گروه های خبری
آرشیو
ف
کد خبر: 393920

محمد در دومین نشست قرارگاه روشنگری «ایران قوی» بسیج دانشجویی مطرح کرد؛

اجرای هوشمندسازی حکمرانی طی ۲ سال/ حرکت دولت آینده در چارچوب و تعهدات برجام/ واگذاری مسکن برای زوج‌های جوان

سعید محمد در این بخش گفت: باید دید منظور از رجلیت سیاسی که در قانون اساسی آمده و کسی که می‌تواند کشور را اداره کند، چیست. آیا منظور صرفاً این است که اظهارنظرهای سیاسی داشته و در جریان‌ها و دوقطبی‌سازی‌های سیاسی حضور داشته باشد؟ به نظرم بنده مفهوم رجل سیاسی در قانون اساسی این است که رئیس جمهور باید فردی باشد که فهم حکمرانی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دومین جلسه از سلسله جلسات قرارگاه روشنگری ایران قوی، به همت بسیج دانشجویی تهران بزرگ با حضور سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) و کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری و با حضور دانشجویان و پرسش و پاسخ انتخاباتی، در سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد.

سعید محمد، فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)، در ابتدای این نشست بیان کرد:  بنده مسئله حکمرانی اسلامی را به لحاظ اعتقادی به آن نگاه می‌کنم. اگر به دوران صدراسلام و قبل از آن بازگردیم، می‌بینیم که همه انبیا در تلاش بودند که حکمرانی اسلامی را در جوامع خود گسترش دهند و دین‌داری و خداباوری نمی‌تواند بدون داشتن ابزار و سازوکار حکمرانی، باثبات و پایدار باشد و به همین خاطر، هم حضرت رسول و هم اهل بیت، دچار مشکلات عدیده‌ای بودند تا بتوانند این حکمرانی را پیاده کنند. ما نیز بعد از ۱۴۰۰ سال در ادامه همان راه به رهبری امام خمینی به دنبال این نوع حکمرانی هستیم و اصل مطلقه ولایت فقیه را امام پایه‌گذاری کردند و باید همه تلاش‌مان را بکنیم که این حکمرانی طبق اسلام ناب را پیاده و راه چهل ساله پیموده شده را، ادامه دهیم.

محمد افزود: بعد از چهل سال، مقام معظم رهبری، طی یک آسیب‌شناسی از راه پیموده شده، بیانیه‌ای را تحت عنوان بیانیه گام دوم انقلاب ارائه کردند و به دلیل اهمیت موضوع، در قالب بیانیه و نه سخنرانی صرف، آن را منتشر کردند. این بیانیه به نوعی، مأموریت نسل جدید انقلاب است که باید طبق آن حرکت کرده و نواقص و ضعف‌ها را برطرف کرده و به سمت هدف برویم. در این بیانیه مشخص است که مقام معظم رهبری، علی‌رغم دستاوردهای به دست آمده طی این‌ سال‌ها، رضایت کامل از وضعیت فعلی ندارند و از آن اهداف مطلوب که در زمان انقلاب نیز داده شد، فاصله زیادی وجود دارد.

سعید محمد با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب گفت: برای این مسیر ترسیم شده در بیانیه گام دوم انقلاب، نیاز به یک تغییر نسل مدیریتی وجود دارد که خب همه می‌دانیم که این تغییر و تحول خیلی سخت اتفاق خواهد افتاد. چون شدیداً و عمیقاً همه در صحنه هستند و احساس تکلیف می‌کنند و می‌خواهند بمانند و کنار نروند. اما مقام معظم رهبری این مسئله را از نسل‌های بعدی خواسته‌اند. نسل‌های جدید نیز بدانند که برای ورود به عرصه مدیریت، برای آنان فرش قرمزی پهن نشده است و نیاز به مجاهدت فراوان دارد. این مسئله خود یک تحول است و هر تحول نیاز به پافشاری‌ها و صبر و تحمل مشکلات زیادی دارد. ما در این عرصه مسائل مختلفی را بررسی و با افراد مختلف نیز صحبت کردیم و با توجه به تجاربی که وجود داشت، وارد این عرصه در کشور شدیم. عموماً تفکراتی که بر کشور حاکم بوده، تفکرات لیبرالی یا نئولیبرالی بوده است و امورات اجرایی کشور در دست افراد خاصی می‌چرخیده که به صورت سینوسی وارد دولت شده و در دوره‌های مختلف در آن می‌ماندند و این مسئله باعث فسادهای زیاده شده است. این تفکر بعد از جنگ تحمیلی تا امروز حاکم بر کشور بوده و امروزه به جایی رسیده‌ایم که حال کشور و مردم خوب نیست.

فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)، اظهار کرد: از طرفی امروز با مردم کوچه و بازار که صحبت کنیم، می‌گویند که وضعیت امروز حاصل اسلام و انقلاب و دولت و حکومت اسلامی بوده است و این شبهه را در مردم ایجاد کرده است. ما اتفاقاً آمده‌ایم به مردم عرض کنیم که وضعیت امروز کشور حاصل تفکرات اسلامی نیست. تفکرات اسلامی اگر حاکم بود، وضعیت امروز را نداشتیم و در پرتو آقایان لیبرال، اسلام امروز مظلوم واقع شده است. مردم نیز توانشان طاق شده است و باید سعی شود، افرادی که در منظومه مقام معظم رهبری هستند، فرمان مدیریت کشور را به دست بگیرند و بعد از آن همه با هم، کمک کنیم که این وضعیت را بهبود ببخشیم. اگر قرار است که تغییرات و اصلاحاتی اتفاق بیفتد، باید در چارچوب اسلام و مبانی انقلاب باشد. از این جهت هست که بنده به این عرصه ورود پیدا کردم و به تکلیف خودمان عمل کردیم و دیگر به مردم بستگی دارد که از این ظرفیت استفاده کنند یا خیر.

بخش اول: برنامه و راهکارهای شما برای بخش تولید، مشکلات نقدینگی، بازار ارز و بورس چیست؟

سعید محمد در پاسخ به این بخش گفت: نقدینگی در حال حاضر، یک آسیب کلی به اقتصاد کشور می‌زند. سال 95 نقدینگی کشور، حدود پانصدهزار میلیارد تومان بود که این رقم تا امسال به سه هزار و چهارصد هزار میلیارد تومان، یعنی به شش و نیم برابر رسیده است. بخش خوبی از این نقدینگی سرگردان، مربوط به خلق پول توسط بانک‌ها است و امروز به جای چاپ پول توسط بانک مرکزی، تمامی بانک‌ها خود این قدرت را دارند و به راحتی خلق پول اتفاق می‌افتد. سیاست‌هایی هم که دولت نیز در این زمینه اتخاذ کرده است، سیاست‌های اشتباهی بوده که بیشتر به تحریم گره خورده است. مانند قضیه‌ای که در عرضه ارز و سکه اتفاق افتاده است.

فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) افزود: آیا ما تنها کشوری هستیم که انقدر سردرگم با مسائل برخورد می‌کنیم؟ یک موضوعی که قرار است ما در این زمینه پیگیری و اجرا کنیم، بحث هوشمندسازی حکمرانی هست. اگر سیاست‌های پولی، ارزی و بانکی را در چهل و دو سال گذشته، بررسی بکنیم، می‌بینیم که چه تغییرات عمده‌ای رقم خورده است. با حکمرانی هوشمند می‌توان مدل کرد که عرصه ارز یا سکه، راه حل هست یا خیر. چرا می‌خواهیم مسائل پیچیده و کلان کشور را صرفاً توسط ذهن یک فرد بررسی کنیم. یک فرد چقدر ذهن فعالی دارد که بتواند تمامی مسائل را کنار هم بگذارد و تصمیم‌گیری کند. در بیشتر کشورهای دنیا این مسئله حکمرانی هوشمند، در تمامی بخش‌ها و نه صرفاً اقتصادی، وجود دارد. ما در برخی عرصه‌ها این مدل را پیاده و اجرا کردیم و نتیجه نیز گرفتیم. هوشمندسازی حکمرانی مسئله‌ای است که ظرف مدت دو سال در عرصه‌های مختلف، می‌توانیم اجرا کنیم.

محمد بیان کرد: نقدینگی در حال حاضر سراغ بازرهای کاذب مثل خودرو و مسکن و... رفته و تمامی این کالاها را به جای کالاهای مصرفی به کالاهای سرمایه‌ای تبدیل کرده است. امروز به جای اینکه نیاز واقعی به مسکن وجود داشته باشد، بیشتر کسی که می‌خواهد سرمایه‌ای داشته باشد، به سراغ خرید مسکن می‌رود. امروز در تهران بیش از ده هزار واحد مسکونی مربوط به یک نفر است و جای تعجب دارد. ما باید کالاهای سرمایه‌ای را در درجه اول، از بازار خارج کنیم و بازارهای کاذب را ناامن و مالیات را به سمت این بازارها روانه کنیم. همزمان باید در بخش تولید، فضای سرمایه‌گذاری در بورس را راه انداخت و بانکداری نیز باید به سمت هویت اصلی خود برگرداند و برای این مسئله راهکارهایی وجود دارد.

