تاریخ انتشار: سه شنبه 1400/05/19 - 10:55
کد خبر: 404433

نشریات دانشجویی عامل ایجاد فضای گفتگو در دانشگاه‌هاست

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت با اشاره به نقش مهم نشریات دانشجویی در دانشگاه‌ها گفت: نشریات یکی از بستر‌های مهم فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه و عامل مهمی در ایجاد فضای گفتگو، آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی در فضای دانشگاهی است.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از مفدا، در دومین روز از اختتامیه دوازدهمین دوره از جشنواره رسانه و نشریات دانشجویی کشور که به میزبانی وزارت بهداشت در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، دکتر حسن زائری‌لطف مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت به ارائه آماری از این دوره از جشنواره تیتر ۱۲ پرداخت.

زائری‌لطف با اشاره به نقش مهم نشریات دانشجویی در دانشگاه‌ها اظهار داشت: نشریات یکی از بستر‌های مهم فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه و عامل مهمی در ایجاد فضای گفتگو، آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی در فضای دانشگاهی است.

وی با اشاره به این که ۲۸ هزار و ۲۷۱ اثر از سوی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور به دبیرخانه ارسال شد، توضیح داد: از بین این تعداد ۲۳ هزار ۷۸۹ اثر بعد از مرحله غربالگری اولیه توانستند به مرحله داوری برسند. مرحله اولیه داوری توسط دو داور تخصصی و حرفه‌ای و با ارائه کارنامه شفاف صورت گرفت و مهلت اعتراض هم داده شد؛ این شفافیت که با ارائه کارنامه مصداق پیدا کرد، رضایت مندی دانشجویان را در پی داشت. از بین اعتراض‌های رسیده ۸۸ اثر مجوز ورود به مرحله داوری را پیدا کردند و ۱۵ نفر نیز جزو برگزیدگان بودند.

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت ادامه داد: در مجموع ۸ هزار و ۴۰۱ دانشجو به جشنواره اثر فرستادند که از این بین ۴۴ درصد را دانشجویان پسر و ۵۶ درصد را دانشجویان دختر تشکیل می‌دادند؛ از بین برگزیدگان نیز ۱۲۹ نفر دانشجوی پسر و ۷۰ نفر دانشجوی دختر بودند. در مجموع ۴ هزار و ۳۰۴ اثر از مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی بودند که ۵۱ درصد را شامل می‌شود و ۴ هزار و ۹۷ نفر نیز از دانشگاه‌های تابعه وزارت علوم بودند. در کل ۱۵۳ دانشگاه در جشنواره شرکت کردند که ۹۳ دانشگاه به مرحله نهایی رسیدند و ۴۵ دانشگاه نیز برگزیده شدند.

وی در ادامه به ذکر ویژگی‌های این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: یکی از ویژگی‌های اصلی این جشنواره ارائه کارنامه به شرکت‌کنندگان بود که امیدواریم در دوره‌های بعدی جشنواره نیز ادامه پیدا کند و دانشجویان از نقاط ضعف و قوت کار خود اطلاع پیدا کنند. ارائه کارنامه تصمیم چالش برانگیزی بود که طی شش جلسه شورای سیاست گذاری درباره آن به جمع بندی رسیدیم و همینجا لازم است از زحمات دکتر لاری، دکتر غفاری، مهندس عسکری و مهندس حجازی‌زاده به خاطر زحماتی که در این راستا کشیدند، قدردانی کنم.

زائری‌لطف اضافه کرد: ویژگی دیگر دوره دوازدهم تعیین دانشگاه برتر و کارشناس برتر بر اساس شاخص‌های مشخص شده و تعیین شده بود. بخش سرزمین مادری نیز بخش ابتکاری این دوره بود که ویژه دانشجویان خارج از کشور و برای آشنایی با نشریاتی بود که به زبان فارسی در خارج از کشور منتشر می‌شوند؛ در این بخش ۴۵ اثر از ۹ کشور ارسال شد و امیدواریم در آینده و دوره‌های بعدی شاهد آثار بیشتری در این بخش باشیم.

