تاریخ انتشار: پنجشنبه 1400/05/21 - 12:08
کد خبر: 404642

همه پایان نامه‌های دانشگاهی نباید نیاز‌های صنعت را رفع کنند

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: نباید انتظار داشته باشیم که همه پایان نامه‌های دانشگاهی باعث رفع نیاز‌های صنعت شوند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سیاوش خرسندی عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، درباره تناسب میان پایان نامه‌های دانشجویی با نیاز بازار کار در جامعه اظهار کرد: دانشگاه‌ها دارای رسالت‌های چند وجهی هستند.

او افزود: رسالت دانشگاه‌ها صرفا رفع نیاز‌های صنعت نیست، بلکه آن‌ها رسالت تولید علم، رسالت تحقیقات بنیادی، رسالت تحقیقات پایه‌ای در حوزه‌های مختلف علمی دارند تا نحوه نظری علوم تقویت کند و رشد یابد.

خرسندی تصریح کرد: رسالت‌های دانشگاه تنها رفع نیاز‌های صنعت نیست، ولی یکی از رسالت‌های آن ارتباط با صنعت و تلاش برای رفع نیاز‌های پژوهشی صنعت است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: اینکه انتظار داشته باشیم همه پایان نامه‌ها در ارتباط با نیاز‌های صنعت باشند به هیچ عنوان درست نیست؛ چرا که وجه‌های دیگر رسالت دانشگاه دیده نمی‌شود. احتمال دارد که صنعت در برخی زمینه‌ها قوی باشد، اما در برخی دیگر پیشرو نباشد و تا حدودی از نحوه تکنولوژی در دنیا عقب مانده باشد.

خرسندی با بیان اینکه دانشگاه‌ها نباید خود را محدود به صنعت بدانند، تاکید کرد: بخشی از پایان نامه‌ها در راستای نیاز‌های صنعت تعریف می‌شوند. به هر حال هم اکنون سامانه‌هایی وجود دارند که صنعت می‌تواند در آن نیاز‌های خود را اعلام کرده و دانشگاه‌ها در جریان قرار بگیرند و بتوانند پایان نامه‌ها را در آن راستا جهت دهند که این سامانه‌ها نیازمند اصلاح هستند تا دانشگاه‌ها به صورت مستقیم شاهد نیاز‌های صنعت باشند.

ارتباط ضعیفی میان دانشگاه‌ها و صنعت دیده می‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد: بستر برند‌هایی که صنعت می‌تواند به دانشگاه دهد مهیا نیست و باید روی آن‌ها تمرکز کرد تا صنعت به صورت مستقیم با دانشگاهیان و دانشمندان و محققان ارتباط بگیرد و بتواند نیاز‌های جامعه را بهبود بخشد، اما هم اکنون ارتباط ضعیفی بین آن دو دیده می‌شود.

خرسندی تاکید کرد: تقویت انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها یکی از فعالیت‌هایی است که می‌تواند به ارتباط موثر بین دانشگاه‌ها و صنعت کمک کند و به اینصورت نیاز‌های جامعه رفع شوند. خیلی اوقات به سمت و سوی پروژه‌های کلان در جامعه سوق داده می‌شویم و اصل کاری که می‌تواند اتفاق بیفتد در پروژه‌های خرد و متوسط است که احتمال دارد شامل یک بخش پایان نامه نشود و قسمت‌های بیشتری از آن را شامل شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: همیشه این دغدغه در دانشگاه‌ها وجود دارد که اگر پایان نامه‌ها در جهت رفع نیاز‌های صنعت باشند از رده علم فاصله می‌گیرند و اگر نباشند ممکن است صنعت از آن استفاده کند. باید از پتانسیل و ظرفیت‌های موجود در دانشگاه‌ها استفاده کنیم، خیلی از دانشگاه‌های دنیا از پایان نامه‌های دانشجویی جهت رفع نیاز‌های صنعت و جامعه استفاده نمی‌شود، ولی ما به عنوان بخشی از فعالیت‌های دانشگاهی نیاز‌های صنعت را هم مورد توجه قرار می‌دهیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top