تاریخ انتشار: شنبه 1400/02/18 - 09:31
کد خبر: 394593

فعالان دانشجویی در گفتگو با «خبرنامه دانشجویان ایران» مطرح کردند؛

لغو برنامه تشکل‌های دانشجویی دانشگاه مازندران به دلایل نامعلوم/ رئیس دانشگاه به هیچکس پاسخگو نیست!

لغو برنامه تشکل‌های دانشجویی دانشگاه مازندران به دلایل نامعلوم/ رئیس دانشگاه به هیچکس پاسخگو نیست!

دبیر اسبق انجمن ایران اسلامی گفت: البته باید گفت که این اتفاق تازه ­ای نیست و در ادوار سابق ریاست دانشگاه هم مشاهده می­ شد اما در دوران نوذری این شرایط به دلیل کرونا و عدم پاسخگویی مسئولان بیشتر شدت گرفته است. تیم دکتر نوذری هرکاری که دلخواه خود است را انجام می­دهند و این قصورات در سایر حوزه های آموزشی و صنفی دانشجویان نیز وجود دارد.

به گزارش خبرنگار صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ از ابتدای ریاست کوروش نوذری بر دانشگاه مازندران، انتقاداتی از جانب تشکل­ های سیاسی و یا سایر انجمن ­های علمی و فرهنگی درخصوص نحوه برخورد و عملکرد معاونت وقت فرهنگی و ریاست دانشگاه درخصوص برخورد با برنامه ­های تشکل­های دانشجویی دانشگاه وجود داشت. محور اصلی انتقادات دانشجویان را در آن زمان، توجه اندک ریاست دانشگاه به درخواست­ های دانشجویان و ارتباط ضعیف کوروش نوذری و تیم ایشان با بدنه دانشجویی تشکیل می­داد که رفته رفته به عدم پاسخ­گویی و شفاف سازی نیز بدل گشت.

با شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه ها اما این روند شدت و وخامتی افزون یافت و دست­یابی دانشجویانی که در منجلاب کرونا و عواید آن گیر کرده ­اند، به مسئولان دانشگاه در جهت تظلم­خواهی به رؤیایی دست نیافتنی تبدیل شد. در این میان اما، طی دفعاتی مکرر با درخواست­ های دیدار، جلسات و حتی برنامه ­های علمی و فرهنگی برخی تشکل­ ها با بهانه ­های بسیار واهی مخالفت شد که اعتراض فضای عمومی دانشگاه و فعالین دانشجویی را برانگیخت. برای مثال چندین برنامه انجمن ایران اسلامی دانشگاه مازندران مانند "شهر و سرمیه ­داری متأخر" که قرار بود با حضور دانش­ آموخته دکتری از دانشگاه دورهام انگلیس در رشته جغرافیای شهری برگزار شود با بهانه واهی عدم برخورداری از صلاحیت علمی در تاریخ ۱۴۰۰/۱/۱۷ با آن مخالفت شد. برنامه ­های ادبی و یا با محوریت مسأله زنان نیز در اسفند ماه ۱۳۹۹ و فروردین ۱۴۰۰ به طور مکرر مورد مخالفت اولیای دانشگاه مازندران قرار گرفت. در ادامه، برای بررسی دقیق­ تر ابعاد این موضوع به گفتگو با نمایندگانی از تشکل­ های انجمن اسلامی، بسیج دانشجویی و انجمن ایران اسلامی داشنگاه مازندران پرداختیم که در ادامه می­ خوانید.

لغو برنامه تشکل‌های دانشجویی دانشگاه مازندران به دلایل نامعلوم/ رئیس دانشگاه به هیچکس پاسخگو نیست!

