تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/06/17 - 10:52
کد خبر: 407121

آخرین آمار از مهاجرت دانشجویان ایرانی طی دهه گذشته

صلواتی درباره آخرین آمار مهاجرت رتبه‌های برتر کنکور و المپیادی‌ها و دانشجویان ایرانی طی دهه گذشته توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بهرام صلواتی مدیر رصد خانه مهاجرت ایران، اظهار کرد: تعداد دانشجویان ایرانی در خارج از کشور نیز به مرور و هم‌راستا با افزایش کل جمعیت دانشجویان کشور و نیز افزایش جمعیت دانشجویان بین‌المللی در جهان، روند صعودی داشته و از تراز ۱۹ هزار دانشجو در سال ۲۰۰۳ میلادی به تراز ۵۶ هزار دانشجو در سال ۲۰۱۸ رسیده است.

او افزود: نرخ رشد جمعیت دانشجویان بین‌المللی ایرانی درقیاس با نرخ رشد جمعیت دانشجویان بین‌المللی در جهان کندتر بوده است. بدین ترتیب، سهم دانشجوفرستی ایران در کل بازار دانشجویان بین‌المللی جهان از سال ۲۰۱۲ روندی کاهشی به خود گرفته و از حدود ۱/۳ درصد به حدود یک درصد در سال ۲۰۱۸ رسیده است.

صلواتی اضافه کرد: سهم دانشجویان ایرانی خارج از کشور به نسبت کل جمعیت دانشجویان مشغول به تحصیل در داخل طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸ با تغییر چندانی همراه نبوده) علی رغم افزایش قابل توجه جمعیت کل دانشجویان کشور و از حدود یک درصد در سال ۲۰۰۰ به حدود ۵/۱ درصد در سال ۲۰۱۸ رسیده است.

مدیر رصد خانه مهاجرت ایران گفت: جایگاه دانشجوفرستی ایران در بازه زمانی ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۲ از رتبه ۲۹ در جهان به رتبه ۱۱ ارتقاء یافته بود که بالاترین جهش رتبه‌ی دانشجوفرستی ایران در طول دو دهه گذشته بوده است. در بازه زمانی ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ جمعیت دانشجویان ایرانی در خارج از کشور در تراز ۵۰ هزار دانشجو ثابت مانده و تغییرات اندکی داشته و به همین خاطر رتبه دانشجوفرستی ایران به رتبه ۱۹ ام تنزل یافته است.

او تاکید کرد: عواملـی همچـون افزایـش نـرخ دلار و بـه تبـع آن افزایـش هزینه‌هـای مهاجرت تحصیلـی، محدودیت‌هـای ویزایی اعمال شـده از سـوی دولـت آمریـکا بـرای دانشـجویان ایرانـی و در نهایت شـیوع ویـروس کرونا موجب ثابت مانـدن تراز جمعیت دانشـجویان ایرانی در خارج از کشـور در طول چند سـال گذشته شـده اسـت.

صلواتی تاکید کرد: گفتنی است کـه عوامـل فـوق همچنین موجـب افزایـش تعـداد دانشـجویان ایرانـی در کشـور ترکیه و کشـور‌هایی چـون آلمـان، کانـادا و ایتالیـا کـه قوانیـن ویزایـی سـاده‌تری دارند، شـده اسـت. آمریکا، ترکیه، آلمان، ایتالیا و کانادا به ترتیب پنج مقصد اصلی دانشجویان ایرانی در دنیا هستند. در سال ۲۰۱۹ کشور ایران با ۱۱ ٬ ۴۵۱ دانشجو یک درصد از سهم بازار دانشجویان بین‌المللی در آمریکا را به خود اختصاص داده است. اکثریت دانشجویان ایرانی تقریبا ۷۵ درصد در آمریکا در مقاطع تحصیلات تکمیلی ارشد و دکترا مشغول به تحصیل هستند و بیش از نیمی از دانشجویان ایرانی در آمریکا در رشته‌های مهندسی مشغول به تحصیل هستند.

او افزود: تحلیل آمار دریافتی از اداره گذرنامه در بازه زمانی سال ۱۳۸۰ تا مرداد ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که ۵۶/۶ درصد از دارندگان مدال در المپیاد‌های دانش‌آموزی، ۶۹/۱ درصد از مشمولین بنیاد و ۷۸.۳ درصد از افراد حائز رتبه‌های یک تا هزار آزمون سراسری در داخل کشور هستند. در میان گروه‌های مورد بررسی، به ترتیب المپیادی‌ها با ۳۷/۲ درصد، مشمولین بنیاد با ۲۵/۵ درصد و رتبه‌های یک تا هزار آزمون سراسری با ۱۵/۴ درصد، بیشترین درصد افراد مقیم خارج را به خود اختصاص داده‌اند.

افزایش جمعیت دانشجویان خارجی در ایران طی دهه گذشته

مدیر رصد خانه مهاجرت ایران بیان کرد: اگرچه جمعیت دانشجویان خارجی در ایران طی یک دهه‌ی گذشته با افزایش همراه بوده است، اما جمعیت فعلی دانشجویان خارجی در ایران با اهداف برنامه ششم توسعه و جذب ۷۵ هزار دانشجوی خارجی فاصله زیادی دارد. تعداد دانشجویان خارجی در ایران طی سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ با افزایشی ۸ برابری همراه بوده است و از ۵ ٬ ۴۸۵ دانشجو در سال ۱۳۹۹ به ۴۴ ٬ ۳۵۰ دانشجو افزایش یافته است.

او گفت: نسبت دانشجویان خارجی به کل دانشجویان نیز در بازه‌ی زمانی ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۹ از ۱/۰۵ درصد به ۱/۴ درصد رسیده است. دانشجویان افغانستانی با ۴۶ درصد و دانشجویان عراقی با ۲۴ درصد بزرگترین گروه دانشجویان خارجی در ایران را تشکیل می‌دهند. دانشجویان این دو کشور در سال ۱۳۹۸ در مجموع ۶۹ درصد از دانشجویان خارجی در ایران را تشکیل داده‌اند. کشور لبنان با ۳ درصد و هر کدام از کشور‌های سوریه و چین با ۲ درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

مدیر رصد خانه مهاجرت ایران اضافه کرد: اکثریت دانشجویان خارجی در ایران در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل بوده‌اند. در سال ۱۳۹۸، ۵۵ درصد از دانشجویان در مقطع کارشناسی و ۳۱ درصد دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل بوده‌اند. دانشگاه‌های وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی با ۴۳ درصد، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ۳۱ درصد، موسسات آموزش عالی غیر دولتی _ غیر انتفاعی با ۹ درصد، و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ۸ درصد به ترتیب بیشترین دانشجویان خارجی را جذب کرده اند.

 
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
دستور رئیس قوه قضاییه برای تحکیم آرامش
واکنش چین به عضویت فلسطین در سازمان ملل
دریافت ۱۰۰ هزار تتر برای فروش سوالات کنکور
هشدار به اسرائیل: خطا کردید و زلزله شد
هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
طرح حمله اسرائیل علیه ایران اینگونه تصویب شد
معاون رئیس جمهور اسبق درگذشت +جزئیات
آقای بهجت می‌گفت این ذکر کیمیاست +فیلم
پژمان درستکار برترین مربی سال کشتی آسیا شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top