تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/03/19 - 12:33
کد خبر: 397975

نقش دانشگاه‌ها در افزایش مشارکت دانشجویان در انتخابات

یک استاد دانشگاه درباره نقش دانشگاه‌ها و استادان کشور برای افزایش مشارکت دانشجویان در انتخابات ۱۴۰۰ توضیح داد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، داود زارعیان استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی درباره نقش استادان دانشگاهی در مشارکت دانشجویان برای انتخابات ۱۴۰۰ اظهار کرد: همواره یکی از دلایل رشد دموکراسی در کشور‌های مختلف و توجه به افکار عمومی رشد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی بوده است.

او افزود: رشد دانشگاه‌ها باعث افزایش سطح آگاهی و سواد مردم شده است و به همین ترتیب میزان مشارکت در انتخابات هم قاعدتا افزایش می‌یابد، در کشور ما استادان و دانشگاهیان برای سوق دادن دانشجویان به مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ نقش اساسی دارند، از همین رو استادانی که در رشته‌های علوم اجتماعی، جامعه شناسی، ارتباطات، مردم شناسی و رشته‌های مرتبط با حوزه جامعه شناسی تدوین می‌کنند نقش بیشتری را در این حوزه دارند.

زارعیان تصریح کرد: باید مفاهیم دموکراسی و مفاهیم مشارکت و مفاهیم مشابه آن‌ها در دانشگاه‌ها برای دانشجویان به خوبی تدریس و تفهیم شود، استادان نباید به اجبار برای شرکت در انتخابات دانشجویان تلاش کنند، بلکه بایستی روشن گری کرده و نقش تک تک مردم را در فرآیند‌های این چنینی تدویت کنند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اگر استادان بتوانند در کنار تدریس مباحث علمی مشارکت دانشجویان در انتخابات یا مثال‌هایی در این زمینه را وارد مباحث علمی کنند و بجای تدریس درس افکار عمومی و ... با مثال عینی و عملی نقش دانشجویان را بازگو کنند به تبع آن اثرات مشارکت دانشجویان در زمینه‌های مختلف افزایش خواهد یافت.

نقش دانشجویان در جامعه به عنوان رهبران فکری

زارعیان با بیان اینکه دانشجویان در خانواده و جامعه اطراف خود به عنوان رهبران فکری مطرح هستند، تاکید کرد: اگر این رهبران فکری خوب مفاهیم مربوط به انتخابات را درک کنند روی دیگران هم تاثیر خواهند گذاشت و در نتیجه در سطح جامعه منجر به مشارکت بیشتر افراد می‌شوند و قطعا اثرات بسیار زیادی را در افزایش تعداد شرکت کنندگان می‌گذارند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: بایستی نگاه مشارکت افراد در بحث‌های مختلف را نه تنها در دانشگاه‌ها بلکه در مدارس به تدریح در جامعه تقویت کنیم، هرکسی باید بداند که در مشارکت سیاسی، دموکراسی و مردم سالاری نقش دارد، البته باید آموزش و پرورش و آموزش عالی در این زمینه راه درستی را به این افراد نشان دهند.

زارعیان بیان کرد: سال هاست که در دانشگاه‌های کشور موضوعات تقویت و تشویق دانشجویان و خانواده‌های آن‌ها به سمت مشارکت در بحث‌های سیاسی مغفول باقی مانده است و بیشتر دروس کلاسیک و دانشگاهی و کتاب و جزوه به عنوان ابزار‌های اصلی پیشرفت دانشجو تلقی شده اند و کمتر به مهارت‌های اجتماعی و ... پرداخته اند و در چنین شرایطی که لازم است مشارکت افزایش یابد استادان و دانشجویان باید بتوانند نقش خود را ایفا کنند.

او افزود: به هیچ عنوان اعتقاد ندارم که استاد دانشگاهی به ترغیب دانشجویان در رای دادن به جناح‌های مختلف عمل کند، بلکه باید مفهوم مشارکت و مفهوم رای دهی و نقش تک تک انسان‌ها را تفسیر کند تا بتواند در جامعه سهم داشته باشد.

نقش دانشجویان در استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای دعوت مردم به انتخابات

او درباره نقش دانشجویان در استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای دعوت مردم به انتخابات گفت: امروزه فضای مجازی به عنوان مهم‌ترین ابزار اطلاع رسانی در اختیار همگان قرار دارد و طبیعی است که دانشجویان به علت تسلطی که در استفاده از فضای مجازی دارند، بتوانند در این زمینه ورود موثری داشته باشند.