به آزادی بیان در دانشگاه توجه شود

محمدابراهیم خسروی، دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه مازندران اظهار کرد: اگر ما معتقدیم که می­خواهیم طبق قانون اساسی و اصول این نظام حرکت کنیم بایستی روی ه­مان گو نه ای باشد که در جهت این ارزش ها، اصول و قواعد حرکت کنیم. یکی از بحث های مورد تأکید قانون اساسی نیز آزادی بیان است که در فصل سوم و اصول ۲۳، ۲۴ و ۲۶ به تصریح بر اهمیت آن تأکید شده است. حوادث و تجربیات تاریخی که منتج به وقوع انقلاب اسلامی شد نیز بر میزان اهمیت و برجستگی این اصل آزادی بیان تأکیدی مضاعف دارد. اگر به این آزادی بیان در دانشگاه توجه نشود دهن کجی به این اصل قانونی و تجربه تاریخی است.

خسروی گفت: مشاهده می­شود که برخی برنامه های تشکل ها لغو میگردد و به  مفاد موجود در آیین نامه ها که بیان می­ دارد دلایل و استدلال­ ها برای مخالفت با برگزاری یک برنامه باید واضح و روشن باشد عمل نمی­ شود و برنامه­ ها با دلایل واهی و جوسازی از طرف هیئت نظارت بر تشکل ها لغو می شود و این شایسته دانشگاه مازندران نیست. ما تشکل­ های دانشجویی در برابر این سکوت نخواهیم کرد زیرا سکوت ما منتج به مشروعیت بخشیدن به این روند نامیمون و نادرست خواهد شد. تمامی تشکل ها اعم از بسیج دانشجویی، انجمن اسلامی، جنبش عدالتخواه  و انجمن ایران اسلامی اگر در مقابل این جریان سکوت کنند وضع از این  بدتر خواهد شد و این شایسته دانشگاه مازندران و دانشجویان فرهیخته آن نیست.

وی افزود: در سال­ های قبل هم شاهد چنین رفتارهایی بودیم اما به این شدت هیچگاه ندیدیم که چندین برنامه یک تشکل را پشت سر هم لغو و به نوعی از سر خود باز بکنند و این رویه به هیچ وجه مورد تأیید ما نبوده و نیست و در مقابل آن خواهیم ایستاد.

لغو برنامه تشکل‌های دانشجویی دانشگاه مازندران به دلایل نامعلوم/ رئیس دانشگاه به هیچکس پاسخگو نیست!

دبیر سیاسی انجمن اسلامی دانشگاه مازندران خاطر نشان کرد: ما به طور مشخص دو خواسته از ریاست دانشگاه و معاونت فرهنگی و دانشجویی داریم که نخست بیایند با شفاف سازی دلایل رد این برنامه ها را به طور واضح برای فعالین و افکار عمومی دانشجویان توضیح بدهند و در مرحله بعد، خواهان یک نشست فراگیر با ریاست دانشگاه و اعضای هیئت نظارت بر تشکل­ های دانشجویی هستیم که در آن نمایندگانی از جانب تشکل های سیاسی، انجمن های علمی و کانون های فرهنگی حضور داشته باشند و در این جلسه به انتقادهای دانشجویان گوش دهند.

خسروی ادامه داد: این نیاز است که به طور منظم جلساتی با فعالین دانشجویی برگزار و به خواسته ها و نظرات آنها اهمیت داده شود اما متأسفانه در دوره ریاست دکتر نوذری فقدان چنین نشست هایی به طور محسوس مشاهده می ­شود. در چنین شرایطی که دانشجو محلی برای اعتراض خود و شنیده شدن صدایش احساس نمی­کند به سمت فعالیت های خشن تر و رادیکال تر پیش گرایش پیدا می­کند که این خوب نیست.

وی تصریح کرد: این را هم نباید فراموش کرد که در منظومه فکری بنیان­گذار انقلاب اسلامی و رهبری، دانشگاهی تمدن ساز است که در آن تضارب آراء، آزادی اندیشه و گفت­وشنود ها وجود داشته باشد. این درست نیست که تفکری که در مغایرت با ما قرار دارد محدود شود و با برنامه ­هایش بنابر دلایل واهی مخالفت گردد. در چنین فضایی رسیدن به شرایط مطلوب رقم نخواهد خورد.

