تاریخ انتشار: چهارشنبه 1400/06/17 - 13:31
کد خبر: 407162

بهترین شهرها و جاهای دیدنی اطراف شیراز

اگر تا به اینجای مطلب ما را همراهی کردید پس به آثار تاریخی و آگاهی از گذشته ایران علاقه مند هستید، به همین خاطر یکی دیگر از بهترین آثار تاریخی که از بهترین جاهای دیدنی اطراف شیراز نیز می باشد را به شما معرفی می کنیم.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»، سفر به شیراز از بی نظیرترین سفرهای داخل کشور محسوب می شود. شیراز بجز جاذبه هایی که درون خود جای داده است، مکان های بسیار دیدنی و جذابی را نیز در اطراف خود دارد و توصیه می شود با سفر به شیراز هرگز بازدید از این مکان ها و جاهای دیدنی اطراف شیراز را از دست ندهید. به همین خاطر هم در این بخش می خواهیم بهترین جاهای دیدنی اطراف شیراز که هر گردشگری را به خود جذب می کند، به شما معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

بهترین شهرها و جاهای دیدنی اطراف شیراز

جاهای دیدنی اطراف شیراز

بازدید از تخت جمشید، معروف ترین و با شکوه ترین بنای تاریخی ایران

وقتی صحبت از تاریخ ایران می شود، قطعا تخت جمشید یکی از بزرگترین و معروفترین بناهایی است که در این صحبت گنجانده می شود. مجموعه تخت جمشید از جاذبه های بسیار مهم استان فارس می باشد و گردشگرانی که به سمت شیراز می روند، بدون دیدن تخت جمشید از شیراز برنمی گردند. تخت جمشید به نام پرسپولیس نیز می باشد و در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی مرودشت قرار گرفته است. جهت جغرافیایی تخت جمشید نسبت به شیراز شمال شرقی می باشد و ۶۰ کیلومتر با این شهر فاصله دارد.

بزرگترین مجموعه تاریخی ایران، شهر باستانی پرسپولیس، مرکز قدرت هخامنشیان بوده و تا به الان نیز شکوه و عظمت تاریخ ایران را به همگان معرفی می کند. تخت جمشید مرکز برگزاری مراسم های خاص تاریخی و دیپلماتیک در زمان هخامنشیان بوده و دارای چند کاخ مختلف است که هر کدام یک دنیای باستان شناسی را در خود جای داده اند. آپادانا، صد ستون، هدیش، سه در و دیگر کاخ ها از باشکوه ترین کاخ های پرسپولیس می باشند. مهم ترین معرفی کننده شکوه تخت جمشید، ستون های این مجموعه می باشد که هر کدام زیبایی هنر و هوش هندسی بسیاری را در خود گنجانده است که اغلب افراد را از جای جای ایران با تهیه بلیط هواپیما مثل بلیط هواپیما تبریز شیراز به پای این هنر جذب می کند.

بهترین شهرها و جاهای دیدنی اطراف شیراز

جای توریستی اطراف شیراز

مسیر دسترسی به تخت جمشید

از شیراز به سمت مرودشت رفته و از جاده شیراز به پرسپولیس به سمت مجموعه تخت جمشید بروید.

نقش رستم شیراز

مرودشت، صندوقچه آثار تاریخی استان فارس می باشد، چرا که آثار تاریخی مهم و زیادی را در خود جای داده است. پس از بازدید از تخت جمشید به سمت نقش رستم در روستای زنگی آباد بروید. مجموعه با شکوه نقش در جهت شمال شرقی مرودشت و شیراز قرار گرفته است. مجموعه نقش رستم در فاصله ۱۵ کیلومتری مرودشت و ۶۸ کیلومتری شیراز قرار گرفته است. نقش رستم فاصله زیادی با تخت جمشید ندارد و این فاصله حدود ۹ کیلومتر می باشد. در شاهکار تاریخی نقش رستم، ردپای سه دوره مهم تاریخی، ایلامیان، هخامنشیان و ساسانیان به چشم می خورد. توصیه می کنیم در بازدید از نقش رستم به خوبی به جزئیات بنگرید و با کلیات آثار شکوه و عظمت هرکدام را درک کنید. یکی از آثار تاریخی و شگفت انگیز نقش رستم، کعبه زرتشت می باشد. باستان شناسان معتقدند که این اثر مربوط به حکومت هخامنشی می باشد. در مجموعه نقش رستم در دل صخره، چهار آرامگاه کنده کاری شده به چشم می خورد که از بزرگترین شاهکارهای هنر سنگ تراشی به حساب می آید. داریوش بزرگ، خشایارشاه، اردشیر یکم و داریوش دوم در دل این کوه آرمیده اند. از دوره ساسانیان هم سنگ نگاره های حیرت انگیزی را در نقش رستم مشاهده می کنید. سنگ نگاره اهورامزدا و اردشیر بابکان، پیروزی شاپور بر امپراتوران روم، بهرام دوم و درباریان، آناهیتان و نرسی و بسیاری دیگر، از آثار چشم نواز و بی نظیر در نقش رستم هستند.

