تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/04/15 - 12:26
کد خبر: 400979

درخواست ۱۸۱ دفتر بسیج دانشجویی از رییسی برای حل مشکلات دانشگاه فنی و حرفه‌ای

بسیج دانشجویی ۱۸۱ دانشگاه فنی و حرفه ای طی نامه‌ای به آیت الله رئیسی رئیس جمهور منتخب مطالبات خود برای حل مشکلات این دانشگاه را مطرح کردند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ بسیج دانشجویی از ۱۸۱ دانشگاه فنی و حرفه‌ای طی نامه‌ای به آیت الله رئیسی رئیس جمهور منتخب مطالبات خود درباره این دانشگاه از دولت سیزدهم را مطرح کردند.

متن این نامه به شرح زیر است:

ریاست منتخب جمهوری اسلامی ایران

حضرت آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی

سلام علیکم

با صلوات بر محمد و آل محمد (ص) و همچنین عرض تبریک به مناسبت پیروزی قاطع حضرت عالی در انتخابات ۲۸ خرداد و خلق حماسه عظیم ملت ایران و آرزوی توفیق روز افزون برای شما، نکاتی را ناظر به جایگاه دانشگاه فنی و حرفه‌ای در ادبیات و منویات مقام عظمای ولایت حضرت امام خامنه‌ای (مدظله العالی) و نقش این دانشگاه در راهبرد بی اثر سازی تحریم ها، اشتغالزایی، تولید و اقتصاد و معیشت محضر حضرتعالی یادآور میشویم:

الف) مقام معظم رهبری در اهمیت آموزشکده‌ها و دانشکده‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای برای پیش برد و حل مسائل کشور می‌فرمایند: "در کشور نیاز‌های فوری و ضروری غیرمرتبط با تحصیلات دانشگاهی بسیار زیاد است و بر همین اساس، بنده سال‌ها است که بر موضوع اهتمام به هنرستان‌ها و مراکز فنی و حرفه‌ای و تقویت آن‌ها تأکید دارم. " یا " ما این قدر در کشور نیاز‌های فوری، فوتی، لازم و مهم داریم که هیچ احتیاجی به تحصیلات دانشگاهی ندارد؛ احتیاج به مدرک دکتری و ارشد و غیرذلک ندارد؛ این که بنده سال‌های متمادی -چندین بار تا حالا- روی این هنرستان‌ها و فنی و حرفه ای‌ها تکیه میکنم، به‌خاطر این است.

ین بخش‌های مربوط به فنی و حرفه‌ای را بایدتقویت کرد، باید افزایش داد. خیلی‌ها هستند که در تحصیلات مربوط به هنرستان کار کرده‌اند، در فنی و حرفه‌ای پیش رفته‌اند، یاد گرفته‌اند، بلد شده‌اند که چه کار کنند، آمده‌اند، مشغول کار کردنند؛ هم زندگی مادّی‌شان تأمین است، هم ازلحاظ روحی شادابند، هم دارند به جامعه خدمت میکنند... " یا " رهبر انقلاب اسلامی توسعه مهارت‌های فنی را از طریق توجه به " هنرستان‌های فنی – صنعتی، دانشگاه‌های علمی – کاربردی و آموزشکده‌های فنی و حرفه ای" ضروری برشمردند و افزودند: کشور به موازات نیاز به علم، به پنجه‌های کارآمد هم نیاز دارد. " یا " تبلیغ کنید که مردم بدانند فنی و حرفه‌ای یعنی چه؟ تا آن نوجوان یا جوانی که می‌خواهد بیاید فنی و حرفه ای، احساس حقارت نکند و بداند که دارد به محیط علم وعمل می‌رود... " یا " آنچنان برنامه ریزی کنید که مجموع کسانی که در آینده وارد کار‌های دبیرستانی می‌شوند درصد کمتر متعلق به دبیرستان‌ها و درصد بیشتر متعلق به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای باشد. " یا " یکى از کارهاى دیگرى هم که حالا من اینجا یادداشت کردم که بر عهده‏ مسئولین دولتى است، توسعه‏ى مهارت هاست. این هنرستانهاى فنى و صنعتى، این دانشگاه‏هاى علمى- کاربردى، این فنى- حرفه ‏اى‏ها، آموزشکده‏هاى فنى- حرفه‏اى، باید توسعه پیدا کند. ما به علم احتیاج داریم، اما به پنجه‏ى کارآمد هم احتیاج داریم. "