زارعیان گفت: از زمانی که فضای مجازی توسعه پیدا کرد موضوع شهروند خبرنگار مطرح شد و شهروند خبرنگار یعنی خبرنگاری که شهروند است و به شخصه خبر را تولید کرده و آن را در فضای مجازی منتشر می‌کند و در اختیار مردم قرار می‌دهد، شاید انتخابات ۱۴۰۰ اوج استفاده از فضای مجازی برای اطلاع رسانی و خبررسانی و تشویق به مشارکت باشد، چرا که در هیچ دوره‌ای چنین امکاناتی را به اینصورت در اختیار نداشته ایم، بلکه تنها امکاناتی مانند پیامک دهی را در دسترس داشتیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به تاثیرات و بازتاب‌های جهانی حضور مردم در انتخابات اظهار کرد: معیار سنجش دموکراسی و آزادی و مردم سالاری در اکثر کشور‌های دنیا بستگی به مشارکت مردم دارد و هر چه این مشارکت بیشتر باشد پشتوانه نظام برای چانه زنی در سطح کمیسیون‌های بین المللی به ویژه در شرایط کنونی برجام بسیار خوب است و ایران در دنیا تنها کشوری است که انتخابات آن مورد توجه قدرت‌های جهانی است و از این رو قدرت‌های بزرگ رسانه دنیا به انتخابات ایران به صورت ویژه نگاه می‌کنند و به همین علت مشارکت خوب می‌تواند اثرات مفیدی در سطح بین المللی برای ایران داشته باشد.

مرز بندی در انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد

این استاد دانشگاه درباره وظایف دانشجویان اهل سنت در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: در انتخابات ریاست جمهوری به ویژه انتخابات ۱۴۰۰ مرز بندی وجود ندارد و همه شهروندان سنتی و شیعه و زرتشتی، مسیحی، کلیمی، ترک، لر، فارس و ... وظیفه دارند در انتخابات شرکت کنند، طی سال‌های بعد از انقلاب همواره اهل سنت حضور بسیار قوی در عرصه انتخابات داشته اند و شاید در بسیاری از موارد جلوتر از اهالی شیعه هم در این زمینه حرکت کرده باشند.

زارعیان تاکید کرد: قوه مجریه را در جناح بندی نمی‌بینیم بلکه آن را در حاکمیت قانون می‌بینم، اگر در کشور حاکمیت قانون حکم فرما شود و از صفر تا ۱۰۰ انتخابات درست پیش رود و افراد انتخاب شده جوابگو و برنامه و دانش لازم را داشته باشند، می‌توانند موفق در این زمینه عمل کنند. ما یک نظام هستیم و همه باید در این حاکمیت نقش خود را به درستی انجام دهیم و وقتی چشم انداز ۲۰ ساله تصویب شد مجلس برنامه‌های پنج ساله و سنی را تصویب کرد هر فردی که رئیس جمهور می‌شود موظف به اجرای قانون است.

اجرای اسناد بالادستی؛ راهکار برون رفت از تمام مشکلات

او افزود: راهکار برون رفت از تمام مشکلات اجرای اسناد بالادستی و همکاری و یکپارچگی از نظر عملکرد است.

زارعیان بیان کرد: در بحث آموزش عالی طی سال‌های بعد از انقلاب دچار یک سری مشکلات از جمله معضل مدرک گرایی شده ایم و امروزه فضای پسوند بسیاری از اسامی بر مبنای اینکه با سمت دکتر درج شود کشور را فراگرفته است و این موضوع اولین آفتی بوده که کشور را گرفتار کرده است.

او ادامه داد: دومین آفت موجود در کشور این است که نظام آموزشی ما روحیه مدرک گرایی را تشویق می‌کند و همین عامل باعث شده تا در بخش‌های زیادی از نظام آموزش عالی شاهد توسعه خوب نباشیم و از طرف دیگر معدود دانشگاه‌هایی که نخبه هستند و توانایی خاص فردی و شخصی دارند بلافاصله جذب بازار کار خارج از کشور می‌شوند، البته در این قضایا موانع دیگری مانند موانع اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را باید اضافه کنیم.

زارعیان گفت: فرار مغز‌ها در دنیا امر عادی است، منتهی به شرطی که خروج نخبگان ایرانی باعث ورود نخبگان خارجی به کشور شود و این عامل در حال حاضر در هند و بسیاری از کشور‌ها اتفاق می‌افتد و باید با فراهم کردن زمینه کاری این افراد را در کشور نگهداریم و از خدمت شان استفاده کنیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد
نگارش پایان نامه: راهنمای گام به گام
با این پنج نکته، بهترین غرفه نمایشگاه امسال مال شماست
انواع موتور گیرلس
افزایش تعداد داوطلبان پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
تمرین پدر و دختری دروازه بان استقلال +عکس
کارگری که در روز کارگر به آرزویش رسید +فیلم
اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات در غزه +عکس
چرا دندانپزشکی در بارداری خطرناک است؟
تحصن در ۴۰ دانشگاه آمریکا و کانادا برای غزه
مصدومیت شدید سعید آقاخانی در نون خ ۵ +عکس
افتتاح یک بزرگراه جدید در تهران تا پایان امسال
معلم فداکاری که کلاس درس را به منزل دانش آموز بیمار برد +عکس
لحظه بازداشت خشونت‌آمیز استاد اقتصاد دانشگاه اموری در آمریکا +فیلم
دیپلمات آمریکایی در اعتراض به سیاست بایدن در غزه استعفا کرد
ایران شبکه‌ای باورنکردنی برای دور زدن تحریم‌ها ایجاد کرده است
آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی در این کشور مسدود شد
۲ کمین بزرگ حزب‌الله لبنان علیه نظامیان اسرائیلی
هشدار وزارت بهداشت درباره سیگارهای الکترونیک
بازداشت ۴ کنکوری متخلف
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top