تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/04/08 - 11:10
کد خبر: 400242

تمهیدات وزارت علوم برای افزایش امنیت آزمون‌های الکترونیکی

خاکی صدیق گفت: تقلبی در امتحانات مجازی به وزارت علوم گزارش نشده، اما تمهیداتی را در این زمینه برای افزایش صحت امتحانات اندیشیده ایم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مهر، علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، درباره تقلب دانشجویان در زمان امتحانات اظهار کرد: روش‌های جلوگیری از تقلب دانشجویان از سوی وزارت علوم به دانشگاه‌ها داده شده و نمی‌توان در این زمینه یک فرمول واحد ارائه کرد.

او افزود: وقتی از ابزار فناوری برای آموزش استفاده می‌شود تنوع گسترده‌ای صورت می‌گیرد و ابزار زیاد و جدید هم به افراد داده می‌شود که در این نرم افزار‌ها مکانیسم‌هایی وجود دارد تا صحت امتحانات از نظر ارزشیابی افزایش یابد.

خاکی صدیق تصریح کرد: گفتنی است که در امتحانات حضوری هم برخی رفتار‌های نادرست از سوی دانشجویان دیده می‌شود، اما در آموزش‌های الکترونیکی میزان آن تغییر کرده است.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در دانشگاه‌هایی که ماهیت الکترونیکی بودن دوره وجود نداشته و تمامی فعالیت‌های طول ترم به آزمون پایان ترم با نمره زیاد تعلق گرفته و هیچ مکانیسم امنیتی استفاده نشده؛ بنابراین شاید تقلب‌های دانشجویان را در اینصورت نتوان شناسایی کرد.

خاکی صدیق با بیان اینکه برخی از استادان دانشگاهی با دوربین از دانشجویان امتحان گرفته اند، تاکید کرد: در اینصورت میزان صحت امتحان پایان ترم افزایش می‌یابد و رفتار‌های نادرست محصلان در صورت تقلب کردن راحت‌تر دیده می‌شود.

آماری از تقلب‌های مجازی دانشجویان وجود ندارد

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درباره آمار‌های موجود از تقلب دانشجویان در امتحانات مجازی گفت: همانگونه که نمی‌توان تقلب‌های دانشجویان در زمان امتحانات حضوری را تشخیص داد، انجام این کار در زمان امتحانات مجازی هم با معضل روبه رو است.

خاکی صدیق ادامه داد: زمانی که فردی یک رفتار نادرست را مرتکب می‌شود در صورتی که صحت آن مشخص شود به راحتی می‌توان آمار تقلب را در این خصوص شناسایی کرد و روی آن اتکا کرد.

او اضافه کرد: آماری از استادان دانشگاهی در سطح کشور نداریم که تقلب‌های دانشجویان را به وزارت علوم گزارش کرده باشند و اگر آماری در این زمینه گزارش شود باید قبل از آن به کمیته‌های انضباطی ارجاع داده شده باشد تا وزارت علوم در جریان رسیدگی به آن قرار بگیرد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به تمهیدات وزارت علوم برای قطعی برق در زمان امتحانات دانشجویان گفت: قطعی برق جزو مواردی است که در اختیار وزارت علوم و دانشگاه‌ها قرار نمی‌گیرد، اما از سوی وزارت علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ شده که اگر در زمان امتحانات، برق منزل یا مکانی که دانشجو در آن امتحان می‌دهد قطع شده باشد و به دانشگاه مربوطه این موضوع را گزارش کند؛ بنابراین یک کارگروه در دانشکده با بررسی‌های لازم و احراز آن می‌تواند گزینه‌هایی را همانند: برگزاری مجدد آزمون در زمان مناسب تر، جایگزین کردن نمرات طول ترم دانشجو به جای امتحان پایانی و ... مدنظر قرار دهد و آن‌ها را اجرایی کند.

خاکی صدیق بیان کرد: در برخی فضا‌های دانشگاهی هم دانشجویان می‌توانند در صورت قطعی برق دو بار در امتحان شرکت کنند، اما تمامی این موارد تنها ابزار برخورد با مسئله هستند و نمی‌توان از تمامی استادان اجرای چنین موضوعی را انتظار داشت؛ بنابراین استفاده از موارد فوق بستگی به انتخاب اعضای هیئت علمی، استادان، معاونان آموزشی، دانشگاه‌ها و ... دارد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
استقلال، استقلال می‌ماند
فرصت کنکوری‌ها برای ویرایش ترمیم نمرات از ۲۱ اردیبهشت
بسیاری از کشورها خواستار ارتباط با ایران شده‌اند
قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
دستور رئیسی برای حل اشتغال استان‌های دارای نرخ بالای بیکاری
تأثیری که بی‌حجابی در بدعاقبتی دارد
برنامه ویژه کمیته انضباطی برای ساماندهی سکوهای ورزشگاه‌ها
دیدار اعضای تیم ملی فوتسال با رهبر انقلاب +عکس
کلاهبرداری ۸ میلیاردی با لینک جعلی کالابرگ الکترونیک
مرتضوی: حداقل دستمزد کارگران تغییر نمی‌کند
لیتوانی: طرحی برای اعزام سربازانمان به اوکراین داریم
روند رسیدگی به معافیت پزشکی سربازان حین خدمت تسریع شد
دستگیری کلاهبردار مدعی نفوذ در سفارتخانه‌‌ها
فرار ۳۰۰ هزار نظامی اوکراینی از جنگ با روسیه
امیدوارکننده ترین آیه قرآن کریم +فیلم
عرضه روایت مستند کودکی حاج قاسم در نمایشگاه کتاب
بورس قرمز ماند/ افت ۱۲ هزار و ۳۲۹ واحدی شاخص کل
تنش بین آمریکا و لبنان +جزئیات
خبرنگار باسابقه صداوسیما درگذشت
رگبار باران و وزش باد شدید در تهران
شوک به پرسپولیس؛ پایان حضور ستاره محبوب؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top