تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/05/06 - 08:54
کد خبر: 403075

معرفی رشته‌های دانشگاهی/ بخش پانزدهم

بازار کار و آینده شغلی رشته‌های «شنوایی سنجی» و «میکروبیولوژی»

بازار کار و آینده شغلی رشته‌های «شنوایی سنجی» و «میکروبیولوژی»

با توجه به اینکه رشته شنوایی سنجی رشته ای تازه بنیان است، اغلب منابع درسی به زبان انگلیسی و ترجمه نشده است. بنابراین تسلط بر زبان انگلیسی برای موفقیت در این رشته، امری ضروری است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کنکور سراسری ۱۴۰۰ با حضور بیش از یک میلیون داوطلب در تیرماه برگزار شد، حالا داوطلبان منتظر اعلام نتایج و انتخاب رشته تحصیلی خود در مقطع کارشناسی هستند. در این میان اصلی ترین دغدغه این روزهای داوطلبان و خانواده ها انتخاب رشته آینده دار و مناسب برای بازار کار است. خبرنامه دانشجویان ایران به همین بهانه به معرفی رشته های موجود در دوره کارشناسی کرده است.

گروه تجربی/شنوایی سنجی

فرصت شغلی ، بازار کار و وضعیت استخدام

استخدام شنوایی شناس می تواند در بخش شنوایی شناسی بیمارستان ها، درمانگاه ها، مراکز درمانی، مدارس ناشنوایان، مراکز نگهداری سالمندان، معلولین و کودکان، کارخانه ها و مراکز صنعتی انجام شود. با داشتن تجربه و سرمایه لازم نیز می تواند به طور مستقل کار کرده و در صورت داشتن شرایط ( از جمله داشتن مدرک کارشناسی یا بالاتر، داشتن سابقه۶  ساله برای تاسیس دفتر در تهران و کرج و۴  ساله برای سایر شهرستان ها) دفاتر ارزیابی شنوایی تاسیس کند.

استخدام شنوایی شناس هایی که مدرک تحصیلات تکمیلی در این حوزه دارند، در دانشگاه ها و مراکز آموزشی نیز امکان پذیر است.

شغل شنوایی شناسی از بازارکار نسبتا خوبی به خصوص در شهرهای کوچک برخوردار است . به عنوان مثال در طرح های بزرگی مانند غربالگری دانش آموزان قبل از مدرسه که در سطح وسیعی در کشور برگزار می شود، شنوایی شناس ها که نقش اصلی را بر عهده دارند، به تعداد زیادی در این طرح ها مورد استفاده قرار می گیرند.

به طور کلی چون این شغل از مشاغل نو و جدید در کشور بوده و سابقه طولانی ندارد، قابلیت رشد و پیشرفت خوبی دارد و پیش بینی می شود از آینده شغلی خوبی نیز برخوردار باشد. همانطور که آمار برخی از کشورها نشان می دهد، آینده شغلی بسیار خوبی پیش روی شنوایی شناسی قرار دارد. چند نمونه از آنها در ادامه آمده است.

وضعیت استخدام شنوایی شناس در برخی کشورهای جهان

آمریکا – پیش بینی ها نشان می دهد میزان استخدام متخصصان شنوایی شناسی بین سال های۲۰۱۰  تا ۲۰۲۰ ، رشد۳۷ درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل۱۴  درصد می باشد.

استرالیا – در بازه زمانی۵  سال گذشته میزان استخدام در این شغل رشد۱۰۳.۶  درصدی داشته و رشد بسیار زیاد در آینده برای آن پیش بینی شده است.

میزان درآمد شنوایی شناس

آمار دقیقی از میزان حقوق و درآمد شنوایی شناس در کشور در دسترس نمی باشد. البته کارشناسانی که در بخش دولتی استخدام می شوند، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می کنند. شنوایی شناس هایی که در بخش خصوصی هستند، با توجه به میزان تجربه، توانایی و نوع توافقی که با کارفرمای خود دارند، درآمدهای متفاوتی کسب می کنند.

آنهایی هم که دفتر ارزیابی شنوایی تاسیس می کنند، با توجه به میزان توانایی و تبحر، کیفیت کار و تعداد مراجعان، درآمدهای مختلفی خواهند داشت.