ب) دانشگاه فنی و حرفه‌ای در مقایسه با دانشگاه‌های دیگر از ظرفیت‌های بالقوه ویژه‌ای جهت نقش آفرینی در حل مسائل و چالش‌های اصلی نظام و ایجاد یک اقتصاد دانش بنیان و صنعت محور دارد. چرا که تلفیقی از مبانی نظری علوم و آموزش‌های عملی-کارگاهی زمینه را برای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) مبنی بر تولید علم، تبدیل علم به ثروت، ارتباط کارآمد بین صنعت و دانشگاه و رفع مشکلات معیشتی مردم از طریق ایجاد یک اقتصاد پویا و دانش بنیان فراهم می‌کند.

ظرفیت‌های موجود و بالقوه این دانشگاه در قالب حدود ۱۵۰ هزار جوان در حال تحصیل و ۱۸۱ آموزشکده و دانشکده فنی و حرفه‌ای سراسر کشور در قالب ۳۲ دانشگاه فنی و حرفه‌ای در همه استان‌های کشور در قالب ۲۰۰ رشته تخصصی، همچنین وجود رشته‌های کلیدی مهندسی به عنوان یک ظرفیت عظیم و اماده برای ورود جدی به عرصه حل معضلات کشور است.

راه اندازی شتاب دهنده‌ها و شرکت‌های دانش بنیان، حضور خیل عظیمی از فارغ التحصیلان دانشگاه فنی و حرفه‌ای در صنعت دفاعی کشور، ایجاد کارگاه‌های کوچک و بزرگ در سطح کشور با هدف کارآفرینی و اشتغال زایی، جریان سازی و گفتمان سازی‌های عظیم فرهنگی در بخش‌های مختلف کشور، کسب رتبه‌های برتر المپیاد‌های علمی-عملی در سال‌های گذشته، کسب رتبه‌های جهانی در المپیاد‌های ملی مهارت و موارد کثیری از این قبیل فقط گوشه‌ای از ثمرات و نتایج پربار این دانشگاه، تحت عنوان نمونه‌های موفق دانشگاه فنی و حرفه‌ای می‌باشند.

قابلیت‌ها و ظرفیت‌های اشاره شده برای دانشگاه فنی و حرفه‌ای عمدتا بصورت بالقوه می‌باشند که تبدیل آن‌ها به امکانات بالفعل برای پیشبرد اهداف با چالش‌های زیر روبرو می‌باشد:

عدم تطبیق رشته‌های دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای با چرخه‌ی تولید و صنعت کشور (اصلاح ساختار استخدام دانشجویان فنی و حرفه‌ای بر اساس نیاز کشور و تخصص دانشجویان مربوطه در شرکت‌ها، کارخانه‌های مربوطه و استفاده از تخصص و ظرفیت دانشجویان فنی و حرفه‌ای کشور در حل مسائل مبتلابه کشور)

با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران در نبرد با تحریم‌ها و جنگ نابرابر اقتصادی قرار دارد، لازم است که جامعه علمی و نخبگان فنی کشور نیز در راستای این نبرد اقتصادی به صورت جهادی عمل کنند و بر همین اساس به حضرت عالی و کابینه شما پیشنهاد میگردد در این مهم نسبت به ساماندهی و سازماندهی جامعه دانشگاهی کشور متناسب با نیاز روز کشورمان اقدامات لازم را مبذول فرمائید.

از حضرتعالی تقاضا مندیم که ظرفیت استان‌ها در امر اشتغال زایی لحاظ گردد و با توجه به ظرفیت و زیر ساخت‌های هر استان، رشته‌های تخصصی مربوط و تاثیر گذار در آن شهر یا استان منظور گردد و جلوی کار‌های جزیره‌ای و غیر برنامه ریزی شده در این حوزه گرفته شود.

