تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/04/22 - 11:06
کد خبر: 401607

در مذاکرات وین کدام تحریم‌ها لغو خواهد شد؟

اگر مذاکرات وین به نتیجه برسد و برجام دوباره احیا شود کدام تحریم‌ها لغو خواهند شد و ایران در ازای لغو این تحریم‌ها چه تعهدات هسته‌ای باید بدهد؟ آیا می‌توان این‌بار از آمریکا و دیگر کشورهای عضو تضمینی برای پایبندی به برجام گرفت؟

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل ازخبرآنلاین، محمدجواد ظریف در آخرین گزارش خود از روند اجرای برجام به این سؤالات پاسخ داده و نکات مورد نظر خودش درباره برجام و مذاکرات وین را خطاب به مردم و مسئولان بیان کرده است.

بر اساس چهارچوبی که تا کنون در مذاکرات وین به دست آمده است در صورت حصول توافق و بازگشت آمریکا به برجام، تمامی تحریم های موضوعی علیه اقتصاد ایران شامل تحریم های قبل از برجام(مالی و بانکی، بیمه، انرژی و پتروشیمی کشتیرانی، کشتی سازی و بخشی از بنادر، طلا و فلزات گران بها، نرم افزار، صنعت خوردرو، فروش هواپیما و خدمات مربوطه و واردات فرش، و مواد غذایی از ایران) و تحریم های بعد از برجام و در زمان ترامپ (صنایع فلزات ایران، صنایع معدنی ، عمران ، نساجی و تحریم علیه دفتر مقام معظم رهبری و مجموعه های وابسته ) رفع خواهند شد. همچنین شناسایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان به اصطلاح سازمان تروریستی خارجی ابطال خواهد شد. علاوه بر این پیش از هزار شخص وحقیقی و حقوقی (فرد، نهاد، کشتی و هوهواپیما) از فهرست تحریم های امریکا خارج می شوند.

اگر در وین توافق شده و آمریکا تحریم های ذکر شده را رفع کند، جمهوری اسلامی ایران نیز پس از راستی آزمایی رفع تحریم ها (که در مورد شیوه های آن نیز مذاکرات مبسوطی صورت گرفته است)به تعهد خود در برجام باز خواهد گشت. مهمترین اقدامات نظارتی و شفاف ساز، و محدودیت های پذیرفته شده در برجام که در صورت توافق در وین دوباره اجرا خواهند شد، شامل موارد زیر است:

اجری داوطلبانه پروتکل الحاقی و نظارت حساب شده بر تهدات برجامی، غنی سازی اورانیوم در سطح حداکثر 3/67 درصد استفاده از حداکثر 6104 دستگاه سانتریفیوژ IR-1 حفظ حداکثر 300 کیلو مواد غنی شده و معاوضه مازاد آن با کیک زرد، تبدیل رآکتور آب سنگین اراک به یک رآکتور نوین ولی بدون خطرات اشاعهای،با حفظ ماهیت آب سنگین آن.

تضمین برای اجرای توافق از نظر بین المللی اجماع جهانی علیه برهم زننده توافق از یک سو و اتکا به ظرفیت های ملی و به ویژه «اتکا به ظرفیت برگشت پذیری در برنامه هسته ای» برای هزینه‌مند کردن نقض توافق بود که در برجام هر دو مورد استفاده قرار گرفت. نباید فراموش کرد که هیچ تضمینی جز ایجاد هزینه کوتاه و یا دراز مدت برای متخلف نمی تواند مانع استفاده از قدرت اقتصادی امریکا برای تحمیل خواسته خود بر دیگران شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هشدار شیوع سرخک در عراق برای زائران اربعین
آرین سلیمی گام نخست را محکم برداشت
با آمبولانس‌های خصوصی متخلف برخورد می‌شود
علی‌آبادی وزیر پیشنهادی نیرو شد
ایجاد ۵۰درصدی اشتغال دانش آموختگان با سامانه اشتغال ایرانیان
تقدیر معاون اول رئیس جمهور از عملکرد ورزشکاران در المپیک
تقدیر معاون اول رئیس جمهور از عملکرد ورزشکاران در المپیک
افسردگی احتمال بقای مبتلایان سرطان سینه را کاهش می‌دهد
پرداخت معوقات حق التدریس اعضای هیات علمی /دانشگاه علامه‌ در بین ۱۰دانشگاه برتر از نظر فعالیت‌های فرهنگی/ اعضای هیات امنای سازمان ملی سنجش معرفی شدند
مذاکره عجیب پرسپولیس؛ روبرتو کارلوس هم بود، می‌آمد!
عکس یادگاری مدال آوران کشتی فرنگی روی رود سن | عکس
استوری احساسی محمد بنا برای حسن یزدانی | عکس
استقلال نکونام تا دندان مسلح!
آخرین جزئیات از وضعیت وزیران پیشنهادی دولت پزشکیان
صعود بیت‌کوین/ آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان
خبر مهم مشاور رهبر انقلاب درباره تنبیه شدید اسرائیل +جزئیات
حسن یزدانی به خط پایان رسید
گاریدو شخصا مجوز مذاکره با یک بازیکن را گرفت
خبر بسیار خوب برای گرمایی‌ها ؛ گنبد گرمایی از ایران رفت؟
تهران-نجف ۱۴ میلیون تومان شد
گزینه‌های محتمل تصدی وزارت علوم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top