تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/02/06 - 18:59
کد خبر: 393523

رونمایی از ویژه‌نامه انتخابات ۱۴۰۰ اتحادیه دفتر تحکیم وحدت

ویژه‌نامه انتخابات ۱۴۰۰ اتحادیه دفتر تحکیم وحدت با حضور جمعی از اعضای دفاتر این اتحادیه دانشجویی در خبرگزاری فارس رونمایی شد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» طی نشستی با حضور جمعی از اعضای شورای مرکزی انجمن‌های اسلامی دانشجویان در این خبرگزاری از ویژه‌نامه انتخابات ۱۴۰۰ اتحادیه دفتر تحکیم وحدت رونمایی شد.

بررسی عوامل مهم در بحث مشارکت در ویژه نامه دفتر تحکیم وحدت

علی بزرگخو دبیر سیاسی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت در مراسم رونمایی از این ویژه نامه گفت: ما امسال در دفتر تحکیم شعاری با عنوان « تحول در مسئولیت؛ پاسداری از مشارکت» را داشتیم، این شعار ناظر بر بحث مسئولیت سیاسی و پاسخگویی مسئولین در قبال مردم و از طرفی مشارکت مردم در انتخابات ها در پاسخ به این مسئولیت پذیری مسئولان بود.

وی تاکید کرد: بر همین اساس تعدادی از عوامل موثر در مشارکت در انتخابات در سال‌های گذشته ناظر بر تجربه تاریخی و تجربه جدید کرونا را دسته بندی کرده و آنها را در یک نظام مسائل امتیاز بندی کردیم و به چند عامل مختلف رسیدیم که در داخل این نشریه به آن اشاره شده است.

بزرگخوه اضافه کرد: بحث شورای نگهبان، صدا و سیما، احزاب، وزارت کشور و مقوله گسست اجتماعی از مباحثی بود که بر همین اساس در نشریه به آنها پرداختیم و ناظر به هر کدام در بین انجمن های عضو دفتر تحکیم تقسیم کار صورت گرفت و هر کدام یکی از این موضوعات را انتخاب کرده و با کارشناسان مربوطه در آن حوزه مصاحبه کردند.

دبیر سیاسی اتحادیه دفتر تحکیم وحدت تاکید کرد: متاسفانه در بحث مشارکت معضلاتی جدی در سطح کشور وجود دارد که یکی از مهمترین آنها بحث احزاب است. یکی از معضلات ما این است که احزاب ما امسال خیلی محافظه کار شدند و اعلام نمی‌کند چه کسی کاندید است، یعنی در سالی که عامل کرونا باعث سرد ماندن تنور انتخابات شده احزاب هم با این عملکرد خود باعث  تشدید فضا شدند. این مسئله از مسائلی بود که در ویژه نامه به آن پرداخته شده است.

وی اظهار داشت: در بحث گسست های اجتماعی هم ما برنامه‌ای به‌عنوان برنامه «مردمان» را داشتیم که ناظر بر این موضوع با آقای جلیل محبی دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر صحبت کردیم به صورت خاص و ویژه در این شماره از نشریه به این مسئله پرداختیم.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: در بحث صدا و سیما هم با آقای زعیم زاده به گفت وگو نشستیم و ایشان هم نظرات خوبی در این حوزه داشتند.

احزاب ما فقط در بحث انتخابات زنده می شوند

مجتبی مَنگلی دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر هم در این نشست با اشاره به وظایف احزاب و نقش آنها در بالا بردن مشارکت در انتخابات گفت: از نهادهای جمهوری اسلامی این توقع می رود که نگاهشان از یک سو به سمت حاکمیت و از سوی دیگر هم مردم باشد یعنی روحیه مطالبه گری از حاکمیت داشته باشند و به مردم هم پاسخگو باشند، اما این مسئله در احزاب در کشور ما دیده نمی شود.

وی تاکید کرد: حیات سیاسی احزاب باید از حیات بنیانگذاری آنها فراتر باشد و زندگی یک حزب باید در طول سال به صورت مستمر ادامه داشته باشد اما می‌بینیم که احزاب فقط در بحث انتخابات زنده می شوند و بعد از آن خبری از احزاب نیست این مسائل از مباحثی است که در این ویژه نامه به آن پرداخته شده است.