محتوای آموزشی غربی

در اینکه جامعه اسلامی میبایست به روز‌ترین و کارآمد‌ترین ابزار، علم، صنعت و... دنیا را در اختیار داشته باشد شکی نیست؛ حتی اگر این علم در سیطره استکبار باشد، اما چنین تفکری یقینا نیازمند آموزش بر مبنای مقدسات و اصول اسلامی است که این امر جز در بعضی از دانشگاه‌ها و رشته‌های انگشت شمار اجرایی نشده است؛ لذا بر همین اساس کشور را نیازمند تغییر محتوای آموزشی بر مبنای اصول ایرانی-اسلامی میدانیم که اینکار موجب تشکیل تمدن بزرگ اسلامی خواهد گردید.

عدم تناسب خروجی دانشگاه با نیاز روز جامعه

دانشگاه یک ظرفیت بالقوه در جامعه است که دارای پنانسیل‌های بسیاری می‌باشد. دانشگاه‌های ما توانایی تربیت هزاران متخصصین و دانشمندان توانمند و تاریخ ساز را در درون خود دارند حال آنکه جامعه ظرفیت پذیرش و بکارگیری آن‌ها را ندارد.

اساتید و آموزش صحیح سر فصل‌های آموزشی

مطالب آموزشی نیازمند اساتیدی توانمند و زبده جهت انتقال مفاهیم به دانشجو و محقق میباشد، ولی به دلیل مشکلاتی مانند، باز نشسته شدن اساتید برتر و همچنین بکار گیری نیروی کم توان و کم تجربه سبب شده که این انتقال و آموزش بدرستی صورت نگیرد و این امر سبب وارد شدن صدماتی جبران ناپذیر به سیستم آموزشی گردیده است.

در بسیاری از موارد مشاهده میگردد که رابطه به جای ضابطه مینشیند ولو اینکه برای آن مستندات محکمه پسندی هم موجود نباشد، ولی آثار آن به وضوح مشاهده می‌گردد که این مهم سیستمی را جهت پایش اساتید طلب میکند تا موجب جلوگیری از ورود چنین کسانی به جامعه آموزشی و همچنین باعث ورود اساتید مجرب، توانمند و متخصصین تراز ایران اسلامی گردد.

عدم اعتماد صنعت به دانشگاه

دانشگاه فنی و حرفه‌ای جهت تربیت نیروی متخصص و کارآمد مورد نیاز صنعت و سایر بخش‌های جامعه تاسیس گردید حال آنکه در اکثر موارد نیروی مورد نیاز صنعت و سایر بخش‌ها از دانشگاه‌ها تامین نمیشود و صنعت روی به کف جامعه آورده است و این دو حالت را پیش روی ما میگذارد، اول اینکه آموزش در سطح دانشگاه‌ها متناسب و متقارن با نیاز صنعت نمیباشد و دوم، آموزش با کیفیت است، ولی صنعت اعتماد خود را به دانشگاه از دست داده است. هر کدام از این موارد نیازمند تامل، تعقل و اقدام به موقع میباشد.

عدم عدالت در تقسیم بودجه بین مراکز آموزشی در وزارت علوم

همانطور که مقام معظم رهبری از در توصیف دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای از تعیبر زیبای " پنجه‌های کار آمد" استفاده کردند، این دانشگاه نیازمند هزینه‌هایی در جهت قدرتمند کردن این پنجه‌ها است که متاسفانه با توجه به اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای دیگر زیر نظر وزارت آموزش و پرورش نیست، ولی هنوز هم بودجه‌ای متناسب با آموزشکده‌های زیر مجموعه آن را از وزارت علوم دریافت میکند، حال آنکه این دانشگاه وظایف اصلی تربیت تکنسین و کارشناس متخصص با توان علمی و عملی بالا برای اثرگذاری در جامعه را بر عهده دارد. این عدم وجود عدالت در تقسیم و تخصیص بودجه به دانشگاه فنی و حرفه‌ای سبب ایجاد مشکلاتی در بروز نگه داشتن تجهیزات، عدم بکارگیری اساتید مجرب و متعهد، عدم توانایی برقراری عدالت آموزشی در مراکز سراسر کشور، نبود مراکز تحقیق و توسعه، عدم انجام کار‌های پژوهشی و تحقیقی، و ... گردیده است. این کار نه تنها از لحاظ علمی بلکه از لحاظ کار فرهنگی و رفاهیات دانشجویی نیز سبب لطمه به دانشگاه فنی و حرفه‌ای و دانشجویان آن شده است چرا که با کمبود بودجه به طبع بودجه فرهنگی نیز کاهش پیدا میکند و موجب عدم تامین رفاه دانشجو میگردد.

