تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/03/12 - 04:27
کد خبر: 397054

مجتبی رفعت

شفافیت مالی در ستادهای انتخاباتی

شفافیت مالی در ستادهای انتخاباتی

تحقق شفافیت در انتخابات باعث می‌شود تا اطلاعات کافی برای انتخاب بهترین نامزد در اختیار مردم قرار گیرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» مجتبی رفعت*// ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری شکل گرفته است. شاید اولین چیزی که افکار عمومی می‌بایست به آن پایبند باشد پرسیدن یک سوال است.هرکدام از کاندیداها منبع مالی ستادهای خودشان را چگونه تامین می کنند؟ این پرسش برای هر دو طرف انتخابات مفید است، چه برای کاندیداهای ریاست جمهوری و چه برای مردم.

شفافیت مالی ستادهای انتخاباتی، اولین گام در افزایش اعتماد عمومی نسبت به مسئولان کشور است. به نظر می‌رسد این مسئله راهکار مناسبی در جهت برگرداندن امید در جامعه است. فضای مجازی و افکار عمومی باید شفافیت مالی ستادهای انتخاباتی را به عنوان یک مطالبه عظیم از کاندیدهای ریاست جمهوری درخواست کنند. مسیر شفافیت از مشخص شدن خرج ستادها و چگونگی حصول این سرمایه ها در جهت استفاده تبلیغاتی است.

نکته‌ای که رجال سیاسی می بایست بسیار به آن توجه کنند هم اینست که در صورت اعلام آمار کذب، کارشان از همیشه سخت‌تر خواهد شد. بالاخره مردم در خیابان ها در حال رفت و شد اند و تمامی اعمال انتخاباتی‌شان را رصد می کنند.

اگر هم کاندیدایی قصد دارد با پوسترها و تبلیغات بی فایده زیاد، جا پایش را محکم کند می توان فهمید که هیچ درکی از کودکان کار سرچهارراه ها و میدان ها و مستمندان ندارد.

هیات دولت نیز بعد از تایید لایحه وزارت کشور در مورد شفاف کردن هزینه‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری، مجلس و شورای شهر این لایحه را در ۲۴ آبان سال ۹۴ و در آستانه انتخابات مجلس دهم به مجلس اسال کرد. لایحه «شفاف سازی منابع مالی و هزینه های انتخاباتی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی» با قید دوفوریت تقدیم مجلس شد؛ فوریتی که تا به امروز و با گذشت ۶ سال  منجر به اقدام عملی و تصویب این لایحه نشده‌است.

در ماده اول این لایحه که می‌توان از مهم‌ترین آن نام برد منابع نقدی و غیرنقدی مجاز برای هزینه‌های انتخاباتی داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی، به دارایی شخصی داوطلب،کمک‌های مستقیم احزاب و تشکل‌های سیاسی دارای مجوز معتبر، کمک‌های اشخاص حقیقی ایرانی، منابع و امکانات عمومی که مطابق قانون استفاده از آن برای تبلیغات انتخاباتی مجاز است. منحصر شده است.

مسئله ای دیگر بحث مدیران میانی فرصت طلب است، مدیرانی که با هر بادی یک پوششی به خود می‌گیرند . این دسته از مدیران هم اکنون در ستادهایی که احتمال رای آوری بیشتری دارند در رفت و آمدند. شاید برخورد با این افراد می‌بایست از همین ابتدا آغاز شود. سخت گیری نسبت به بیت المال و مشخص کردن اصول معین رفتاری برای نامزد از جمله راه ها برای کنترل این زالو صفتان جامعه است.

فرمانده سپاه سخن در نامه ۴۵ نهج البلاغه می فرماید:آیا به همین رضایت دهم که مرا امیرالمؤمنین خوانند و در تلخی روزگار، با مردم شریک نباشم و در سختی های زندگی، الگوی آنان نشوم؟

نیازی نیست در سیاست به حضرت علی نزدیک شوید اما شایسته آن است که از او فاصله فاحش نگیرید.

*دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه امام صادق

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top