تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/03/17 - 11:31
کد خبر: 397583

گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» از مواضع نامزدها پیرامون FATF؛

با FATF راه‌های دور زدن تحریم‌ها لو می‌رود/ تناقض‌گویی‌های همتی درخصوص تایید یا رد لوایح FATF

با FATF راه‌های دور زدن تحریم‌ها لو می‌رود/ تناقض‌گویی‌های همتی درخصوص تایید یا رد لوایح FATF

تا آنجایی که موضوع FATF به سوژه مجادله رضایی و همتی تبدیل شد تا جایی که رضایی، همتی را تهدید به ممنوع الخروجی و زندان کرد و همتی از رییسی در مقام رییس قوه قضائیه خواست که امان نامه‌ای به وی دهد تا پس از انتخابات زندانی نشود.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ FATF گروه ویژه اقدام مالی (در پول‌شویی) یک سازوکاری است که باید کشورها برای مبادلات مالی به آن بپیوندند. این موضوع در ایران بعد از برجام بسیار داغ شد. دولت هم لوایحی به مجلس ارسال کرد تا این موضوع در دستور کار قرار گیرد. بعد از بررسی در مجلس دهم FATF تصویب شد و به شورای نگهبان رفت و این شورا FATF را رد کرد و پرونده آن به مجمع تشخیص مصلحت نظام رسید.

هیئت عالی نظارت در مجمع تشخیص مصلحت نظام لوایح دولت را رد کرد، اما در صحن مجمع رأی گیری برای آن انجام نشد.

تا مدت ها این پرونده بررسی نشد و طبق قانون اگر یکسال طرح یا لایحه‌ای در مجمع مسکوت بماند و بررسی نشود نظر مجمع همان رأی شورای نگهبان خواهد بود.  

اما بعد از دو سال دوباره دولت نامه ای به رهبر معظم انقلاب اسلامی نوشته وخواستار بررسی مجدد شد و ایشان هم ابلاغ کردند که مجمع با کار کارشناسی دوباره اف ای تی اف را بررسی کنند.

FATF

با توجه به نظرات بیشتر اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام در دو سال اخیر به نظر می‌رسید که FATF در مجمع رأی نیاورد، اما دولت در این زمینه کوتاه نیامد و طی نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب خواستار موافقت با ادامه بررسی این لوایح در مجمع شد. رهبر معظم انقلاب اسلامی هم دستور بررسی در مجمع را صادر کرد.

مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با بررسی های بیشتر بازهم نظر مشخصی نداد و به زمان دیگر موکول کرد.

FATF این روز ها نیز در مناظرات انتخاباتی ریاست جمهوری بازی دیگر مطرح شد و نامزدهای مختلف درباره آن صحبت هایی داشتند یا دارند.

تا آنجایی که موضوع FATF به سوژه مجادله رضایی و همتی تبدیل شد تا جایی که رضایی، همتی را تهدید به ممنوع الخروجی و زندان کرد و همتی از رییسی در مقام رییس قوه قضائیه خواست که امان نامه‌ای به وی دهد تا پس از انتخابات  زندانی نشود.

متقابلا همتی، عدم تصویب FATF لوایح را از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام به دبیری رضایی، عامل مشکلات کشور دانست.

اما دم خروس رئیس بانک مرکزی زمانی بیرون می‌زند که در بهمن ۹۸ گفته بود، کل تجارت‌مان را از روش‌های غیرتحریمی انجام می‌دهیم. [FATF] تاثیری ندارد. حتی بانک‌های کشورهای دوست هم با ما کار نمی‌کنند، ما از روش‌های دیگری کار می‌کنم. حالا FATF اشتباه می‌کند ما را ببرند لیست سیاه، اما این تاثیری ندارد.

در جدول زیر میتوانید نظر کاندیدای مختلف درباره FATF را میخوانید؛

نام کاندیدا      

مهم‌ترین مواضع درباره اف‌ای‌تی‌اف

سیدابراهیم رئیسی

برخی می‌گویند در این جنگ‌ها باید برای عدم بهانه به دشمن پیمان‌ها و کنوانسیون‌های آنها را عملی کنیم، چه کسی تضمین می‌کند که دشمن همچنان به دشمنی ادامه ندهد؟

* می‌گویند ما تضمین نمی‌کنیم با امضای این کنوانسیون مشکل اقتصادی حل شود، سوال ما این است در خصوص اف‌ای‌تی‌اف ما قانون داخلی تنظیم کرده بودیم و گفته بودیم مردمی که برای رهایی خود از مشکلات به پاخیزند، از دایره تروریسم مستثنی هستند که این را مجلس پذیرفت، اما اف‌ای‌تی‌اف بیانیه صادر کرد و گفت، نباید هیچ قید و شرطی وجود داشته باشد! این چگونه است که آنها برای قانون داخلی ما بیانیه صادر می‌کنند؟

محسن رضایی

*پرونده اف‌ای‌تی‌اف در مجمع تشخیص مصلحت نظام باز است و اگر دولت من روی کار بیاید، به طور جدی ابهامات را در داخل کشور، خارج از کشور و در دبیرخانه اف‌ای‌تی‌اف دنبال می‌کنیم.

* دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام تنها ۱۲ اقدام از ۳۹ اقدام انجام شده دولت را قبول کرده است. اگر هم هر دو لایحه در مجمع تصویب شود، با این دیپلماسی که دولت ما داشته، شاید ۵ تا ۶ سال طول بکشد و وارد اف‌ای‌تی‌اف نشویم.

* من تضمین های لازم را می‌گیرم و سعی می‌کنیم ابهامات برطرف شود و اشکالاتی که سر راه پیوستن به وجود آمده، را دنبال می‌کنیم.

* در خصوص دلایل عدم تصویب اف‌ای‌تی‌اف در مجمع، دولت در این موضوع مقصر بود؛ بیست و یک سوال به دولت داده شد تا پاسخ داده شود اما ۲۴ ساعت مانده به جلسه پاسخ‌ها را ارسال کرد. در ضمن ایران ۳۹ توصیه آن نهاد را عمل کرده و فقط دو توصیه مانده، اما آن نهاد تنها ۱۲ مورد را پذیرفته است که مساله مهمی است.

عبدالناصر همتی

* اف‌ای‌تی‌اف از ملزومات اداره کشور است، اما متاسفانه در ایران در گردنه سیاسی قرار گرفته است. من یک بار گفتم بیشترین نظر را در این زمینه باید رئیس بانک مرکزی بدهند. اما من کمترین نظر را داشتم. این ایده که اف‌ای‌تی‌اف را بپذیریم دیگر تحریم‌ها را نمی‌توانیم دور بزنیم، کاملا غلط است. نزدیک ۲۰۰ نهاد و کشور عضو هستند، اما ما و یک کشور دیگر فقط می فهمیم و عضو نیستیم؟

* اگر از من پرسیده بودند، حتما اف‌ای‌تی‌اف را تایید می‌کردم، ولی من صاحب نظر نیستم و جای دیگر باید تصمیم بگیرند.

علیر‌ضا زاکانی

* اساسا اف‌ای‌تی‌اف یک نظام دقیق برای جایگزینی سازمان‌ها و نظاماتی است که سلطه کشورهای پیروز جنگ جهانی بر دنیا را تنظیم‌گری می‌کردند و در سال‌های گذشته قدرت آنها کاهش پیدا کرده است. ما تا وقتی تحریم‌پذیر باشیم، گردن ما را زیر پا خواهند شکست و وقتی از مرز تحریم‌پذیری خارج شویم، دیگر نمی‌توانند حریف ما شوند.

* اف‌ای‌تی‌اف کمکی به رفع تحریم‌ها و انتقال پول به کشور و تسهیل مراودات کاری و پولی نمی‌کند، بلکه بندی به پای اقتصاد کشور است.

* اف‌ای‌تی‌اف آسیب‌پذیری ما را چند برابر می‌کند و اگر راهکاری برای دور زدن تحریم‌های ظالمانه وجود داشته باشد تا نفت را صادر و پول را به کشور منتقل کنیم، پذیرش اف‌ای‌تی‌اف مانع از آن می‌شود. در واقع با پذیرش آن و به‌اصطلاح شفاف‌سازی، دست‌های خود را در اقتصاد و دور زدن تحریم‌ها برای دشمن رو می‌کنیم و هیچ عقل سلیمی این را نمی‌پذیرد.

سعید جلیلی

عدم تدبیر نسبت به موضوعات اصلی اقتصاد کشور و امید غیرواقعی به یک نهاد خارجی برای حل مشکلات از یک طرف کم اعتنایی به فرصت‌های اقتصادی کشور، از طرفی دیگر معطوف ساختن افکار عمومی به حل مشکلات از طریق پیوستن به FATF.

 
گزارش از مسلم خلخال
مرتبط ها
پاسخ مشروع
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا
مهلت دریافت کارت کنکور فردا به پایان می‌رسد
آگهی‌های مسکن در دو پلتفرم «شیپور» و «دیوار» حذف می‌شود؟
سرلشکر باقری: همه سناریوها را بررسی می‌کنیم
فیلم آتش‌سوزی در یکی از کارخانه‌های قم +فیلم
سرانجام دختر فوت شده در مترو تجریش +فیلم
بازنمایی سروده رهبر انقلاب در تابلوی نقاش مطرح کشور +عکس
پایان جنجال و نگرانی بزرگ نکونام در استقلال
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
اینفوگرافیک/آمار داوطلبان نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
با تخلفات کنکوری و مجازات های آن آشنا شوید +فیلم
پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد
جزییات حادثه حریق در انبار دارویی بیمارستان امام حسین (ع) تهران
آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
نبرد بزرگ دو کشتی‌گیر ایرانی با هم در خارج از کشور
خبر خوش آسیایی برای هواداران پرسپولیس
افشاگری خبرنگار بی‌بی‌سی درباره اسرائیل +فیلم
سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top