وی در ادامه گفت: بورس یکی از نیازهای اساسی دولت آینده است و ما نمی‌خواهیم از خارج از مرزها، منابع مالی خود را برای پیشرفت کشور تأمین کنیم. البته سرمایه‌گذاری خارجی را نیز می‌پسندیم ولی صرف این کار آسییب‌های فراوانی دارد. حال حاضر در بورس، بیش از ۵۵ میلیون نفر که معمولا از اقشار ضعیف جامعه هستند، وجود دارند که عموماً سرخورده شده‌اند. طی یک فراخوان فریب که در سال گذشته داده شد و مردم را به بورس دعوت کرد و بعد از آن افراد اصلی نیز از آن خارج شدند و مردم با یک شرایط نابسامان در آنجا مانده‌اند. باید در ابتدا با افرادی که این سناریو را طراحی کردند، برخورد قضایی شود. بعد از آن باید پوشش‌های بیمه‌ای برای سهامداران در نظر گرفته شود و سپس کانون‌هایی برای حمایت از سهامدارن، خرد تشکیل شود. باید شرایطی ایجاد شود که ایرانیان خارج از کشور که دارای سرمایه‌های خوبی هستند، به بورس کشور جذب کنیم و حتی کشورهای خارجی نیز در بورس ایران، سرمایه‌گذاری کنیم. ما نباید صرفاً از بورس انتظار داشته باشیم که در بازار ثانویه، چرخش مالی انجام بگیرد و بورسی پایدار است که بتوانیم بازار اولیه آن را فعال کنیم. این بازار بدین نحو فعال می‌شود که دولت بیاید و پروژه‌های مهم خود را در بازار فرابورس ارائه کند. ما در یک مدل کوچکتر در قرارگاه این مدل را پیاده و اجرا کرده‌ایم. این انحصار موجود در بورس را باید به هر نحوی بشکنیم و از تجربیات سایر کشورها نیز باید استفاده کنیم.

محمد در پایان این بخش افزود: مشکل اصلی ما همین مدیریت جزیره‌ای است. امروز ما شاهد این هستیم که دستگاه‌های مدیریتی، صرفاً می‌خواهند مشکل خودشان را حل کنند و کاری به بقیه دستگاه‌ها ندارند. همه دستگاه‌های اقتصادی باید با همکاری هم، مشکلات اقتصادی کشور را حل کنند و این مسئله نیاز به یک مدیریت عمده دارد که این برنامه‌ها را مدیریت کند. ما امروز امنیت غذایی نداریم و ابتدا باید یک شناسایی خوب از کشور را داشته باشیم. امروز در وزارت جهادکشاورزی، کارها همینجوری جلو می‌رود و برنامه خاصی وجود ندارد. یکی از برنامه‌هایی که دولت آینده قصد اجرای آن را دارد، موضوع کاداستر هست که باید همه مراحل کشاورزی، طبق یک دیتای بزرگ قرار بگیرد و بتوانیم یک جامعه آماری خوبی داشته باشیم و آن را مدیریت کنیم. برای توانمندسازی قشر کشاورز نیز برنامه‌های مختلفی وجود دارد که به اجرا درخواهد آمد.

