تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/03/18 - 01:10
کد خبر: 397736

لزوم قطع دست مافیای کنکور از نظام آموزش

مدیرکل اسبق تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: معتقدم باید نظام جامع رفاهی معلمان ایجاد شود و در این نظام، دورنمای 30 ساله آینده طراحی و مشخص شود.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از فارس، فرشید سیاری مدیرکل اسبق تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در خصوص وضعیت فعلی آموزش و پرورش، اظهار کرد: در حال حاضر آموزش و پرورش کشور از شرایط و کارکرد مطلوبی برخوردار نیست و اپیدمی کرونا و آموزش‌های غیرحضوری هم شرایط نامناسب را شدیدتر کرده است.

وی با بیان اینکه امروز در آموزش و پرورش شاهد روزمرگی صرف در تمامی بخش‌‌ها هستیم، افزود: عدم توجه به اجرای سند تحول بنیادین و سایر اسناد بالادستی،‌ بی‌انگیزگی، روزمرگی موجب عدم رضایت شغلی معلمان شده است و متأسفانه این کارکرد غلط نتیجه‌ای جز نارضایتی دست اندرکاران تعلیم و تربیت از جمله معلمان، مدیران و کادر اجرایی مدارس و دانش‌آموزان و اولیای آنان ندارد و فضای تعلیم و تربیت به شدت از سوی خانواده‌ها و افراد خبره مورد نقد جدی است.

*بیشترین مشکلات آموزش و پرورش مربوط به رفتار سلیقه‌ای و خلق‌الساعه تصمیم‌گیران است

سیاری در خصوص مشکلات آموزش و پرورش، گفت: بیشترین مشکلات آموزش و پرورش مربوط به رفتار سلیقه‌ای و خلق‌الساعه تصمیم‌گیران و عدم توجه جدی به معلمان در تصمیم‌گیری‌ها و بی‌عدالتی در نظام پرداخت بین کارکنان دولت بوده است که متأسفانه این کارکرد موجب کاهش انگیزه و عدم رضایت شغلی بین معلمان و به عنوان اصلی‌ترین عناصر نظام تعلیم و تربیت شده است.

وی تصریح کرد: امروزه در تمامی کشورها پیشرفت و توسعه در ابعاد سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در گروی توجه به نظام تعلیم و تربیت است.

* انتظار ما از رئیس‌جمهور آینده، داشتن دغدغه آموزش و پرورش و حساسیت لازم در انتخاب وزیر آینده است

مدیرکل اسبق تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش درباره رئیس‌جمهور موفق از نظر فرهنگیان، بیان کرد: نظام تعلیم و تربیت باید مورد توجه تمام ارکان نظام از جمله رئیس جمهور باشد و به موضوع آموزش و پرورش به عنوان یک دستگاه حاکمیتی مطلق نگاه و برنامه‌ریزی شود و اختصاص بودجه داشته باشد و بقیه دستگاه‌ها نیز در توسعه و پیشرفت نظام تعلیم و تربیت همراهی و اهتمام داشته باشند.

وی در پاسخ به این پرسش که «برنامه‌های کاندیداهای ریاست جمهوری درباره فرهنگیان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟»، گفت: همواره در برنامه‌ها و تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری به آموزش و پرورش به عنوان یکی از راهبردی‌ترین دستگاه‌ها توجه جدی شده است. لکن بعد از انتخاب رئیس‌جمهور با توجه به شرایط حاکم بر کشور و مشکلات شدید اقتصادی، وعده‌ها فراموش و کمرنگ شده است. لذا انتظار ما از رئیس‌جمهور آینده، داشتن دغدغه آموزش و پرورش و حساسیت لازم در انتخاب وزیر آینده است.

سیاری درباره وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم، اظهار کرد: انتظار این است که رئیس‌جمهور، فردی در حد و اندازه معاون اول رئیس‌جمهور را انتخاب و به مجلس معرفی کند که این شخص از مقبولیت بین فرهنگیان نیز برخوردار باشد. همچنین مورد احترام نخبگان علمی ـ دانشگاهی بوده و فارغ از گرایشات سیاسی، نسبت به انتصاب مدیران توانمند و متعهد در ستاد و استان‌ها اقدام کند و قدرت چانه‌زنی و رایزنی در مباحث بودجه‌ای را داشته باشد.