مسیر دسترسی به نقشم رستم

از شیراز به سمت مرودشت بروید و سپس در بزرگراه مرودشت به سمت سعادت شهر به راهتان ادامه دهید. پس از آن به جاده مرودشت به سارویی می رسید که فاصله چندان زیادی با نقش رستم ندارد.

نقش برجسته رجب

اگر تا به اینجای مطلب ما را همراهی کردید پس به آثار تاریخی و آگاهی از گذشته ایران علاقه مند هستید، به همین خاطر یکی دیگر از بهترین آثار تاریخی که از بهترین جاهای دیدنی اطراف شیراز نیز می باشد را به شما معرفی می کنیم. این اثر نقش رجب نام دارد که در شمال مجموعه تخت جمشید قرار گرفته است و برای رسیدن به آن بعد از گذر کردن از تخت جمشید باید مسافتی حدودا ۹ کیلومتری را طی کنید. نقش برجسته رجب یک اثر با ارزش حجاری در جهت شمال شرقی مرودشت و شیراز با فاصله های به ترتیب ۱۳ و ۶۷ کیلومتری واقع می باشد. نقش رستم ماجراهای تاج گذاری و مراسم تشریفاتی ساسانیان را بازگو می کند ولی در نقش برجسته رجب سه مجلس به چشم می خورد. در مجلس یکم شاپور اول را بر اسبس سوار کرده اند و در جمعی از بزرگان قرار گرفته که این کنده کاری از یک جشن مهم الهام گرفته است. مجلس دوم مراسم تاج گذاری اردشیر بابکان می باشد و مجلس سوم نیز بیانگر تاج گذاری شاپور یکم، فرزند اردشیر می باشد.

بهترین شهرها و جاهای دیدنی اطراف شیراز

نقش رجب یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف شیراز در زمستان

مسیر دسترسی به نقش برجسته رجب

برای رسیدن به نقش برجسته رجب، از شیراز به سمت مرودشت حرکت کرده و در جاده شیراز به پرسپولیس، در بریدگی بزرگراه مرودشت به سعادت شهر ورود کنید. نقش رجب قبل از رسیدن به نقش رستم مقابل دیدگانتان پدیدار می شود.  یک راه دیگر خرید بلیط هواپیما و سفر به شیراز است. شما می توانید در وبسایت تریپ بلیط به هر مقصدی مثل بلیط هواپیما مشهد شیراز را خرید و به این شهر سفر کنید.

شهر باستانی و شگفت انگیز استخر

شهر باستانی استخر در فاصله ۷۰ کیلومتری شمال شرق شیراز و حوالی مرودشت واقع شده است. شهر تاریخی استخر (یا اصطخر)، از زمانهای دوری به جامانده و به سبک شهرنشینی آن دوران است. خرابه های استخر از سکونت گذشتگان در این منطقه صحبت می کند. باستان شناسان معتقدند این شهر تاریخی دارای چهار دروازه بوده و وسعت قابل توجهی داشته است. نزدیکی شهر اصخر به مجموعه تخت جمشید، ممکن است به این خاطر بوده باشد که استخر شهری برای سکنی گزیدن مردمان معولی در نزدیکی اقامتگاه های سلسله پادشاهی در کاخ های تخت جمشید بوده است. شهر تاریخی و شگفت انگیز استخر چالش های فراوانی را پشت سر گذاشته و دارای قدمتی حدودا ۵ قرن پیش از میلاد می باشد. شهر باستانی اصطخر، تاج گذاری شاهان و مراسم شادی درباریان را به دفعات به خود دیده و در عین حال در جنگ و خون ریزی هم ایفای نقش کرده است. این شهر در زمان ساسانیان نیز انسجام خود را حفظ کرده است. اسکندر مقدونی و اعراب، در ویرانی آن نقش زیادی داشته اند.

مسیر دسترسی به شهر باستانی استخر یا اصطخر

پس از رسیدن به مرودشت، وارد جاده شیراز به پرسپولیس شوید. در جاده مرودشت به سارویی به مسیر خود ادامه داه تا به شهر باستانی استخر برسید.