بخش دوم: برنامه و رویکرد شما در قبال سیاست خارجه و همینطور مسئله برجام چیست؟

فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)، در این بخش بیان کرد: امروزه مسائل کشور با سیاست خارجه، همراه هست اما متأسفانه تا حرف سیاست خارجه زده می‌شود، همه اذهان سمت مذاکره و پنج به علاوه یک و اروپا و برجام می‌رود. تمام مباحث سیاست ما در هشت سال اخیر، صرف برجام و مذاکرات شده است و به نوعی امروز دولت، پیمانکار برجام شده است و همه انرژی صرف این مسئله شده است و انگار مسئله دیگری وجود ندارد. در فضای سیاست خارجه، ظرفیت‌های زیادی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها در جهت منافع کشور استفاده کرد. اگر در بحث اقتصادی، جاذبه ایجاد کنیم، در بدترین و بحرانی‌ترین شرایط نیز دولت‌ها و ملت‌ها با ما کار خواهند کرد و راه دور زدن تحریم‌ها پیدا خواهد شد. نگاه ما این است که باید در سیاست خارجه، دیپلماسی فرهنگی، اقتصادی، تجاری، ورزشی و علمی را راه‌اندازی کنیم که در حال حاضر تعطیل است و از همه این ظرفیت‌ها غفلت شده است. در یک دوره‌ای اقتصاد به سیاست خارجه یارانه میداد و امروز باید سیاست خارجه به اقتصاد یارانه دهد.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر چه کسی در وزارت خارجه می‌داند که ۱۵ کشور همسایه ما سال گذشته ۱۱۸۰ هزار میلیارد دلار واردات انجام دادند، سهم کشور در صادرات به این کشور تنها ۲۴ میلیارد دلار بوده است؟ در صورتی که ظرفیت بیشتری در کشور ما برای صادرات وجود داشته است و اتفاقاٌ مزیت رقابتی داریم. امروز دستمزد کارگر و تولید در حداقل هستند و مزیت رقابتی ما هستند. الان دولت ما حتی نیازمندی‌های ۱۵ کشور همسایه ما را نمی‌داند و چرا وزرات‌خانه‌ها امکانات به کشاورزان برای صادرات نمی‌دهند؟ ما اگر بتوانیم، ارز را وارد کشور کنیم، تحریم را شکسته‌ایم. در کل می‌توان گفت کشور در موضوع صادرات به شدت ضعیف است و هیچ وزارت‌خانه‌ای وظیفه تسهیل صادرات را ندارد و وظیفه‌شان مختل‌کردن صادرات است.

سیعد محمد، با توجه به تعهدات پذیرفته شده توسط ایران در برجام، گفت: امروزه در شرایطی قرار داریم که دولت ایران تعهداتی را پذیرفته است و نسبت به کلیه تعهدات بین‌الملی دولت ایران باید پاسخگو باشیم و عمل کنیم که البته این باید دوطرفه باشد. برجام یک مسیر یک طرفه بود و تنها کشوری که آن را به قانون مصوب تبدیل کرد، ایران بود. به برجام نباید صرفاً نگاه سیاسی و دور از انصاف داشت و یا به کلی رد و یا تأیید کرد. برجام قرار بوده است که سایه تحریم و امنیتی را از کشور ما بردارد. اما امروزه که نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که نه تنها تحریم‌ها برداشته نشد، بلکه از سرفصل ۷ قانون اساسنامه نیز خارج نشده و همچنان سایه جنگ و امنیت بر کشور ما وجود دارد و یک کار غیرهوشمندانه اتفاق افتاد. چندین سال است که سفره مردم و اقتصاد، گروگان برجام است. ما برجامی را قبول داریم که دوطرفه باشد و تعهدات ما در برابر تعهدات طرف مقابل باید انجام شود و اروپا و آمریکا هیچ تفاوتی با هم ندارند و نقش پلیس خوب و بد را بازی کردند. آیا از وضعیتی که امروز داریم، چیزی بدتر هم خواهد شد؟ حتی فشار نیز می‌آورند که اف‌ای‌تی‌اف و پالرمو را نیز تصویب بکنیم. از ۱۷ سرفصل اف‌ای‌تی‌اف، ۱۵ سرفصل آن بسته و اجرا شده است و نباید اینگونه فکر کنیم که اف‌ای‌تی‌اف هنوز مصوب نشده است. دولت آینده باید در چارچوب و تعهدات برجام حرکت کند. ولی برجام بسیار ایراد دارد که آن‌ها باید اصلاح شود. ابتدا باید مسائل داخل و تولید و معیشت حل شود و سپس به سراغ مسائل خارجی برویم. زمانی که رئیس جمهور می‌گوید خزانه کشور خالی است، وزیر امور خارجه به سراغ مذاکره و دادن امتیاز می‌رود و طرف مقابل از این فرصت سوءاستفاده می‌کند. ما در بحث هسته‌ای نیز باید به سمت غنی‌سازی ۹۳ درصد برویم. به استناد صحبت‌های خانم موگرینی، تنها ۳۰ درصد مشکلات ایران، مربوط به تحریم‌هاست و بیشتر این مسائل به خاطر مشکلات داخلی ایران است.

