تاریخ انتشار: یکشنبه 1400/05/10 - 16:18
کد خبر: 403479

آمار اشتغال در فضای مجازی در هاله‌ای از ابهام

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی تهران با بیان اینکه اطلاعات به‌دست آمده از اشتغال ایجاد شده در فضای مجازی کامل نیست، گفت: نقص اطلاعات سبب فقدان راهبرد برای این حوزه شده است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران، مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در این جلسه با بیان اینکه اطلاعات به‌دست آمده از میزان اشتغال ایجاد شده در فضای مجازی اطلاعات دقیق و کاملی نیست، گفت: نقص اطلاعات در این حوزه سبب شده نتوان راهبری جامع و کاملی در این حوزه داشت و برای توسعه این حوزه اقدام اساسی در چارچوب قانون انجام داد.

وی ادامه داد: وظیفه قانونی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران این است که در حوزه اشتغال راهبری داشته باشد اما با وجود اشتغال‌های بی‌شمار ایجاد شده در فضای مجازی نمی‌توان رصدی از این فضا داشت و راهکارهایی برای بهبود کسب و کارهای اینترنتی ارائه داد.

شفیعی تاکید کرد: این‌که فضای مجازی و حوزه ICT، در حوزه اشتغال به آسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و برخی بروکراسی‌های اداری را ندارد، نقطه قوت این فضاست و ما به دنبال ایجاد محدودیت و سنگ‌اندازی در فضای تجارت الکترونیک نیستیم.

وی با اشاره به دعوت از همکاران معاونت آمار و اطلاعات سازمان در این جلسه خاطرنشان‌کرد: یکی از مأموریت‌های معاونت آمار و اطلاعات سازمان مدیریت اجرای طرح‌های آماری در خصوص اشتغال برای رصد میزان اثربخشی برنامه‌های اشتغال در استان است و در حوزه ICT نیز نیازمند رصد فعالیت‌ها و میزان اشتغال هستیم تا بتوانیم اثر بخشی طرح‌های اشتغال در این حوزه را مورد بررسی قرار دهیم.

مرتضی رضایی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان تهران نیز در این جلسه بیان کرد: دسترسی آسان هموطنان به فضای کسب و کار در بستر فضای مجازی مزیتی است که باید حفظ و تقویت شود اما در چارچوب قانونی نیز باید بتوان اطلاعات اشتغال را به‌منظور برنامه‌ریزی کامل‌تر رصد کرد.

ابهام در تعاریف اشتغال اینترنتی

مسعود افشین معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران نیز در این جلسه گفت: در حوزه طرح‌های آماری تاکنون آمار اشتغال مشاغل جدا از مشاغل حوزه ICT مورد بررسی قرار می‌گرفت و برای به‌دست‌آوردن آمار اشتغال در این حوزه با چالش‌هایی از جمله نداشتن تعریف واحد از اشتغال در این حوزه، سازمان‌ها و ارگان‌هایی که با این مشاغل مرتبط هستند و حوزه جغرافیایی نامتمرکز این مشاغل روبه‌رو هستیم.

شهرام عدالتی معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران نیز در این جلسه با اشاره به گسترش بدون مرز تجارت الکترونیک در جهان و به تبع آن کشور افزود: در برنامه ششم توسعه که در سال پایانی اجرای آن قرار داریم الزام رشد و توسعه در این فضا وجود داشت و بیشترین سهم از رشد اقتصادی در استان تهران نیز در این فضا دیده شده بود.

وی ادامه داد: با این وصف ترسیم آینده تهران بدون در نظر گرفتن تجارت الکترونیک و مشاغل تحت وب شدنی نیست اما با توجه به پیچیدگی این فضا باید گام به گام جلو رویم.

عدالتی تاکید کرد: در برنامه هفتم توسعه حوزه تجارت الکترونیک از پیشران‌های اقتصادی در کشور خواهد بود و از هم‌اکنون باید برای تدوین برنامه هفتم توسعه در حوزه اشتغال برای این حوزه سهم اساسی قائل شویم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران در پایان این جلسه با جمع‌بندی نظرات ارائه شد، گفت: با توافق مرکز آمار ایران و مرکز ارتباطات و فناوری اطلاعات لازم است در پرسشنامه‌های مرکز آمار ایران در طرح‌های آماری بازنگری صورت گیرد و شاخص‌های سنجش اشتغال در فضای مجازی نیز در این پرسشنامه‌ها گنجانده شود.

شفیعی ادامه داد: در حوزه فضای مجازی باید شاخص‌های سنجش میزان اشتغال از جمله ساعت- نفر و… مورد بازنگری قرار گیرد و با داده‌های در دسترس در فضای مجازی در این حوزه گام برداریم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
عصر فناوری‌/ هوش مصنوعی چگونه آینده را تغییر می‌‍‌دهد؟
جشن برداشت زعفران در ایران
آموزش تیزهوشان نهم رایگان!
معرفی صرافی آبان تتر، نگاهی بر قابلیت ها و خدمات این صرافی ارز دیجیتال
راهنمای خرید ویپ از سایت ویپ دیاکو
پاپ اسمیر چیست؟ و بهترین زمان انجام آن
فرش ماشینی با فرش دستباف چه تفاوت‌هایی دارد؟
امیر تتلو در مدح امام علی (ع) شعر سرود + عکس
بزرگترین مزرعه استخراج ارز دیجیتال در خراسان شمالی کشف شد
آمریکا این بار با اف ۱۵ های جدید جیب عربستان را خالی می‌کند
امام‌ جمعه این شهر در اثر سانحه تصادف درگذشت
صدایی که دستور جنایت صادر کرد!
مرگ؛ ایستگاه پایانی دو قاتل
سرکوب آمریکایی‌ها توسط چماقداران ایرانی - یهودی
باران بهاری در راه ۱۸ استان
چند ساعت در شبانه‌روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟
۳ روز مانده به بازگشایی نمایشگاه کتاب/ کارگران مشغول کارند
کمبود آب بلوچستان تا ۴ سال آینده رفع می شود
رونالدو و مسی هم تیم می‌شوند؟!
مورایس: برای آینده برنامه‌هایی دارم
پیروزی تماشایی و مهیج لیورپول مقابل تاتنهامی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top