تاریخ انتشار: شنبه 1400/03/15 - 15:05
کد خبر: 397416

تحقق اولین سند جامع ملی برای حضور غیربزرگسال‌ها در اینترنت

تحقق اولین سند جامع ملی برای حضور غیربزرگسال‌ها در اینترنت

سند صیانت کودک و نوجوان در فضای مجازی که در سال ۹۵ تدوین شد، با تصویب آخرین بندهای آن در جلسه آتی شورای عالی فضای مجازی، قرار است سرانجام به ایستگاه آخر برسد تا جامعه ایرانی هم اولین سند جامع ملی را ویژه حضور غیربزرگسال ها در اینترنت داشته باشد.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس؛ در هفته پیش رو، شورای عالی فضای مجازی‌ مصوبه مهمی خواهد داشت.

قرار است در جلسه آینده این شورا که در اولین روز کاری آینده برگزار خواهد شد، سند «صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی» به تصویب برسد. این سند پس از مدت ها بررسی و انتظار برای طرح در جلسه این شورا، اکنون در حال رسیدن به ایستگاه آخر است.

محمد حسن انتظاری، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در این باره، اعلام کرد: برگزاری جلسه آینده شورای عالی فضای مجازی اعلام شده است و جلسه برگزار می شود.

خبر خوش درباره صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی

وی گفت: سند صیانت از کودک و نوجوان ایرانی در فضای مجازی، پیش از این در شورای عالی مطرح شده و بخش‌هایی از آن به تصویب رسیده است، اما در آن جلسه این موضوع تمام نشد و قرار شد اختلاف نظرها در کمیته‌های مربوط بررسی و در صورت نیاز اصلاح شود.

انشالله این جلسه آینده شورای عالی فضای مجازی هم تمام می‌شود و حداقل یک مصوبه تمام شده درباره این موضوع (صیانت از کودک و نوجوان ایرانی در فضای مجازی) در این دوره از فعالیت شورا داشته باشیم.

معمولاً دیده ایم که مصوبات شورای عالی فضای مجازی در عمل چندان مجال اجرا نمی یابند، زیرا ضمانت اجرایی ندارند. این مصوبه در عمل قابلیت اجرا دارد؟

انتظاری در پاسخ به این سوال گفت: در هر صورت اگر این مصوبه هم تصویب شود، به دلیل اینکه عمده فضای مجازی کشور در شبکه های خارجی است، از نظر من چندان قابل اعمال نیست. درباره مصوبات در بخش هایی که به داخلی ها مربوط می شود، دولت می‌تواند پایه کار بایستد تا کار انجام شود، اما درباره بخش هایی از مصوبات که روی شبکه های خارجی باید اعمال شود، اجرایی شدن، مبهم است.

خبرنگار گفت: در مصوبه مشابهی برای ساماندهی پیام رسان ها در کشور دیدیم که ضوابطی که برای پیام رسان های خارجی دیده شده بود، از جمله معرفی نماینده رسمی در کشور، که در عمل اجرایی نشد.

انتظاری پاسخ داد: بله درست است. آن مصوبه در عمل اجرایی نشد؛ اما بودن شورا، تقویت شورا و مطالبه گری برای اجرای مصوبات شورا بسیار خوب است و رسانه ها نقش بسیار مهمی را در این زمینه دارند و کمک بزرگی هستند تا ان شالله شورا به مراحل بهتری برسد.

حداقل یک مصوبه کامل درباره صیانت از کودک و نوجوان ایرانی در فضای مجازی در این دوره از فعالیت شورا داریم

سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی چه بود؟

سند صیانت کودک و نوجوان در فضای مجازی در سال ۹۵ در کمیسیون عالی محتوای مرکز ملی فضای مجازی تدوین شده که برای اجرایی شدن باید در شورای عالی به تصویب برسد.

گذشت زمان و تغییر شرایط باعث بازنگری چندباره این سند شد اما به طور کلی این سند دارای ۶ محور عمده است.

نخستین محور از این سند به طراحی الگوی جامع صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی اختصاص یافته است. این محور شامل موضوعات آموزشی، تربیتی، فنی و حقوقی است. محور دوم شامل خدمات آموزش و ترویج است که به کودکان و والدین در ارتباط با فضای مجازی ارایه می شود. سومین محور به حمایت از تولید محتوا و فعالیت های لازم در حوزه تولید محتوا اختصاص یافته است. محور بعدی مربوط به سرویس های ایمن و ابزارهای مورد نیاز در حوزه مراقبت است. محور پنجم،  مشاوره، امداد و ایجاد خط کمکی است. محور ششم، پشتیبانی سرویس های قضایی و انتظامی از افراد آسیب دیده احتمالی است.

کار تصویب سند تا کجا پیش رفته است؟

آخرین جلسه شورای عالی فضای مجازی در سال ۹۹ به موضوع صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی اختصاص داشت.

در بررسی این سند در جلسه شورا، مصوب شد که رده‌ بندی کلی محتوا و خدمات متناسب با سن، جنسیت و ویژگی‌های جسمی و فرهنگی ویژه خردسالان، کودکان و نوجوانان، در محیط صیانت شده بر بستر شبکه ملی انجام شود. همچنین مقدمات لازم برای ساماندهی و مشارکت بخش غیردولتی در ارائه محتوا و خدمات سالم، مفید و ایمن هم فراهم شود.

همچنین موضوع مراقبت روانی و اجتماعی از کودکان و نوجوانان در برابر آسیب‌های ناشی از فضای مجازی و تشدید مقابله قضایی و انتظامی با بزهکاران، مجرمان و تهدیدکنندگان امنیت کودکان و نوجوانان در فضای مجازی به تصویب اعضا رسید.

بر اساس بند دیگری از این سند مقرر شد با در نظر گرفتن ملاحظات مورد نیاز برای جلوگیری از ایجاد انحصار، از ظرفیت‌های نوجوانان در تولید و توزیع محتوای سالم با ایجاد مشوق‌های لازم بهره برده شود.

مصوبات مربوط به فضای مجازی در کشور، در جلسه شورای عالی فضای مجازی به ریاست رئیس جمهوری وضع می شود

اما چه شد که ماجرای سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، دوباره داغ شد؟

شیوع ویروس کرونا و الکترونیکی شدن آموزش های مدارس، خانواده های ایرانی را با افزایش حضور فرزندان‌شان در اینترنت مواجه کرد.

در این میان، رخدادهایی که هرازگاهی در فضای مجازی رخ می دهد و بیش از همه افراد کم سن را در معرض آسیب قرار می دهد، پر رنگ تر شد و دغدغه جدیدی را به دغدغه های خانواده‌های ایرانی افزود و مسوولان کشور را هم درباره کنترل کودکان و نوجوانان در فضای مجازی نگران کرد.

این جا بود که نیاز به داشتن نقشه راه و سندی راهبردی در زمینه حضور قشر کودک و نوجوان، بار دیگر در کشور احساس شد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top