عدم استقلال حراست از دانشگاه

همانطور که از اسم آن بر می‌آید وظیفه حراست نظارت هر چه بهتر بر پرسنل دانشگاه، اساتید و دانشجویان است که با توجه به اینکه حراست زیر نظر دانشگاه می‌باشد نمیتواند از انجام این وظایف سر بلند بیرون آید. شایسته است که حراست از دانشگاه مستقل گردد تا امکان هر گونه فشار بر روی آن برداشته شود و بتواند به وظیفه اصلی آن که نظارت بر تمام امور دانشگاه هست عمل کند.

عدم نظارت صحیح و اصولی بر سطح کیفیت علمی و مهارتی دانشگاه‌ها

بی شک هر سیستمی اگربر روی ریل پیشرفت بخواهد تلاش کند نیازمند به ساختاری برای پایش سطح عملکرد هم از لحاظ کمی و هم از لحاظ کیفی است. دانشگاه هم از این مهم مستثنا نیست، اما متاسفانه این ساختار محکم و قوی تا به الان موجود نبوده و یا اگر موجود باشد به درستی بکارگیری نشده است. یکی از عاملین وضع امروز و به حاشیه رفتن پنجه کارآمد را میتوان همین امر دانست که اساتید و کارمندان و کارکنان و محتوای آموزشی دارای نظارت صحیح نبودند.

بروز نبودن امکانات و تجهیزات

با توجه به گستردگی رشته‌های موجود و اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای وظیفه تربیت تکنسین و مهندس تراز انقلاب اسلامی را بر عهده دارد، نیازمند تجهیزات و امکانات بروز در این زمینه میباشد که متاسفانه بعضی از این تجهیزات مربوط به قبل از انقلاب اسلامی هستند و با توجه پیشرفت‌های امروزه این تجهیزات دیگر مورد استفاده نیستند و باید جای خود را به تجهیزات مدرن بدهند.

سربازی تخصصی

با توجه به اینکه کشور نیازمند نیروی متخصص و کارآمد میباشد و هرگونه فرصت سوزی سبب ضربه به کشور و انقلاب اسلامی می‌گردد، این را میطلبد که از هرگونه هدر رفتن وقت و هزینه‌ای که برای جوانان این کشور انجام شده جلوگیری گردد. بی شک کشور همواره به کسانی در جهت حفظ امنیت و تمامیت ارضی نیازمند است و چه کسی بهتر از نیروی جوان و پر انرژی؟! ولیکن این را هم باید در نظر داشت که کشور به همین نیروی جوان، پر تلاش و پر انرژی و البته خلاق و با ذوق در جهت تحقق اهداف انقلاب اسلامی ذیل گام دوم هم نیازمند است. در همین راستا میشود از نیروی جوان متخصص و تحصیل کرده در زمینه تخصص خود جوان بهره برد، که این امر هم موجب توانمندی شخص و هم توانمندی کشورمان در زمینه‌های متعددی می‌گردد و همچنین پس از آن جوان متخصص و کارآمد روبرو میشود، که میتواند گره‌های از مشکلات این کشور را باز کرده و در جهت پیشرفت آن قدم بردارد که این امر مهم جز با سربازی تخصصی میسر نمیشود.

صنعت و دانشگاه

با توجه به اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای ترکیبی از علم و فن میباشد و یکی از پیشران‌های اقتصاد و صنعت است، نیروی متخصص آن لازم دارد که هر آنچه صنعت نیاز دارد در دانشگاه و هرآنچه دانشگاه نیازمند آن است در صنعت موجود باشد و این دو باید جزء لاینفک باشند چرا که نیروی تربیت شده در دانشگاه قرار است در صنعت مشغول بکار شود و نیروی تربیت شده صنعت در دانشگاه تدریس کند.

