تاریخ انتشار: شنبه 1400/06/13 - 17:15
کد خبر: 406683

«خبرنامه دانشجویان ایران» در گزارشی بررسی کرد؛

مرکز رسانه قوه قضاییه یا وکیل مهدی هاشمی؛ کدام روایت دقیق است؟

مرکز رسانه قوه قضاییه یا وکیل مهدی هاشمی؛ کدام روایت دقیق است؟

وکیل مهدی هاشمی در گفتگویی اعلام کرد: «در رابطه با ادعای منتشره در خصوص عدم بازگشت موکلم به زندان به اطلاع می رساند که برخلاف ادعای مطروحه در این خبر، هیچ اخطاری مبنی بر لزوم بازگشت ایشان به زندان ابلاغ نشده است.»

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نخست. دیروز جمعه ۱۲ شهریور سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس از مرخصی بدون تعیین سقف زمانی برای مهدی هاشمی از اسفند ۱۳۹۹ خبر داد.

علی خضریان نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در صفحه توییتر خود نوشت:

«در حاشیه بازدید از زندان اوین مطلع شدم جناب مهدی هاشمی از اسفندماه سال گذشته و بدون تعیین سقف زمانی به مرخصی رفته است؛ از نماینده دادستان علت را جویا شدم و مقرر شد به سرعت رسیدگی و به کمیسیون اصل نود گزارش شود. عدالت ایجاب می‌کند همه زندانیان از شرایطی برابر بهره‌مند باشند.»

مرکز رسانه قوه قضاییه یا وکیل مهدی هاشمی؛ کدام روایت دقیق است؟

دوم. پس از انتشار این خبر و درپی اظهارات سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس پیرامون این خبر، مرکز رسانه قوه قضاییه نسبت به آن واکنش نشان داد و طی یک گزارش منتشر کرد: «هیچگونه مرخصی بی‌وجهی به نامبرده اعطا نشده است و محکوم علیه، طبق قانون برای مدت مشخصی به مرخصی اعزام شده بود، ولی مدتی است در غیبت به سر می‌برد.»

در ادامه این گزارش آمده است:

«متاسفانه نامبرده پس از پایان زمان مرخصی، از مراجعت به زندان خودداری نموده و غیبت کرده است؛ اخطار قانونی لازم به وی داده شده است و چون به زندان بازنگشته است بر همین اساس حکم جلب این محکوم صادر شده است.»

سوم. طبق ادعای مرکز رسانه قوه قضاییه که نامبرده پس از پایان زمان مرخصی، از مراجعت به زندان خودداری نموده و غیبت کرده؛ بر این اساس حکم جلب این محکوم صادر شده است.

اما یک منبع آگاه در گفتگو با یک خبرگزاری گفت: «صدور حکم جلب مهدی هاشمی درپی عدم مراجعه به زندان پس از پایان زمان مرخصی صادر شده است. مرخصی نامبرده اردیبهشت به پایان رسیده است.»

مرکز رسانه قوه قضاییه یا وکیل مهدی هاشمی؛ کدام روایت دقیق است؟

چهارم. اما در این قسمت ماجرا و پس از اعلام خبر مرخصی بدون سقف زمانی و همچنین واکنش مرکز رسانه قوه قضاییه مبنی بر صدور حکم جلب مهدی هاشمی، وکیل وی واکنش نشان داد.

وحید ابوالمعالی وکیل مهدی هاشمی در گفتگویی اعلام کرد: «در رابطه با ادعای منتشره در خصوص عدم بازگشت موکلم به زندان به اطلاع می رساند که برخلاف ادعای مطروحه در این خبر، هیچ اخطاری مبنی بر لزوم بازگشت ایشان به زندان ابلاغ نشده است.»

ابوالمعالی ادامه داد: ایشان در حال گذراندن مرخصی اعطایی تمدیدی هستند. در هر صورت، به جهت انعکاس ادعای منتشره، آقای هاشمی امروز خود را به زندان معرفی خواهند کرد.

وکیل مهدی هاشمی همچنین گفت: آقای هاشمی در زمان طرح اتهام در خارج از کشور اقامت داشتند و توصیه بسیاری از بزرگان نیز عدم بازگشت ایشان به دلیل غیرقابل پیش بینی بودن حکم بود. لیکن آقای هاشمی بنابر احترام به قانون با اراده آزاد، به ایران آمد و خود را برای برگزاری دادگاه معرفی نمود و بعد از صدور حکم نیز بلافاصله شخصا برای گذراندن دوره محکومیت به محل زندان اوین رفت و در حال حاضر نیز مقید به دستور مقام قضایی خواهد بود.

سرانجام. آنچه که در چهار قسمت بالا نوشته شده، چند سوال مهم را در بین افکار عمومی متبادر ساخته است؛

۱. با توجه به اینکه مرکز رسانه قوه قضاییه مدعی‌ست که حکم جلب مهدی هاشمی صادر شده است؛ اما ابوالمعالی وکیل هاشمی می‌گوید: «هیچ اخطاری مبنی بر لزوم بازگشت ایشان به زندان ابلاغ نشده است»؛ اگر ادعای وکیل هاشمی دروغ است پس پروانه وکالت او باید باطل شود اما اگر ادعای مرکز رسانه قوه قضاییه نادرست است نسبت به این موضوع شفاف‌سازی کند. با این تفاسیر چه کسی حقیقت را می‌گوید؟

۲. طبق ادعای منبع آگاه که مرخصی مهدی هاشمی تا پایان اردیبهشت بوده و پس از آن حکم جلب او صادر شده است. پس مهدی هاشمی در این مدت متواری بوده، چرا دستگاه قضایی متهمی در این سطح را دستگیر نکرده است؟

۳. اگرچه ما قائل به این هستیم که قوه قضاییه در این چند سال گذشته بیش از قبل کارآمدتر و چابک‌تر شده است، اما در این بین و در سطوح پایین‌تر یکسری کارشکنی‌هایی انجام می‌شود و همچنین چرا ابعاد این پرونده روشن نمی‌شود؟

گزارش از یاسین قاسمی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top