تاریخ انتشار: پنجشنبه 1400/05/14 - 09:05
کد خبر: 403906

«خبرنامه دانشجویان ایران» در گزارشی بررسی کرد؛

شرایط نقص عضو غیرموثر در انتخاب رشته تحصیلی کنکور ۱۴۰۰ +جدول

شرایط نقص عضو غیرموثر در انتخاب رشته تحصیلی کنکور ۱۴۰۰ +جدول

نقص اعضای موثر برای انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۰ اعلام شد و در این گزارش عضوهای موثر برای انتخاب رشته کنکور که حداقل کارایی لازم مورد نیاز در رشته های تحصیلی گروه های آزمایشی پنجگانه کنکور داشته باشند را بررسی کردیم.

به گزارش خبرنگار سرویس صنفی-آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نتیجه اولیه کنکور سراسری ۱۴۰۰ به صورت کارنامه از ۱۰ مرداد بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار گرفته است. همچنین دفترچه راهنمای انتخاب رشته حاوی تمامی شرایط و ضوابط رشته‌های تحصیلی دوره‌های روزانه، شبانه، مجازی، پردیس خودگردان و شهریه پرداز، دانشگاه پیام‌نور، مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی (اعم از باآزمون و پذیرش صرفاً براساس سوابق تحصیلی «بدون آزمون») برای علوم تجربی، علوم انسانی، علوم ریاضی و هنر و زبان های خارجی بر روی سایت سازمان سنجش منتشر شده است. متقاضیان می‌توانند ۱۵۰ کدرشته محل را از دفترچه استخراج و به ترتیب تقدم علاقه مرتب کنند و از پنجشنبه ۱۴ مرداد تا دوشنبه ۲۰ مرداد در فرم انتخاب رشته درج کنند.

در این گزارش به نقص عضوهای موثر برای انتخاب رشته کنکور که حداقل کارایی لازم مورد نیاز در رشته های تحصیلی گروه های آزمایشی پنجگانه کنکور را داشته باشند، بررسی کردیم که در ادامه می‌خوانید.

۱) حداقل کارایی اعضاء:

با توجه به اینکه دانشگاه های الزهرا(س)، تهران، شهید بهشتی تهران، شهید چمران اهواز و علامه طباطبایی تهران مبادرت به راه اندازی پایگاه امکانات رایانه ای ویژه دانشجویان نابینا (روشندل) نموده اند، به متقاضیان نابینا توصیه می شود که رشته های تحصیلی موجود در دانشگاه های مذکور را در اولویت انتخاب رشته های تحصیلی مورد علاقه خود قرار دهند.

نقص عضو غیرمؤثر در فعالیت های مطلوب حرفه ای رشته های مختلف تحصیلی گروه های آزمایشی پنجگانه به شرح ذیل می باشد.

۱-۱) حداقل اعضاء با کارآیی لازم مورد نیاز در رشته های تحصیلی گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی:

الف) در رشته های تحصیلی گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی داشتن سلامت کامل و نقص عضوی که مانع فعالیت های مختلف نشود، ضروری است.

ب) نقص عضو غیرمؤثر در فعالیت مطلوب حرفه ای در رشته های معماری و شهر سازی: برای رشته های مهندسی معماری، شهر سازی، کاردانی معماری و کاردانی معماری سنتی امکان استفاده از هر دو چشم و حداقل یک دست فعال برای ترسیم ضروری است.

ج) در رشته نقشه برداری برخورداری از برجسته بینی» ضروری است.

۱-۲) حداقل اعضاء با کارآیی لازم مورد نیاز در رشته های تحصیلی گروه آزمایشی علوم تجربی:

الف) در کلیه رشته های تحصیلی گروه آموزشی پزشکی، بجز موارد خاصی که در جدول ذیل مشخص گردیده است، باید از سلامت جسمانی (از لحاظ قلب، تنفس، گردش خون، جهاز هاضمه، دستگاه ادراری و روانی برخوردار باشند.

غیر از موارد مذکور در جدول فوق بقیه اعضاء باید کاملا سالم و دارای کارایی لازم باشد.

- در سایر رشته های گروه پزشکی پزشکی، پرستاری، دندانپزشکی، مامایی و...) متقاضی بایستی از سلامت کامل روانی و جسمانی برخوردار باشد.

ب) نقص عضو غیرمؤثر در فعالیت مطلوب حرفه ای رشته های تحصیلی زیست شناسی با گرایش های مختلف و شیمی داشتن حداقل یک دست، یک چشم و یک گوش که هر یک ازکارآیی لازم برخوردار باشند، ضروری است، حتی اگر متقاضی از هر دو پا محروم باشد. بجز رشته زمین شناسی که داشتن دو پا و دو چشم با کارآیی لازم برای استفاده از آزمایش ها و انجام عملیات صحرایی ضروری است.

ج) نقص عضو غیرمؤثر در فعالیت مطلوب حرفه ای رشته های تحصیلی تکنولوژی (گیاهی، دامی، جنگلداری، شیلات، چوب، مرتع و آبخیزداری، محیط زیست، فضای سبز، تولید گیاهان داروئی و معطر، پرورش زنبور عسل و مدیریت مناطق خشک و بیابانی مندرج در جدول زیر گروهها را کسانی که یک چشم و یک گوش از دست داده باشند و یا انگشت کوچک در یک دست و یا هر دو دست نداشته باشند، می توانند انتخاب نمایند.

۱-۳) حداقل اعضاء با کارآیی لازم مورد نیاز در رشته های تحصیلی گروه آزمایشی علوم انسانی:

الف) در رشته های مشاوره و راهنمایی و گرایش مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، کسانی که از پا و دست معلول باشند، می توانند شرکت نمایند.

ب) در رشته علوم تربیتی گرایش تکنولوژی آموزشی، نقص عضو پا مؤثر نیست ولی باید از لحاظ بینائی، کلامی، شنوایی و حرکت دستها توانایی لازم را داشته باشند.

ج) در رشته علوم اجتماعی به استثناء گرایش پژوهشگری علوم اجتماعی، نقص عضو غیر مؤثر بلامانع است و متقاضیان رشته پژوهشگری علوم اجتماعی باید از لحاظ بینایی از سلامت کافی برخوردار باشند.

د) در سایر رشته ها شرکت معلولین بلامانع می باشد.

- با توجه به اینکه متقاضیان نابینا از عهده دروس عملی نظیر خدمات، مشاهده، تحقیق و ... برنمی آیند لذا مناسب است این دسته از متقاضیان از انتخاب رشته های مربوط خودداری نمایند.

۱-۴) حداقل اعضاء با کارآیی لازم مورد نیاز در رشته های تحصیلی گروه آزمایشی هنر:

همه متقاضیان به جز موارد خاص که در جدول ذیل آمده است باید از سلامت جسمانی (از لحاظ قلب، تنفس، گردش خون، جهاز هاضمه و دستگاه ادراری) و روانی برخوردار باشند.

۱-۵) حداقل اعضاء با کارآیی لازم مورد نیاز در رشته های تحصیلی گروه آزمایشی زبان های خارجی

نکته: متقاضیان ورود به رشته های مختلف زبان های خارجی، لازم است ضعف و نقص قابل توجهی در شنوایی، تکلم و نوشتن که موجب اختلال در تحصیل زبانی باشد، نداشته باشند.

گزارش از محمد رمضانی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر + جزئیات
جریمه سنگین ۴سلبریتی زن در عربستان
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
۳دستور ضربتی رئیسی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان
آمریکا و تجاوز به حق وتو !
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top