مصحلت ­اندیشی رئیس دانشگاه بر چه اساس است؟

محمد کیوان، دبیر اسبق انجمن ایران اسلامی اظهار کرد: سؤال اصلی ما این است که چرا تیم دکتر نوذری در هیئت نظارت بر تشکل های دانشجویی و خود ایشان در رأس این هیئت با برنامه های کاملا علمی و فرهنگی انجمن ایران اسلامی بنا بر دلایل واهی مخالفت می­کنند؟

کیوان گفت: جای تعجب است که برنامه ای با موضوع "خیام" که قرار بود با حضور یکی از اساتید مدعو دانشگاه مازندران که فارغ­التحصیل دکتری همین دانشگاه است برگزار شود به دلیل عدم برخورداری از صلاحیت علمی که دلیلی کاملا واهی است ملغی شود؟

وی افزود: این معیارها و ضوابط ریاست دانشگاه بر چه اساس و منطبق بر کدام متن قانونی است که بر اساس آن اشخاص علمی را فاقد صلاحیت می­داند؟ بسیار تکرار شده که ایشان می­گویند برنامه­ای به صلاح دانشگاه نیست؛ باز این سؤال مطرح می­شود که مگر تعیین مصلحت دانشگاه تنها بر عهده شماست و مگر شما ولی و قیم دانشجویان هستید که دارید مصلحت مشخص می­کنید؟

لغو برنامه تشکل‌های دانشجویی دانشگاه مازندران به دلایل نامعلوم/ رئیس دانشگاه به هیچکس پاسخگو نیست!

دبیر اسبق انجمن ایران اسلامی ادامه داد: وظیفه شما یک وظیفه مدیریتی است که بر اساس آن باید مصلحت را به­ طور جمعی ارزیابی کنید. مصلحت دانشگاه باید بر اساس نظر آحاد دانشجویان و کارکنان باشد و به­ طور فردی مشخص نمی­ شود. این دایره عجیب  مصلحت دکتر نوذری بر چه اساس است؟

کیوان خاطر نشان کرد: در مورد وضعیت دانشگاه مازندران و اتفاقاتی که دارد در این فضا رخ می­دهد باید گفت که انگار ما با ریاستی مواجه هستیم لیاقت، خردمندی و هوشمندی لازم برای مدیریت دانشگاه در تمام اجزاء برخوردار نیست و تنها شیوه مدنظر او برای مدریرت این فضای علمی، سرکوب و خفه کردن فعالیت انجمن هایی است که در راستای دلخواه او پیش نمی­روند.

وی افزود: البته باید گفت که این اتفاق تازه­ای نیست و در ادوار سابق ریاست دانشگاه هم مشاهده می­ شد اما در دوران نوذری این شرایط به دلیل کرونا و عدم پاسخگویی مسئولان بیشتر شدت گرفته است. تیم دکتر نوذری هرکاری که دلخواه خود است را انجام می­دهند و این قصورات در سایر حوزه های آموزشی و صنفی دانشجویان نیز وجود دارد.

دبیر اسبق انجمن ایران اسلامی تصریح کرد: اما درخصوص فعالیت تشکل ما، در این شرایط ما دچار یک وضعیت شدیم که هیئت نظارت بر تشکل ها با یک رفتار نامشخص انجمن ما را زیر فشار گذاشته اند. حتی انتخابات تشکل ما با وجود ارسال ۱۵ نامه رسمی به ریاست دانشگاه مبنی بر موافقت با برگزاری هنوز انجام نشده است و این درحالی است که ما شاهد برگزاری انتخاباتی مانند شورای صنفی وحواش انجمن های علمی بودیم.

وی گفت: در آخر این را هم باید خاطر نشان کرد که انجمن ایران اسلامی در مقابل این بی عدالتی ها و بی قانونی ها ساکت نخواهد نماند و مراتب اعتراض خود را به اطلاع مدیریت فرهنگی وزارت علوم وسایر نهاد های مرتبط خواهد رساند.