* لزوم ایجاد نظام جامع رفاهی معلمان

مدیرکل اسبق تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش به اولویت‌هایی برای بهبود شرایط آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: تأمین نیروی انسانی مورد نیاز یکی از این اقدامات است؛ از قرار اطلاع برای سال تحصیلی آینده حدود 197 هزار معلم کمبود دارند و عنایت ویژه به دانشگاه فرهنگیان به عنوان تنها راه جذب نیرو در آموزش و پرورش باید صورت گیرد.

وی اضافه کرد: از دیگر اولویت‌ها می‌توان به توجه جدی به اقتصاد آموزش و پرورش و تأمین منابع مالی مورد نیاز جهت اجرای برنامه‌ها با توجه به سیاست‌های کلان نظام و سند تحول بنیادین، ارتقای معیشت و منزلت اجتماعی فرهنگیان بر اساس نقشه و برنامه مدون و دوری از شعار و مطالب تکراری و دست نیافتنی، ایجاد فرصت‌های برابر آموزش در تمامی نقاط کشور، پررنگ کردن نقش معلمان در تدوین برنامه‌ها و محتوای درسی و تأثیرگذاری آنان در تمامی سیاست‌گذاری‌ها و راهکارهای اجرایی و تدوین نظام جامع رفاهی معلمان که در این نظام دورنمای 30 ساله آینده طراحی و مشخص شود، اشاره کرد.

* لزوم برنامه‌ریزی مناسب و کارآمد به منظور حذف کنکور و قطع دست مافیای این فرایند از نظام آموزش

سیاری اظهار کرد: استفاده از نیروهای توانمند خلاق و سلامت در تمامی سطوح مدیریتی فارغ از نگرش‌های سیاسی از دیگر اقدامات است که باید انجام شود چرا که یکی از بزرگترین آفت‌های نظام تعلیم و تربیت است.

وی افزود: باید مدرسه به عنوان کانون اصلی آموزش و پرورش، مورد عنایت جدی قرار گرفته و با تمرکزگرایی و تفویض اختیار، دست مدارس را برای پیشبرد اهداف تعلیم و تربیت باز گذاشت؛ همچنین برنامه‌ریزی مناسب و کارآمد به منظور حذف کنکور و قطع دست مافیای این فرایند از نظام آموزش کشور از دیگر اقدامات است.

مدیرکل اسبق تعاون و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در پایان از مردم خواست در پای صندوق‌های رأی بر اساس منویات مقام معظم رهبری حضور پررنگ داشته باشند و گفت: مردم بدانند که هر رأی در وهله اول رأی مجدد به جمهوری اسلامی است و سپس انتخاب اصلح بین کاندیداهای موجود که معیارهایش همانا شجاعت، عدالت، توجه به جوانان و کار برای خدا و خدمت به خلق است و خود مردم باید به درستی تشخیص بدهند که کدام یک دارای این ویژگی‌ها بوده و از بقیه سرآمدتر است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
زیباترین بازی سال / خداحافظی پرسپولیس با جام حذفی
دانشگاه‌های آمریکا یکپارچه بر علیه رژیم صهیونیستی +فیلم
دفتر بن‌گویر بیانیه داد
لحظه تصادف و واژگونی خودروی وزیر امنیت داخلی اسرائیل +فیلم
زخمی شدن وزیر امنیت داخلی اسرائیل پس از واژگونی خودرو +فیلم
کاهش عجیب بودجه آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳
وزیر تندروی اسرائیلی تصادف کرد +فیلم
وضعیت وزیر امنیت داخلی اسرائیل وخیم است +جزئیات
نماز خواندن یک دانشجوی مسلمان بعد از دستگیری در حضور پلیس آمریکا +فیلم
حمایت دانشجوی دانشگاه کلمبیا از فلسطین با لباس عروس +فیلم
دست رد پاکستان به سینه آمریکا درباره رابطه با ایران
پلیس آمریکا در حال پاکسازی خون حامیان فلسطین در محل درگیری با دانشجویان +فیلم
حرکت جالب از ادای احترام دانشجویان آمریکایی به فلسطینان +فیلم
تیک تاک کسب و کارش را در آمریکا تعطیل می‌کند
عضو کارگزاران: ثابت شد اسرائیل پوشالی‌ترین رژیم منطقه است
نگاهی به طرح کنترل اجاره بهای املاک مسکونی
سرکوب اعتراضات در حمایت از فلسطین در آمریکا
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top