بخش سوم: مدیریت و برنامه شما در حوزه سلامت و بهداشت و درمان خصوصا کنترل ویروس کرونا و واکسیناسیون چیست؟

سیعد محمد، در این بخش بیان کرد: راه کنترل کرونا بحث واکسیناسیون هست و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی کشور ما نیز در زمانی کوتاه و به موقع به فرمول واکسیناسیون، بر پایه پروتئین و ویروس کشته، دسترسی پیدا کردند. اینکه ما در حال حاضر در این مسئله به مشکل خوردیم و از بقیه کشورها عقب افتادیم، همه مربوط به ساختار غلط وزارت بهداشت و درمان است که نه صرفاً بحث واکسن، هر چیز وارد آنجا برای بحث تولید شود، به مشکل و معضل خواهد خورد. ما باید هرچه سریع‌تر به سمت قطعی‌کردن واکسن ایرانی حرکت کنیم و به نتیجه برسانیم. کاری که می‌بایست از یکسال پیش، اتفاق می‌افتاد، ایجاد پلنت‌های تهیه واکسن هست. پلنت‌هایی که ایجاد می‌شود، دوگانه است و برای ساخت واکسن‌های دیگر نیز می‌تواند در آینده مورد استفاده قرار گیرد. ما باید شروع به تأسیس این پلنت‌های تولید واکسن، با تولید و دوز بالا، کنیم و حتی با چینی‌ها نیز هماهنگ کردیم که در این زمینه همکاری‌هایی نیز انجام دهیم ولی متأسفانه دولت این عزم را نداشت و ما به مانع مجوزها برخورد کردیم. مسئله بعدی موضوع پیشگیری است که ما دیدیم این سهل‌انگاری‌ها در دوران عید اتفاق افتاد و این فاجعه و موج چهارم رقم خورد. باید مسئله پیشگیری و تولید واکسن به صورت جدی انجام شود. علاوه بر این‌ها نیز باید به طب سنتی بیشتر از این‌ها بها داده شود و بسیار در این مسئله می‌تواند کمک‌کننده باشد که وزارت بهداشت، این مسئله را قبول ندارد.

وی افزود: در حوزه پیشگیری باید قوانین و ساختارهایی گذاشته شده و سیستم‌های مجازی بیشتر از پیش فعال و کارآمدتر شده و برای مردم، شرایط عادی نشود. حتی خیلی از مسائلی که سازمان بهداشت جهانی آن‌ها را اعلام کرده بود، بعد از آن، بیشتری را نقض کرد. نمی‌توان قرنطینه کامل کرد و باید معیشت مردم نیز درنظر گرفته شود و باید تعدادی برسر کار روند و نمی‌توان ابتلا را به صفر رساند و صرفاٌ می‌توان پیشگیری کرد و کاهش داد.

فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)، با اشاره به طرح‌های سلامت موجود در جهان، بیان کرد: سه مدل طرح سلامت در دنیا داریم. یک مدل در آلمان وجود دارد که در آن هزینه‌ها، بخشی توسط دولت، بخشی توسط بیمه و بخشی نیز توسط مردم تأمین خواهد شد و این مدل تقریباً در ایران وجود دارد. مدل دیگری در انگلیس وجود دارد که مبتنی بر پزشک خانواده است و این ایده باعث کاهش شدید هزینه‌ها در آنجا شده است. روش دیگر نیز خصوصی‌سازی کامل است که در آمریکا وجود دارد و افراد باید خودشان هزینه‌ بپردازند و یکی از مشکلات اساسی نظام سرمایه‌داری آمریکا، موضوع سلامت است. در دوره هشت سال گذشته ما از دوره‌ای که دولت، بیمه و مردم، هزینه‌ها را بپردازند به سمت خصوصی‌سازی آمریکایی می‌رویم و بار هزینه‌ها را بر روی دوش مردم می‌اندازیم. از طرفی نمی‌توان روی سیستم انگلیسی پزشک خانواده رفت. باید سلامت و بهداشت از خانواده‌ها شروع شود. طرحی که ما داریم این است که باید مادران‌ پزشک خانواده باشند. دولت منبع خیلی زیادی دارد که باید آن‌ها را زنده کند. متنهی در حال حاضر توجهی به آن‌ها نمی‌کند و صرفاً به پول نفت چشم دوخته است.

