به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، صدیقه افشار زرندی گفت: از سال ۸۹ تاکنون، پذیرش فارغ التحصیلان مقاطع کاردانی تا دکتری دانشگاههای کشور در مدارس علمیه خواهران، از ۹ درصد به بیش از ۲۰ درصد رسیده است. همچنین میانگین نامنویسی داوطلبان دانشگاهی در یک دهه گذشته، بیش از ۱۸ درصد بوده و آمار امیدبخشی از جذب این قشر از جامعه در حوزههای علمیه خواهران است.
وی با بیان اینکه نظام آموزشی حوزههای علمیه خواهران، در ۳ مقطع تحصیلی و ۴ سطح تعریف شده است، اظهار داشت: دوره عمومی، نخستین مقطع است که شامل سطوح ۱ و ۲ تحصیلی است، بعد دوره عالی که سطح ۳ محسوب میشود و سپس تخصصی که سطح ۴ است.
افشار زرندی افزود: نخستین مقطع از نظام تعلیم و تربیت حوزههای علمیه خواهران «سطح ۲» است و این مقطع ناظر به تأمین نیازهای عمومی و اخلاقی، اعتقادی، علمی و مهارتی طلاب و آمادهسازی آنان برای ارتقا به مقاطع بالاتر و تأمین نیازهای عمومی تبلیغ در جامعه بوده و برای دو گروه دارندگان تحصیلات کمتر از دیپلم و دارندگان مدرک دیپلم و بالاتر اجرا میشود.
مدیر کل امور آموزش عمومی حوزههای علمیه خواهران با بیان اینکه در دوره عمومی، دو نوع پذیرش داریم، ادامه داد: دوره عمومی که برای دارندگان گواهی اتمام پایه هشتم مقطع نخست متوسطه و یا سیکل قدیم است و دوره عمومی ویژه که دارندگان مدرک دیپلم و بالاتر میتوانند در آن پذیرش شوند؛ به فارغالتحصیلان این دوره، دانشنامه سطح ۲ یا همان کارشناسی اعطا میگردد.
وی بیان داشت: در این مقطع، تلاش بر این است که بانوانی فاضل، مؤمن، متعهد، بصیر، انقلابی، اخلاق مدار، آگاه و وظیفهشناس در ایفای نقشهای اجتماعی به ویژه مادری و همسری در جهت پاسداری از تحکیم و تعالی خانواده تربیت شوند.
افشار خاطرنشان کرد: داوطلبان دوره عمومی با داشتن حداکثر ۱۷ سال سن و معدل حداقل ۱۵ سال میتوانند برای ورود به چرخه گزینش ثبتنام کنند.
وی با اشاره به گسترش مقطع عمومی سطح ۲ در سطح کشور، گفت: تقریباً کمتر شهرستانی است که حداقل یک مدرسه علمیه برای خواهران نداشته باشد، در بعضی شهرستانها ۲ و حتی ۳ مدرسه علمیه در حال فعالیت هستند، بعضی از آنان طلاب را از مقطع سیکل و یا پایان دوره متوسطه مقطع نخست میپذیرند؛ اما اغلب مدارس از مقطع دیپلم و بالاتر از آن، پذیرش طلبه دارند.
مدیر کل امور آموزش عمومی حوزههای علمیه خواهران افزود: هر یک از مدارس، در شهر محل استقرار خود، مرجعی امن برای بانوانی به شمار میروند که یا طالب علم هستند یا نیاز به مشاوره دینی دارند یا در جست و جوی پاسخ به سوالات خود در حوزه دین هستند و بیشتر مدارس در زمینه فعالیتهای خیرخواهانه و مردمی، پیشتازند.
وی با بیان اینکه در ۱۰ سال گذشته، تعداد حوزههای علمیه خواهران از ۲۵۰ مدرسه علمیه مقطع عمومی، به حدود ۴۲۰ مدرسه علمیه در سراسر کشور به جز استانهای خراسان که مستقل هستند گسترش یافته و این توسعه با رویکرد تسهیل در تحصیل بانوان صورت پذیرفته است، ادامه داد: از جهت آمار، خوب طبیعی است که توسعه واحدهای آموزش عالی موازی و کاهش جمعیت جوان کشور، بر پذیرش تأثیر گذاشته است. به خصوص که حوزه علمیه خواهران برای پذیرش، شرایط سنی هم دارد.
افشار به تعداد طلاب سطح ۲ در حال تحصیل و فارغ التحصیل اشاره کرد و گفت: بدون لحاظ استانهای خراسان و جامعه الزهرا (س) قم، بیش از ۴۲ هزار طلبه در نقاط مختلف کشور داریم که در حال تحصیل هستند و بیش از ۵۵ هزار فارغ التحصیل در این سطح داریم.
وی با اشاره به اهمیت مقطع سطح ۲، تصریح کرد: اهمیت این مقطع از این جهت است که دروازه ورود به حوزه علمیه است و تربیت شدگان این سطح، اگر قوّت علمی مناسب داشته باشند؛ میتوان امیدوار بود خروجی مورد انتظار از مقاطع عالی و تخصصی به دست آید؛ از این رو تعمیق و تقویت این سطح، جزو اولویتهای برنامه پنج ساله مرکز مدیریت است.
مدیر کل امور آموزش عمومی حوزههای علمیه خواهران با بیان اینکه طبق پیمایش انجام شده حدود ۷۰ درصد از طلاب، وقتی ایفای نقشهای جنسیتی با تحصیل آنان در تعارض قرار میگیرد؛ ترجیح میدهند به منظور حفظ و تحکیم پیوندهای خانوادگی، تحصیل را به صورت موقت و تا رفع موانع، در اولویت قرار ندهند، اظهار داشت: در این راستا باید کارهایی انجام دهیم تا تابآوری طلاب را در برابر مشکلات بالا ببریم و البته حتماً به حل ریشهای مسئله هم بپردازیم. طلاب توقع بالایی ندارند؛ اما حق آنان است وقتی سر کلاس درس نشستهاند؛ نگرانی بابت نوزاد و کودک خود نداشته باشند.
وی ادامه داد: باید فضاهای مکمل مانند شیرخوارگاه و مهدکودک در همه مدارس داشته باشیم، بیش از ۶۰ درصد طلاب ما در دوره عمومی متأهل هستند و به هر دلیل نمیخواهند یا نمیتوانند از مهدکودکهای عمومی و آزاد استفاده کنند، باید زمینه نگهداری بچهها در نزدیکترین مکان به مادر و با هزینهای که یک طلبه خواهر میتواند تأمین کند، فراهم شود.
افشار تصریح کرد: اخیراً معاونت آموزش برنامهای را برای طلاب متأهل، دارای فرزند و احیاناً مراقبتگر تهیه کرده که در نظر است از ابتدای سال تحصیلی به صورت آزمایشی در بعضی مدارس اجرا شود؛ در این برنامه که به صورت تلفیقی از آموزش حضوری و مجازی طراحی شده؛ انعطاف کافی برای جمع بین تحصیل و نقشهای خانوادگی در نظر گرفته شده است.
وی در پاسخ به این سوال که تعداد داوطلبان دانشگاهی متمایل به تحصیل در حوزه چه مقدار است؟ بیان داشت: از سال ۸۹ تاکنون، پذیرش فارغ التحصیلان مقاطع کاردانی تا دکتری دانشگاههای کشور در مدارس علمیه خواهران، از ۹ درصد به بیش از ۲۰ درصد رسیده است.