مشکلات دانشجویان در خصوص مسائل اقتصادی و دریافت وام‌های دانشجویی

باتوجه به وضعیت نابسامان اقتصادی کشور، وضع معیشت مردم و گرانی‌های حاصل از این مقوله وام‌های دانشجویی به دانشجو‌ها تعلق میگرد که شرایط اقساطی خوبی دارند، اما متاسفانه به دلیل مبلغ کم و در اغلب موارد باتوجه به فرایند سخت اخذ و دریافت این نوع وام‌ها دانشجویان از دریافت این وام‌ها منصرف میشوند.

مطالبه جدی ما این است در دادن این نوع وام‌ها نهایت تسهیل گیری و تسریع در بروکراسی انجام شود و شرایط پرداخت وام‌ها به دانشجویان متاهل، سرپرست خانوار، دارای مشاغل آزاد و... اهتمام ویژه‌ای اعمال شود و همچنین مبلغ وام‌ها برای همه دانشجویان نسبت به قبل افزایش پیدا کند.

جناب حضرت آیت الله رئیسی به استحضار حضرتعالی عرض می‌نماییم که در حال حاضر شاه کلید برون رفت از بحران‌های موجود در سطح کشور از جمله کلان مسئله تولید، اشتغال و معیشت استفاده از ظرفیت‌های منحصر به فرد جوانان متخصص و بالاخص فارغ التحصیلان دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در سراسر کشور می‌باشد و در پایان شایان ذکر است، بسیج دانشجویی دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشور باتوجه به نهضت مسئله محوری ونقش آفرینی تخصصی که به فرمان مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سال‌های اخیر آغاز نموده است، با ساعت‌ها کار کارشناسی و مطالعاتی راهکار‌های عملیاتی و تخصصی را طراحی و آماده ارائه به مسئولین مربوطه می‌باشد. همچنین بسیج دانشجویی از شما یا یک نماینده از حضرتعالی دعوت میکند تا در یکی از مراکز دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشور حضور بهم رسانید تا از نزدیک با مسائل مطرح شده آشنا گردیده و از این ظرفیت عظیم در راه حل مشکلات و چالش‌های مبتلابه نظام استفاده نمایید.

ضمن احترام مجدد و آرزوی موفقیت روز افزون برای شما، پیشاپیش از حسن توجه و راهنمایی‌های خالصانه شما با جامعه دانشگاهی، مخصوصا دانشگاه فنی حرفه‌ای کمال تشکر و قدر دانی را داریم.

امضاء کنندگان این نامه ۱۶۳ بسیج دانشجویی واحد خواهران و برادران از ۱۸۱ دانشگاه فنی و حرفه‌ای هستند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ادامه رونق اکران‌های مردمی فیلم‌های سینمایی؛ فروش سال ۱۴۰۳ از یک میلیارد تومان عبور کرد
افتتاح نخستین دانشکده علوم خانواده ایران
زارع‌پور: به زودی سایتی برای نمایش سرعت اینترنت اپراتورها رونمایی می‌شود
سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملو از کودک بود
اصابت موشک‌های حزب‌الله به ۲ سازه در شمال فلسطین اشغالی
۹۰ درصد مردم غزه زیر خط فقر قرار گرفتند
میانگین مالیات طلافروشان کمتر از کارمندان شد
کاهش نرخ تورم چرا هنوز به نقطه مورد انتظار دولت نرسیده است؟
تجمع دانشگاهیان در حمایت از دانشجویان آمریکا و اروپا
فریب مردم با درج "بدون کلسترول" روی روغن‌های نباتی
بررسی آخرین وضعیت ایجاد حساب واحد خزانه توسط دستگاه‌ها در کمیسیون اصل نود
دیدار تیم ملی والیبال دانش‌آموزی ایران با رهبر معظم انقلاب +عکس
ثبت دانشکده تاریخی «سه‌گوش» اهواز به نام دانشگاه
بازداشت حداقل ۱۰۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های آمریکا
برهنگی و عریانی یکی از دسیسه‌های دشمن برای نابود کردن خانواده‌هاست
آماده‌باش مدیریت بحران تهران برای بارش‌های شدید
استرداد کلاهبردار ۱۲۰۰ میلیاردی به کشور
بن کتاب دانشجویان و طلاب چقدر است؟
افتتاح اولین خوابگاه متاهلی دانشگاه خلیج فارس
کلید اولیه نوبت اول کنکور منتشر شد
آغاز معتبرترین مسابقات ریاضی دانشجویی جهان در دانشگاه تبریز
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top