وی افزود: مشکلاتی که در این باره وجود دارد موجب شده به مردم یک حس مصرفی گرایی دست بدهد، اینکه احزاب فقط در زمان انتخابات به سمت مردم حرکت می کنند و بعد از آن درگیر مسائل خودشان هستند این حس را برای مردم ایجاد کرده است.

نقش گسست های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در مشارکت

محمد مهدی مزینانی دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه هم در ادامه این نشست گفت: در این نشریه در بحث مشارکت در انتخابات ما بیشتر به بحث اجتماعی و جامعه محور بودن موضوع پرداختیم که این مسئله به سه محور فرهنگی، اقتصادی و سیاسی تقسیم می شود.

مزینانی تاکید کرد: در یادداشتی که در این حوزه در نشریه منتشر شده ما بیشتر به بحث گسست های اجتماعی پرداختیم و ما در ۳ موضوع فرهنگی، سیاسی و اقتصادی این مسئله را بررسی کردیم که گسست اجتماعی چگونه صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه گسست فرهنگی یکی از مسائلی است که منجر به مشارکت پایین می شود، گفت: در بحث اقتصادی هم در هشت سال گذشته دیدیم که بحث اقتصادی فراز و نشیب بسیار زیادی داشت و مردم با مشکلات اقتصادی زیادی مواجه بودند و طبقات پایین دست جامعه ضربات بیشتری را متحمل شدند.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: گسست سیاسی هم موضوع دیگری بود که به آن پرداختیم و به این نتیجه رسیدیم در یک دوره هشت ساله گسست های سیاسی تغییر کرده است. در این سه حوزه مدت زمانی که نیاز است این گسست ها برطرف شود هم در نشریه مورد بررسی قرار گرفته است.

بررسی نحوه برگزاری روش های نوین انتخابات در نشریه

زهرا مظهری دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی و حرفه ای شریعتی هم که به صورت مجازی در این نشست حضور داشت، گفت: موضوعی که ما در این نشریه روی آن کار کردیم، بحث انتخابات پستی بود. در شرایط فعلی به دلیل هراسی که از کرونا در بین مردم وجود دارد و از آنجایی که این روزها کرونا به تهدیدی برای مشارکت شده است، بررسی شیوه های برگزاری انتخابات با رویکرد افزایش مشارکت در شرایط فعلی اهمیت دو چندانی پیدا کرده است.

 

وی افزود: نخستین شیوه نوین برگزاری انتخابات، انتخابات پستی است که پیش از این در آمریکا هم از آن استفاده شد.

این فعال دانشجویی با اشاره به انواع مختلف برگزاری انتخابات پستی، تاکید کرد: برای انتخابات پیش رو مطلوب نیست که تمام رای دهندگان به صورت پستی و از منزل رای بدهند ولی انتظار می‌رود امکانات مورد نیاز فنی و قانونی فراهم شود تا افراد بیشتری بدون اینکه لازم باشد به صورت حضوری در حوزه های انتخاباتی حاضر شوند به این شیوه رای دهند تا نگرانی هم بابت شیوع و انتقال کرونا وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات الکترونیکی و تلفنی و نحوه برگزاری آنها هم گفت: به نظر می رسد انتخابات الکترونیک کاربرد بیشتری خواهد داشت و مزایای بیشتری نسبت به روش های دیگر دارد.

مظهری تاکید کرد: امید می رود در انتخابات پیش رو با روش هایی که قابلیت پیاده سازی دارد به افزایش مشارکت کمک شود. نیاز است برای آینده و دوران پساکرونا هم از شیوه های جدید برای انتخابات استفاده شود برای همین لازم است به سمت این موضوع حرکت کنیم.

