تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/02/29 - 11:41
کد خبر: 395707

نحوه برگزاری امتحانات مجازی دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام شد

آیین نامه جدید امتحانات مجازی دانشگاه‌های علوم پزشکی نیمسال دوم تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ اعلام شد. استفاده از وبکم و میکروفون به صورت نظارت آنلاین در آزمون‌های پایان ترم در حال بررسی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، معاونت آموزشی وزارت بهداشت آیین نامه جدید امتحانات مجازی دانشگاه‌های علوم پزشکی نیمسال دوم تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ را اعلام کرد.

این آیین نامه به منظور یکنواخت سازی شیوه آزمون سازی، طراحی و بارگذاری سوالات آزمون‌های پایان نیمسال دوم تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در تمامی دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است.

سوالات حسب نظر اساتید مربوطه می‌تواند به صورت چند گزینه‌ای، تشریحی و یا به صورت تلفیقی طراحی شود.

برای هر سوال ۵۰ ثانیه وقت لحاظ شود

در خصوص سوالات چند گزینه‌ای برای هر سوال ۵۰ ثانیه وقت لحاظ شود. اساتید با توجه به زمان مذکور در طراحی سئوالات سختی و تاکسونومی سوال و زمان لازم برای خواندن سوال و گزینه‌ها را در نظر بگیرند.

زمان ۵۰ ثانیه میانگین است و ممکن است برخی سوالات ۴۰ ثانیه و برخی ۶۰ ثانیه زمان لازم داشته باشند. زمان تخصیص یافته برای پاسخ دادن به کل آزمون باید در شروع آزمون به اطلاع دانشجو برسد.

هر سوال در یک صفحه ظاهر خواهد شد و حداکثر زمان توقف بر روی هر سوال ۵۰ ثانیه خواهد بود ولی زمان عبور از هر سوال به سوال بعدی در اختیار دانشجو خواهد بود و دانشجو می‌تواند با تسریع در پاسه به سوال و ذخیره کردن زمان مازاد به آن وقت ذخیره شده را برای بازگشت به ۱۰ درصد از سوالات با پاسخ گویی به سوالات ارفاقی استفاده کند.

یکی از دو حالت زیر در برگزاری آزمون باید فراهم باشد:

الف) امکان بازگشت به سوالات ماقبل در کل برای حداکثر ۱۰ درصد سوالات برای دانشجو فراهم باشد.

ب) معادل ۱۰ درصد تعداد کل سوالات، سوال اضافه به عنوان سوال ارفاقی طراحی شود.

این حالات صرفاً در چارچوب کل زمان تخصیص داده شده به آزمون قابل استفاده خواهد بود و دانشجو می‌تواند از زمان‌های ذخیره برای این حالت‌ها استفاده کند.

زمان حداکثر یک ساعته برای کل آزمون پیشنهاد می‌شود

برای به حداقل رساندن احتمال بروز مشکلات فنی و اختلال در وضعیت اتصال برخط دانشجویان، سوالات آزمون‌ها از نظر تعداد و زمان لازم برای پاسخگویی به گونه‌ای طراحی شوند که آزمون در یک زمان بهینه به پایان برسد در این رابطه، زمان حداکثر یک ساعته برای کل آزمون پیشنهاد می‌شود.

علاوه بر زمان کلی آزمون تعیین شده از سوی استاد مربوطه، ۳ دقیقه وقت شناور برای احتمال بروز تاخیر کوتاه مدت در اتصال دانشجو به سامانه آزمون‌ها لحاظ شود.

سوالات چند گزینه‌ای نباید نمره منفی داشته باشد.

ترتیب چیدمان سوالات و گزینه‌ها باید به صورت تصادفی طراحی شود

ترتیب چیدمان سوالات و نیز چیدمان گزینه‌های سوالات باید به صورت تصادفی طراحی شود. اساتید در طراحی سوالات دقت نظر لازم را داشته باشند و از قرار دادن گزینه‌های نظیر هر دو، هر سه، هیچکدام «الف، ب و…» خودداری کنند.

در خصوص سوالات تشریحی باید دانشجو بتواند پاسخ سوال را در سامانه تایپ یا به صورت عکس بارگذاری کند. در خصوص این سوالات، زمان مناسب بر اساس نظر استاد، بر مبنای زمان لازم برای تایپ و یا نگارش یا بارگذاری پاسخ سوال تنظیم شود.

