تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/03/12 - 12:31
کد خبر: 397108

روزنامه شرق: همتی هم مثل جهانگیری نماینده وضع موجود است

روزنامه اصلاح‌طلب شرق نوشت: نخستین پیامد حمایت اصلاح‌طلبان از همتی تأیید ضمنی عملکرد اقتصادی دولت روحانی است که چنین شرایطی حتما نه‌فقط در این انتخابات بلکه در آینده نیز به جریان اصلاحات لطمات بسیاری وارد می‌کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از دانشجو، روزنامه شرق در گزارشی بر عدم حمایت اصلاح‌طلبان از همتی تأکید کرده است. بخش‌هایی از این گزارش در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

- انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ از جهات مختلف برای اصلاح‌طلبان پرمانع است. مهم‌ترین مانع، سایه سنگین دولت حسن روحانی بر مواضع اصلاح‌طلبان در پیشگاه عمومی است.

- جبهه اصلاحات چه بخواهد، چه نخواهد، به دلیل حمایتی که در دو مقطع ۹۲ و ۹۶ از حسن روحانی کرد، شریک عملکرد دولت محسوب می‌شود.

- حمایت مستقیم سیدمحمد خاتمی از یک سو و حمایت بی‌قید‌و‌شرط همه اصلاح‌طلبان از روحانی از سوی دیگر، باعث شد که نگاه عمومی به دولت روحانی ضمیمه جبهه اصلاحات باشد و به همین دلیل هم خاصه از سال ۹۶ به این سمت شاهد ریزش سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان بودیم.

- یکی از موانع اصلاحات در این دوره عدم اعتماد عمومی به نامزد‌هایی باشد که به هر نحو منتسب به دولت‌اند.

- این مانع برای اسحاق جهانگیری هم وجود داشت و گرچه او یک نیروی باسابقه اصلاح‌طلب محسوب می‌شود که در تمام ارکان اجرائی و حتی تقنینی سابقه داشت، اما به دلیل مسئولیتش در دولت، به‌نوعی نماینده وضع موجود تلقی می‌شد

- حالا با این اوصاف، برخی از ضرورت حمایت از عبدالناصر همتی سخن می‌گویند؛ مشخصا حزب کارگزاران که بنایش جلب حمایت دیگر نیرو‌های اصلاح‌طلب برای همتی است، اما او دقیقا محدودیت مذکور را دارد و در نگاه عمومی یکی از تصمیم‌سازان اقتصادی دولت روحانی شمرده می‌شود.

- پس اگر اصلاح‌طلبان بخواهند از او یک قطب انتخاباتی بسازند، عملا به جامعه چنین القا می‌کنند که تصمیمات اقتصادی دولت روحانی مورد تأیید ماست.

- نخستین پیامد حمایت اصلاح‌طلبان از همتی تأیید ضمنی عملکرد اقتصادی دولت روحانی است که چنین شرایطی حتما نه‌فقط در این انتخابات بلکه در آینده نیز به جریان اصلاحات لطمات بسیاری وارد می‌کند.

- از طرفی، همتی یک نیروی شش‌دانگ اصلاح‌طلب نیست و حتی مدت‌هاست از حزب کارگزاران نیز دور بوده است و کاملا در نگاه عمومی نزدیک به نیرو‌های موسوم به «اعتدالی» در نظر گرفته می‌شود. این در حالی است که ادعای جبهه اصلاحات اجماع بر یک نیروی حداکثری و رأی‌آور بوده است و نهاد اجماع‌ساز از روز نخست بار‌ها اعلام کرده است که اگر چنین نیرویی در صحنه حضور نداشته باشد، از هیچ نامزدی حمایت نمی‌کنیم.

- همتی چهره‌ای تکنوکرات دارد که همین اخیرا هم گفته است به صورت مستقل وارد انتخابات شده‌ام؛ بنابراین حمایت از همتی همان تن‌دادن به اقتضای سیاست روز است تا ایستادن بر مواضع اصلاح‌طلبانه؛ موضوعی که اصلاح‌طلبان بعد از انتقاد‌های گسترده مردم به دولت روحانی آن را سیاستی ناکام دانستند که بر پیکره جبهه اصلاحات ضربه مهمی وارد کرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زمان واریز سهمیه بنزین خرداد اعلام شد
رئیس هلال‌احمر: عملیات جست‌وجو به پایان رسید +فیلم
تا اعلام نوع تعطیلی و عزای عمومی از طرف دولت، کلاس‌ها و کار‌ها طبق روال استمرار داشته باشد
لغو مسابقات لیگ برتر فوتبال
اطلاعیه پلیس فتا در پی شهادت رئیس‌جمهور
واکنش باشگاه استقلال به شهادت رئیس جمهور +عکس
دو شهید در کنار مضجع شریف رضوی +عکس
سید حسن خمینی شهادت رئیسی را تسلیت گفت
تصاویر دیده نشده از شهید امیرعبداللهیان +فیلم
نحوه انتخاب سرپرست وزارت امور خارجه چگونه است؟
چه کسی مسئولیت اداره دولت را بر عهده می‌گیرد؟
بیانیه هیات دولت در پی شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه
بورس تعطیل شد
اعلام خبر شهادت رئیس جمهور در حرم امام رضا(ع) +فیلم
لحظه اعلام شهادت آیت‌الله رئیسی +فیلم
نجوای زیبای شهید رئیسی با شهید سلیمانی +فیلم
رئیس‌جمهوری که در تاریخ ماندگار شد +فیلم
صندلی خالی رئیسی در جلسه امروز هیات دولت +عکس
نقش موثر دولت سیزدهم در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان
تشکیل جلسه فوری هیات دولت در پی اعلام خبر شهادت رئیس جمهوری
آزمون‌های مدارس امروز برگزار می‌شود
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top