تاریخ انتشار: پنجشنبه 1400/04/03 - 14:53
کد خبر: 399793

مهدی طغیانی: مهار تورم باید اولین اولویت دولت جدید باشد

این اقتصاددان، تورم را ابرچالش کشور در شرایط حاضر عنوان کرد و افزود: اگر با مردم عادی جامعه راجع به مشکلات اصلی کشور صحبت کنید، گرانی را مشکل اول کشور معرفی می کنند و دولت جدید باید کاهش نرخ تورم را در اولویت کاری خود قرار دهد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از ایرنا، مهدی طغیانی، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان درباره اولویت های دولت جدید در حوزه اقتصادی خاطرنشان کرد: مردم یک سری مشکلات معیشتی روزمره و مقطعی دارند که دولت جدید باید در کوتاه مدت برای حل یا کاهش آنها برنامه ریزی کند. تامین کالاهای اساسی مورد نیاز مردم با قیمت مناسب از جمله مواردی است که باید دولت جدید در کوتاه مدت برای آنها برنامه ریزی کند. امکانات خوبی برای تامین کالاهای اساسی مردم در کشور داریم و دولت جدید با مدیریت صحیح زنجیره تولید و توزیع می تواند این مشکل را حل کند.

وی با بیان اینکه اختصاص یارانه به کالاهای اساسی موجب شده قیمت واقعی کالاهای اساسی با قیمت ارائه آنها متفاوت باشد، خاطرنشان کرد: یارانه ای بودن کالاهای اساسی فضا را برای احتکار یا قاچاق آنها و در نتیجه تقاضای نامحدود برای آنها فراهم کرده است، بنابراین در این حوزه، نیازمند یک سیستم توزیعی دقیق برای مدیریت بازارهستیم.

عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان، کسری بودجه دولت در کنار مشکلات نظام بانکی، مالیاتی، بودجه ریزی و توزیع کالا در کشور را از مسائل زیرساختی و عمیقی ارزیابی کرد که نیازمند برنامه ریزی طولانی مدت هستند.

این اقتصاددان، تورم را ابرچالش کشور در شرایط حاضر عنوان کرد و افزود: اگر با مردم عادی جامعه راجع به مشکلات اصلی کشور صحبت کنید، گرانی را مشکل اول کشور معرفی می کنند و دولت جدید باید کاهش نرخ تورم را در اولویت کاری خود قرار دهد.

طغیانی به اقدامات مجلس یازدهم برای اصلاح ساختارها در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: اصلاح کلیات نظام بانکداری، مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر خانه های خالی از جمله اقدامات مجلس یازدهم بودند که بخشی از پازل بزرگ نظام مالیاتی و در مجموع نظام اقتصادی کشور هستند و باید در اولویت دولت آینده قرار گیرند. دولت جدید برای مهار تورم، باید افزایش لجام گسیخته نقدینگی را مهار کرده و کسری بودجه خود را از طریق افزایش منابع درآمدی و از محل صرفه جویی‌ها کاهش دهد.

وی با بیان اینکه حل مشکلات ساختاری اقتصاد کشور در مدت شش ماه و یکسال ممکن نیست و حداقل 2 تا سه سال زمان نیاز دارد، گفت: اگر در حوزه بازارهای مالی چه بازار سرمایه و چه بازار پول و بانک ها مشکل داریم و نظام اقتصادی ما تاوان این خلاها را پرداخت می کند علتش وجود اشکال در نظامات اقتصادی کشور است. به طور مثال در نظام مالیاتی، مشکل داریم و این نظام نمی تواند هزینه‌های دولت را تامین کند و در چنین شرایطی، کماکان بودجه دولت به درآمد نفت وابسته است و دولت در شرایط تحریم با کسری بودجه مواجه می شود.

مهار تورم باید اولین اولویت دولت جدید باشد

این اقتصاددان، تورم را ابرچالش کشور در شرایط حاضر عنوان کرد و افزود: اگر با مردم عادی جامعه راجع به مشکلات اصلی کشور صحبت کنید، گرانی را مشکل اول کشور معرفی می کنند و دولت جدید باید کاهش نرخ تورم را در اولویت کاری خود قرار دهد.

طغیانی درباره نگاه دولت آینده به بازار سرمایه نیز گفت: روند نزولی بورس چالش بخشی از مردم است و در سال‌های اخیر با افزایش سهامداران بازار سرمایه، نسبت به گذشته افراد بیشتری را درگیر کرده است اما هنوز یک چالش عمومی برای همه مردم مثل تورم نیست و حل مشکل تورم به حل این مشکل اولویت دارد.

وی با بیان اینکه حل مشکلات بورس از طریق دخالت دولت و دستکاری در بازار ممکن نیست، گفت: حل مشکلات بازار سرمایه در گرو رفع مشکلات و اصلاح قوانین و کم کردن دخالت مجموعه های دولتی و خصولتی در این بازار است. تا وقتی که انواع و اقسام قیمت گذاری ها در بازار سرمایه وجود دارد، امکان اصلاح بازار بورس فراهم نخواهد شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
تکلیف ماندن یا رفتن مدیرعامل پرسپولیس مشخص شد
توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد +عکس
وقتی ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر از رهبر انقلاب جواب می‌دهد! +فیلم
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
تحلیل رهبرانقلاب درباره تحریم‌های علیه ایران +فیلم
وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب +فیلم
آمریکا اتهامات جنایی و تحریمی علیه ۴ ایرانی را علنی کرد
احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد
اطلاعیه استقلال؛ بازی ما بدون تماشاگر است
تبرئه استقلال از شکایت ۴۲ میلیاردی یک ایجنت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top