بخش چهارم: برنامه و رویکرد دولت شما در قبال مسئله جمعیت، خانواده و ازدواج چیست؟

سعید محمد با اشاره به مسئله موالید و جمعیت، در این بخش گفت: یکی از مسائل اساسی که کشور ما را تهدید می‌کند، بحث موالید و رشد جمعیت کشور است و با این روند جامعه با در سال ۱۴۰۵ یک جامعه پیر خواهد شد. در بحث ازدواج، دو مسئله اشتغال و مسکن وجود دارد که باید این موانع برطرف شود. البته که موضوعات فرهنگی نیز در این مسئله دخیل است. اما موانع اقتصادی اولویت جدی‌تری پیدا کرده‌اند. ما در حوزه مسکن و اشتغال، کار‌ها و برنامه‌های ویژه‌ای داریم. در حوزه مسکن، طرح جامعی را آماده کرده‌ایم که تقرییاً مشابه مسکن مهر هست و به نظر بنده، مسکن مهر طرح موفقی بود. این‌هایی که مسکن مهر را زیر سوال بردند و هشت سال هیچ‌کاری نکردند، باید مؤاخذه شوند. برای عیب‌هایی که در مسکن مهر نیز بود، برنامه‌هایی ریخته‌ایم. ما برای چهارسال، برنامه‌ریزی چهار میلیون واحد مسکونی کرده‌ایم. نیاز کشور تا سال ۱۴۰۵، پنج میلیون واحد مسکونی است که برنامه‌ریزی کردیم، حدود یک میلیون و هفتصد هزارتای آن را با گرفتن مالیات از خانه‌های خالی، برگردانیم و چهار میلیون نیز باید ساخته شود و حتی هزینه‌های آن نیز احسا شده است. بخش خصوصی نیز باید به شدت فعال شده و برای سرمایه‌گذاران نیز شرایط ورود به حوزه مسکن و حمایت از آنان باید فراهم شود.

محمد در ادامه افزود: حدود ۱۱۰ رشته کاری و هشتصد شغل، به مسکن وصل است. با این کار می‌توان دید که چه اشتغالی در حد وسیع ایجاد خواهد شد و مسئله بیکاری نیز با این کار، حل خواهد شد. از فعال کردن بخش تولید در بازار کاذب، که در بخش‌های قبلی توضیح دادم، می‌تواند شغل‌های زیادی را ایجاد کرد. بعد از آن واگذاری مسکن را ابتدا برای زوج‌های جوان و سپس افرادی که فرزندآوری کرده و تعداد بیشتری دارند، درنظر گرفته‌ایم که به عنوان مشوق می‌باشد. آن خیانتی که طی سال‌های قبل برای بحث کاهش فرزندآوری اتفاق افتاد و دنیا نیز به حمایت از اجرای آن در ایران پرداخت، باعث مشکلات زیادی شد که برای بهبود آن برنامه‌هایی در نظر گرفته‌ایم. برای مسئله ناباروری نیز برنامه‌هایی ریخته شده است که در هر استان فعالیت‌هایی در این زمینه انجام شود.

فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)، در پایان این بخش، با اشاره به مسئله درآمدزایی زنان اظهار کرد: برای زنان، مسئله‌ای که در حال حاضر وجود دارد، موضوع درآمدزایی آنان است حتی زنان خانه‌دار که یکی از وظایف دولت است. فضای امروز کار در بازار امروز برای زنان، فضای پرمخاطره‌ای است و مشکلات زیادی گریبان زنان را خواهد گرفت. باید سعی شود که یک فضای ایمن برای خانم‌ها، چه در بخش دولتی و چه بخش خصوصی، در نظر گرفته شود و دولت باید ثبات شغلی آنان را، خصوصا برای زنان باردار، تضمین کند. در بخش خصوصی نیز باید مشوقاتی در نظر گرفته شود. مثلا باید مهدکودک‌های رایگان ایجاد شود تا شرایط راحت‌تری برای زنان و خانواده به وجود بیاید. چنین مشوقاتی کمک می‌کند که بتوانند در یک فضای روانی آرام‌تری فعالیت کنند. برای زنان خانه‌دار نیز فضایی فراهم شود که مشاغل خانگی و وام‌های خوداشتغالی به وجود بیاید. این طرح نیز برای اولین بار اجرا نمی‌شود و به مدت ده سال در کشور چین اتفاق افتاد و خیلی از مسائل اقتصادی و فقر در این کشور حل شد. نمی‌توان مانع اشتغال بانوان شد و باید فضایی باز شود که زنان در فضای آرام و متناسب با روحیه آنان، بتوانند اشتغال داشته باشند. برنامه ما نیز متناسب با بوم هر استان و ظرفیت‌های آن منطقه خواهد بود.