 شهر باستانی گور و بقایایی که معرف آن است

شهر باستانی گور از دیگر شهرهای خارق العاده و تاریخی شیراز می باشد که از منطقه تاریخی فیروزآباد کشف شده است. یکی از پارشاهان ساسانی به نام اردشیر بابکان، این شهر را بنا نهاد. طرح شهر باستانی گور به شکل دایره و سبک خاصی از شهرسازی می باشد. در شهر تاریخی گور بناهای حکومتی و تاریخی بنا شده که در حال حاضر باقی مانده مجموعه بسیار بزرگ در ۴ کیلومتری غرب شهر فیروزآباد قرار گرفته است. شهر شیراز هم در شمال شهر گور و در فاصله ۱۰۰ کیلومتری آن واقع شده است. درون شهر باستانی و تاریخی گور و اطراف فیروزآباد، بناهای باستانی زیادی برای تماشا و ماجراجویی قرار گرفته است. رصدخانه، قلعه دختر، آتشکده اردشیر بابکان، پل مهر نرسه و دیگر بنا های باشکوه، در این مجموعه تاریخی می باشند و هر کدام به اندازه خود دارای چشم نوازی و خیره کنندگی بسیاری هستند.

 

شهر باستانی گور از جاهای دیدنی اطراف شیراز در تابستان

مسیر دسترسی به شهر باستانی گور

برای رسیدن و دسترسی به شهر باستانی گور، از شیراز وارد جاده شیراز به جهرم شده و به سمت فیروزآباد حرکت کنید و پس از آن وارد جاده شیراز به کوار شوید. در جاده کوار به فیروزآباد تا رسیدن به کمربندی فیروزآباد جلو رفته تا در نهایت وارد خیابان گلزار شهدا شوید و به شهر باستانی گور برسید.

آرامگاه کوروش در مجموعه سلطنتی پاسارگاد

در شهرستان پاسارگاد استان فارس، مجموعه ای بسیار بزرگ باقی مانده از سازه های حکومت هخامنشی وجود دارد و به همین خاطر این منطقه به یکی از گزینه های خوب و پر طرفدار گردشگری بین جاهای دیدنی اطراف شیراز تبدیل شده است. مجموعه سلطنتی پاسارگاد بیشتر با مقبره کوروش بزرگ شناخته شده می باشد. آرامگاه کوروش کبیر از سنگ های عظیم الجثه آهکی و سفید رنگ سفید ساخته شده و یک طراحی پلکانی و مکعب شکل دارد. بناهای دیگری نیز مثل آرامگاه کمبوجیه، مسجد پاسارگاد، کاخ بارعام، کاخ اختصاصی، کاخ دروازه، کاروانسرای مظفری و بسیاری دیگر، در این مجموعه بزرگ قرار دارند.

مسیر رسیدن و دسترسی به شهرستان و مجموعه پاسارگاد

پاسارگاد تقریبا ۱۲۵ کیلومتر از سمت شمال شرق با شیراز فاصله دارد که برای رسیدن به آن می توانید از مسیر مرودشت و جاده شیراز به پرسپولیس راه خود را آغاز و در نهایت وارد بزرگراه مرودشت به سعادت شهر شوید. سپس در بزرگراه سعادت شهر به صفا شهر به جاده پاسارگاد خواهید رسید.

 

پاسارگاد، از شهرهای اطراف شیراز

سخن آخر

سامانه رزرواسیون تریپ به شما کمک می کند به راحتی از آخرین قیمت بلیط هواپیما مطلع شوید و از امکانات خرید بلیط داخلی بهره مند شوید. شما در کمترین زمان به انواع قیمت ها در تاریخ مورد نظر خود دسترسی خواهید داشت و مناسبترین قیمت بلیط را پیدا خواهید کرد. بهترین قیمت پروازهای داخلی و خارجی،رزرو بلیط هواپیما چارتر و خرید ارزان بلیط هواپیما چارتری و سیستمی از تمامی ایرلاین ها را با سامانه تریپ (www.trip.ir) سریع و آسان تجربه کنید.

منبع:تریپ|www.trip.ir

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
۳دستور ضربتی رئیسی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان
آمریکا و تجاوز به حق وتو !
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
سرکرده فروش کوکائین در فضای مجازی دستگیر شد
ایران مالک یک پهپاد سنگین و قدرتمند است
خط و نشان ترامپ برای حسین وفایی
۹۵۶ هزار نفر در نوبت دوم کنکور سراسری ۱۴۰۳ ثبت‌نام کردند
درس اخلاق آیت‌الله جاودان درباره امان‌نامه +فیلم
یک سد دیگر سرریز شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top