تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/04/28 - 00:15
کد خبر: 402218

گفتگوی «خبرنامه دانشجویان ایران» با ۴ عضو هیئت رئیسه مجلس درپی اظهارات اخیر روحانی؛

مصوبه مجلس قدرت چانه‌زنی دولت در مذاکرات را بالا برد/ رئیس جمهور درک درستی از مسائل امنیت ملی ندارد

مصوبه مجلس قدرت چانه‌زنی دولت در مذاکرات را بالا برد/ رئیس جمهور درک درستی از مسائل امنیت ملی ندارد

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: این صحبت آقای روحانی واقعا نشان داد که نه حقوق‌دان است و نه سرهنگ چون علمی از هیچکدام ندارد. اگر حقوق‌دان است که ما نمی دانیم کجا حقوق خوانده، اگر دو واحد در دانشگاه تدریس کرده بود، اگر حقوقدان واقعی بود، می دانست که در مقابل کسانی که زیاده خواهی می‌کنند نباید دستمان را خالی کنیم.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حسن روحانی در حالی مجلس فعلی را مقصر شکست مذاکرات وین در احیای برجام و لغو برخی تحریم ها و آزادشدن پول‌های ایران دانسته است که فعلا اخبار حاکی از آن است که مذاکرات تا آمدن دولت بعدی دنبال نمی شود.

سخنان روحانی درحالی بیان می شود که تا پایان دولتش چیز زیادی نمانده است و طبیعی است که روزهای پایانی را  تنها فرصت خود برای دفاع از مهمترین دستاورد دولتش یعنی برجام می داند. از طرفی همانند روزهای ابتدایی دولت خود که ضعف های مدیریتی خود را با مقصر کردن دولت قبل می پوشاند و امروز نیز با مقصر نشان دادن سایرین می خواهد از عملکرد ضعیف دولتش در برجام فرار کند.

مصوبه مجلس قدرت چانه‌زنی دولت در مذاکرات را بالا برد/ رئیس جمهور درک درستی از مسائل امنیت ملی ندارد

این درحالی است که برخی رسانه های داخلی و خارجی  بخصوص رسانه های اصلاح طلب به این صحبت ها پرداخته و با تیترهای بزرگ و کوچک شروع به مظلوم نمایی و رفع تقصیر از گردن دولت می کنند.

از این رو «خبرنامه دانشجویان ایران» گفتگویی با اعضای هیئت رئیسه مجلس از جمله محسن پیرهادی، مجتبی یوسفی، علیرضا سلیمی و محمد رشیدی پیرامون تصویب طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» و اظهارات اخیر حسن روحانی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

مصوبه مجلس قدرت چانه‌زنی دولت را بالا برد

محسن پیرهادی، عضو هیئت رئیسه و کمیسیون امنیت ملی مجلس: آن مصوبه مجلس تا جایی که ما اطلاع داریم حتی در خلوت، دوستان دولتی اظهار کرده بودند این یک فرصت مناسبی شد که ما بتوانیم قدرت چانه زنی‌مان را در تعامل با کشورهای غربی بالا ببریم.

مصوبه مجلس قدرت چانه‌زنی دولت در مذاکرات را بالا برد/ رئیس جمهور درک درستی از مسائل امنیت ملی ندارد

وی در ادامه افزود: باهمین دستاوردی که به نوعی مجلس داشت، تقدیم دولت روحانی کرد تا بتواند بهتر با آن مذاکره کند و قدرت و اقتدار کشور خودمان را نشان دهد. لذا من از این اظهار رئیس جمهور متعجب شدم و فکر می‌کنم یک تصمیم آگاهانه بود به نحوی که تایید مقام معظم رهبری را به عنوان سیاستگذار کلان کشور و تصمیم گیرنده نهایی در حوزه سیاست خارجه کشور ما را هم داشتیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: خود کارشناسان غیرسیاسی که در حوزه روابط بین الملل هم قلم میزنند و نظر کارشناسی می دهند، آنها هم یکی از مصوبات خوب مجلس را همین مصوبه و قانون می دانند.

مجلس ۲ ماه به دولت فرصت داد تا از موضع بالا وارد مذاکرت شود

مجتبی یوسفی، عضو هیئت رئیسه و کمیسیون عمران مجلس: در دنیای سیاست کسانی که بدیهیات کار و زبان سیاست دنیا را بلد باشند، هیچوقت ابزار قدرت خودشان را از دست نمی دهند. ابزار قدرت یعنی قانونی که به شما آن توانایی را می‌دهد که در مذاکرات چانه زنی کنید.

وی در ادامه افزود: مجلس به نوعی به دستگاه دیپلماسی، این قانون را داد تا آن زمان که دولت همه آورده‌ها را پشت میز مذاکره برای دشمن رو کرده بود و هیچ چیزی برای چانه زنی نداشت یکبار دیگر این فرصت را داد تا دست بالا را در مذاکرات به دست آورد.