بخش پنجم: نظر شما درمورد مدیریت اجرایی کشور و نقش اساسی رئیس جمهور چیست و تعریف شما از رجل سیاسی چیست؟

سعید محمد در این بخش گفت: باید دید منظور از رجلیت سیاسی که در قانون اساسی آمده و کسی که می‌تواند کشور را اداره کند، چیست. آیا منظور صرفاً این است که اظهارنظرهای سیاسی داشته و در جریان‌ها و دوقطبی‌سازی‌های سیاسی حضور داشته باشد؟ به نظرم بنده مفهوم رجل سیاسی در قانون اساسی این است که رئیس جمهور باید فردی باشد که فهم حکمرانی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشد. چون این موضوعات به شدت درهم‌تنیده است و تأثیر متقابل بر روی هم خواهند داشت و باید با یکدیگر دیده شده و به سمت حل مشکلات آنان رفت. ممکن است یک نفر اید‌ه‌های خوبی برای اداره کشور داشته باشد اما نمی‌تواند مدیریت درستی انجام دهد و در هر کدام از بخش‌ها مانند همین بحث مذاکرات، باید فرد موردنظر، فنون خاص کار آن بخش را داشته باشد.

وی افزود: باید نیز گفت که هیچ فردی که همه این توانایی‌ها در تمام بخش‌ها را داشته باشد، وجود ندارد و باید دید که چه کسی توانایی حل مشکل روز را کشور دارد. مثلاً در موضوع خصوصی‌سازی، جیب مردم را زدند و به اسم خصوصی‌سازی، اختصاصی‌سازی کردند. از صحبت‌هایی که مقام معظم رهبری درمورد اصل ۴۴ زدند، کاملاً سواستفاده شد. بعد از گذشت بیش از ده سال تازه این مسئله برای همه روشن می‌شود و این مسئله نیز فقط مربوط به این دولت نیست و فرآیندی است که بیست سال از اجرای آن می‌گذرد. ما امروز کسانی را دارند که فهم کار موردنظر را ندارند و کارشناسانی به آنان مشورت می‌دهند و این افراد برای مردم تصمیم می‌گیرند. بنده واقعاً تقاضا دارم که از این پوسته خارج شویم و در این فرد و آن فرد نمانیم. کشور باید توسط کسی اداره شود که بتواند مجموعه‌های اقتصادی دولت یعنی وزارت نفت، وزارت صمت، بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و وزارت جهاد کشاورزی را مدیریت کرده و خروجی مطلوبی از آنان دهد.

فرمانده سابق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)، بیان کرد: امروزه همه چیز گیر مدیریت است. ما در مسئله فرهنگ مجموعه‌ای داریم به نام شورای عالی انقلاب فرهنگی که عده‌ای دور هم می‌نشینند و یکسری مصوبات مشخص می‌شود اما هیچکس پیگیر اجرا و نظارت آن مصوبات نیست. به عبارتی امروز نقطه غفلت ما در مسائل و بخش‌های مختلف صرفاً گیر مدیریتی است. مدیریت یک علم است که یکسری اجزای مشخص دارد که باید آن‌ها فهم شود. زمانی که در کشور مدیریت وجود ندارد، بالاترین مقام کشور یعنی رهبری مجبور به ورود به برخی مسائل به صورت جزئی می‌شوند.

او در پایان با اشاره به مسئله سربازی گفت: امنیت یکی از بخش‌های مهم و حیاتی است که نباید به صرف دیدگاه‌های سیاسی و انتخاباتی به آن نگاه شود. در مسئله سربازی نیز صرفاً نباید به نیروهای مسلح خورده گرفت و خود اعضای نیروهای مسلح نیز قائل هستند که باید اصلاحاتی انجام شود و اگر واقعاً بودجه مناسب تأمین شود، این کار، البته نه در کوتاه مدت و در دراز مدت، اتفاق خواهد افتاد. باید درآمدزایی دولت افزایش پیدا کرده و ملاحظات نیروهای مسلح نیز در نظر گرفته شده و بعد از آن اصلاحات درستی صورت بگیرد.

مرتبط ها
نظرات
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
تورهای مسافرتی آفری