درآمد شنوایی شناس در برخی از کشورهای جهان

آمریکا – متوسط درآمد سالانه این شغل۶۶.۶۶۰  دلار (برای همه مشاغل۳۳.۸۴۰  دلار ) در سال۲۰۱۰  و مطابق با آخرین آمارها در سال ۲۰۲۰، ۷۸۱۰۰ دلار بوده است.

استرالیا – متوسط درآمد سالانه متخصصان شنوایی سنجی ۶۰.۰۰۰ دلار (قبل از کسر مالیات) می باشد.

انگلستان – متوسط درآمد سالانه این شغل برای افراد تازه کار بین۳۲.۰۰۰  تا۴۱.۶۰۰  دلار، برای افراد ارشد حدود۵۲.۰۰۰  دلار و برای مدیران و مشاوران این حوزه بین۶۱.۰۰۰  تا۱۲۱.۰۰۰  دلار می باشد.

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه

با توجه به اینکه رشته ی شنوایی سنجی رشته ای تازه بنیان است، اغلب منابع درسی به زبان انگلیسی و ترجمه نشده است. بنابراین تسلط بر زبان انگلیسی برای موفقیت در این رشته ، امری ضروری است.

رشته ی شنوایی سنجی با افرادی سروکار دارد که ممکن است به علت مشکلات شنوایی و تعادلی خود، دچار مشکلات روحی و اجتماعی شده باشند . بنابراین داشتن سلامت کامل روانی برای شنوایی سنج و مهارت ارتباطی مناسب برای بازگرداندن این افراد به زندگی و اجتماع ، امری ضروری است.همچنین دقت و توجه به جزییات، رفتار دلسوزانه و حرفه ای با بیماران و مهارت انجام کار تیمی از دیگر مهارت های مورد نیاز این رشته است.

وضعیت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر

امکان ادامه تحصیل این رشته در حال حاضر تا کارشناسی ارشد وجود دارد.

گروه تجربی/میکروبیولوژی - ژنتیک

آینده شغلی

در زیست شناسی سلولی ملکولی،سلول به عنوان واحد بنیادی تشکیل دهنده‌ی حیات مورد مطالعه قرار می گیرد و نقش مهمترین ملکولهای آن  و پروتئین‌ ها و روند پروتئین سازی بررسی می شود.

رشته سلولی ملکولی در زیست شناسی مدرن از جایگاه ویژه و ممتازی برخورداری است و این رشته است که محققین زبده را برای کار در تحقیقات مربوطه در حوزه های مختلف پزشکی‌، بیوشیمی‌، ژنتیک‌، بیوتکنولوژی‌، مهندسی‌ ژنتیک‌، اصلاح‌ نباتات‌، شیلات‌ و دام‌ و نظایر آن تربیت‌ می‌کند.

میکروبیولوژی رشته زیست شناسی سلولی مولکولی در حال حاضر در ۵گرایش بیوشیمی، زیست فناوری(بیوتکنولوژی)، ژنتیک، علوم سلولی ملکولی و میکروبیولوژی در مقطع کارشناسی ارایه می شود که گرایش بیوشیمی آن در مقطع کارشناسی در حال حاضر در دانشگاه های دولتی پذیرش دانشجو ندارد.

برای موفقیت در گرایش‌های‌ مختلف‌ زیست‌شناسی‌ سلولی‌ و مولکولی‌ علاوه بر شرایط عمومی و مشترک همه رشته ها، علاقه مندی به‌ کارهای‌ آزمایشگاهی‌ ضروری است؛

چرا که عمده وقت متخصص این رشته در آزمایشگاه‌ علوم‌ سلولی‌ و مولکولی‌ سپری می شود و علاوه بر آن ماهیت بسیاری از فعالیت های معمول او نظیر استخراج‌ RNA از یک‌ بافت نیازمند صرف زمان طولانی است.