قبل از شروع آزمون‌ها و یا در ابتدای ورود دانشجو به سامانه باید مشخصات و شماره تماس کارشناسان آزمون برای تماس دانشجو در صورت بروز مشکل اطلاع رسانی شود.

اجرای آزمون مجدد به صورت حضوری یا آنلاین تصویری (شفاهی) در صورت بروز خطای نرم افزاری

در صورت بروز هرگونه خطای نرم افزاری یا اختلال موردی در وضعیت اتصال برخط دانشجو، دانشجو باید سریعاً به کارشناس اطلاع دهد و حداکثر تا ۴۸ ساعت با ارسال مدارک و مستندات به معاون آموزشی دانشکده درخواست بررسی کند تا پس از تایید شورای آموزشی دانشکده آزمون مجدد به صورت حضوری یا آنلاین تصویری (شفاهی) تنظیم و اجرا شود.

در صورت لزوم و با تشخیص معاون آموزشی دانشکده آزمون برگزار شده باید از نظر عدم مغایرت IP به تایید کارشناس پشتیبانی فنی برسد و در صورت وجود مغایرت بررسی لازم انجام شود.

تمام دانشجویان و به ویژه دانشجویان جدیدالورود در زمینه آزمون‌های برخط توجیه شوند.

پیگیری برقراری ارتباط صوتی - تصویری با دانشجویان در حین آزمون (نظارت آنلاین) از طریق سامانه آزمون

برقراری ارتباط صوتی - تصویری با دانشجویان در حین آزمون (نظارت آنلاین) از طریق سامانه آزمون در دست اقدام و پیگیری است و در صورت بهره برداری از امکان مذکور به کارگیری آن در آزمون‌ها اطلاع رسانی می‌شود.

معاونت آموزشی وزارت بهداشت در این آیین نامه اذعان کرده است برگزاری آزمون‌ها به صورت مجازی و غیر حضوری دارای نواقص اجتناب ناپذیری هستند که با هر نوع برنامه‌ریزی خاصی امکان بروز برخی از آنها وجود خواهد داشت بنابراین اساتید با توجه کافی در زمینه توزیع مناسب سوالات بر اساس تاکسونومی و روش‌های ارزشیابی تکوینی در طول ترم می‌توانند بخشی از این نواقص را برطرف کنند.

همچنین در این آیین نامه تاکید شده است دانشگاه‌های علوم پزشکی پیگیری و برنامه‌ریزی لازم برای واکسیناسیون دانشجویان را داشته باشند تا هر چه سریع‌تر شرایط برای حضور فیزیکی دانشجویان و امکان برقراری کلاس‌ها و امتحانات حضوری فراهم شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سالروز ورود آزادگان به میهن
رئیس‌جمهور فردا برای دفاع از کابینه به مجلس می‌رود/جزئیات جلسات رای اعتماد
پزشکیان: تعمیق روابط ایران و اندونزی به وحدت بیشتر جهان اسلام می‌انجامد
رای مثبت کمیسیون قضایی مجلس به وزیر پیشنهادی دادگستری
پاکستان: ایران از حق مشروع برای دفاع از خود برخوردار است
نجات ۲ کوهنورد مفقود شده در سبلان
کنعانی: آزادگان پیام‌آوران پیروزی ملت بر دشمنان خیال‌پرداز و سلطه‌جو هستند
برای صلح در غزه دیر شده است
چین و ایران شرکای مهم راهبردی هستند
اینکه گفته شود دولت مسئولیت دارد ولی اختیار ندارد قابل پذیرش نیست
فرمانده نیروی زمینی سپاه: در مرزها آمادگی خوبی ایجاد شده است
حماس و اسرائیل از خود سازش نشان دهند
ما در حال التماس به حماس برای مذاکره هستیم
مراسم بدرقه زائران اربعین حسینی برگزار شد
افزایش ۱۶درصدی تردد زائران اربعین در محورهای منتهی به مرزهای۶گانه
حمله ایران به اسرائیل می‌تواند تبعات ویران کننده‌ای داشته باشد
قیمت جهانی محصولات کشاورزی چرا کاهش پیدا کرد؟
انتقال ۱۱ زائر بیمار و مصدوم از عراق به داخل کشور
افزایش بی‌سابقه مهاجرت معکوس در اسرائیل، پس از «طوفان الاقصی»
تصادف اتوبوس زائران ایرانی با کامیون حامل قیر
واژگونی مینی بوس در محور کلاله به مراوه تپه ۱۳ مصدوم برجا گذاشت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top