بررسی نقش احزاب در بالا بردن مشارکت

عرفان خیرخواه دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز ( عضو دفتر تحکیم وحدت) هم به صورت مجازی در این نشست حاضر شد و با اشاره به نقش احزاب در کشور گفت: ما در این رابطه مصاحبه‌ای با استادیار دانشگاه تبریز داشتیم و در نتیجه به این رسیدیم که ما در ایران به معنای واقعی حزب نداریم.

وی ادامه داد: یکی از کارکردهای احزاب آموزش حقوق و وظایف شهروندان و آشنا کردن آنها با یکسری از مسائل است که ما در ایران از سمت احزاب چنین فعالیت هایی را نداریم که این در انتخاب آگاهانه مردم و آشنایی آنها با وظایف حقوقشان به شدت تاثیرگذار است.

خیرخواه تاکید کرد: از طرفی نحوه فعالیت حزب در ایران به نوعی متفاوت است به نحوی که الان کمتر از دو ماه تا انتخابات باقی مانده و الان در بدنه مردم و در میان احزاب کاندیداها مشخص نشده که این انتخاب آگاهانه مردم را محدود می کند. این مسایل به صورت مفصل در نشریه دفتر تحکیم مورد بحث قرار گرفته است.

بررسی عملکرد رسانه ملی در افزایش مشارکت

آیه کرمی دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا نیز از دیگر دانشجویانی بود که به صورت مجازی در این نشست حضور داشت. وی گفت: ما در بخشی از این نشریه به بحث عملکرد صدا و سیما در انتخابات پرداختیم. در حال حاضر ما در ایام نزدیک به انتخابات هستیم و درصد مشارکت در انتخابات برای ما بسیار مهم است.

وی افزود: صدا و سیما در شرایط کنونی که کشور با کرونا هم مواجه شده مهمترین ابزاری است که می تواند درصد مشارکت را بالا ببرد ولی این حرکت به درستی از صدا و سیما دیده نشده است.

این فعال دانشجویی گفت: کمتر از دو ماه به انتخابات مانده و ما الان هیچگونه برنامه مثبتی که در رابطه با افزایش مشارکت باشد در رسانه ملی نمی‌بینیم. از طرفی بین کیفیت فیلم ها و برنامه ها پایین آمد و صدا و سیما مخاطبان بسیاری را از دست داده است.

وی با اشاره به عدم وجود برنامه های چالشی در رسانه ملی گفت: متاسفانه این خلاء در صدا و سیما دیده می‌شود و اگر چند برنامه چالشی هم وجود داشته باشد در شبکه هایی است که خیلی مخاطب آنچنانی ندارد.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: صدا و سیما قرار بود مهمترین ابزار آموزش رسانه‌ای باشد و مهمترین ابزاری باشد که دولت و حاکمیت به وسیله آن به درونی کردن ارزش‌های فرهنگی ایرانی اسلامی درون افراد جامعه بپردازد اما این عملکرد را صدا و سیما نمی بینیم.

کرمی افزود: بعضاً عملکردی که صدا و سیما دارد ضد فرهنگ است و این باعث می‌شود اعتماد مردم به صدا و سیما از دست برود، مثلا فیلم هایی ساخته می شود که نوع زندگی در آنها با واقعیت زندگی مردم بسیار تفاوت دارد.

وی گفت: صدا و سیما یکی از مهم‌ترین ابزار جهت دهی و کنترل افکار عمومی است البته نه به آن معنا که ایجاد خفقان کند بلکه به این معنا که صدا و سیما باید قدم اول را برای آگاه سازی و آموزش مردم بردارد ولی متاسفانه شاهد هم چنین اتفاقی نیستیم.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: یکی از دلایلی که باعث کاهش مشارکت شده همین موضوع می تواند باشد یعنی بی اعتمادی که رسانه ملی ایجاد می شود و مردم را مجبور می کند برای دریافت اخبار به سمت شبکه های مجازی بروند و اینگونه صدا و سیما کنترل افکار عمومی را تقدیم فضایی که هیچ کنترل روی آن نیست، یعنی فضای مجازی می‌کند.

در پایان این نشست از ویژه‌نامه انتخابات ۱۴۰۰ اتحادیه دفتر تحکیم وحدت که در 28 صفحه منتشر شده و رونمایی شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top