مشکل اساسی دانشگاه مازندران عدم پاسخگویی مسئولان دانشگاهی است

رضا رحمانی مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه مازندران اظهار کرد: به رویدادهای اخیردانشگاه مازندران می­توان از دومنظر نگاه کرد. نخستین منظر، دیدگاه تشکلی است که من بیایم و صرفا از دید تشکل خودم به مسائل دانشگه نگاه کنم. دومین منظر، نگاهی تحلیلی و از بالا به مسائل است که در آن تحلیل به جریانات تشکلی تقلیل پیدا نمی­کند و صحبت من بر این اساس است.

رحمانی گفت: در اوایل سال، درخواست لایوی را به رئیس دانشگاه دادیم که باید درخصوص برخی  مسائل و به صورت مستقیم با دانشجویان درباره آن صحبت بفرمایید، در ابتدا ایشان موافقت کردند اما چند روز بعد از دفتر ایشان تماس گرفتند و گفتند آقای دکتر وقت ندارند و به دلیل برخی مسائل بهداشتی نمی­توانند در برنامه شرکت کنند و این مایه تعجب است که برنامه لایو چه مشکلی از لحاظ بهداشتی می­تواند داشته باشد؟

لغو برنامه تشکل‌های دانشجویی دانشگاه مازندران به دلایل نامعلوم/ رئیس دانشگاه به هیچکس پاسخگو نیست!

وی افزود: نکته مهم تر این است که بنده به عنوان مسئول بسیج دانشجویی در تمام جلسات با مسئولان دانشگاه این نکته را متذکر شدم که شما هرچه بیشتر از دانشجو فاصله بگیرید بر مشکلات افزوده و شکاف­ ها بیشتر می­شود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه مازندران خاظر نشان کرد: درخواست ما از شما به­عنوان مسئولان دانشگاه این است که تصمیمات خود را شفاف کنید. شفاف سازی به این معنا که اگر با برنامه­ های تشکلی مخالفت می­ کنید بیایید و به­ طور شفاف دلیل این مخالفت را بیان کینید نه اینکه فقط بگویید ما صلاح نمی­دانیم. باید شفاف کنید که شاید حضور فلان مهمان هزینه ­ساز است یا توجیهی ندارد و موارد این چنینی، البته به ­طور شفاف و کاملا مشخص و به دور از مصلحت ­اندیشی  و کلی گویی.

رحمانی ادامه داد: اگر این چنین رفتاری در دانشگاه صورت گیرد، بهانه ­جویی ها هم کمتر می­شود و برای مثال اگر تشکلی درخصوص مخالفت با برنامه­ هایش معترض بود، می­توان بر اساس ادله موجود به توجیه آن تشکل پرداخت.

وی گفت: من انتظاری که از مسئولین دانشگاه دارم این است که شفاف سازی کنند و بیان کنند دلایل مخالفت یا موافقت آن­ها با برنامه های دانشجویان چیست؟ من گره اصلی دانشگاه را در عدم پاسخگویی مسئولان دانشگاه به دانشجو می­بینم. اگر مسئولان دانشگاه در این خصوص دغدغه­ مند باشند بسیاری از مشکلات حل می­شود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه مازندران تصریح کرد: البته به این اشاره کنم که شخص دکتر نوذری از معدود رئسای دانشگاه است که پیام­ های دانشجویان را در فضای مجازی به­ طور کامل پاسخ می­ دهد و این بسیار امر خوب و پسندیده­ای است اما آن عدم شفافیت است که دارد مشکلاتی را به ­وجود می­ آورد. امید است که با تغییرات ایجاد شده در معاونت فرهنگی و اجتماعی و ادغام آن را با معاونت امور دانشجویی، رویدادهای خوبی به وقوع بپیوندد زیرا معاونت فرهنگی دانشگاه نقش برجسته­ ای در ارتباط گیری با دانشجویان دارد.

مصاحبه از محمدامین خدابنده

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top