وضعیت استخدامی رشته کارشناسی میکروبیولوژی

مشاغل زیر به طور مستقیم به این رشته تحصیلی ارتباط دارد و دانش آموختگان در صورت فعالیت در این شغل بیشترین ارتباط را بین رشته تحصیلی و شغل خود برقرار خواهند کرد:

میکروبیولوژیست

معلمی

پژوهشگر

کارشناس آزمایشگاه تشخیص طبی

همچنین مشاغل زیر از جمله مهمترین مشاغل موجود در دستگاه های دولتی است که با این رشته تحصیلی ارتباط دارد:

کارشناس آزمایشگاه غذا، دارو و بهداشتی

کارشناس آزمایشگاه واکسن و سرم

کارشناس مواد خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی

توانایی های لازم

رشته بیوتکنولوژی از بین داوطلبان گروه آزمایشی ریاضی فیزیک و علوم تجربی دانشجو می پذیرد چرا که بعضی از گرایشهای این رشته به علوم پزشکی و بعضی دیگر از گرایشها به رشته های مهندسی مربوط می شود. گفتنی است که دوره دکترای مستقیم بیوتکنولوژی، دوره آموزشی خاصی است که مناسب با توانایی های دانشجویان سرآمد به صورت پیوسته و فشرده تنظیم شده است و با پذیرش دانشجویانی که از نظر بهره هوشی، قدرت درک و استدلال، توان نوآوری و خلاقیت، خودآموزی و استفاده مناسب از وقت، علاقه و انگیزه شدید به یادگیری و توانایی های ذهنی و روانی سرآمد همگنان خود هستند، آنان را برای اخذ درجه دکتری در این رشته آماده می کنند.

از همین رو نیمی از ظرفیت پذیرش این رشته به داوطلبانی اختصاص دارد که در مرحله ما قبل نهایی المپیادهای دانش آموزی ریاضی، فیزیک، شیمی، کامپیوتر و زیست شناسی پذیرفته شده باشند و نیمی دیگر نیز به داوطلبانی که از طریق آزمون سراسری وارد شده و نمره کل آزمون سراسری آنها از ۱۰۰۰۰کمتر نباشد. برای مثال در اولین سال ارائه این رشته، آخرین رتبه قبولی ۱۷۳و در سال دوم، آخرین رتبه قبولی ۱۵۰بود.در ضمن از پذیرفته شدگان این رشته، مصاحبه علمی به عمل می آیند تا دانشجویانی که واقعا علاقه مند بوده و انگیزه علمی لازم را دارند، وارد این رشته شوند.

موقعیت شغلی در ایران

رشته بیوتکنولوژی، یک رشته جدید است و بی شک مدتی زمان خواهد برد تا فارغ التحصیلان آن، جایگاه واقعی خویش را پیدا کنند اما این به معنای آن نیست که موقعیت شغلی برای فارغ التحصیلان این رشته مهیا نمی باشد. چون زمینه کار بیوتکنولوژی در داخل کشور مساعد است و برای مثال در حال حاضر عده ای از دانشجویان دوره دکترای میکروبیولوژی که در زمینه بیوتکنولوژی میکروبی مطالعه می کنند، بر روی آبهای شور کشور مثل دریاچه ارومیه که امکان رشد موجودات در آن پیچیده و مشکل است، تحقیق می کنند تا با بهره گیری از تکنیک های بیوتکنولوژی، محیطی مناسب برای رشد موجودات دریایی در داخل آن فراهم آورند.

از سوی دیگر فارغ التحصیلان این رشته می توانند به عنوان نیروی انسانی متخصص برای مدیریت میانی و هدایت امور فنی خطوط تولید، مزارع و آزمایشگاهها مشغول به فعالیت شوند.

گرایش‌های علم میکروبیولوژی

الف) گرایش پزشکی: در این گرایش میکروبهایی که برای انسان بیماری زا هستند و چگونگی فغالیت آنها بررسی می شود. البته این گرایش قسمت کوجکی از علم میکروبیولوژی را برای خود اختصاص می دهد چرا که از میان میکروبهای شناخته شده فقط حدود ۱۷۰ نوع میکروب، بیماری زا هستند و بقیه میکروبها تا کنون شناخته شده اند، میکروبهای مفید می باشند.

ب) میکروبیولوژی غذایی: بسیاری از مواد غذایی مثل ماست یا پنیر به یاری میکروبها تولید می شوند.

ج) میکروبیولوژی صنعتی: در این گرایش از میکروبیولوژی از میکروبهای مفید برای تولید مواد صنعتی مانند اسیدها و کمپوست میکروبی ( تهیه کود به یاری مواد زاید و زباله ها) استفاده می شود، همچنین از میکروبها در رفع آلودگی های محیط زیست استفاده می گردد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top