مصوبه مجلس قدرت چانه‌زنی دولت در مذاکرات را بالا برد/ رئیس جمهور درک درستی از مسائل امنیت ملی ندارد

یوسفی با بیان اینکه هنگامی که آمریکا به تعهداتی که در چند سال گذشتهه در برجام عمل نکرد و هیچ گشایشی در روند رفع تحریم ها اتفاق نیفتاد، گفت: مجلس آمریکا وقتی قانون کاستا و تحریم ها تصویب می‌شد، چه ترامپ، چه اوباما و حتی بایدن می‌گفتند که ما تحریم‌هایی را می‌توانیم برداریم که تحریم ها توسط مجلس ما(آمریکا) مصوب نشده باشد. حال مجلس ما هم به دولت دو ماه فرصت داده است که از دست بالا وارد مذاکرات شود.

این نماینده مجلس در پایان تصریح کرد: این صحبت آقای روحانی واقعا نشان داد که نه حقوق‌دان است و نه سرهنگ چون علمی از هیچکدام ندارد. اگر حقوق‌دان است که ما نمی دانیم کجا حقوق خوانده، اگر دو واحد در دانشگاه تدریس کرده بود، اگر حقوقدان واقعی بود، می دانست که در مقابل کسانی که زیاده خواهی می‌کنند نباید دستمان را خالی کنیم.

دولت روحانی ارتباط خود با خدا را جدا کرد و به دنبال کدخدا رفت

محمد رشیدی، عضو هیئت رئیسه و کمیسیون کشاورزی مجلس: با توجه به این که دولت روحانی ارتباط خود را از خدا جدا کردند و به دنبال کدخدا رفتند، نزدیک به ۷ سال هیچ نتیجه ای از این موضوع نگرفتند. آمریکا از برجام خارج شد ولی ایشان همچنان می گفتند که ما هستیم نتیجه‌اش این شد که فشار زیادی به مردم ایران وارد شد ولی مردم تسلیم نشدند. مقام معظم رهبری هم ایستادگی کردند.

مصوبه مجلس قدرت چانه‌زنی دولت در مذاکرات را بالا برد/ رئیس جمهور درک درستی از مسائل امنیت ملی ندارد

وی در ادامه افزود: برجام هیچگونه دستاوردی نداشت، اگر با برجام تحریم کم یا مبادلات بانکی برقرار می شد، در آن صورت می توانستیم درباره دستاورد ها صحبت کنیم؛ اما این وضعیت نه تنها بهتر نشد بلکه روز به روز بدتر و مشکلات مردم هم بیشتر شد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: اگر می بینید که امروز مذاکرات شکلی جدی به خودش گرفت برای این قانونی است که مجلس به تصویب رساند. دشمن فهمید که از طرف توده مردم یک جدیت و مطالبه همه جانبه ای ایجاد شده است. این ادعاهایی که آقای روحانی مطرح می کند حرف های مبنایی نیست و ملت از آنها نمی پذیرند.

روحانی قادر به درک مسائل امنیت ملی نیست

علیرضا سلیمی، عضو هیئت رئیسه و کمیسیون صنایع و معادن مجلس: سوال اساسی این است که ۷ سال آقای روحانی چه می‌کرده است؟ مجلس هم همسو با دولت بود. یکی از خصلت های آقای روحانی این است که ایشان به دنبال مقصر پیدا کردن است. از نگاه ایشان، یک روز ترامپ مقصر است یک روز مجلس مقصر!

وی در ادامه افزود: اظهارات رئیس جمهور در این چند وقت نشان داد که ایشان درک درستی از مسائل امنیت ملی ندارد. آمریکایی‌ها از مجلس استفاده می کنند و مجلس به نوعی کمک‌کننده دولت است. در واقع باید در این که آقای روحانی رجل سیاسی است یا نه شک کرد.

مصوبه مجلس قدرت چانه‌زنی دولت در مذاکرات را بالا برد/ رئیس جمهور درک درستی از مسائل امنیت ملی ندارد

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: اگر قانون راهبردی که مجلس تصویب کرد، نبود، ایشان چه چیزی را می خواست در مذاکره استفاده کند؟ آقای روحانی یادتان هست که آقای کری با وزیر امور خارجه شما قدم میزدند؟ قانون راهبردی که به تصویب رسید، آمریکایی‌ها را مجاب کرد که پشت میز مذاکره حاضر شوند.

این نماینده مجلس در پایان گفت: خود آقای ظریف و عراقچی از این قانون راهبردی حمایت کردند و گفتند که به نفع کشور است، ولی مثل اینکه آقای روحانی با ایشان هیچ مشورتی را انجام نداده است. با توجه به این که روزهای آخر دولت سپری می‌شود و دولت آقای روحانی شکست خورده، طبیعی است که ایشان به دنبال مقصر می گردند.

مصاحبه از مسلم خلخال

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top