وی با ابراز امیدواری از این که هر دوره از جشنواره نسبت به دوره‌های قبل ارتقاء کمی و کیفی داشته باشد، گفت: علیرغم شرایط کرونایی کارگاه‌ها و نمایشگاه تعطیل نشد و از طریق فضای مجازی این دو بخش را در حاشیه جشنواره برپا کردیم. در نمایشگاه مجازی آثار دوره‌های دهم، یازدهم و دوازدهم جشنواره به نمایش گذاشته شد و ۵ کارگاه آموزشی نیز به صورت مجازی برگزار شد که متولی آن‌ها دانشگاه‌های علوم پزشکی بودند.

مدیر کل فرهنگی وزارت بهداشت در ادامه به اقدامات معاونت فرهنگی و دانشجویی این وزارتخانه در راستای ارتقاء فعالیت‌های فرهنگی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی پرداخت و توضیح داد: یکی از عمده دغدغه‌هایی که در دانشگاه‌های علوم پزشکی با آن مواجه بودیم، لزوم تجهیز فضا‌های فرهنگی بود که با توجه به پروسه مالی دانشگاه‌ها کار سختی بود؛ با این حال مبالغ در سه بخش به دانشگاه‌ها ارسال شد و در آخرین مرحله بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان برای تجیهز فضا‌های فرهنگی به دانشگاه‌ها کمک شد.

زائری‌لطف با اشاره به اینکه وقتی یک دانشجو را برای فعالیت جذب می‌کنیم باید فضا و امکانات هم در اختیار او قرار دهیم، اظهار داشت: دانشجویی که برای فعالیت جذب شده نیاز به حمایت دارد و باید شرایط فعالیت هم برای او فراهم شود. در مدت اخیر اتفاقات خوبی در دانشگاه‌های علوم پزشکی رقم خورده و با ۱۰۰ درصد پیشنهاد‌های فرهنگی که دانشگاه‌ها ارائه داده‌اند، موافقت شده است؛ چرا که اعتقاد داریم عرصه فعالیت فرهنگی عرصه تجربه مدیریتی برای دانشجو است. نباید انتظار داشته باشیم برنامه‌ای که دانشجو اجرا می‌کند بی‌عیب و نقص باشد مهم اعتمادی است که ما به دانشجو داریم و از او حمایت کنیم و اگر خطایی هم باشد بپذیریم. خدا را شکر در دو سال گذشته دانشجویی نداشتیم که از لحاظ امنیتی و قضایی دچار مشکل شده باشد و اگر هم بوده حمایت صد در صدی ما را داشته است و امیدوارم این مسیر فرهنگی که باز شده ادامه پیدا کند؛ برای تداوم این مسیر باید به جوانان که آینده ساز این مملکت هستند اعتماد کنیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجاوزات دشمن صهیونیستی به جنوب لبنان مقاومت را نمی‌ترساند/ دوران دفاع مقدس بزرگ‌ترین پشتوانه جبهه مقاومت در مصاف با دشمنان است
همچنان دفاع مقدس
غرب از رقابت در حوزه انرژی می‌ترسد
سرهنگ رحیمی فرمانده انتظامی لاهیجان شد
اعلام ترکیب تیم ملی فوتسال ایران مقابل مراکش
واکنش رسمی وزارت امور خارجه به ادعای تهدید مقامات سابق آمریکا توسط ایران
آخرین خبر از ناپدید شدن دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا
طرح «من شهردارم» به مدارس می‌رود
دستگیری عاملان قتل یک زن در شب عروسی
رسانه‌ صهیونیستی: حزب‌الله «تله مرگ» برای اسرائیل آماده کرده است
اجرای موفق مانورهای مداری ماهواره چمران ۱
فوری| جواد نکونام استعفا داد
گوگل و مایکروسافت به جان هم افتادند
محسن رضایی: اسرائیل اصلا جرات حمله به ایران را ندارد
اعلام شماره حساب‌های هلال‌احمر برای کمک به غزه، لبنان و یمن
روابط ایران با بانک سرمایه‌گذاری زیر ساخت آسیا تقویت می‌شود
قرارداد ۸۰ میلیاردی مجیدی
صرف سالانه ۱۵ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی
۳۴۰ نظامی اوکراینی دیگر در یک روز کشته شدند
ساخت۳ بزرگراه در انتهای یادگار، بروجردی و شوشتری
تخفیف در برج میلاد در هفته گردشگری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top