درصد اسرائیلی‌ها با واکنش به حمله موشکی ایران مخالفند
تحلیلگر صهیونیست: اسرائیل در آستانه شکست کامل و نابودی است
سوءمدیریت فاحش و زبان ‌دراز برخی دولتمردان سابق درباره فقر
گفت و شنود/ بخر دیگه‌!
حکم عاملان تعرض به ۲ دختر دانش آموز اعلام شد
رئیسی پاکستان را به مقصد سریلانکا ترک کرد
صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۵ اردیبهشت
وضعیت پریشان دانشگاه‌ها در آمریکا/ حمایت تمام قد دانشجویان از فلسطین در برابر رژیم بی‌آبرو
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top